/fotboll/osk/forum/4317.aspx/fotboll/osk/forum/4317.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-28 15:54
Marta //Det enas vi om!
Örebro linus16666
2011-01-28 15:47
herregud vad det daltas om almebäck och bedoya...dom har båda sagt att just nu har dom inga intentioner av att förlänga, men dom har inte stängt dörren helt. Båda vill vidare och komma ut i europa och som jag har skrivit tidigare, hur ska ösk lyckas sälja spelare som sitter på 3 års kontrakt om man inte ens kan sälja ngn som har 1 år kvar.

Och jag tror helt ärligt att om man sätter spelare på bänken som har utgående kontrakt så gräver ÖSK sin egen grav för då kommer inga spelare vilja komma...tyvärr och dom som sitter på utgående kommer förmodligen defenetivt inte förlänga om man blir "avstängd".....

Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-28 15:13
Kaj/ Ska vi enas om att ett mer AIK:igt tänk kanske måste in i ÖSK-kulturen. Att man inte trampar på ÖSK. Sedan är vi nog inte ensamma om att spelare säger att man inte vill förrlänga. Men vi borde på ngn sätt markera att sådant beteende inte uppskattas (åtminstone internt).

I övrigt så är det nog inte så att ÖSK inte vill skriva längre kontrakt utan att spelarna spjärnar emot. Även om det inte kan verka mycket för världen så gillar jag därför ändå Astvalds ettårsförlängning för ett tag sedan. Den kan visa sig vara värdefull.
Örebro Grohl
2011-01-28 15:02
Jag tror även, helt uppriktigt, att om vi hade haft Bangura (och han gjort samma succé hos oss) så hade vi knappt ens fått ett bud på 10 för honom. Tradition stavas det, en spelare som dominerar i AIK är mer värd än en som dominererar i ÖSK.
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-28 14:56
Dudleys/ AIK håller verkligen en stenhård linje mot sina spelare. Kanske borde ÖSK ta efter i alla fall lite grann.Även om jag hoppas att ett alltför hårt "ägande" straffar sig i längden.
2011-01-28 14:53
deportivista // Jag håller väl med dig i stort. Det man möjligen iaf kunde önska är en bättre känsla för de spelare som kan ha riktigt potential och försöka få till längre kontrakt än tre år.

Men ska man "leva på driften" och inte ta risker, korta kontrakt, ja då måste ÖSK få upp omsättningen rejält annars blir man ett "Trelleborg" till slut. Eller rättare sagt. Som ÖSK brukar vara. Ett mittlag.

ÖSK verka ju åtminstone nu börjat försöka förlänga för viktiga spelare ett år innan. För inte alls så länge sedan väntade man i princip tills kontraktet gått ut i november vilket störde mig enormt. Sen om spelare som Bedoya och Almebäck vägrar förlänga är en annan sak. Men då har iaf ÖSK försökt och ÖSK vet i mycket god tid att dessa komemr att försvinna.

Frågan är ju bara om ÖSK aktivt bör fösöka sälja dem omgående eller då satsa på att behålla dem för att optimera (eller säkerhetsställa som Lennart säger) resulatet. Framgång i serien leder ju också till ökade intäkter och godwill.

Man vad som stör mig är att Almebäck och Bedoya så öppet går ut i media redan nu och säger "Örebro? Nä där tänker jag inte stanna". Ett uttalande jag tror vore omöjligt att göra för en AIK spelare ett år innan t ex.
Örebro baskern
2011-01-28 14:50
Widermarsh har helt rätt!
Örebro widemarsh
2011-01-28 14:49
den oumbärlige// Tror handbollsmatchen börjar kl. 18.00. Det ska väl snackas i en halvtimme innan.
Örebro Sekt. E
2011-01-28 14:40
den oumbärlige// Jag laddar. Bra fredagsnöje för en lagom gammal man som mig själv.
Örebro baskern
2011-01-28 14:38
Maila Erik Wärlegård om ni vill med. Jag vill inte säga för mycket om det går att köpa i efterhand men kolla med honom. Kolla orebrotifo.se, där har ni hans mail.

Vad är det för värderingar du inte delar med kubanerna?
Örebro Brinkewall
2011-01-28 14:38
Att satsa långsiktigt är rätt. Att bänka spelare som inte skriver nytt känns bra. På kort sikt. Däremot tror jag inte att någon spelare kommer självmant om man riskerar bänkas...
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 14:15
Någon som laddar inför handsbolls-VM? Synd att de spelar så tidigt, 17.30 tror jag. Hoppas jag hinner hem.
Örebro Grohl
2011-01-28 14:15
Visst är det bra att vi tänker ekonomiskt osv, men de drabbade är ju onekligen spelarinvest. De köper spelare till oss som vi senare släpper gratis. Samtliga här inne verkar ju vara överens om att vi måste sälja Bedoya snarast, ger det 3 millar får vi väl vara nöjda med det.
Örebro Hjortsberg
2011-01-28 14:12
Dejmon: Hur aktiv du är avgör du själv såklart. ;-)

Tänker du dig två olika medlemsformer?
Örebro Dudleys
2011-01-28 13:59

Och honom hade vi sett i Ösk om han inte hade skadat axeln...
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 13:58
den oumbärlige// Precis du ser, Bangura mama mia. AIK är inte ens ett lag som är kända för att sälja några storheter direkt - vi hade haft samma position om inte bättre i och med deras ekonomiska situation.

Tack för att du sprider oss på FB, tack för tipset. Ska försöka göra något sånt till nästa gång.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 13:54
den oumbärlige
Kolla länken ang. vår diskussion igår.. Ska man skratta eller gråta?

Tycker du kunde posta ett inlägg på sidan att det är välkommet att bjuda in vänner i gruppen alt. dela på sin logg (gjorde det själv precis). Alla SvartVita borde få möjlighet att ta del av denna sida...
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 13:50
För er som gillar oss på Facebook hittar ni länk där till vår nya intervju med Andreas Haddad. Om ni inte gillar oss - gör det för guds skull :P
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 13:45
baskern
Tack! Men om man inte löst säsongskort än men garanterat kommer göra de, hur blir det då, vet du? Jag skulle kunna lösa innan eller på bussen om det går men vet inte hur det ser ut ekonomiskt för mina vänner...

Förresten läste nu att det bara kostar 1200 för ett abb. som Kubanmedlem.. Kanske är en bra idé att kolla upp vad det kostar att bli medlem i Kubanerna också... Men går det att bli stödmedlem eller liknande, alltså inte aktiv medlem? Har lite andra åsikter än Kubanerna i vissa frågor nämligen..

edit 2: 150kr kostar det att bli medlem i Kubanerna för ett år läste jag nu.. men hittar ingen info om mina funderingar kring aktiv kontra stödmedlem...
Örebro deportivista
2011-01-28 13:42
Kaj - Bra inlägg.

Samtidigt så gjorde ÖSK (hästsvansen) precis det omvända för några år sedan - ökade kostnaderna för spelartruppen med en tro på kommande ökade intäkter (ny arena) och sportsliga framgångar. Trots det fortsatte vi vara ett mittenlag innan Lagrell beslöt att ÖSK fick bokföra enligt reglerna och istället sparkade ur oss.

Jag tycker det är bra att ÖSK satsar långsiktigt, och är inte rädd för att spelare eventuellt lämnar som Bosman om ett år. De ska bara säljas om ett bra bud kommer, i övrigt så ska de hjälpa till att göra årets prestation så bra som möjligt. Att vara ett topplag ger automatiskt möjlighteter att gratis-värva möjliga ersättare (se t ex William som kom i år).
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 13:37
Att MFF gjorde en förlust detta år betyder ju inte att de har minus på kontot direkt. De flesta lag (ÖSK undantaget) gick ju minus på driften i AS denna säsong, och så har det sett ut i stort de senaste åren. Även om deras dyra lönekostnader säkert har en stor inverkan är det nog mer som ligger bakom. Om man jämför deras hemmasnitt med vårat samt deras reklam/sponsorintäkter med våra så tror jag inte skillnaden i löner våra lag emellan är så gigantisk egentligen...

Säg att vi har en snittlön på 50kkr (för att göra det enkelt) och de har en snittlön på 100kkr. Vi har ett hemmasnitt på 8000 och de har ett hemmasnitt på 14-15000 (?). Vi får in 30mkr i reklam/spons, de får in 80mkr på detsamma.. Siffrorna här är säkert helt åt skogen men ni förstår min poäng...

Man kan väl även tänka sig att det kostade en del att bygga nya arenan och allt kring det, även om de säkert inte stod för alla kostnader själva. Men tror heller inte de kunnat utnyttja alla positiva delar av ägandet av arenan denna säsong. Vet inte om de haft några större evenemang detta år öht, förutom att de säkert tjänade en bra slant extra på landskampen som spelades där.

Vad jag däremot tror är att MFF kommer fortsätta gå framåt (ekonomiskt) i rask takt de kommande åren då det säkert kommer spelas flera A-landskamper där (kan tänka mig att förbundet fick en väldigt positiv bild av arrangemanget senast) och när man börjar arrangera konserter och liknande.

MFF kommer dra ifrån konkurrenterna än mer inom snar framtid.. Hoppas vi kan följa med på det tåget på nått sätt!
Örebro baskern
2011-01-28 13:35
Dejmon, nej, man måste inte inte vara medlem. Finns fåtalet platser, först till kvarn!
Örebro Lekiller
2011-01-28 13:30
Har det någonsin hänt att en klubb tappar sina 3-4 bästa spelare samtidigt som Bosman?

Måste ju vara något sorts rekord om det händer!
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 13:22
Måste man bli medlem i Kubanerna för att åka gratis? Även om man köper årsabb. på Västra?

Vet nån hur många platser det finns kvar?
2011-01-28 11:48
Steiger // Samtidigt ger det i slutändan ett glapp mellan lönerna och prestationen. (Läs O.H skickliga blogganalys) Kort sammnafattat kan man säga att kurvan för den sportsliga prestationen ligger ovanför kurvan för de ekonomiska investeringrana i truppen. Dvs truppen överpresterar i förhållande till kostnaden (läs lönerna). Då naturens lag gör att dessa kurvor hela tiden strävar efter att mötas och ligga på varandra, och så blir det obönhörligen förr eller senare, måste därför ÖSK antingen investera mera i truppen (höja lönerna) eller sänka den sportsliga ambitionen. ÖSK kurvor 2009/2010 ligger som Kalmars gjorde för ett par år sedan medliknande utfall. I Kalmars fall har naturen gjort sitt jobb och klubben har sjunkit i tabellen.

Samma sak kommer att drabba ÖSK om man fortsätter utan playtrading. Bra och riskfri ekonomi utan långa kontrakt med spelare ger bra nattsömn för Janne & Lennart.. Men laget kommer bara att förbli ett mittlag. Såvida man inte drastiskt ökar inkomsterna i driften. men eftersom klubben inte äger arenan är det svårt.

Vad är bäst? Tja...
Örebro widemarsh
2011-01-28 11:24
Malmö gör en förlust på 30 miljoner. Det är alltså priset man får betala för en ny fin arena, fullsatta läktare och ett SM-guld?
Örebro baskern
2011-01-28 11:21
Kom igen nu alla SFare. Ni sitter på det här forumet och trycker hela dagarna verkar det som, men mig veterligen är det inte många som ska med till Norge imorn? Ni kanske tycker det är roligare att spekulera om alla nyförvärv istället för att faktiskt bilda sog en egen uppfattning? ÖSK spelar mot staebaek, en resa som är ungefär densamma som till Gefle, ca 3-4 timmars restid. Antar att de flesta här ska/har tecknat abonemang? Vad bra! Då åker ni dessutom gratis!!! In och anmäl er nu!!! Se orebrotifo.se för mer information. Stolthet, hjärta & passion
Örebro Steiger
2011-01-28 11:11
Det är lite intressant hur de Allsvenska klubbarna driver sin verksamhet.

ÖSK kör uppenbarligen på linjen att den ekonomiska driften skall gå ihop.
Det har man lyckats med eftersom man har fått ett litet överskott och har ekonomin i balans. De låga spelarlönerna har bidragit till detta samt att man hållit igen på Signing Fee´s. Då blir inte ÖSK så sårbara om en spelare sticker som Bosman.

De andra toppklubbarna t.ex MFF, AIK m.fl har uppenbarligen släppt iväg spelarlönerna och kör en mer riskfull verksamhet där man budgeterar in spelarförsäljningar. När dessa inte kommer så uppstår det direkt stora hål i ekonomin. Nu när MFF har "lyckats" behålla truppen intakt så slår det omgående på ekonomin och underskottet galopperar iväg.

Det är nog i det ljuset vi skall se Sjögrens uttalande att det inte gör så mycket om spelarna går som Bosman. ÖSK budgeterar helt enkelt inte med spelarförsäljningar.

Säljer vi då T.ex Bedoya för 10 millar så blir det ett 100% tillskott som vi kan använda till spelarköp, istället för att tvingas använda pengarna i driften.

I så fall mycket klokt arbetat av klubbledningen för ÖSK vilket bådar gott inför framtiden.
2011-01-28 10:35
Ska bli intressant att höra vad MFF har att säga på presskonferensen idag...
2011-01-28 10:31
Saywee // Vi får hoppas så! Undrar om ÖSK talat med Sixten om fortsättningen?
Annons: