/fotboll/osk/forum/4031.aspx/fotboll/osk/forum/4031.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Salt&Peppar
2011-04-16 11:40
Haha wirtanen i del 2 och fotbollsskorna grymt roligt!!!
Örebro Ståplats är bäst
2011-04-16 11:24
ska man se cyniskt på degraderingen 2004 så var det ju det bästa som kunde hända,man var förvisso ett bottenlag i återkomsten 2007 men med Sixten vid rodret har man gått från bottenlag till topplag på relativt kort tid.Hade man fått elitlicensen beviljad 2004 i stället för degraderingen så är jag övertygad om att ÖSK fortfarande hade varit ett lag som huserade på den nedre halvan.Framtiden är ljus och man är med i snacket i kampen om SM-guldet!
Örebro Grixx
2011-04-16 11:00
Hur i helvete kom vi hit?....Alltså gänget som var på dekis år efter år och som varje höst var en hårsmån från nedflyttning.

Vi har två tidsperioder att söka hjältar i. Först gäller det innan fattigklubbs-degraderingen och efter degraderingen...möjligen ska man dela in den sistnämnda i ytterligare positiva efterskalv.

Som många nämnt är grundorsaken degraderingen och utan en bra grund så står huset ostadigt. Hantlangarna som hjälpt murarna och som i sitt anletes svett bidragit till grundbygget är givetvis styrelserna under åren närmast degraderingen. Många personer inblandade och svårt att plocka ut någon specifik, de riktiga murarmästarna är lite lättare.

1. Mr Hästpiska: Han bidrog ambitiöst med sin optimistiska attityd och sinnelag. Körde sitt race utan att seriöst gjort en riskkalkyl och utan att informera resten av styret. De sistnämnda drogs med i optimismen och glömde bort sina uppdrag och stod som publik glatt applåderade och haussande den store positive ledaren.Den då nya Betongläktaren och Plasten (BP) verkar även ha bländat styret och frågan är om inte BP bär skulden till att Hästpiskan blev ytterligare turbomatad och hysteriskt positiv?

2. Lagrell och Team SvFF: Man skulle kunna säga att grunden till grunden stod Hästpiskan för men de som verkligen fick slita för att få i hop alla gråsuggorna rätt var Lagrell och company. En lätt uppgjord match kunde tyckas från början där Lagrell från början sa att det här skulle lösa sig för klubben men där det senare troligen blev någon skärmytsling med någon ÖSK:are och någon på SvFF.

Några blev seriösa på båda teamens sida och riktiga proffs värvades in bla en professor och organisationer över SvFF. Det utmynnade i att förutom att det var två lag som kämpade en segdragen match i kvällstidningarna även visade sin finnas två lagar. En för Sveriges samlade ekonomer och en för en liten ynka grupp ekonomer hosSvFF. Således blev det en batalj både mellan lag och lagar....och ett flertal domare.

Beslutet blev då ett sorgligt...men sett i dagens ljus det bästa som kunde ha hänt. Till synes var det väldigt orättvis behandling under stora delar av processen men när slutnotan från kommunens uppvärmning hittades så var det bara att lägga sig platt ner och erkänna nederlaget...och att någonstans var det slutligen ett rätt beslut...men orättvis behandling.

Resterande händelser kanske någon annan orkar ta;-)...men Behrns pengar hjälpte. Frebran samt Jan Karlsson är oerhört viktiga namn.

Tycker att vi alla under nästa hemmamatch tar varandra i händerna och unisont tar i med ett fyrfaldigt leve för Hästpiskan och Team Lagrell!!!!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Täpp till hörnen på BEHRN ARENA)
2011-04-16 10:54
Är PK's öppna för alla?
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2011-04-16 10:41
Anskis // 15:00
Örebro Anskar@.12
2011-04-16 10:38
Vilken tid är PK´n?
Örebro Steiger
2011-04-16 10:34
Jag skulle vilja se en presskonferens idag som innehåller 3 saker:

1. En presentation av Paulinho som på plats i ÖSK tröjan förklarar omständigheterna och dessutom visar att han är motiverad för att spela i ÖSK.

2. Sjögren talar om att Bedoya är klar för en Preimer league klubb för summan av 20 milj SEK och att att ansluter till sin nya klubb i sommar.

3. Att ÖSK släpper nyheten att södra läktaren direkt efter årets säsong kommer att rivas för att ersättas av en ny läktare där hörnen är inbyggda. Den skall ha en kapacitet på 7000 åskådare i två etage med snabbmatsrestaurang och pub.

Jag vet att punkt 2 och 3 är drömmar, men hoppet lever :-)
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2011-04-16 10:12
Två reflektioner så här på lördagen: Tommy Wirtanen är en riktigt cool kille! Jag brukar ju hävda att elitfotboll inte är en social verksamhet och att man inte kan ha med folk i laget bara för att de är "goa gubbar", men jag inser nu att killar som Tommy säkert behövs i laget för stämningens skull. Därmed inte sagt att jag tycker Tommy är för dålig för laget, tvärtom, han är väldigt nyttig och på flera platser dessutom.
För det andra, det var länge sen ÖSK-Karl krävde Sjögrens och Sixtens avgång, ja han har överhuvudtaget hållit en väldig låg profil. Tack för det!
Örebro Bonaventure Maruti
2011-04-16 09:32
Alvbåge

Anto--Almebäck--Wiken--Samuel

Bedoya--Nordin--Paulinho

Astvald--Haddad--Rama

Slitvargen Bedoya kan göra Kihlens jobb och så har vi två bollsäkra lirare som levererar passningar och kommer på avslut bakom anfallet med Paulinho och Nordin. Även fast Kihlen varit bäst hittils iår så känns de spännande med Nordin,Bedoya och Paulinho på mitten :)
AIK Saywee
2011-04-16 08:39
Maski, jag håller nog egentligen med dig angående vad Sjögren anser om "ko på isen", men frågan är vad andra ledande inom ÖSK anser, dvs om Sixten är kvar säsongen ut, exempelvis ...?

Det verkar hända mycket och snabbt kring vår trupp, som väl om P2 ansluter har passerat 30 st?

Största truppen i årets allsvenska och genom de svartvita tiderna?

Frågan är egentligen vem som har mest makt för att forma laget, Sixten eller Lennart (eller någon annan) ...

... eller har de båda lika stor "makt" i en demokratisk klubbb?

GFG!
AIK Saywee
2011-04-16 07:53
Pinto, "Tommy tycker", mycket trevligt, intressant och roligt i drygt åtta minuter :)

Skor och kex finns inte kvar (?)

Stadens viktigaste skor i år finns i "skorummet" på Arenan och "kexen" (eller heter de pumor?) spejar och spanar varje hemmamatch ....
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 07:39
Angående Almebäck förlust i sommar och spekulation att Sjögren kommer rusa ut i Europa och köpa ny mittback är jag inte så säker på att det sker. Jag tror ÖSK först och främst vill klara sig med den stora trupp man har. Jag gissar nog att Sjögren inte kommer att anse "att det är någon ko på isen" och satsa på Haginge som mittback. Sedan kliver Wirre in som högerback igen. Möjligen plockas då Oskar upp i A-truppen då.

Visst, ramlar ÖSK på någon mittback av riktig klass så kanske man utvärderar det. Men jag tror inte så säkert det kommer ske en systematiskt jakt.

Sedan behöver backlinjen breddas till nästa år. Det är sant.

.
Malmö FF Chicko (Sikki Sakka)
2011-04-16 03:04
Undra hur vi skulle stå oss mot någorlunda bra lag ute i Europa med det (iallafall på papperet) starkast möjliga lag:

Alvbåge
Anttonen - Almebäck - Wikström - Wowoah/Haginge
Kihlberg
Bedoya - Gerzic
Rama - Haddad - Paulinho

Hoppas att vi kan komma en bit (minst tredje rundan) i Europa League.

Sämre än top5 i allsvenskan bör nästan ses som en flopp med det laget, spelidén, Sixten som tränare, den hårda konkurrensen på de flesta positioner i laget, och självförtroendet spelarna har. En tredjeplats ifjol med ett för dåligt anfall, framförallt i antal mål och i konkurrens har blivit ett anfall där man både kanske har flest alternativ, men även kanske det bästa anfallet i hela allsvenskan..

Det är tydligt vad man har pratat om vad som har varit vår akilleshäl de senaste åren; anfallet. Jag är nöjd, Nordin borde anse värvningarna vara en satsning. Hade man ens kunnat hoppats på den här anfallsbesättningen? Jag tror vi spelar hem det i år, laget är komplett och jag skulle inte kunna byta ut knappt några spelare för att bli mer nöjd.

Bredden finns, spetskvalitén finns, spelidén finns, konkurrensen finns, självförtroendet finns, god stämning finns, klasspelare finns det gott om. Dessutom ytterliggare ett år med Sixten som är en riktigt, riktigt bra tränare. Förhoppningsvis gynnar det spelarna med den konkurrensen som finns i truppen om platserna så att spelarna höjer sig ytterliggare. Dessutom kan man helt klart ersätta eventuella spelartapp i Bedoya mfl. offensiva spelare. Med råge.

Jag har haft känslan hela tiden, att Örebro tar hem det i år. När nu även Paulinho värvats (hoppas han kommer dårå..) så finns det ingen anledning att tvivla på att klubben rustar för att slåss om guldet.

Det är Örebros år i år.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-16 01:46
Don Haddad//

Som du vet så är jag impad av er de två matcher ni spelat :). Ni har de laget som jag tror kommer ta er till allsvenskan :).
Assyriska Don Haddad
2011-04-16 01:40
Jäklar vad jag gillar Örebros fotbollstänk nu för tiden.

För ett par år sedan var ni det mest tråkiga laget i hela Sverige enligt mitt tycke, byggde på långa bollar , fysik och kollektiv.

Ni var grymma ifjol och med årets lagbygge måste jag bara lyfta på hatten för eran sportchef och tränare.

I mitt tycke allsvenskans mest attraktiva fotbollsförening med viss konkurrans Malmö FF. Komplett lag!

Grymt imponerad!
2011-04-16 01:12
Det är någonting med Wirtanen som jag älskar! Han självdistans är ju underbar :). Man kan inte annat att tycka bra om den grabben :)!
Örebro rirobban
2011-04-16 00:58
Oscar Berglund tillhör Assyriska FF och kom till klubben (som köp) till denna säsong. Om Assyriska går upp så tror jag inte att Oscar byter klubb eftersom han ses som den absoluta förstamålvakten där. AFF har startat med två segrar...
Örebro Pinto
2011-04-16 00:54
"Tommy Tycker är tillbaka. I första avsnittet för säsongen så handlar det om fotbollsskor.
- Ni tänker säkert; Fan, vad tråkigt. Vi tänker tvärtom. Det finns väldigt mycket kuriosa och historia i skor, förklarar Tommy Wirtanen.
Det efterlängtade Tommy Tycker är tillbaka i ÖSK-TV. I den första delen av 2011 års upplaga så behandlas spelarnas material, fotbollsskor står nämligen på agendan. Vi får bland annat höra om dojjan som tunnlade Sharbel Touma, varför Michael Almebäck har lagt bly i sina fotbollsskor och att John Alvbåges pjucks är felkonstruerade."
2011-04-15 23:53
Karlssson//

Jo, det är mest oroande, men jag hoppas och tror att ÖSK har några ess i rockärmen om Almebäck försvinner i sommar :). Inte tror jag Sjögren och co sitter och tittar på när allsvenskan bästa mittback bara försvinner utan att agera. Jag är säker på att Sjögren redan har en lista på sina favorit backar som ska ersätta Almebäck. Dumt vore det annars!
Örebro Karlssson
2011-04-15 23:44
Viktigaste frågan är vem som ska ersätta Almebäck. Känslan är att han lämnar i sommar, tyvärr. Då måste vi ha en ny mittback som håller lika hög nivå. Någon föreslog Rasmus Bengtsson och det känns som en bra ersättare. Jag har dock inte sätt han spela på ett bra tag och frågan är om det ens är möjligt att värva honom.

Vad finns det annars för potentiella ersättare?
2011-04-15 23:44
Woxinho //

Nja... Underskattning är ju alltid farligt. Men samtidigt har ju ni plockat bra med poäng hittills. Vi har ett lag som är bättre än på många år vill jag påstå. De jag ser som era främsta vapen framåt är Orlov och den gamla ÖSK-spelaren James Frempong, kanske Bergren om han får starta. Om ÖSK har en bra dag och ni en riktigt bra dag så kan ni slå ÖSK, absolut. Men då gäller det att alla i Gefle ger 100% i alla situationer.

Lycka till men inte för mycket ;)!
2011-04-15 23:42
Woxinho //
Framförallt behöver man göra mål.. :)
2011-04-15 23:37
Jag vill bara klargöra att jag ser helst att Alvbåge förlänger och blir kvar i många år till.
Gefle Woxinho
2011-04-15 23:36
Jaha. Hur slår man er då? Vad är era svaga sidor?
2011-04-15 23:25
DO// Stämmer bra att Berglund lär vilja spela. Tror han är född 84 så han kan väl inte gå och vänta hur länge som helst på att få speltid om han vill göra något vettigt av sin karriär, men ändå, skulle enligt mig vara en önskespelare som andremålis även om det inte är en så trolig värvning om Alvbåge stannar.

En annan målvakt som jag tycker borde vara intressant för flera klubbar är Abrahamsson i Örgryte. För det första är han ung (88a), lovande och duktig. För det andra har han redan rutin från en massa a-lagsspel på superettan-nivå (och någon enstaka match i allsvenskan om jag inte missminner mig). För det tredje lär han ju kosta typ tolv spänn och ett tuggummi.
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-15 23:16
@Chicko

Tror de flesta utgår från scenariot att Alvbåge lämnar, då blir Nordfeldt intressant - annars inte. Berglund är nog också föga intresserad av att agera reserv, han var ju länge andra och tredje målvakt i Helsingborg väl?
2011-04-15 23:12
Drömmen till nästa år skulle väl vara en målvaktsbesättning bestående av Alvbåge, Jansson och Berglund. Men så blir det ju såklart inte.
2011-04-15 22:58
Oscar Jansson känns klockren tycker jag. Han kommer få en nytäning i ÖSK. Han är från stan också. Det gör ju inte saken sämre :).
2011-04-15 22:55
Nordfelt har tydligen Cabrera som agent ser jag på din länk. Det känns ju sådär.
2011-04-15 22:55
Tycker också vi måste värva en stabil andremålis, rosen och nurme är för oprövade och får aldrig speltid, jobbigt om alvbåge blir långtidsskadad. Nordfeldt och Jansson är absolut bra alternativ, frågan är dock om Nordfeldt vill sitta på bänken?
Annons: