/fotboll/osk/forum/414.aspx/fotboll/osk/forum/414.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Restalundsv
2017-01-17 23:30
Hamad till MFF trots allt? Skulle gärna sett honom här
Örebro Lekiller
2017-01-17 23:30
[QUOTE=Laul32]Kan du ge lite hintar utan att säga för mycket? [/QUOTE] Nej det behövs inte. Men kan säga att ekonomin va riktigt risig. Men det är som det är, nu är det nya tider som gäller!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-01-17 23:26
@Lekiller:

Simon är ett nyförvärv som kan jämställas med Arnor Gudjohnsen i betydelse enligt min åsikt
Örebro Laul32
2017-01-17 23:24
[QUOTE=Lekiller]Som sagt, klubben sköttes inte så bra tidigare. Simon hade en hel del att ta tag i när han tog över. Mer än vad folk tror. [/QUOTE] Kan du ge lite hintar utan att säga för mycket?
Örebro Lekiller
2017-01-17 23:20
[QUOTE=Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle]Jo jag håller med dig om det. Finns säkert många förklaringar. Men känslan under Sjögren-tiden var ändå att man var alltför passiva. Ett exempel är "Nordin-affären" när han i princip var tvungen att gå till pressen för att få en pratstund med Sjögren [/QUOTE] Som sagt, klubben sköttes inte så bra tidigare. Simon hade en hel del att ta tag i när han tog över. Mer än vad folk tror.
2017-01-17 23:19
@Hagges vänsterfot:
Jovisst - Men frågan är i vilken grad man tror på Mbombo? Är man säkra eller hoppas man? Är det det senare tycker jag det motiverar ett något kortare kontrakt.
2017-01-17 23:16
@Lekiller:

Jo jag håller med dig om det. Finns säkert många förklaringar. Men känslan under Sjögren-tiden var ändå att man var alltför passiva. Ett exempel är "Nordin-affären" när han i princip var tvungen att gå till pressen för att få en pratstund med Sjögren
Hagges vänsterfot
2017-01-17 23:15
Brunnsborre// De är ett faktum att Örebro är väldigt dåliga på försäljningar genom åren och även om man sålde i somras så kunde man cashat betydligt mer. Jag tycker bara de är märkligt att man tar in 1 spelare på 2 säsonger istället för 3 säsonger alla fall.
Säg att spelaren gör 7-10 mål i år och ser lovande ut, då kanske han får sitt genombrott med sin sista säsong. Jag hade hellre sett tre år om man nu tror på Mbombo.
Örebro Lekiller
2017-01-17 23:13
Är ju alltid två sidor av myntet när det kommer till kontraktsskrivningar. Har hört att man helst endast ville skriva ett kortare avtal med Lorentzon men att Lorentzon minst ville ha 2 år eller vad han nu har. Man ansåg då att man inte hade så mycket att välja på utan gav honom det han ville ha. Förhandlingsläget när Broberg skrev på var inte heller det bästa. Sen kan jag hålla med om att kontrakten bör kunna förlängas i tidigare skeden. Men kan tänka mig att ÖSK inte har haft de ekonomiska musklerna alla gånger att kunna ge spelare tillräckliga morötter för att förlänga. Kom även ihåg att de flesta av de här spelarna ni räknar upp spelade i ÖSK under en tid då klubben inte va så bra skött och en del konstiga saker skedde. Andra tider nu och ekonomin i klubben har nog aldrig varit så bra som den är nu.
2017-01-17 22:55
@Axens skägg:
Crespo, Bedoya och Porokara hade alla treårs-kontrakt. Av dem var Crespo oftare på sjukbädden än på plan. Astrit tror jag det var omöjligt att teckna längre kontrakt än ett år i taget hans sista sejour i ÖSK. I hans första hade vi bara 6 månader och bemötte hans förfrågan om förlängning med ett skambud. Vad du glömmer är meningen att förhandla omgående om förlängning om spelare uppfyller förväntningarna. Vilket man historiskt inte brytt sig om förrän kontraktet är på väg att gå ut. Man har säkerligen blivit bättre på det nu. Men lika väl som en lyckträff kan det bli en ekonomisk belastning när man inte vet utfallet. Därför tycker jag att något kortare kontrakt alternativt options är att föredra för spelare där man inte riktigt kan vara säker på utfallet. Almebäck t ex tror jag man kände sig trygga med utfallet. Hur trygg kan man vara med Sköld? Problemet historiskt har inte varit för korta kontrakt utan att man inte varit tillräckligt proaktiva
Örebro Benny Böckling
2017-01-17 22:55
Besara tror jag kommer vara given i elvan. Får se vad det blir i för roll bara.
Örebro Asbjörn#10 - Admin
2017-01-17 22:45
@Empes:

Axén har ju pratat om att vi i år ska vara mer flexibla än tidigare, inte fastlåsta vid en spelidé. Ett exempel på det är ju möjligheten att till enskilda matcher, eller under matcher rent av, kunna gå över till att spela med två renodlade anfallare bredvid varandra. Finns ett sådant önskemål är det ju knappast orealistiskt att vilja ha tre anfallare i truppen.

En 22-åring som har 30-talet A-lagsmatcher i bagaget och varit runt och provtränat med olika klubbar lär ju knappast lyfta någon allsvensk topplön heller. Min känsla, och förhoppning, är fortfarande att vi tagit in Mbombo som en truppjoker då han sett intressant ut och inte var allt för dyr.

Vi bör ju ha en hyfsad lönepott kvar att fördela och söker enligt Sköldmark ytterligare en offensiv spelare. Om vi nu skulle lägga den sk "Astrit-lönen" på en offensiv startspelare så är ju frågan var han skulle få plats om inte som anfallare. Peta Axén-favoriten Besara till bänken i den släpande rollen eller låta honom ta ena kanten och låta Sema/Ayaz/Omoh/Affe slåss om den andra?
Axens skägg
2017-01-17 22:40
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:

Då kan ÖSK inte trott på han jätte mycket med ett 2 års kontrakt, eller är han så pass dyr? Nja.. Du nämner dem fallen, då nämner jag Broberg,Crespo,Astrit, Bedoya och Porokara. Spelare som gick gratis eller för en spottstyver för att de hade låga kontrakt.
Örebro Ö.S.K Krille
2017-01-17 22:26
@Hagge till landslaget:

Eller en anfallare till?

Skulle inte tacka nej till Jiloan heller.
2017-01-17 22:24
@Hagge till landslaget:
Tycker inte han är så bra som det ges sken av. Han spelade i det bästa MFF-lag jag sett på åratal men föll ihop när han kom utomlands. Vore han så bra skulle MFF ta tillbaka honom direkt. Jag tycker inte han vore värd en Astrit lönepost utan bygg vidare på det ni är inne på ÖSK, och ta hand om dem som just nu finns på vår hylla av yttrar och som vi valt att satsa på. Ska vi lägga ekonomiskt krut så tror jag det bör läggas på en mittback/forward (det sistnämnda beroende på om Alec vill spela med två rena forwards alternativt en ren konkurrent till Besara)
Örebro Hagge till landslaget
2017-01-17 22:21
En mittback och en offensiv spelare säger sköldis, öppnar för en viss Jiloan?
2017-01-17 22:20
@Axens skägg:
Du menar som med William Atashkadeh, Logi Valgardsson, Emil Berger och Eidur Sigurbjörnsson? Tvärt om tycker jag det är verkligen klokt att teckna lite kortare kontrakt med spelare som man inte kan beräkna utfallet med och istället försöka förlänga efter första säsongen om spelaren klarar eller överträffar förväntningarna, alternativt inte är så skadebenägen som historiken gett sken av. Nästa år har ÖSK möjligheten att skaka av sig en del ytterbackar och då kanske medel behövs där
Örebro InHaggeWeTrust!
2017-01-17 21:43
Bli bättre på långa kontrakt? Vi har ju äntligen kommit ifrån eländet med långa kontrakt..
Örebro Pedretti - Admin
2017-01-17 21:41
@Axens skägg:

Enligt NA så var det 2 med option på ett år till och enligt Fotbolldirekt var det 2 med option på 2 år till.
Axens skägg
2017-01-17 21:34
2 år? Snälla jag trodde vi skulle bli bättre på långa kontrakt?
Örebro Ö.S.K Krille
2017-01-17 21:21
Välkommen till sportklubben Mbombo!

Håller med. Klart han lyckas. Det kommer Axén se till.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2017-01-17 21:19
Klart grabben kommer att lyckas hos oss. Välkommen!
2017-01-17 20:59
@Asbjörn#10 - Admin:

Tycker iofs att Hines-Ike känns mer spännande som ytterback än Lorentzson som jag upplevde som rätt trög. Tror det kan bli mer dynamik runt Hines-Ike. Men smaksak som alltid
Örebro Laul32
2017-01-17 20:42
Det positiva med Mbomo är att om han lyckas så bör vi kunna få bra betalt för honom. 22år och belagre som även spelat i frankrike. Dock är det väl inte så troligt att han lyckas.
Örebro Tokaij Azsu
2017-01-17 20:41
Instämmer med andra skribenter att man hoppades på mer, främst efter att ha hört Axén i diverse medier uttalat sig om nyförvärv.
Mbomo gjorde dock ett mycket gott intryck på mig under U-21 matchen mot Degerfors, trots att han inte hade spelat match på tre månader!

Det som kanske skulle kunna tala för att ytterliggare en anfallare är på ingång är att man väljer att inte presentera honom vid en PK som man har gjort med de tidigare förvärven. Eller kan det bero på att Standard Liége läckte infon innan ÖSK hann agera?
Örebro Benny Böckling
2017-01-17 20:37
Längesen det var så svårt att lista ut en potentiell elva må jag säga. Känns som man behöver några träningsmatcher på sig och se vad Axén har för planer på spelsystem först.
Örebro Empes
2017-01-17 20:26
@Asbjörn#10 - Admin:

Ja, hoppas på ytterligare en nia kan man ju göra. Gör jag också.

Tror dock inte alls att Yanne har värvats som bänkspelare... Varför ska man göra det? Vi har ju redan Sköld där. ÖSK har vi ett antal tillfällen de senaste åren sagt att man vill ha omkring två spelare på varje position. Om vi skulle ta in ytterligare en nia så skulle vi i så fall ha tre spelare där. Osannolikt. (Och med tanke på vår budget så måste vi hålla truppen tight och ta in spelare där det verkligen behövs). Tror definitivt att han är värvad för startelvan. (Däremot är jag inte övertygad om att han håller måttet för det.)
Örebro DaSa
2017-01-17 20:24
Hade hdllre sett Singh i klubben. Men hoppas att Mbombo kan visa oss tvivlare att vi har fel.
Örebro DaSa
2017-01-17 20:24
Hade hdllre sett Singh i klubben. Men hoppas att Mbombo kan visa oss tvivlare att vi har fel.
Örebro Empes
2017-01-17 20:18
Att Djurgården valde att inte gå vidare behöver ju inte bero på att de tyckte att Yanne var för blek. Det kan ju handla om de söker en annan spelartyp. (Å andra sidan söker de väl en target/nia precis som ÖSK. Så kanske tyckte de att Yanne var för blek trots allt…)
Annons: