/fotboll/osk/forum/4169.aspx/fotboll/osk/forum/4169.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Maski Hallonen
2011-03-06 00:02
"Internationella fotbollsförbundets (Fifa) ordförande Sepp Blatter har varit emot mållinjeteknologi men ändrade sig delvis efter Englands underkända mål vid senaste VM.

Fifa har genomfört tio olika test men ingen av dem har visat sig bombsäkert. På lördagen meddelade Blatter att någon form av teknologi kan komma att användas i framtiden, men tidigast i VM 2014.

I EM 2012 kommer domarteamet att utökas till fem med en domare bakom varje mål."

Källa: DN
Örebro Maski Hallonen
2011-03-06 00:00
Skadebenägeneheten har ju viss strategisk betydelse trots allt men även sign on summan antar jag klubben måste betala ut även om försäkringskassan betalar del av lönen. Till det kommer försäkringen mot inkomstbortfallet eftersom försäkringskassan har "gränser i hur mycket de betalar ut.

Självklart skall inte ÖSK riskera sin ekonomiska hälsa och på många sätt har ÖSK varit kloka och man jobbar långsiktigt. Men jag kan hävda ändå att med vissa spelare är det kanske smartare med längre kontrakt med andra inte. Det är den värderingen jag kan känna att ÖSK ännu inte nått fram till.

När det gäller Astrit vs William har jag ändå känslan av att ÖSK insett att man felvärderat Astrit i första läget (och det gjorde man ju) och kompenserat det med längre kontrakt med William.

Sen är ju Sveriges rikaste klubb rikast av någon anledning. Men som sagt tidigare, det är väldigt riskabelt att räkna med sådana inkomster utan bör ses som bonusar när de väl inträffar.

Örebro Krontorps
2011-03-05 23:36
//Maski
Vilka ÖSK skriver långa eller korta kontrakt med handlar nog mest om ekonomi tror jag. Dyrare spelare har man helt enkelt inte råd att ge långa kontrakt.
Som du säger, sveriges rikaste klubbar skriver långa kontrakt, vi är ju inte riktigt på den ekonomiska nivån ännu.

I jämförelsen mellan Astrit och William är det alltså en stjärna (i hans eget huvud) från england och en reservspelare från sverige. Känns enkelt vem som man har råd att ge långt kontrakt.

Skadebenägenheten tycker jag inte heller borde spela så stor roll, försäkringskassan tar väl lönen för skadade? Om det blir en dyr sign-on så kan det förstås ha betydelse.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-05 22:48
Salt&Peppar//Fast om man ska ha inställningen "Tänk om spelaren blir långtidskadad" bör man ju aldrig skriva mer en ett år med någon. Då har alltså Elflsborg och Malmö, två av Sveriges rikaste klubbar, gjort fel i många år.

Vad som är farligt däremot är att kalkylera in massa skinnförsäljningar innan björnarna är skjutna. Dvs ha en driftkostnad som vida överstiger inkomsterna och hela tiden räkna med att spelarförsäljningar täcker upp det. Då hamnar man i den sits som Halmstad och säkert många lag före dem befinner sig i.

Gjorde Norrköping fel som skrev 5 årskontrakt med Astrit? Astrit har ju en skadehistoria nu också. Jag tror en noggrann analys ligger bakom den investeringen. Visst kan han gå sönder. Men det kan alla i ett lag. Frågan är bara om risken är större att Astrit skall gå sönder än för någon annan?

Jag tror man måste skilja äpplena från päronen.

Bra scoutingverksamhet med kompetenta jägare kan och bör kunna värdera varje spelare och dess historia tillsammans med noggranna läkarutlåtande (som man tex begärde in i Almebäcks fall). Ibland kan man gå på en flopp, självklart. Men en noggrann verksamhet med playtrading kan ge den bufferten som Elfsborg har som leder till att man kan skriva längre kontrakt med andra spelare. Så jobbar Ellos fullt ut. Men samtidigt är det viktigt att som ÖSK att man kan gå runt på de löner man har och kanske klara någon förlust också med i stort sett bara driftinkomsterna. Sedan får man inte heller glömma att ÖSK behöver externa finansiärer men då måste man visa upp att man värvar rätt och tillräckligt länge för att generera tillbaka pengar för nya investeringar i spelarobjekt i framtiden. Annars sinar de källorna förr eller senare. De tröttnar.

Att bara säga att det är bra med korta kontrakt för då tar ÖSK inga risker leder för eller senare till ett sportslig fall och till sämre kontinuitet i truppen. Läs Osynliga Handens utomordentliga analys.

ÖSK valde 6 månader med Astrit men tre år med William Atashkadeh. Jag vet inte om det var så mycket klokare. Min känsla är att man med det mycket längre kontraktet med Atashkadeh efter Astrit lämnat var att man inte skulle gör om samma misstag igen. En misstags-kompensation. Fast det kanske man gjort ändå. Av andra orsaker. Och det kan tyda på att man ännu inte inom organisationen har den kompetens fullt ut som kan bedöma sådana saker. IFK Göteborg vägrade skriva mer än ett år med Atashkadeh. Och det av någon orsak.
Örebro Miroslav kuba
2011-03-05 22:45
Angående Turinas tavla; Manoja hade nog gjort det bättre eller?? :)
Örebro astby
2011-03-05 21:55
Och jag känner en som ska dit :)

OT så det dånar.
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-05 21:35
Jag känner två till från örebro som också ska se den matchen på plats på san siro :). Dock så är det inte jag som ska dit tyvärr :(.
Örebro widemarsh
2011-03-05 20:34
Blå Bergen Blues// Javisst, det står dig fritt att tolka mig hur du vill. Det är helt fel tolkat men ändå...

Jag är glad att ÖSK har värvat dom här två spelarna, för att vi behövde konkurrens på ytterplatserna och det verkar vara två spelare med kvalitéer. Sen hade jag gärna sett lite längre kontrakt, ifall dom skulle visa sig så bra som dom verkar (främst Valdet). Men går inte spelarna med på dom villkoren i kontrakten så är det ju inte mycket att göra. Och det är ju bättre med 2,5 år än inget år alls. :)
Halmstads BK HBK87
2011-03-05 20:22
blå bergen blues

spelade kushtrim och valdet eller?
Örebro Orlok
2011-03-05 20:21
Norrköping på gång att värva Thorvaldsson, en spelare som jag tyckte var intressant för ÖSK innan jul när spekulationerna om X1 var som hetast. Känns som en spelare som har kapacitet att bli en rejäl succé men som även känns som en riktig chansning. Fågel eller fisk?

Edit: isländska namn...
Örebro ÖSK-nisse - Odi et amo
2011-03-05 20:03
rirobban//

Angående till inlägg 18:11. Det jag inte gillar med arenan är att det är ett större etage och ett väldigt litet. Jag gillar i sådant fall ett enda stort etage bättre. Fast om man ska trycka in 5000 platser till och alla dessa på nedre etaget så kanske det blir lite mer balanserat.
Örebro Grixx
2011-03-05 19:41
När man läste matchreferatet så trodde jag att det var ett ganska hårt bakåtpass som gav självmålet men lö lös lös...var den och inte en tillstymmelse till lust att reagera när bollen saaaakta rullar förbi.

Var han drogad, hörde han en signal som Weggen eller var det en löneprotest???
Örebro Conjuration
2011-03-05 19:40
Hysteriskt roligt sjlvmål, har nog sett reprisen 10 ggr, lika roligt haha ;) Finns ingen ursäkt hahaha
Örebro rirobban
2011-03-05 19:18
Wiganmålvakten gjorde en riktig blunder borta mot Man City för några minuter sedan.
Örebro Blå Bergen Blues
2011-03-05 19:09
HBK87// Nordback x 2 + självmål (årtusendets), AIK
Halmstads BK HBK87
2011-03-05 18:55
vem gjorde målen idag?
Örebro Salt&Peppar
2011-03-05 18:24
Lätt att säga, man vet ju hur heta Basse och Bertin Ze blev på marknaden trots att de var dyra och var bra försäljningsobjekt. Blir Valdet Rama långtidsskadad med ett långt kontrakt lär det suras över att det var bortkastade pengar. Kushtrim har väl en del skadeproblematik bakom sig också?

Nej, detta är ett vågspel och nånstans har jag känslan att det är rätt med kortare kontrakt. Vi får ju då chansen att ta in nya spännande spelare om dessa går gratis, vilket inte behöver vara säkert alls! De kan ju floppa också, hur roligt vore det med långtidsskontrakt då?
Örebro rirobban
2011-03-05 18:11
Guldfågelns arena börjar bli klar. Blir (som jag tidigare skrivit) väldigt avundsjuk på arenan. Tänk den, med svartvita färger och med 5000 platser till så är den perfekt för ÖSK.

Blir bara verklighet om det kommer en oljemiljadär och sponsrar ÖSK .)
Örebro Blå Bergen Blues
2011-03-05 17:53
widemarsh// Tolkar dig som att det öht var/är fel att värva dessa spelare på dessa villkor. Att ÖSK borde ha avstått.
Örebro widemarsh
2011-03-05 17:45
BBB// Kanske är lite tidigt, Lushtaku är ju dock rätt tydlig med att ÖSK är en mellanlandning på väg mot större ligor i artikeln här på svartvitt.
Men visst kan jag ha fel i min känsla, men att förlänga kontrakt är ju tyvärr inte jättevanligt. Undantaget Gerzic och Astvald.
Hos yngre spelare, Wowoah, Kihlberg, Nordback osv förlänger ju gärna :)
Örebro Sekt. E
2011-03-05 17:41
BBB// Mmm, får hålla med dig där.
Örebro Blå Bergen Blues
2011-03-05 17:33
Konstigt ställe det här. Innan bläcket än hunnit stelna och innan de nya spelarna knappt ens hunnit träna med laget så börjar deras eventuella vilja att förlänga att diskuteras... märkligt
Örebro Blå Bergen Blues
2011-03-05 17:24
Kan det kanske ha slagit någon att frågan om kontraktstid kan ha varit ett (av flera) villkor i en förhandling?
Örebro Skadeh
2011-03-05 17:22
Jag kan ha fel och det har jag gärna, men jag vet inte hur tillförlitlig NA blaskan är. Men där stod det att han har kritat på för 2.5 år.
Örebro widemarsh
2011-03-05 17:20
BoP// "Skadeh" skrev det 15.45.
Verkar jäkligt konstigt att ha ett kontrakt som går ut efter halva säsongen?
2,5 eller 3,5 årskontrakt brukar man väl skriva med spelare som värvas i sommarfönstret?

Synd med så kort kontrakt med Lushtaku, han är ju bara 21 och "måste" säljas efter en säsong om han gör det bra. Tror varken han eller Rama är så sugna på att förlänga.
Örebro Steiger
2011-03-05 17:16
Eftersom våra nyförvärv inte spelat på det gamla gräset borde det inte vara
något större problem för dem.

För det "gamla" spelarna blir det nya gräset bara ytterligare en del av allt nytt. De måste ju ändå vänja sig vid nya förutsättningar i samband med nya medspelare.
Örebro Bastard on Parade
2011-03-05 17:10
Vart framgår det att Valdet bara har skrivit på för 2,5 år?
Örebro S E
2011-03-05 17:08
Har de inte möjligheter att vattna konstgräset i år (Vilket borde göra att spelet kommer att gå snabbare - och givetvis har de inte vattnat nu in vinter ^^)
Örebro Dudleys
2011-03-05 17:04
Karlssssssson: Alvbåge kommenterade det där, spelet blir inte långsammare när dom vant sig. För dom behöver bara använda mer kraft så glider det lika fint som förut. Alltså krävdes det knappt någon kraft förut!
Örebro Blå Bergen Blues
2011-03-05 17:04
DaSa// Det där kändes ju äkta, äkta närkingskt. " - Vädret är fint!" " - idag, ja!". Enligt ditt sätt att resonera borde vi ju aldrig ha värvat Valdet Rama eftersom värvningen bara ställer till bekymmer.

Med facit i han var det fullständigt rätt att spela med Nordback från start. Efter att Wikström gått ut gjorde han dessutom en prckfri insats som mittback.
Annons: