/fotboll/osk/forum/4035.aspx/fotboll/osk/forum/4035.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MrCrowly
2011-04-14 10:15
Vet att första tävlingsmatchen spelades i balders hage i GBG.
Edit//Clifford visste visst lagen...
AIK Saywee
2011-04-14 10:00
Clifford och MrCrowly, tackar för info, undrar vem som gjorde det första målet?

Clifford, undrar även vilket lag som vann matchen, IS Lyckans Soldater hade väl skott-tränat?
AIK Saywee
2011-04-14 09:57
OK oroT, men mitt inlägg 21:14 syftade på Maski´s inlägg 20:30 ...

... men det där är inget viktigt för mig, jag kan ju bara gissa vad som kan tänkas hända i framtiden :)
Örebro MrCrowly
2011-04-14 09:32
ÖIS hade sveriges första fotbollslag/klubb
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-04-14 09:29
Saywee // Men Maski, som jag refererade till, skrev 2mille :)
Örebro Lascaux
2011-04-14 09:25
Saywee / Jag får satsa en guldpeng på 5-0!:-)

Marta/ Fascinerande att du drömt samma sak. Hur slutade matchen?
IFK Göteborg Clifford
2011-04-14 09:24
Saywee: Första fotbollsmatchen i Sverige spelades mellan Örgryte IS och IS Lyckans Soldater 1892.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-04-14 09:13
Klas/ Undrade detsamma. Är det nedräkning till 2015 som stannat i tiden?
AIK Saywee
2011-04-14 09:12
Vet att ÖIS är en "gammal" brottarklubb,
men det verkar faktiskt som så,
att kanske MFF börjar återgå till brottning ;)

De försöker helt enkelt smyga in brottningsinslag, i den moderna fotbollen?

Jädra nackspärr!
AIK Saywee
2011-04-14 09:05
Tackar Klas, vad händer 2018, förutom att vi firar 110-åringen?

Men var verkligen ÖIS först med fotboll, jaja, du verkar kunna historia ...

... men de (ÖIS) fick väl vänta till 1891 innan de kunde möta ett svenskt fotbollslag?
Örebro Klas (Bara 7 år kvar...)
2011-04-14 08:57
@Saywee

Örgryte var först, 1887

EDIT: Gefle IF ägnade sig åt rodd och friidrott i början. men de grundades 1882 så de har varit med länge, absolut.
AIK Saywee
2011-04-14 08:50
Ser att det står 1882 på Gefle IF´s klubbmärke (NÄSTA MATCH), men de kan väl inte ha pysslat med fotboll det första decenniet,eller?

... för klubben från Solna var ju "först", tätt följt av Djurgården från Stockholm, 1891
AIK Saywee
2011-04-14 08:32
Tippar :)
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-04-14 08:29
Lascaux/ Det där har jag upplevt på riktigt 2009, med skillnaden att jag inte fick någon tröst och att det bara blev 3-0.

Historien slutade dock lyckligt, med att jag hittade målskyttarna och fick se målen på na.se. (Inte helt säker på att jag brast ut i gråt heller :)

Grymma minne!
AIK Saywee
2011-04-14 08:12
Lascaux, det är väl lämpligt att du spelar (oddset) på detta resultat, drömmar kan slå in ...
Örebro Lascaux
2011-04-14 07:42
I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut. Jag drömde att jag följde ÖSK -Gefle på texttv. ÖSK ledde med 1-0. Rätt var det var precis innan halvleken var över ledde laget med 5-0. I min iver att finna målskyttarna började jag storgråta för att jag inte såg matchen live. Jag blev sedan tröstad av mor & far (!). Abstinens?
Örebro Svartvitt forever
2011-04-14 06:19
AIK Saywee
2011-04-13 23:54
ÖSK-Karl, 23:33 vi vet inte vad Sköldmark har för försäljningsplaner, det är ju omöjligt att veta, för hittills finns ju inga referenser att gå på, men han kanske överaskar oss, tyvärr under guldsäsongen ....

... hur spelare är värderade idag och vilket pris det kan tänkas bli vid eventuell försäljning, är två skilda grejer ...

... varför ÖSK valt att avlöna en så stor trupp, drygt 30 spelare, är för mig fortfarande en gåta?
AIK Saywee
2011-04-13 23:46
oroT, jag skrev 3 mille, inte 2 ... eller tydligare 3.000.000:-
Örebro ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-04-13 23:33
Inte en chans att ÖSK säljer någon av de fyra spelarna plus Astvald under 4 miljoner, då kommer de att få spela ut kontrakten. Det handlar ju om placeringspengar och spel i Europa. Men jag tror att både Bedoya och Almebäck har ett värde runt 5 miljoner var minst i sommar.

Det måste finnas en anledning till att ÖSK valt att ha en så stor trupp.
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-04-13 23:16
Saywee & Skägget // 2miljoner. Och nej jag är ganska övertygad om att man skippar 1-2miljoner för chansen på ett SM Guld.

Matematiskt så är ett SM Guld en bättre investering än att sälja någon av dom för 1-2miljoner(totalt 3-6miljoner in i kassan alltså). Beroende delvis på vilken procent man får med i en vidareförsäljnings klausul.
AIK Saywee
2011-04-13 23:04
Jag vill bara skriva lite till, innan någon annan gör det ..

... vissst sjutton har klubbkänsla betydelse, men inte lika mycket idag, som för femtio år sedan ...

... fast några få spelare på senare tid, har faktiskt visat klubbkänsla, men de är mycket få, kan ni nämna några exempel och varför, och vilka klubbar de "trivts" mycket bra i ?
AIK Saywee
2011-04-13 22:37
ÖSK´s fyra giganter spelar ett ekonomiskt spel bland eleganter, det är ju ganska enkelt att lista ut, det skulle även jag göra ...

MONEY TALKS, and players walks !

... PS eller vilka låter klubbkänslan gå först, ärligt alltså, och vad skulle den kosta?
Örebro Maski Hallonen
2011-04-13 22:23
Saywee // Ja - Och att det förmodligen i dagsläget inte finns någon intressent alls av Gerzic. Fanns det en seriös klubb för Gerzic med en rejäl lön och beredd att signa honom tror jag inte för ett ögonblick att Gerzic stannar.

Den enda som möjligen kan ge lite mer pengar är Almebäck, han har ett internationellt klipp i steget, tuffheten och pockar på landslaget. Men han har fortfarande en del att lära. Det såg man mot Syrianska när Ijeh lämnade kvar honom med ketchup i hela ansiktet.

Men kom ihåg att Ronis belgiska klubb inte ens var beredd att betala något alls. Man väntade hellre till han spelat ut kontraktet. Då är inte konkurrensen särskilt hård på marknaden.

Bedoya är internationellt sett inte så värst märkvärdig om vi ska vara krassa. Det finns också ganska gott om målvakter på marknaden.
AIK Saywee
2011-04-13 22:05
Skägget och Krille, jag tror också av olika anledningar att Alven och Gerzic kan bli kvar ytterligare tid efter guldet ;)

Att Gerzic väntar "så länge" med att bestämma sig efter att bedöma ÖSK´s satsning (vilken varit mycket bra), handlar nog mest om att höja lönen ....?

ÖSK <3
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-13 21:58
Saywee//

Alvbåge och Gerzic har jag förhoppningar på att de förlänger, men Almebäck och Bedoya kan vi nog glömma tyvärr.
Örebro Skägget
2011-04-13 21:58
Gerzic sa ju innan säsongen att det berodde på om Örebro ville satsa och köpa in förstärkningar, om han skulle skriva nytt kontrakt. Det har vi ju gjort, så vi får väl se om han håller sitt ord.
AIK Saywee
2011-04-13 21:53
Jag funderar lite vidare, de fyra giganterna, bland eleganterna,
Alvbåge, Gerzic, Bedoya och Almebäck,
har väl alla utgående kontrakt 2011, det gyllene året?

Vad tänker de, i framtiden, jag vet inte, finns tankarna på att spela ÖSK till ett guld eller finns tankarna redan kring en framtid någon annanstans?

Hur rotade är de i klubben, jag menar familjegrejer, boende, eller liknande och vilken känsla har de för "klubbens ekonomi" vid eventuell försäljning?

Frågorna blir så många när man hamnar i funderingar .....
AIK Saywee
2011-04-13 21:32
ÖSK-KRILLE (GFG), detta du skriver känns helt rätt, det är i år vi skall ge järnet, ALLA, spelare, tränare, publik, NA, kubaner, bänknötare, med flera, med flera, det är i år vi har chansen.

Vet att pressen kan bli jobbig, men det måste vi bara klara av, för efter årets säsong, gud bevare inte innan den är slut, så blir det nog många förändringar, och sådant brukar ta tid att bygga om, för ytterligare fantastiska säsonger ...

... vi är ju liksom inte själva om att bygga lag för att nå ett guld?

Heja SPORT!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-13 21:23
Vi måste få alla spelare med utgående kontrakt att stanna säsongen ut och hjälpa klubben till en bra placering i allsvenskan. Bättre att skänka bort dem efter säsongen än att skänka bort dem mitt i säsongen.
Annons: