/fotboll/osk/forum/4380.aspx/fotboll/osk/forum/4380.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2010-12-28 15:50
Fast det där med skyttekung kan man se genom historien att det är en myt. Senaste exemplet är årets Malmö där man delade upp målskyttet mellan sig. Bäste målskytt var Mehmeti på 11 baljor, inte direkt skyttekungstakter. AIK vann 2009. Ett år där Hysen och Wanderson dleade skytteligan på 18 mål, AIKs främste var Obolo på 9, dvs hälften. 2008 0ch 2007 hade vinnarlagen enskilt duktiga målskyttar men 2006 var det samma sak. Då vann Elfsborg med Holmen som bästa målskytt med 7 gjorda mål.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-12-28 15:45
Om ÖSK nån gång ska ta guld måste det in en skyttekungsfigur som kan få dit ca 15 mål på en säsong. Dessutom tycker jag att det måste bli lite proffsigare på kontoret. Trots att det kommit in fina talanger och en möjlig bomb så är det inte ok att spelare som kostat flera miljoner går gratis från klubben till seriekonkurrenter eller andra proffsligor när de kunnat inbringa en hel del pengar.

2 viktiga saker för att kunna vinna allsvenskan.
Örebro ÖSK KRILLE (Ge oss en nyårsbomb)
2010-12-28 15:01
Jag tycker att spelet på naturgräsplaner måste förbättras. Hur många matcher vann ÖSK på naturgräs denna säsong? jag mins bara två! Det var mot AIK den 5 april och GAIS 20 oktober.
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2010-12-28 14:55
Chicko, får rätt på bortaspelet? Vet du hur vi placerade oss i bortatabellen i år?

Edit: Jag menar alltså inte att borta spelet är tillräckligt bra för att vinna guld. Men jag menar att det inte heller är så dåligt så att vi kan vinna guld bara genom att förbättra just det. Vi kom femma i bortatabellen men var bara en poäng efter både fyran och trean, vi var alltså i år i förhållande till de andra lagen nästan lika bra borta som hemma. Vi var 6 poäng sämre än Malmö på hemmaplan och 9 poäng sämre på bortaplan. En marginell skillnad. I allra största allmänhet måste vi förlora färre matcher och vinna fler, såväl hemma som borta.

Det kan inte få vara så att vi automatiskt aldrig har minsta tillstymmelse till chans att vinna bara för att vi inte får första målet. Det är en mental barriär som fortfarande hindrar oss från att bli ett riktigt topplag. Tar vi det mentala steget i år där spelarna tror på sig själva i alla lägen, oavsett om du får 0-1 i baken i 7e minuten borta mot Malmö eller vad det kan vara, då har vi ett guld inom 2-3 år.
Malmö FF Chicko (Sikki Sakka)
2010-12-28 14:48
ÄNTLIGEN!
Välkommen ibra. Nu behövs det värvas en etablerad klass-forward samt en högerback av hög klass. Troligen en etablerad vänsterytter också, sedan har vi två supertalanger som är klara spelare 2012 i Ahmed Yasin och Josef Ibrahim.

IN: Fredrik Stoor, Anselmo, Joakim Runnemo?

Sedan har vi det ganska gott ställt. Får ÖSK rätt på bortaspelet till nästa år och värvar en riktig målskytt (14-15 mål), och en högerback av minst anttonen-klass så tror jag vi tar guldet.
Örebro ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK)
2010-12-28 13:58
Saywee//

OT: Jaha, så du såg också eländet igår, jag var faktiskt glad att mitt barnbarn tröttnade efter två peroder på sin första ishockeymatch så jag fick åka hem!
2010-12-28 13:57
Gamla fin ÖSK :).
2010-12-28 13:56
Farside//
Men nu har vi andra ungtuppar som kan göra succé ;).
Örebro Farside
2010-12-28 13:50
ÖSK KRILLE// efter att ha sett den där videon så måste jag faktiskt återigen älta... fruktansvärt tråkigt att tappa Astrit måste jag säga. hade vart kul att ha honom i klubben i 3 år till. Men men , gjort är gjort
2010-12-28 13:45
Tänker tillbaka på säsongen som var nu när det snart är nyår.
Örebro Farside
2010-12-28 13:42
Fatcit// haha ja vad tusan , annars hade väl folk missförstått det som klara värvningar ;)
Örebro Fatcit
2010-12-28 13:35
Farside// bra att du la till OBS DRÖM SCENARIO! =)

Jag håller tummarna för dina önskemål iaf!
Örebro Fatcit
2010-12-28 13:33
BBB// Kan du inte släppa talanggrejen nu?

OT!
Örebro Farside
2010-12-28 13:33
Mitt drömcenario vore : Bamberg som innermitt (räknar med att Bedoya eller Gerzic lämnar) samt Eidur som centertank , dock kanske dumt att ha en så kompetent spelare i Paulinho rollen , han bör vara mer delaktig i spelet., Sen En über snabb yttermittfältare ala Walcott / SWP (Dock inte just dessa spelare kanske ;) ) OBS DRÖM SCENARIO!
Örebro Kaj Spasmér (Rädda hajen)
2010-12-28 13:00
Blå Bergen Blues // Ja jag använder nog de definitioner du anger nedan till största del (NE och GF). För mig är också en talang en person som i regel är ung, väldigt utvecklingsbar och ännu inte nått upp till den kompetens den bedöms har förmåga att nå. Men det "tillägget" står för min egen tolkning.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-12-28 12:47
Mer om talang:
Nationalencyklopedin (NE): ”Medfödd lätthet att tillägna sig viss färdighet, särskilt på det idrottsliga eller konstnärliga området”.
Göteborgsfotbollen har sin, se länk. Det handlar alltså till stor (största?) del ändå om att flitigt öva och träna för att ta tillvara den talang man fått tillskänks...!
Örebro Fatcit
2010-12-28 12:38
Min förhoppning är att Ösk värvar centralstomme:

I första hand: En magisk central anfallare. Target - hålla fast bollen så laget kan flytta upp. Löpstark - skapa ytor åt kreativa ytteranfallare och mittfältare.

I andra hand: En magisk mittback. Viktigare än ytterback och ytteranfallare! Skänker centrallinjen (mittbackar, mittfältare och central anfallare) trygghet till unga kantspelare att VÅGA!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-12-28 12:36
Saywee//
It's Black, It's White
It's Tough For You
To Get By
It's Black , It's White, Whoo

(I'm Not Going To Spend
My Life Being A Color)..

Att framföra på de svarvita tangenterna! :-)
Örebro Fatcit
2010-12-28 12:35
Ang talang diskussionen.

Det är ofta lättare som "talang" att gå in på anfallspositioner. Det är också lättare för Sixten att ge chansen till unga spelare högre upp i planen.

Saywee// Jag håller med om att Berra skulle fått chansen. Förstår inte varför de tog hit honom?!

AIK Saywee
2010-12-28 12:29
BBB, det där var faktiskt intressant, för när det gäller fotboll förknippar jag talang med typ "ung lovande talang".

Sällan tänker jag på gamlingen Kihlberg som talang, även om han är en sådan ....
AIK Saywee
2010-12-28 12:27
BBB, tackar, intressant, då är väl kanske till och med Sixten en talang :)

Spelar på de svartvita tangenterna ....
Örebro Blå Bergen Blues
2010-12-28 12:23
Saywee// Enligt wiktionary:

1.djup kunskap eller utmärkt färdighet inom ett visst område
–Han har talang för pianospel.
2.person som besitter djup kunskap eller djupa färdigheter inom ett visst område
–Ja, han är en riktig talang.

Tycks i slutändan "koka ner till" att man helt enkelt är bra på det man håller på med...
Örebro Fatcit
2010-12-28 12:22
Storheten med Patrik A var/är ju hans tillslag, främst inlägg. Både med vänster och höger fot. Defensivt var han smart och stod rätt ofta. Dock går det defensiva att ersätta.

Om Wirtanen fokuserar på specialträning med Eija Feodoroff så... =)

Ett annat alternativ skulle faktiskt kunna vara att skola in en passningsskicklig mittfältare som högerback. Smarta mittfältare klarar ofta av omställningen till högerback ganska enkelt! Vad tror ni om Abdulahi?
AIK Saywee
2010-12-28 12:14
Konstaterar ...
Vi har tappat "talangen" Berra, som Sixten inte vågade spela med.

... och frågar
Hur många "talanger" har vi hittills i 2011 års trupp?
Vad är en talang?
2010-12-28 12:12
Rickard Lindgren verkar vara ett spöke :). Ingen verkar veta vem han är.
Örebro svartvitthjärta
2010-12-28 12:12
En fundering.. Någon som vet hur mycket spelarna i truppen vet, angående vad som är på gång i värvningsgrytan? Hur öppen är kommunikationen mellan SS och befintliga spelare?
2010-12-28 12:09
Är Volkan Yesil släkt med Sarp Yesil?
2010-12-28 12:08
-Håller med om att iaf en etablerad nr nio behövs

-Bland talangerna får vi inte heller glömma bort Denis, Per J och Erik Nilsson. Även om de hunnit blivit något år äldre än de övriga.

-Wirre tror jag klarar att bredda spelet offensivt. Där är jag inte orolig. Jag är mer orolig för hans defensiva kvaliteter. Men det kommer kanske. Minns att Patrik gick bort sig ibland också i början. Vi får lita på ÖSK:s bedömning. Värre är väl ifall Wirre blir skadad. Han har ju varit lite skadebenägen sen han kom till ÖSK. Blir väl Per som ersätter då?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-12-28 12:05
Rickard Lindgren, från Rödsle BK P93/94 rakt in i ÖSK:s startelva! ;-)
Örebro Fatcit
2010-12-28 12:01
När "kommentarerna" handlar om Richard Lindgren så hänvisas ju aldrig till någon klubb. Tror han är ett Silly Season Spöke (SSS)!
Annons: