/fotboll/osk/forum/4030.aspx/fotboll/osk/forum/4030.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Krontorps
2011-04-16 15:28
Känns självklart så här i efterhand att degraderingen blev starten på en positiv utveckling som troligtvis inte hänt annars.
Det måste hända nått allvarligt för att det ska tas initiativ till omfattande förandringar. Gäller inte bara fotbollsföreningar utan tyvärr ofta också för samhället generellt.
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-04-16 15:19
Igår var idag //

Det är i svåra tider som man trimmar bort övervikten och optimerar organisationen, detta gäller både för företag och föreningar som ÖSK.

Jag är starkt skeptisk till att ÖSK hade gjort denna organisatoriska förändring om de inte blivit degraderade och gått miste om denna intäkt.

Minska utgifter kan vara bättre än ökade intäkter ibland.
Örebro Igår var idag imorgon
2011-04-16 15:16
"Vi ser honom som en förstärkning i någon av våra fem offensiva positioner, fortsätter Lennart Sjögren."

Skall erkänna att jag inte sett alltför mycket av Paulinho. Men funkar han verkligen som en komponent på ett tremannamittfält? Blir spännande hur som helst.

Vem vet var vi varit om vi inte flyttats ned. Men fakta, obestridlig sådan, är att vi gick miste om minst 20 miljoner i inkomster under åren i Superttan.
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 15:14
William Atashkadeh sågar Göterborg sätt att utveckla talanger..
Örebro jappel
2011-04-16 15:14
Sicken bomb, mitt i serielunken :)
Skönt att ha Paulinho i Svartvitt.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-04-16 15:05
Länken också
2011-04-16 15:05
Och nu kom NA.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-04-16 15:03
Ska bli intressant att se Ekwall&Lundh ikväll med Bedoya. Det är ganska tydligt att de försöker få spelare att säga saker som inte är så eftertänksamma alltid. De vill gärna ha lite rubriker så att säga. Men ändå ett bra program.

Bedoya säger att klubbar måste våga ta risker för att kunna få nåt tillbaka och ger en liten känga till de korta kontrakt som skrivits med flera av de tongivande spelarna.
Örebro rirobban
2011-04-16 15:02
Egentligen så är det ju en rent hypotetiskt fråga ifall ÖSK skulle kunnat varit lika bra som nu eller inte om inte nedflyttningen skedde! Vi kommer aldrig att få svar på den frågan. Man tog ständigt mittenplaceringar innan nedflyttningen (8-7-8-8 från 2001 till 2004). Kändes inte som klubben ville framåt utan var nöjda med att ligga i allsvenskan. Idag är det ett helt annat ÖSK. Men den stora saken var att Sixten kom. Om han kommit även utan nedflyttningen vet ingen.

Allt är hypotetiskt, därför bara jobbigt att diskutera. ÖSK är en av Sveriges bäst fungerade fotbollsklubbar för tillfället, njut! :)
2011-04-16 15:02
"Dessutom är denna förstärkning vital och förebygger eventuell spelarförsäljning till sommaren, säger ÖSK Fotbolls sportchef Lennart Sjögren."

Ser onekligen ut som Bedoya försvinner i sommar nudå
2011-04-16 15:01
Pålle Klar!!!!
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 14:59
Och..får jag inte glömma - Det enorma jobb som nya styrelsen lade ned 2004 med Rose-Marie Frebran i spetsen.
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 14:55
Mr. Milton// Jag tror att man egentligen menar att det ändå var nyttigt att larmet gick och att ÖSK tog tag i ekonomin på ett resolut sätt och började om från scratch. Det som hände då ligger som grund till den sunda ekonomi och klokhet som idag genomsyrar organisationen. Att "Aldrig mer" vill man hamna i den situationen.

Hade inte Svff ingripet hade kanske allt fortsatt och rullat och kunnat sluta i en katastrof för klubben. Trots allt var faktiskt ÖSK mycket närmare en konkurs än vad många förstår. Det var kommunen med sitt förskott på arenanamnet och spelarinvest som räddade klubben (om jag förstått det rätt).

Det kostar att åka ur men det kostar också att ligga kvar i AS. Frågan är vilket material ÖSK hade haft 2005 i AS om man stannat kvar. Det hade kunna bli respass ändå säsongen efter på sportsliga grunder. ÖSK vart femma i SE 2005.
Örebro Ståplats är bäst
ÖSK var ju mer eller mindre konkursfärdiga 2004,visst blev man av med stora intäkter under åren i SE men jag vidhåller ändå att man aldrig hade fixat en topp3-plats som man gjorde förra året om man fått spela 2005 och 2006 i Allsvenskan,man hade fortfarande abonnerat på den nedre halvan i tabellen.Att nedflyttningen var fel tror jag nog de flesta av oss skriver under på,dock så har ju ÖSK hämtat sig bra ekonomiskt!
Örebro svartvitthjärta
Ser fram emot PK nu! Ännu ett steg på vägen..
Heja Sportklubben!
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-16 14:54
HBK - GAIS
J.Sise utvisad efter 12 min.

0-0 i halvtid.

Malmö FF Chicko (Sikki Sakka)
2011-04-16 14:54
Då väntar vi med spänning då, jag skulle vilja att han är där och att han är helt inställd på spel med ÖSK, även om han kommer behöva någon månad eller två för träning.
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-16 14:51

Plats: ÖSK Fotbolls kontor, Rudbecksgatan 52 G

Tid: lördag 16 april klockan 15.00
Malmö FF Chicko (Sikki Sakka)
2011-04-16 14:50
Ösk Power //
Tror att preskonferensen skulle vara kl 15, inte helt säker dock.
Örebro Mr. Milton
2011-04-16 14:45
Köper inte resonemanget att vi kan tacka tvångsnedflytningen för dagens framgångar.

Tvångsnedflyttningen kostade oss 20 miljoner och jag anser fortfarande att den är felaktig. Således vill jag stämma Svff på dessa miljoner i civil domstol. Det kommer dock tyvärr aldrig att hända.

Dock kommer jag aldrig acceptera de med åsikten att tvångsnedflyttningen var bra för oss. Bullshit!
Örebro Ösk-Power
2011-04-16 14:40
Någon som har koll på ett ungefär vilken tid Pålle presenteras idag?
Örebro Indefatigable
2011-04-16 14:40
Hur gick det för ungdom?:)
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 14:38
Jag tillhör gärna dem som vill ge mycket beröm till Sixten & Mosander för framgångarna. Jag har historiskt var rätt frän & kritiskt mot Sixten men det är kritik jag står för utifrån hur det såg ut då. Man kan kanske klandras för att inte visat tillräckligt tålamod eller tillräckligt förståelse för det material som fanns tillgängligt på bänken när jag klagat på att spelare i usel form fått fortsätta spela och andra saker. T ex det tidvis oherhört statiska spelet 2009 eller när laget föll ihop som korthus på bortaplan.

Men man får heller inte glömma att det är enorm skillnad på det spelarmaterial Walker avslutade med resp Sixten & Axen började med jämfört med idag. Ingen vet vad t ex Walker (eller någon annan tränare också för all del) kunna gjort med samma förutsättningar. Det finns förstipåare som säger att egentligen handlar det bara om spelarmaterialet för att nå framgång. Jag håller inte med full ut. Det finns tränare som kan kräma musten ur ett halvbra elle ungt material och utveckla det och de finns det som är duktiga på att forma ett lag av "stjärnor" men det är en annan diskussion.
Vad man kan undra är om det är det förbättrade spelarmaterialet eller träningen som gett resultat till en 3:e plats ifjol? Förmodligen både och.

Men en sak har jag alltid varit positiv mot Sixten för. Och det är den positiva offensiva kreativa filosofin. Målen ska vara att vinna matcherna och det på eget bra spel. Inte den Lagerbäcks filosofiska modellen där målet är (eller åtminstone var) att inte förlora matcherna snarare än att vinna dem.

Om man skäller på Sixten i motgång måste man också ge han credz i medgång. Naturligvis kommer ett bra resultat för ÖSK göra honom mer attraktiv på marknaden. Men det måste inte vara negativt för ÖSK. En ny tränare kan vidareförädla laget och det är ytterst få tränare i världen som kan fortsätta utveckla ett lag år efter år. Sen kanske det är för tidigt för Sixten att lämna redan inför 2012.

En del av er påstår att ÖSK har allsvenskans bästa trupp. Om så är fallet är ju allt annat än ett sm-guld ett misslyckande. Personligen tycker jag MFF har den bästa offensiven med Daniel Larsson, som är allsvenskans bästa forward (om du frågar mig), i spetsen och minst ett mittfält som kan jämföras med ÖSK:s. Möjligen har ÖSK en bättre backlinje/målvakt. Spännande blir det!
Örebro Maski Hallonen
2011-04-16 14:38
dubbel
Örebro Igår var idag imorgon
2011-04-16 14:37
Jag har svårt att se att nedflyttningen var något positivt. Visst, kanske som tankeställare. Men ha också i åtanke att vi tappade 20 miljoner i inkomster (TV-avtal, SEF-pengar etc) under dessa två år.
Örebro Rojas Veritas Palí
2011-04-16 14:33
Steiger din dröm är till 99 % densamma som min :)
Örebro Grixx
2011-04-16 13:50
Är det vi nu ser en inbördes tävlan om bästa anfallet mellan Sixten och Alec;-)

Lönekostnaderna är en speciellt intressant fråga om ingen lämnar i sommar. Kan tänka mig att det finns en viss stressfaktor där. Kan man tänka sig att låta någon gå gratis redan i sommar för att hålla nere kostnderna?

Att man inte räknar in ev försäljningsslantar i budget känns tryggt, dvs att det går runt utan några "säkra" försäljningar....men lönekostnaderna måste ändå öka mot beräknat som läget nu blir med P2 och ge en slakare lina i ekonomin.

I vart fall så är vi verkligen på tårna spelarmässigt om något händer under sommarens öppna fönster. Dock som sagt tidigare har vi en viss svaghet på mittback om Almebäck går vidare. Troligen ligger några spelare aktuella för ingång...alternativt om Hagge visar framfötterna ytterligare kan han vara aktuell. Lite tveksam känner jag mig inför det men Hagge har än så länge imponerat som högerback. Som mittback har han enligt mig och säkerligen andra inte alls varit speciellt bra tidigare år.

Målvaktsproblematiken finns alltid, det går inte att ha två toppmålvakter samtidigt i ett allsvenskt lag. Vi var tidigare begåvade med Weggen men åldern gjorde väl att han fick gå. Någon försämring av honom tror jag inte att det var.

ps Varsågod NA. Nu fick ni idén att göra något om Sixtens och Alecs toppanfall;-)
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Täpp till hörnen på BEHRN ARENA)
2011-04-16 13:14
Det här är som att Gefle skulle ha vinst chans om 3 år
Örebro ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-04-16 12:54
Elliot2007//

Det kan finnas orsaker som inte har med fotboll att göra när man ligger lågt.

Vad gäller Sjögren tycker jag att han växt in sig i rollen, dock vill jag se några rejäla försäljningar och förlängningar innan jag ger honom med beröm godkänt.

Sixten har helt klart förstått kritiken från förra påsken, dessutom skall man inte glömma bort Mosander i framgångarna.

Men varför tjata om gammalt när nu allt är frid o fröjd? Bara hoppas att sommarfönstret går bra och att vi slipper släppa iväg fler bosmanspelare som vi vill behålla.
Örebro _Adde_
2011-04-16 12:25
Yaaaaay!
Annons: