/fotboll/osk/forum/4130.aspx/fotboll/osk/forum/4130.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 22:34
Karlssson / Nu vill jag inte heller dra detta i långbänk utan nöjer mig med att konstatera att vi anser olika.

Dock vill jag inflika en kommentar på ditt inlägg att spelarna i toppligorna ser mest vältränade ut sett på deras kroppar. Mot det kan jag väl bara säga att vilka kroppar är som du får se? Vems kroppar är det som exponeras i media? Jag tror aldrig du fick se Håkan Milds kropp. Ändå var han helvetiskt fysiskt löpstark. Lita på Cooper test och inte på "Extra Hänt"
Örebro Kraków
2011-03-19 22:15
Nej, den missade jag visserligen. Bör man lägga vikt på den?
Örebro Krontorps
2011-03-19 22:03
/Krakow
Du kollade inte på supercupfinalen i dag? Dom spelade ut malmö ordentligt långa stunder och vann med 2-1
Örebro Kraków
2011-03-19 22:00
Kan någon förklara för mig varför Helsingborg är så högt rankade på alla listor inför 2011?
(Detta är en uppriktig fråga)
Elfsborg Heja di gule | Bruno Fogaça
2011-03-19 21:54
Mackan
Ok! 1:an och 2:an möttes idag. Imorgon är det 3:an och 4:an. Må bäste lag vinna! ;)

Såg debatten om att vi har sämre fysik här. Vi borde i Sverige ha överlägset bäst fysik i Europa med tanke på att vi har tre gånger så lång försäsong. När svenska lag spelar i Europa är motståndarna alltid rädda för vår fysik. Men jag vet inte vilka som är bäst. Men förstår heller inte varför vi i Sverige skulle vara sämre tränade?
Örebro Karlssson
2011-03-19 20:33
Maski Hallonen//

Jag håller med om att passningsspel,tekink och tempo är det som svensk fotboll brister i allra mest. Men det ändrar inte min åsikt om att vi inte har lika bra fysik som de i PL och de andra europeiska topp-ligorna.

Det känns som att vi inte kommer så mycket längre i denna debatt. Vi har uppenbarligen olika uppfattningar och min ändras inte, för jag tämligen övertygad om att jag har rätt;) Men det är helt klart en intressant diskussion och det skulle va kul att få se vad de olika lagen runt om i Europa har för resultat på fystester. Nu är väl inte det möjligt, men det skulle va intressant.

Jag måste bara ta upp en sak till. Du säger att jag inte ska kolla på spelares kroppar för att sedan göra en bedömning av deras fysik. Det känns ju logiskt. Men om man gör det ändå, så ser spelarna i topp-ligorna klart mer vältränade ut. Det är fakta. Är detta en slump? Eller kan det bero på att de Är mer vältränade?
Örebro .-*Mackan*-.
2011-03-19 20:16
Blir en ritkigt intressant match. Vi har hittills inte spelat med "bästa" laget i någon match men förhoppnigsvis får vi se en tilltänkt premiärelva mot Er.

Hoppas det blir en bra match mellan två lag som vill ge ett styrkebesked mot ett tilltänkt utmanara i toppstriden.

Vill se Rama-Haddad-Astvald på topp. :)
Örebro Krontorps
2011-03-19 19:38
>>Bruno
Websändningen har varit gratis tidigare träningsmatcher , det har inte kommit upp nån info ännu men det blir nog så till morgondagens match också
Länktips: oskfotboll.se/
Elfsborg Heja di gule | Bruno Fogaça
2011-03-19 18:43
Hejsan alla glada!

Hur ser det ut med webbsändningen för imorgon? Va köstar de?

Ifrån vårat läger är det vårt ordentliga genrep då väldigt många är borta med landslaget nästa helg. Så vi lär ha bästa laget, inklusive Elm.
Benny Böckling
2011-03-19 18:26
Nu är det fullt fokus på fotbollen, elitserien känns långt borta för ÖHK... Forza SvartVitt!!!
Örebro bison
2011-03-19 18:02
DaSa// Vilken klubb har bara kört överkropp halva året? Vad jag läst mig till var det bristen på teknikträning som påpekade. Löpträning och konditionscykel håller de på med alldeles för mycket.
Handlar det om att allsvenska spelare inte klarar av ett lika högt bolltempo så håller jag med, men det är inte en fråga om fysik.

Edit: Hade missat di inlägg och inser att vi nog egentligen menar samma sak.
Örebro DaSa
2011-03-19 17:58
bison// lite av min poäng var att man kan ju köra styrka överkropp året runt. Tid borde de ha för att hinna med det och det borde ju inte bli ngn överbelastning av kroppen då en "vanlig" fotbollsträning inte borde vara så jobbig för överkroppen.
Örebro bison
2011-03-19 17:49
Om svenska spelare hade sämre fysik så kan man ju undra varför de inte tar semester under försäsongen. I flera år har ju "nya" tränare i Sverige klagat över att försäsongen bara är kondition/fysik/styrke träning.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 17:06
DaSa //För mig är fysiken i fotboll en kombination av styrka och kondition. Bedoy kanske inte är så stark (eller kanske. Vad vet jag) men han orkar löpa oändligt. Liksom Nordback och Per Johansson. Almebäck är stark i närkamperna och explosiv liksom Wirtanen. Även Astvald är rätt så explosiv och djupledssnabb. Kilen är eller iaf var löpstark.

13 kilo muskler på ett år är...hm..mycket ;0) Låter lite som ryssfemmor ;)
Örebro DaSa
2011-03-19 16:56
Tydligen gick Zlatan upp 13 kr när han kom till Juventus enligt den länkade artikeln. Trodde att man kunde gå upp ca 2 kg/år i muskelmassa men Zlatans verkar ha kört hårt i gymmet:)

Min definition av fysik när man pratar om fotbollsspelare är muskelmassa och inte kondition men det kanske är felaktigt. Kondition har vi säkert lika bra i sverige som i PL.

Jag tror inte att vi skulle prestera sämre om vi "tvingade" in ÖSK spelarna 1 timme extra varje dag för att gymma överkroppen:)
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 16:22
Karsson: Fysik är nog iaf för mig det du beskriver. Men jag anser som nedan skribenter att det främst handlar om temposkillnader mellan ligorna som förvisso kan ses som ett fysiskt attribut men också kunna härledas genom bättre teknik (snabbare passningspel och rörelse som i sig självt inte måste innebära att de är bättre fysiskt skick) som Bastard on Parade skriver.

Att dra AIK, som oftast dessutom består av av hälften spelarimporter, som en sorts mall för resten av allsvenskan synes osäkert. Dessutom kan AIK absolut ha lågprioriterat den fysiska träningen (de låg tre veckor i bergen istället). De vet vi inte.

Jag håller med om att att topplagen i europa genom sitt hårda matchande på hög nivå betalar sig i hög fysisk nivå för spelarna såväl som i ökad skadefrekvens. Det beror på tillvänjning och inte på överlägsen fysisk träning eller bättre gener. Men om vi ska se mer generellt och jämföra de europeiska lagen som oftast står utanför dessa cuper så tror jag inte att det är någon signifikant skillnad. De utländska toppligorna spelar fler matcher och får därigenom mycket träning vilket kompenseras i Sverige av den långa försäsongen.

Jag har lika lite som du en källa på det men om jag ska jämföra alla de matcher jag sett på både landslagsnivå och klubbnivå så är inte direkt känslan att de svenska lagen viker ned sig pga en fysisk underlägsenhet. Utan snarare på att de inte når upp till samma tekniska och spelskickliga nivå. Utan jag vill gå helt motströms dina åsikter och istället säga att det är tack vare den goda fysiken bland de svenska spelarna som vi kan kompensera mot den tekniska underlägsenheten. Och den fysiken kommer inte främst från Spanien.
Örebro Bastard on Parade
2011-03-19 16:06
Bör väl gå att hitta information om hur mycket spelare löper i snitt per match ute i de stora ligorna? Har sett sådan information någonstans och då löper majoriteten av spelarna i Allsvenskan betydligt mer per match.

Jag tror inte de fysiska skillnaderna är jättestora även om de så klart finns. Det är tempot i första hand, men ett högre tempo möjliggörs ju av större teknisk skicklighet då man kan hålla igång bollen med högre passningshastighet osv.
Örebro Karlssson
2011-03-19 15:46
"När Alex Miller tog över AIK klagade han direkt över deras dåliga fysik. Han jämförde bland annat med Liverpoolspelarnas fysik(Där han för övrigt har varit tränare) och sa att skillnaden var väldigt stor."

Det är väl en källa? Miller har nog tillräcklig erfarenhet för att kunna göra den bedömningen.

"Ja, jag vill ha en källa av dig om du påstår att spelarna i ligorna utanför norden är bättre fysiskt tränade än de nordiska"

Jag har aldrig påstått att alla ligor utanför norden är bättre fysiskt tränade. Det jag skrev var att spelarna i de Europeiska topp-ligorna är bättre fysiskt tränade. Framför allt har jag jämfört PL mot Allsvenskan.

Återigen, kan du svara på min fråga;
Förklara begreppet grundträning för mig? Vad menar Du med det?

Fysik är för mig främst styrka, kondition och snabbhet. Hur många i Allsvenskan kan jämföra sig med t ex Torres, Ronaldos, Villas, Messis, Youngs eller Maloudas snabbhet? Hur många kan jämföra sig med t ex Richards, Drogbas, Carrolls, Terrys, Anelkas eller Sambas styrka?
Örebro zxcv
2011-03-19 15:44
Jag tror det snarare handlar mer om anpassning snarare än skillnad i grundfysik.
Visst går det lite snabbare i PL och får ÖSK(exempelvis) möta dessa lag många gånger så kommer man anpassa sig.

Jag är tämligen säker på att en genomsnittlig PL-spelare inte lyfter fler vikter, springer längre på träningar eller klarar beep-testet mycket lättare.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 15:06
Karlssson // Nu kände jag inte till att Wigan var PL sämsta lag. Etttag sedan jag kollade tabellen. Iofs kan ett jumbolag vara fysiskt vältränat och inte träna sämre än vad anrda lag gör när det kommer till den fysiska biten.

Ja, jag vill ha en källa av dig om du påstår att spelarna i ligorna utanför norden är bättre fysiskt tränade än de nordiska. Annars har jag svårt att se att hur du annars kan kan komma med ett sådant påstående på ett publikt forum. Sitter du och räknar Ronaldos magrutor och utifrån det drar generella slutsatser som du sedan publicerar? Jag påstod förvisso motsatsen eller iaf att de inte är sämre tränade. Men på något sätt känns det som om bevisbördan ligger hos dig och inte hos mig.
Örebro Karlssson
2011-03-19 14:30
Maski Hallonen//

Så nu kräver du studier av mig för att övertygas. Jag har inga studier på lager om detta, sorry. Men för mig är det ganska uppenbart att genomsnittet i de Europeiska ligorna(PL framför allt) är bättre än Allsvenskans. Tempo hör ihop en del med fysik. Och tempot i de Europeiska topp-ligorna är högre. Ett lag som Wigan håller ett högre tempo än vad Allsvenskan sämsta lag gör. Troligen även högre än de bästa. Lite lustigt att du jämför PLs just nu sämsta lag med Allsvenskans tredje bästa. Det kanske talar för sig självt att du gör just den jämförelsen. Den rätta borde väl i så fall vara att jämföra ÖSKs fysik med Man Citys. Då tror jag att svaret är ganska lätt.

När Alex Miller tog över AIK klagade han direkt över deras dåliga fysik. Han jämförde bland annat med Liverpoolspelarnas fysik(Där han för övrigt har varit tränare) och sa att skillnaden var väldigt stor. Var det bara nonsens?

En motfråga; Ge mig studier på att Allsvenskan har lika bra, eller bättre fysik? Löjlig fråga, jag vet.

Kan du förklara begreppet grundträning för mig? Vad menar Du med det?
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 13:27
Karlssson // "Varför har då spelarna i de Europeiska ligorna generellt en bättre fysik? " Ge mig en länk till de studierna? Är Wigans trupp bättre grundtränade än ÖSK:s? Ge mig studier på det så ska jag ge mig. Strunta i magrutor, Zlatan och Ronaldo. Titta på genomsnittet.

Sen som jag skrev tidigare ger tuffa matcher i sig själv träning. Skulle ÖSK ständigt behöva slita i matcher mot Man U, Barca, Chelsea, Inter osv så skulle de självklart få slita som galärslavar som i långa loppet skulle ge en bättre fysik och tempo. Det gäller de internationella topplagen. Men att de skulle vara bättre grundtränade i övriga lag tror jag är nonsens. Och jag är fullt övertygad om att en genomsnittsspelare i ett mittlag i Italien eller England inte har signifikant bättre fysiska värden än en allsvensk spelare.
Örebro Krontorps
2011-03-19 13:00
Är det bara jag som inte är avundsjuk på Guldfågeln Arena?
Ser ju ut som en medelstor, helt anonym hockeyhall på insidan (och utsidan).
Behrn Arena har 100 gånger mer karaktär och charm.

Finns förresten nån bild på hur dom löst belysningsfrågan, verkar enbart vara lampor på läktartaken där.
Örebro rirobban
2011-03-19 12:52
25:e mars kommer sportbaldets fotbollsbibel ut. Förra året delade jag ut dem:) I år blir det nog inte så, jobbar nämligen inte den 25:e, utan den 26:e :)
Örebro Karlssson
2011-03-19 12:34
Maski Hallonen//

Att Zlatans grundfysik är uppbyggd i Sverige stämmer, men det var först när han kom till Juventus som hans fysik utvecklades till något otroligt. Men vad berodde det på, hans grundträning i MFF eller träningen i Juventus? Ställ dig frågan; Om Zlatan hade spelat i Allsvenskan hela sitt liv hade han då haft en lika bra fysik, eller till och med bättre som du påstår att Allsvenska spelare borde ha?

Sen håller jag med dig om att vissa får en bra fysik nästan gratis. Det beror ju på, precis som du säger, genetiska anledningar. Zlatan kanske är ett sådant fall, vad vet jag.

”Få ligor i Europa, eller ja i världen lägger ned så mycket tid på försäsongen som länderna i Norden. Några veckor i bergen före serien startar brukar vara det vanliga i t ex den Italienska ligan. Det säger sig själv att det inte kan jämföras med 4 månaders löpträning i Karslund.”

Jag ställer mig återigen frågan; Varför har då spelarna i de Europeiska ligorna generellt en bättre fysik? Då måste det väl bero på kvalitén av träningen. Det känns ju ganska troligt att topp-ligorna ute i Europa har bättre kvalité på sin träning. Mycket av detta beror nog på att de generellt har bättre tränare som höjer kvalitén på vad de gör. I Sverige har vi inte lika bra kunskap om hur man bör träna. Det kan vara en anledning till att Allsvenskan har sämre fysik.

Du tar upp ett exempel då Sveriges fysik höll på att knäcka Brassarna. Det var 1994. Det har hänt en del sen dess. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg, så hade Sverige en bra fysik internationellt sett. Men det var länge sen. Idag är det inte så. Vi är efter vad det gäller fysik. Tråkigt, men sant.

Spel på hög nivå i till exempel PL kräver en viss fysik. Men är det så att PL formar spelarnas fysik, eller är det bara de med tillräckligt bra fysik som når ända till PL?
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-19 12:20
Jag tippar på att Malmö vinner med 2-1. Kul och se vem som lyckas tippa rätt :).
Örebro rirobban
2011-03-19 12:14
Malmö vinner supercupfinalen med 3-1
2011-03-19 12:12
Vad tror ni om supercupfinalen? Jag tror Malmö går segrande ur den bataljen. Sedan ska det bli intressant och se var lagena står spelmässigt.
2011-03-19 12:06
ÖSK möter antagonisten Elfsborg på söndag.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 12:03
fel länk
Annons: