/fotboll/osk/forum/4339.aspx/fotboll/osk/forum/4339.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-01-19 22:13
I kväll har jag av någon anledning några gånger, funderat över vårt bästa resultat genom tiderna, stora silvret 1994 under ledning av tränaren och sportchefen Sven Dala Dahlqvist.

Han skötte "tre" jobb samtidigt och gjorde det bra, kan vi nå ett ännu bätte resultat i år?
Örebro Karlssson
2011-01-19 22:07
Jag förstår faktiskt inte det här med kontraktskrivande. Om man tittar på större klubbar i Europa så skriver de oftast väldigt långa kontrakt med sina spelare för att kunna tjäna pengar vid en eventuell försäljning. Trots de långa kontrakten så säljs det spelare hit och dit ändå. Och det beror väl på att spelarna, och även klubben för den delen, inte ser det som att de binder fast sig i x antal år med klubben/spelaren, utan att de kan byta klubb ändå. Visst blir det svårare att byta klubb med ett längre kontrakt, men vill man verkligen bort från klubben så löser det sig vanligtvis. Så jag har ganska svårt att förstå varför spelarna i ÖSK är så rädda för att skriva långa kontrakt, för det innebär ju inte att du måste stanna så långt kontraktet sträcker sig. Det är väl snarare att visa lite respekt för klubben. Sen så förstår jag givetvis att valmöjligheterna blir fler när man sitter på ett utgående kontrakt och i dagens fotbollsvärld tänker de flesta på sig själva i första hand.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
Kaj/ Håller med om det. Bedoya går att ersätta med tex Per Johansson eller Erik Nilsson. Gerzic nästan oersättlig i det systemet ÖSK spelar.
AIK Saywee
Inspektör Smack, välkommen till ett allsvenskt forum, vad var det du funderade över lille vän?
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-19 22:05
Inspektör Smack// Mer än vad jag visste?
AIK Saywee
2011-01-19 22:04
Lekiller, precis vad jag funderade över, det är inte bara klubben som chansar, utan även spelarna, vill dom visa upp sig i ett topplag som ÖSK, som dessutom spelar i Europa, eller vill de chansa genom sitt "kontraktstänkande i media" och vila på bänken?

Vilken jädra soppa det är, dessutom är det ju så många spelare det handlar om, varför är det så rörigt i kontrakterandet hit och dit?
Hammarby Inspektör Smack
2011-01-19 22:03
Är ni och hugger på Lasse Nilsson nu? Har ni verkligen råd?
2011-01-19 22:00
Lekiller // Precis - En lirare som Gerzic vore svårare att bänka pga hans betydelse för spelet. Men också att det helt enkelt inte finns något liknande bakom. Och kanske ändå också för allt gott han sagt om ÖSK och att han faktiskt förlängt en gång (om än under hot). Han kan jag tycka skulle kunna vara värd ett värdigare avslut (Givet att han inte går til MFF) Likaså Patrik var värd att spela säsongen ut även om man kanske inte helt säkert visste om han skulle dra. Tidigare lojalitet bör alltid belönas.

Nu svär jag kanske i kyrkan härinne men Bedoya ser jag inte riktigt som lika oersättningsbar. Kan klubben också skaffa fram en riktigt bra mittback kan jag inte heller se att han inte skulle kunna få chansen från Augusti.

Men som sagt. Jag har svårt att tro att dessa skull petas ändå under Sixtens ledarskap. Då måste nog sportchefen, likt i AIK, gå in och styra bort dessa spelare.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-01-19 21:57
Bättre bänka den girige spelaren som väntar ut kontraktet och ge en hungrig ungdom chansen att få slå igenom!
Örebro Lekiller
2011-01-19 21:50
Är en ganska knepig fråga det här med spelare som inte vill förlänga och helt klart något som man bör diskutera.

Jag kan nog tycka att det absolut inte är något fel att prioritera andra spelare när en spelare inte vill förlänga och det bara återstår ett halvår av kontraktet.

Det borde ju spelarna själva inse att klubben måste försöka spela in en ny spelare på deras position.

Taskigt, tja kanske det, men samtidigt så bollar ju spelarna med klubben lite som de själva vill så då får de ju räkna med att klubben bollar lite med dem.

Men som sagt, en svår fråga. Har man inga alternativ så måste man ju låta spelaren lira, (Porokara).
Örebro cellblock
2011-01-19 21:47
Om de har 1 år kvar på kontraktet innebär det att ledningen har 6 månader på sig att sälja spelarna. Om det är mindre än 6 månader kvar på ett kontrakt så kan man gå som bosman genom att teckna ett nytt kontrakt med en annan klubb, dock måste man stanna kvar de sista 6 månaderna.
2011-01-19 21:29
bison // Fast tittar du på vissa spelare som bänkats undan historiskt så har det ibland forcerats fram en affär. Barsom t ex för ett antal år sedan. Agenten får eld i archlet när spelaren hamnar på läktaren för denne kräver speltid. Ofta är det ju så att lag som är intresserade redan scoutat spelaren och de måste sällan se honom säsongen ut för att bedöma honom.

Är däremot spelaren nöjd och belåten. Får sin speltid. Håller sig undan de värsta närkamperna för att vara lite rädd om benen. T om får spela fast man är usel (paradiset) Ja då väntar en fet sign on eftersom han kommer gratis.

Men naturligtvis måste laget ha någon värt namnet att ersätta honom med. Fast med en hel skur mittfältstalanger så finns det ju möjligheter. Jag skulle ju kunna tänka mig ge Per chansen på fullt allvar efter sommaren.

Men naturligtvis är bänkning ingen garanti för försäljning. Se AIK backen i höstas. Så det finns nog lika många fall där spelaren suttit fast på läktaren. Men OM det finns en ersättare som man hoppas mycket på så kan jag inte förstå att den spelaren, som har för avsikt att kanske stanna flera år i klubben, inte ska gå före den som inte längre vill vara i klubben.
AIK Saywee
2011-01-19 21:28
bison, nej, sitter de på bänken, så spelar kanske laget sämre och dessutom får kanske försäljningschefen Sköldmark ännu mer problem ..

.... eller så tar de unga nya förvärven eller andra*, chansen och dominerar!

* nyförvärv innan start, eller förvärv under 2011
Örebro bison
2011-01-19 21:11
Sätter vi Bedoya och Almebäck på bänken för att de inte vill förlänga så ökar väl inte chanserna att de blir sålda?
AIK Saywee
2011-01-19 20:50
BoP, jag kanske verkar tjötig, men kan bara instämma i ditt inlägg 20:41 !!!
Örebro Bastard on Parade
2011-01-19 20:41
linus16666//

Jag tror de flesta här inne, om inte alla, unnar de här killarna ett bra kontrakt i en bättre liga. Grejen är att det inte är hållbart för en klubb att tappa sina bästa spelare som bosman. Vi har ju värvat en hel del bosman-spelare själva och det är en del av transfer-marknaden, men vi blir en ännu attraktivare klubb om vi kan tjäna pengar på spelartransfers. Jag tror det är enklare för oss att signera attraktiva spelare på längre kontrakt om vi kan visa att ÖSK inte är en ändplats, utan att man faktiskt kan ta steget vidare till de större klubbarna i Europa.

I sommar får spelarna för övrigt börja förhandla fritt med andra klubbar. Nu är inte jag en psykolog på långa vägar, men jag tror att sådant kan påverka deras prestationer. Jag tror t ex all kalabalik kring Porokara påverkade hans prestationer i ÖSK.

Du har givetvis rätt om Almebäck. Han kunde ha lämnat oss redan första sommaren men jag vill minnas att han kommenterade kontraktsförlängningen i stil med att han var tacksam för att han fick chansen osv. För det ska han ha all heder, men det vore likväl oerhört surt att tappa honom som bosman.
AIK Saywee
2011-01-19 20:35
linus16666, välkommen till detta forum, eller har jag missat dina tidigare inlägg genom åren?

Förklara bara till exempel skilllnaden mellan Elfsborgs och ÖSK´s försäljningssiffror kopplat till spelare ... inte försäljning av varmkörv, kaffe etc etc!
Örebro linus16666
2011-01-19 20:27
Förstår inte varför alla tror att tex almebäck och bedoya ska gå som bosman??

ÖSK har som ambition att sälja spelare om jag inte är ute och cyklar, gerzic, bedoya och almebäck har alla 1 år kvar, dvs 1 år på att bli sålda.
Lyckas ÖSK inte sälja dessa tre spelare när dom endast har 1 år kvar på kontraktet, hur ska ÖSK lyckas sälja dessa när de sitter med 3-4 års kontrakt....

Och idag alla klubbar värvar bara bosman spelare, men så fort en spelare ska gå som bosman, oppss då var det inte rätt gentemot klubben.

Om jag inte minns helt fel så förlängde almebäck med ÖSK efter sitt första halvår i klubben när han hade kunnat gått till ngn annan allsvensk förening och tjänat mer pengar än vad han förmodligen gör i ÖSK.

Skärp er...och var tacksamma istället!
AIK Saywee
2011-01-19 20:15
Kaj Spasmér, du och DaSa har helt rätt ur en synvinkel och kanske även ur andra synvinklar ... men när man bänkar spelare av ekonomiska anledningar, börjar "klubbkänslan" naggas lite i kanten, inte bara från den bänkade, utan även från hans oroliga kamrater ....
2011-01-19 20:09
Normalt är jag emot att bänka en spelare bara av den anledningen att han inte vill förlänga. Trots allt är ett kontrakt ömsesidigt.

Men med facit i hand, och jag är lite inne på Dasa:s tankegångar, borde man kanske trots allt satt Roni på läktaren samma dag han nobbade förlängningen.

Detta av två anledningar. Dels så presterade han inte så värst. Den andra hade varit att kanske tvinga fram en försäljning eftersom Roni knappast vill tappa en halv säsong utan matcher. Nu väntade både Roni och hans blivande klubb ut säsongen för att få honom gratis. Med Roni på läktaren KANSKE det hade forcerats fram en försäljning. Lite pengar är bättre än inga.

I Princip har jag inga problem med at man bänkar Almebäck i sommar heller. Förutsatt att man hittat en god ersättare. Men jag tror inte Sixten skulle göra det. Att riskera en sämre tabellplacering påverkar ju hans CV också.
AIK Saywee
2011-01-19 19:49
Men Benny Böckling, jag har faktiskt aldrig klagat på Anders Svensson inför matcher, vilka är det som har klagat nu?
Benny Böckling
2011-01-19 19:15
Känns lite konstigt att man klagar så mycket på Anders Svensson inför varje match för han gör ju trots allt nästan alltid en bra match.
AIK Saywee
2011-01-19 19:06
Marta 19:01, spelar inte så stor roll, det borde väl vara "lite" större skillnad på svensk och botwansk fotboll, eller är 1958 historia som aldrig mer kommer att ske?
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-19 19:01
Spelade ju nästan med reservlag vi med...
AIK Saywee
2011-01-19 19:00
Sverige vann med hela 2-1 mot ett reservbetonat Botswana, suck!

Jag vill inte ens kommentera insatsen, men vi kanske börjar sjunka i världsrankingen.

Forza Mma Ramotswe!
AIK Saywee
2011-01-19 18:49
Benny Böckling, då är vi två som har samma känsla ...

... men det blir inte lätt, mot konkurrenter som t.ex Elfsborg, som gottar sig i miljoner efter goda försäljningar ...

Hoppet finns dock alltid, hos en optimistisk Saywee :)))

GFG
Örebro MrCrowly
2011-01-19 18:35
om Santiago Bedoya
---------------------------------------------------------
Bedoya, 22, joins the Blue and White after four seasons at Northeastern University in Boston, Massachusetts. The native of Weston, Florida, made 76 total appearances for the Huskies for 6,107 minutes of action, scoring three goals and recording nine assists. The 5-foot-8, 155-pound defender was named to the All-Colonial Athletic Association (CAA) First Team in 2009 and the All-CAA Second Team in 2010.
Örebro Lekiller
Örebro Lekiller
Örebro Lekiller
Stryk med 1-0

Står lite om matchen på www.orebro-sk.se
Annons: