/fotboll/osk/forum/4132.aspx/fotboll/osk/forum/4132.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2011-03-19 00:38
Jämförde just mitt tips förra året mot det slutgiltiga. Hade 2 lag på rätt placering (Halmstad och Djurgården). Hade 4 lag en placering ifrån (Åtvidaberg, Gefle, Gais och Elfsborg). Mjällby var det mest överraskande laget för mig. Gick bättre 2009, då hade jag 5 lag på rätt placering. Ska pricka in hela tabellen i år:)
bonustaket
2011-03-19 00:33
rirobban//
Jo jag håller med att något eller flera lag kommer att underprestera, det är samtidigt riktigt roligt att vi har fått en bättre ekonomi och bättre placeringar år för år. Jag menar att lag som Göteborg,Malmö,Elfsborg mfl har fortfarande betydligt bättre löner, (sist jag läste statistiken var det mer än det dubbla).
Detta spelar en stor roll även fast det är tråkigt att pengar har så stor betydelse i dagens sport.
När vi ligger under 10~ lag i denna löneliga, är det rimligt att kräva en topp 3 placering?
Tycker faktiskt vi har blivit lite för kräsna här på sistone.
Hoppas såklart av hela mitt hjärta att vi utmanar om guldet.. och kanske det jag ser fram emot mest är Europa league :) Vi har ett spännande 2011 framför oss!
Örebro MrCrowly
2011-03-19 00:32
Namn: ÖSK KRILLE (Go for gold)
Sänt: 2011-03-18 19:31

kalmars nya inmarchlåt borde ju vara enligt länktipset :)
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 00:26
Karlssson//Vad bygger du på att skillnaden på fysiken är stor mellan spelare i PL och i AS? Möjligen spelare de fulare och mer rått och mer rakt på men att de skulle vara bättre tränade och starkare fysiskt individuellt vet jag inte om jag köper. Just fysiken är ju det som svenska landslaget i regel brukar kunna mäta sig med och tom vara starkare internationellt sett. Förmodligen beror det på våra långa försäsonger jämfört med andra ligor utanför norden.
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-19 00:24
Nu har jag spara min tippning på min dator så nu kan jag jämföra när allsvenskan är slut :).
Örebro rirobban
2011-03-19 00:21
Generellt har många Häcken högt (vet ännu inte vart jag tänker placera dem).
Det kan mycket väl stämma. Ska komma ihåg att de öppnade med 3 raka segrar i fjol och därefter två oavgjorda. Många trodde Häcken skulle vara med i guldfajten, men de blev väldigt långt efter. Har för mig de spelade bra på försäsongen i fjol också. Nu har de tappat Paulinho som ändå gjorde 8 mål för dem i fjol. Visserligen har de fått in nya bra spelare. Ska bli intressant att se om Häcken kan göra en hel bra säsong som när de gick upp.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 00:17
Kontrar!

1. Malmö FF
2. Örebro SK
3. IF Elfsborg
4. BK Häcken
5: Kalmar FF
6. IFK Norrköping
7. AIK
8. Helsingborg IF
9. IFK Göteborg
10. Trelleborg FF
11. Djurgården IF
12. Gefle IF
13.GAIS
-----------------------
14.Mjällby AIF
-----------------------
15. Syrianska FC
16. Halmstad BK

Fattar inte varför ÖSK sätter top 3 när de slutade trea i fjol. Laget är knappast sämre. Allsvenskan jämnare i år. Men ÖSK offensiva besättning och bredd bättre. Hoppas bara Sixten vågar peta Astvald om AlbanTyskarna äger...
Örebro rirobban
2011-03-19 00:15
bonustaket//
Vet inte vilka lag som du rankar som "stolag".
Men man får ta med i beräkningen att ett par såkallade "storlag" underpresterar varje år. År 2009 så kom vi före både Malmö och Helsingborg, förra året var vi före IFK Göteborg och Elfsborg + AIK.

Men det är som du ser det? Själv ser jag inte det som att "storlagen" underpresterar, utan att ÖSK faktiskt är så här bra! Kolla bara matcherna ÖSK gjorde mot Helsingborg och Elfsborg hemma, det var mästarklass i de matcherna! Även Göteborg hemma kändes som en av de enklaste segrarna :) Så det handlar inte bara om att "storlagen" (vill inte kalla något svenskt lag det, möjligen Göteborg då) underpresterar. ÖSK har växt för varje år med Sixten som tränade. Bättre och bättre placeringar, bättre och bättre ekonomi.

Mitt tips kommer, men jag brukar verkligen kolla igenom lagen och analysera fjolårets tabell ordentligt och så vidare. Brukar väl få ganska många rätt i mitt allsvenska tips, så därför ska det analyseras noga nu, så presenterar jag mitt tips därefter. Blir faktiskt tuffare än på länge att tippa i år.
2011-03-19 00:08
Min Allsvenska sluttabell 2011:

1. IF Elfsborg
2. Malmö FF
3. Örebro SK
4. IFK Göteborg
5. Helsingborg IF
6. Kalmar FF
7. AIK
8. Halmstad BK
9. BK Häcken
10. Djurgården IF
11. IFK Norrköping
12. Syrianska FC
13. Trelleborg FF
-----------------------
14. GAIS
-----------------------
15. Mjällby AIF
16. Gefle IF

Lite reflektioner:

ÖSK tror jag inte ror på Malmö FF och IF Elfsborg men tredje platsen tar de. Sist kommer tyvärr Gefle IF, de har den sämsta truppen i allsvenskan på pappret men vem vet? De kanske lyckas hänga kvar, som de alltid lyckas med? Men jag tror de åker ut med dunder och brak.
Örebro MrCrowly
2011-03-19 00:05
lyckas tyskarna, som jag verkligen tror (och hoppas) så blir det en väldigt hög placering :)
bonustaket
2011-03-18 23:46
Nu när spelartrupper har börjat spikats har jag kommit fram till mitt tips för Allsvenskan anno 2011. Hjärtat vill ha ÖSK på topp 3 men tror att vi hade för mycket flyt förra säsongen (i och med att "storlagen" underpresterade)
Interna skytteligan tar Rama med 11 kassar :)

1. Helsingborg
2. Göteborg
3. Elfsborg
4. Malmö
5. Örebro
6. AIK
7. Kalmar
8. Häcken
9. Halmstad
10. Djurgården
11. Trelleborg
12. Gefle
13. Norrköping
14. Gais
15. Mjällby
16. Syrianska
Örebro Pozniiak
2011-03-18 23:20
1.Helsingborg
2.Elfsborg
3.Örebro
4.AIK
5.häcken
6.Malmö
7.Göteborg
8.Trelleborg
9.Mjällby
10.norköping
11.kalmar
12.Halmstad
13.Syrianska
14.Gefle
15.Gais
16.Djurgården
16.
Örebro Svartvitt forever
2011-03-18 22:45
Saywee 20:40//
Jag blir inte ett dugg förvånad om det blir någon av de nya, Haddad, Rama eller Kushli (stavning?) som sänker MFF och sticker hål på det spöket en gång för alla.
AIK Saywee
2011-03-18 20:40
Svartvitt forever,
tackar, kampen kommer att stå mellan de tre, ÖSK, MFF, Elfsborg, men i år är det vår tur och spöket lever väl fortfarande .....
Örebro Conjuration
2011-03-18 20:14
Med all respekt för kalmar,

"Röda dagar framför oss" förknippar jag med mens och låten i sig är förutsägbar och tråkig.
2011-03-18 19:31
Kalmars nya inmarschlåt.
Örebro Svartvitt forever
2011-03-18 18:33
Saywee, jag köper din tabell rakt av!
Visst, det blir svårt att rubba MFF, men hur ofta upprepar seriesegraren vinsten? Om Valdet Rama och/eller Andreas Haddad gör 12-15 mål är allting möjligt.
AIK Saywee
2011-03-18 18:07
Här kommer tabellen 2011, redan nu ;)

1 ÖSK
2 MFF
3 Elfsborg
4 Häcken
5 Helsingborg
6 Göteborg
7 AIK
8 Kalmar
9 GAIS
10 Djurgården
11 Mjällby
12 Syrianska
13 Norrköping
14 Trelleborg
15 Halmstad
16 Gefle
AIK Saywee
2011-03-18 17:48
Snart kommer mitt allsvenska tips.

Förra året körde jag ett eget tips vilket jag även tipsade om här, ja gudarna vete när.

Jag föreslog en annan poängräkning, där rätt placering gav 0 och felgissningar gav minuspoäng. Men det har ingen betydelse alls, positivt är roligare.

Jag hamnade totalt på minus 56 poäng förra året, vilket innebär 56/16 en felplacering i snitt för alla lag på 3,5 "placeringar".

Bäst gissade jag ÖSK, KFF, GEFLE och ÅFF, endast en felplacering.

Sämst gissade jag Häcken och Mjällby, 7 felplaceringar.
AIK Saywee
2011-03-18 17:31
Lite pappers-GT-skvaller inför bortapremiären och vår första riktiga motståndare, i media "ojar" man sig för att "Blåvitt föll igen" (mot Vladivostok), tröttsamt med alla uddamåslförluster.

De har spelat tio träningsmatcher och inledde med 4-1 vinst mot Jönköping (det var väl då blåvita s.k. supportrar försökte elda upp bortahallen några gånger ?), därefter 2-0 mot Tromsö.

Sedan blev det åtta matcher med två oavgjorda och fem uddamåslförluster och 0-2 mot Landskrona.

Maskerar de formen eller är de inte bättre?
Örebro Valderinho
2011-03-18 16:48
Biljettsläpp 21 mars!
AIK Saywee
2011-03-18 16:22
Karlssson, ja de verkar ha ett välavlönat jobb, som de tycker är roligt och motion får de gratis, jag är inde avundsjuk, för det existerar inte i min tankevärld.

Men de skall väl inte klaga allt för mycket i överflöd och välfärd, å det gör de ju inte heller :)

Men om jag sparkar fotboll och motionerar på min fritid, får jag inte ett öre, hehe :(

Jag är glad ändå, LIVET :)
Örebro Karlssson
2011-03-18 16:19
Jag tycker nog 4-6 träningar i veckan är för lite, men jag kan givetvis ha fel. Är man en fotbollsspelare som lever för att spela fotboll, då bör man vara tillräckligt vältränad för att kunna träna upp emot 10-14 ggr i veckan. Men då ska ju inte varenda träningspass vara så intensivt, såklart.

Om man jämför Allsvenska spelare mot spelare i PL, så är fysiken generellt en stor skillnad. Vad beror det på? Kan man koppla det till antal träningstimmar? Eller har spelarna i PL haft bättre genetiska förutsättningar eller liknande?
AIK Saywee
2011-03-18 16:15
Krontorps 16:01, tackar, jädrar vad snygga, och framförallt den svarta, en sådan måste jag bara få tag på vid tillfälle, snyggt europaställ!
Örebro Karlssson
2011-03-18 16:07
Saywee//

Ja, det skulle vara intressant att få reda på hur "en vanlig" dag på jobbet ser ut för en fotbollsspelare. Är det bara träning, sedan hem igen? Eller har de en massa teori, fysträning osv?

Självklart gör de en del annat arbete som till exempel att besöka skolor och signera ÖSK-prylar till småbarn, men det är ju knappast något de gör var och varannan dag. De lever nog ett ganska så gott liv, skulle jag tro.
Örebro Krontorps
2011-03-18 16:01
Europastället
AIK Saywee
2011-03-18 15:57
Krontorps, stort tack, så var det då, såsom jag stundtals misstänkte, men fick ändå inte ihop det, men jag såg Rolle´s ställ, men det jag letade efter och forfarande letar efter är ÖSK´s europaställ, går det att hitta någonstans?
Örebro Krontorps
2011-03-18 15:51
/Saywee
Det var nog den här länken.
Rolle har på bilden på sig mff's överdragskläder och det är som du ser precis samma som vårat europaställ.
Det beror på att det är pumas standard färger på nya kollektionen.
Tottenham har blått och vitt, alltså inte svart/vitt/guld som vi.
AIK Saywee
2011-03-18 15:40
Brian Jonestown å bison, vilka dräkter, har ni en bra länk?

Igår kollade jag en länk om typ "ÖSK/MFF -ställ," men kunde inte hitta rätt i länken ... handlar det om ett "europaställ" eller?
AIK Saywee
2011-03-18 15:30
Brukar tippa matchen samma dag eller typ en, två, tre dagar, innan matchstart.
Förresten vem vann förra säsongen´s svartvita tipsliga?

Min allsvenska gissningstabell blir nog klar kring skymning, när koltrasten spelar i dungen bredvid mitt boende. Efter raggmunken, om jag inte somnar pga paltkoma.
Annons: