/fotboll/osk/forum/4348.aspx/fotboll/osk/forum/4348.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison
2011-01-14 14:57
sekt.E// Jag säger inte att man ska ändra reglerna för fotbollsspelare, däremot så hävdar jag att det är där problemet finns.
Minskar vi lagen i allsvenskan med samma skatteregler som idag så kommer det fortfarande vara dyrare för en svensk klubb att punga ut lön än för danska klubbar.
Örebro Sekt. E
2011-01-14 14:51
bison // Du har säkert rätt i att det med gällande skatteregler är svårt att konkurrera ekonomiskt. Å andra sidan kan det kanske kännas lite märkligt att justera skatteregler för en så pass förmånlig grupp som professionella fotbollsspelare, för att fotbollssupportrar ska få se bättre lirare. Det kan ju tänkas vara annat som i ett något bredare perspektiv går före vid eventuella skattejusteringar.
Örebro bison
2011-01-14 14:18
Min käpphäst när det gäller allsvenskans kvalitet är fortfarande skattereglerna.
Klart som fan att spelare går till Danmark där nettolönen är högre utan att kostnaden för klubben ökar jämfört med svenska klubbar.
Örebro bison
2011-01-14 14:15
Man kan ju inte på allvar minska antalet lag utifrån 2010.
Maken till uselt spelschema har ju inte funnits.
Vill man ha folk på matcherna oavsett om det är 4 lag eller 20 lag i serien måste matcherna spelas på för fansen passande tider.
Jag kan få en 10 lagsserie att gå ner sig i träsket på ett år om jag lägger alla matcher tisdagar klockan 11:00.
Fredagsmatcher är en styggelse!

Dejmon// Skönt resonemang om lag som är utfyllnad. I Stockholm har man nog hellre Bajen i allsvenskan än ÖSK.
Örebro rirobban
2011-01-14 14:03
Intressant läsning i mitt länktips.
Det visar ganska tydligt att 14 lag på 2000-talet var det absolut bästa!
Örebro ÖSK KRILLE (Ge oss en bomb)
2011-01-14 13:48
Kaj Spasmér//

Han är center forward. Men han kanske kan användas på kanten?
Örebro rirobban
2011-01-14 13:29
Dejmon//
Det stora problemet är att det aldrig skulle vara en serie med de lagen. Lag som bp, gefle, gais, häcken, tff med flera, skulle alltid finnas i högsta serien ändå. Och skulle vi påbörja en bantning av allsvenskan redan efter denna säsong så tror jag faktiskt att både AIK och Djurgården ryker. Undra hur kul allsvenskan bli helt utan stockholmslag? Jag gillar inte stockholmslagen, men de drar faktiskt publik.

På sikt kanske de lagen du nämner skulle ligga i högsta serien. Men jag tycker mitt argument om att 10-lagsserie varit en publikkatastrof rent historiskt är rätt viktigt. Och varför ha 16-lagsserie endast 4 säsonger och sedan börja banta? Ge det en chans, vi kan inte hålla på och ändra antalet lag varje gång som publiksnittet anses lågt.

Det största problemet skulle dock bli själva bantningen. Det skulle innebära att 8 lag från allsvenskan ska bort på en säsong (där kan aik, djurgråden, ifk göteborg, ifk norrköping med flera finnas med). Superettan skulle behöva flytta ned 12 lag på en säsong! Det är knappast rimligt något av dem.

Jag tycker 14 lag var bra, och det var också då vi hade publiksnittet på en mycket hög nivå. Jag är dock för att fortsätta med 16 lag. Jag vill se 15 olika lag 2 gånger/säsong. Inte 9 lag 4 gånger/säsong! Då är fotbollen död, och jag vet många som håller med. Läste inne på Malmös forum, de var inte glada åt förslaget direkt. Och var jag än läser är det mest kritiska röster, jag förstår varför.

Nåväl, om det ändå blir som förslaget (vilket ska mycket till eftersom klubbarna själva ska rösta för ett sådant, vilket inte alla småklubbar lär göra), så kommer det endast att finnas i 3-4 säsonger innan man upptäcker att det kanske inte var så bra. Det är jag övertygad om!
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-14 13:27
ÖSK KRILLE //Vad är han för spelartyp?
2011-01-14 12:58
Sinan Ayranci fick aldrig chansen i Genclerbirligi och bröt kontraktet efter årsskiftet. Nu jagas den 20-årige anfallaren av fem allsvenska klubbar.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-14 12:36
1. AIK
2. DIF
3. IFE
4. KFF
5. HeIF
6. HIF
7. IFK GBG
8. IFK Snoka
9. HBK/ GAIS
10. Örebro SK

I ärlighetens namn (även om det är ganska kul med en 16-lagsserie) känns ju egentligen bara de andra lagen som utfyllnad..

Hehe så glömde jag MFF..
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-14 12:25
rirobban
Fast alla de argument du tog upp nu var ju snarast negativa till en mästerskapsserie än en egentlig bantning av serien. Jag håller med Ellosbosse om att en bantning av serien skulle kunna höja kvalitén på sikt. Lag Som t.ex. BP och Gefle, Grimsta och Strömvallen, känns rätt överflödiga i Allsvenskan och det finns fler lag i AS som jag inte tror gynnar serien på sikt.

Jag undrar jag om det verkligen skulle bli mer klagomål från MFF och HeIF om det skulle bli en serie med hälften konstgräslag? MFF har såvitt jag vet inte klagat på det på flera år heller.

Vad som skulle kunna ses positivt med förslagen är ju att pengarna centreras och med t.ex. 12 lag är det inte alls omöjligt att intresset faktiskt ökar (om det blir "rätt" lag i serien från början). Chansen till framgångar i Europa ökar ju markant om pengarna delas mellan lag som faktiskt vill satsa.

En låst serie skulle det ju isåfall bli för att de allsvenska lagen skulle bli så mycket starkare än S1, det är ju inte tal om nån nhl-serie. Dessutom går lag upp och ner från hockeyAS och ES hela tiden, även fast det såklart är svårt. Vad jag snarare ser som ett problem är att bottenlagen skulle värva sönder och skita i allt vad gäller kontinuitet för att slippa åka ut.

Jag tycker själv man kanske var för snabb när man gjorde om serien sist men även jag är tveksam om så lite lag skulle hjälpa för att höja kvalitén. Massa dubbelmöten skulle bli tråkigt i längden (även om jag personligen skulle kunna se ÖHC möta VIK och Bofors 10ggr/säsong). Men vissa lag kommer ändå aldrig kunna satsa på faciliteter eller andra "publikfriande" förbättringar kring fotbollen.

Krossa gurkorna! Hata Västerås!
Örebro mustard
2011-01-14 11:18
Kaj Spasmér//

Tack för respons!

Ok, ja snabb är han ju. Men det är väl just de där sakerna du tar upp som han har på sitt negativa konto som jag funderat på. Tekniken, bollbehandlingen, motag, inlägg mm.

Ska fundera vidare. Om inte annat får han väl bevisa sig själv under kommande säsong!

2011-01-14 11:17
Skulle ÖSK lyckas med att signa Markus Jonsson, så skulle det vara en mycket bra ersättare till Anttonen.
2011-01-14 11:04
I mars kan allsvenskan bantas till tio lag: ”Finns många fördelar” .
2011-01-14 11:04
mustard // Som jag ser det är snabbheten och offensivlustan hans främsta bidrag till ÖSK:s högerkant. Tycker också han är rätt bra på hitta de offensiva löpningarna utan boll. Tekniskt däremot saknas en del. Både i utmanande av moståndare man mot man men också i tekniska detaljer som mottagande av boll, passninsgspel och inspel (som kan vara lite lotto).

Strulet med Basse och hans ojämna insatser (han var ju usel i vissa matcher men med uppryckning på slutet) gjorde väl att Atsvald (vilket inte kunna varit så svårt med tanke på omständigheterna) konkurrerade ut Basse.

Jag upplever också Astvald tidvis övervärderad men i vissa matcher tycker jag han klart bidraget. Minns till exempel den otrolig fina frispelningen till Kim Olsen som missade öppet mål. Just komma med snabbhet och med inspelen snett bakåt är väl lite av hans signum. Vore dock bra om det kunde varvas med lite från-målvakten-skruvat-bananinlägg emellanåt för att han inte skall bli för förutsägbar.

Men han behöver förbättra sin teknik.

Örebro mustard
2011-01-14 10:27
Det bildas strömningar när det kommer till fotbollssnack och värdering av trupp etc. En sådan är att Astvald är en given startman och att han presterar bra och att han troligen kommer utvecklas än mer under denna säsong. Har inte läst många (någon?) åsikt som går på tvären med denna.
Utifrån denna, som det verkar givna åsikt, skulle jag vilja veta vad hos Astvald som är så bra? Jag tycker självklart att Astvald är helt OK, men vad för kvaliteter är det som gör honom till en självklar startman och ohotad på sin position? Jag är glad över att han är uppskattad och det känns som att jag missat något då jag inte riktigt kan se hans storhet..
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-14 09:20
Kanske skulle sälja av Larsen hit... kanke Nordahl eller Kuba kan vara intressanta också? Ska vi inte binda upp dem på korttidskontrakt och sedan försöka sälja in dem?
2011-01-14 08:52
Håller med er nedan. Dessutom blev mästerskapserien när den fanns förut impopulär och med alla styckningar i serien. Man har inte lärt sig av Historien.

Man pekar på små länder som Danmark, Österike mfl att de bara har 10 lag i serien. Tro faan det med så små länder. Även den geografiska storleken har betydelse anser jag för att få spridning. I små länder som Danmar t ex har alla nära till städer med fotboll i första ligan. Man undviker också att peka på länder med större fotboll ( t ex England) som nästan alla har många lag och raka serier. Dessa hamnar under mattan.

Sen gör man generalfelet verkar det som att man inte alls lyssnar på fansen. Just detta var ens stor konflikt med Stockholmslagens fans och fotbollsförbundet tidigare i dialoger när det gällde matchtider och matchdagar. Att ingen lyssnar på KUNDERNA av produkten som faktiskt är konsumenterna av det som skall levereras.
Örebro Pintorp
2011-01-14 07:04
Åhfyfan, hoppas verkligen de väljer att behålla serien som den är nu. Annars tror jag det blir skittråkigt.
Örebro Evigt ÖSK
2011-01-14 06:41
Om ÖSK inte vill ha Haginge, ska vi då tolka det som om att ÖSK har högre ambitionsnivå än det Haginge kan prestera?
Örebro rirobban
2011-01-14 04:56
Dejmon//
Jag är nattuggla inatt. Självklart slutar jag inte följa ÖSK, men med 4 matcher mot samma motstånd så väljer jag kanske 1 match. Jag skrev lite nackdelar med förslaget på flashbacks forum, kopierar det och lägger det här:

"Själv är jag emot förslaget av flera olika skäl. Dels så hade vi 10 lag i början av 90-talet, då vi också hade bland de sämre publiksnitten genom tiderna. Sen är slutspel helt fel väg att gå. Vinner man en serie så ska man vara mästare/segrare, det har alltid varit min filosofi.

För att fortsätta hitta nackdelarna (hittar tyvärr inte så mycket positivt med förslaget) så kan det bli som en stängd liga då de fyra sista får möta de fyra bästa i Superettan. Förmodligen är de allsvenska lagen så pass mycket bättre att de vinner sina matcher mot Superetta-lagen. Precis som vinnaren av en serie bör vinna så bör en förlorare av en serie åka ur.

Om man tagit upp detta förslag pågrund av hockeyns framgång med publiken så är det ganska dåligt. Hockeylagen erbjuder sin publik nya och fräscha arenor (många av dem i alla fall) + att hockey är en sport som man förknippar med slutspel/mästerskapsserie.

Jag tror heller inte att kvalitén skulle höjas med tio lag. Sen skulle det bli tjat från klubbar som Malmö och Helsingborg om konstgräset igen. För betänk om Örebro, Norrköping, Elfsborg, Syrianska och Sundsvall/Gefle/BP är uppe i högsta serien, då har hälften av lagen konstgräs. Förmodligen kommer fler lägga detta (läs Djurgården)."
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-14 04:47
rirobban
SEF kommer ju absolut inte hinna ta ställning i denna fråga innan denna säsong startar. Det mötet som hölls nu verkar ju bara vara nått kafferep för polarna där endast positiva möjliga effekter av en bantning skulle diskuteras. Låter ju inte direkt som en långt gången utredning..

Varför skulle du sluta följa ÖSK om det blev en 10 eller 12 lagsserie?

Håller med om att Peking ev. kan dra upp publiksnittet något (om det vill sig väl) men SFC är väl inte direkt att räkna som ett publiklag? Verkar som att alla överskattar dem vad gäller ekonomi, publikunderlag och liknande, likt AFF när de gick upp. Möjligtvis så att vi här i Örebro kommer få en hyfsad siffra i matchen mot dem men sedan kan jag väl inte tänka mig att de skulle bidra positivt till publiksnittet.?

Publikmässigt och intressemässigt hade det nog varit bra mycket bättre om IFK och Bajen gått upp men jag räknar också ändå med att publiksnittet kommer öka nästa säsong. Dels av de anledningar du nämner och dels för det antagligen kommer gå bättre för lag som DIF, IFK GBG och AIK, och att det går dåligt för dessa lag, men framförallt att deras fans känner hopplöshet för spelet är så tråkigt och dåligt, är antagligen en lika stor anledning anledning till sjunkande publiksnitt som den tidiga starten och hackiga serien förra året tror jag.

Skulle dock vara kul om ni som toksågar detta förslag kunde lägga fram nått argument kring det hela, jag ser nämligen både för och nackdelar med en bantning..
Örebro rirobban
2011-01-14 01:05
Den dagen allsvenskan går ned till 10 lag så slutar jag följa den! Den dagen allsvenskan går ned till 12 lag så slutar jag följa den. 14 eller 16 lag skall det vara! Egentligen är väl 14 perfekt, men jag anser att man haft 16 lagsserie för kort tid för att bedömas. Varför detta förslag ens kommer upp nu är säkert för att SEF vill ta beslut om det innan serien startar i år, eftersom den kan sluta i succé med publik.

Jag tror nämligen att vi har ett stort publiktryck framför oss detta år. Detta pågrund av lagom säsongsstart, spel under sommaren, två intressanta nykomlingar och ett Kalmar med en ny arena.

Men SEF:s ordföranden vill sätta käppar i hjulen innan serien börjar. Gillar inte Lagrell, men snälla smålänning, se till att skriv ett livstidskontrakt för 14 eller 16-lagsserie nu!
Örebro Grohl
2011-01-13 23:05
Hammarby om några borde gå med på kaffepengar för en spelare som inte ens är given i startelvan. Dock har vi väl talanger så det räcker på kanterna?
Örebro go_osk
2011-01-13 22:45
Jag har väldigt länge tyckt att Hammarbys Simon Helg är en mycket intressant spelare. Han vore en perfekt förstärkning på vänsterkanten.

Faktumet att han står under kontrakt gör dock att vi kan sortera bort honom. Hammarby lär inte gå med på några kaffepengar.
Örebro Grohl
2011-01-13 22:34
Känns som att både Runström och Fagerberg är bäst lämoade i centerpositionen. Därför lär det inte bli något med någon av dem, även om båda har varit högt uppe på min önskelista
Örebro Sekt. E
2011-01-13 22:34
Bara det faktum att Johansson använder ett ickebegrepp som "committa" sig är fullt nog för att inte ta han, eller utspelet, seriöst. Sådana uttryck är nämligen icke att ta på allvar. Inte heller dess budbärare då de borde skärpa sig. Således känns detta som ett sätt för vissa personer(farbröder) och klubbar att visa sig aktiva och i framkant av fotbollens utveckling i Sverige. Mest för att få femton minuter i rampljuset och ett par ryggdunkar på det lokala Bishop Arms i det fall just deras klubb råkar ligga bra till för närvarande.
Örebro DaSa
2011-01-13 21:44
Hagge på väg till Norrköping?!

Skulle gissa att anledningen han inte skrivit på för ÖSK är att DIF fortfarande kräver pengar för honom. Synd om IFK kommer in i bilden och trissar upp lönen samt övergångsumma.
AIK Saywee
2011-01-13 21:34
Karlssson, aha, jag trodde du menade Fagerberg ...
Örebro Magister mundi sum
2011-01-13 21:29
Tycker det är konstigt att man redan vill ändra antalet lag i allsvenskan...
Annons: