/fotboll/osk/forum/4014.aspx/fotboll/osk/forum/4014.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-19 15:31
Marta//

Som jag ser det så går det alldeles för sakta från försvar till anfall. Med ett högre tempo så kan man lukra upp vilket försvar som helst. Vi har speed på kanterna. Sedan håller jag med dig om att man måste utnyttja luckorna som ges när Haddad blir hårdbevakad.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-04-19 15:20
Krille/ Jag tyckte lite synd om Haddad som stångades så det stod härliga till. Men alltid övermannad till antalet. Visst är han bra på huvudet. Men om vi ska kunna dra fördelar av det när vi har spelarövertag så måste fler utnyttja de luckor som uppstår när Haddad drar på sig markering. I spelvändningar när försvaret inte hinner organisera sig så är detta inte lika viktigt, tror jag. Men just när vi rullar runt så måste vi få till fler lägen likt det Bedoya tog igår då han smög upp bakom Haddad och utan markering både hade tid att ta ner och avsluta, medan Haddad var omringad.
2011-04-19 14:14
Salt&Peppar//

Jag tyckte att offensiven såg hyfsat ut i andra halvlek, men då falerade defensiven istället. Det är ju defensiven som har varit bra i de andra två matcherna och offensiven dålig. Mot Häcken måste både offensiven och defensiven fungera om det ska bli ett bra resultat.
Örebro Salt&Peppar
2011-04-19 13:50
Ösk Krille//

Tycker vi borde lärt oss över de senaste säsongerna om vikten att ta varje match på allvar. De fick fingervisning de 2 första matcherna att spelet inte var bra, trots att de vann. De hade det gratis, ändå går de ut på hemmaplan och promenerar i vårsolen typ och ser allmänt vilsna ut.

Svårbegripligt när de själva uttalar sig om att vara ett topplag nu, kan slå alla osv. Och den höga målsättningen inte minst. Vill ta guld i år eller iaf topp 3. Nej som sagt de visste ju om statusen i spelet de 2 första matcherna, de borde de ju ha tagit till sig tycker man....
2011-04-19 13:19
Jag tycker också att det är onödig förlust, av den enkla anledningen att man leder matchen två gånger utan att lyckas hålla igen bakåt.

Det finns andra stor/topplag som ligger efter oss i tabellen, tex Elfsborg på 4 poäng och för att inte snacka om IFK Götet som ligger botten och harvar på 0 poäng.

Som sagt, det är inte många dagar att gå på tills det är match mot Häcken. Så jag tycker vi skiter i Geflematchen och stöttar laget till ett bra resultat mot Häcken istället.
Örebro Salt&Peppar
2011-04-19 12:29
Jag är fortfarande förbannad, kan inte fatta hur slappt och lamt de agerade över planen. Varför ska det behövas en hemmaförlust mot Gefle för att de ska vakna till?? Så jäkla onödigt...

Örebro Karlssson
2011-04-19 12:25
Marta//

Håller med dig. Rama och Kushi verkar inte helt hemma i vårt spelsystem än. De hamnar ofta fel i positionsspelet och när vi sätter hög press. Yttrarna har väldigt viktiga roller i vårt spel, därför är det viktigt att de kommer in i vårt spel så snabbt som möjligt.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-04-19 12:15
Tycker tyskarna känns lite för mycket 4-4-2- yttrar än så länge. Gav sällan understöd till Haddad på inlägg. Samspel med ytterbackar fungerade inte heller. Tror inte det var enbart ytterbackarnas fel att Hagge ofta valde trygg pass till Alme och att Wowwen spelade bort bollen/fastnade i dribbelnummer allt för ofta. tror helt enkelt inte alternativ alltid fanns att tillgå. Inte heller Nordin visade var han villa ha bollen speciellt ofta. Visst gjorde Gefle det trångt, men det borde vi kunnat utnyttja. Med den snabbhet som finns i anfall, så är det faktiskt inte heller fel att slå en boll på djupet lite då och då.

Spelarna har dessutom fortfarande svårt att vara favoriter. Låt detta bli en lärdom. Hoppas verkligen vi kan tagga till mot Hisingen och ge tvivlarna svar på tal per omgående. Men mot Häcken gäller det att spela smart. Hoppas Sixten gjort sin läxa från tidiagre drabbningar.
2011-04-19 12:01
Vem minns inte Bedoyas galna inhopp mot Häcken bort 2009? Förra året var det Paulinho som sänkte oss och nu är han i vårat fina lag :). The tables has turned.
2011-04-19 11:43
Cheer up lads!

Med lite flyt mot Häcken och vi kan stå som segrare i den matchen. Det kommer bli en ruskigt svår match. Jag tror att det inte är många som tror på poäng i den matchen för våran del. Häcken är starka just nu, men frågan är om inte det är lite tidigt att vara i form nu? Alla lag kommer få en liten svacka under säsongen och jag hoppas det här är den lilla svackan vi har i början av säsongen. För att sedan komma igång och ta många segrar framöver.

Jag vill tänka positivt. Vi kommer vara med där uppe när spelet kommer igång och om vi har lite tålamod.

För guldet ska vi ha!
Örebro jocke.
2011-04-19 11:39
Suttit och klurat lite på matcher förra året där vi bör kunna plocka fler poäng i år/kan tappa fler poäng i år.

Matcher där vi borde kunna ta fler poäng i år:
Mjällby hemma (0-2)
Gais hemma (0-2)
Kalmar borta (4-1)
Göteborg borta (1 p förra året)
Malmö hemma (0-3)
Djurgården borta (2-1)
Halmstad borta (1-1)
BP/Norrköping hemma (1-1)
Trelleborg borta (1-0)

Matcher där det inte skulle vara överraskande om vi tappar poäng sen förra året:
AIK borta (0-1)
Elfsborg borta (3-3)
Helsingborg hemma (3-0)
Gefle hemma (redan tappat 3 p)
Gais borta (0-1)

Visserligen en väldigt subjektiv bedömning men vad säger ni? Finns många matcher att hämta hem poäng enligt mig iallafall ;)
Örebro pemo
2011-04-19 11:31
En liten reflektion. Jag har vid fler tillfällen påpekat den otroliga förlamningen som uppkommer när vi får inkast. Det verkar som om ingen vill ha bollen.
I går tog Sammy bollen och väntade och väntade och till slut kastade han "på chans" en hopplös boll som Gefle vann och spelade in i mitten. Där tokrusar Almebäck och sen blev det 1 - 1.

Om inte annat, så borde alla allsvenska spelare kunna möta ett inkast och ta emot den med fötterna.

Men mest besviken är jag på bristen av det vi kallar kämpa på planen.
Nu är ju alla så drillade i taktik, så när det inte går efter riktlinjerna blir alla stående.

När det gäller spelarkritiken tycker jag att Hagge gör ett acceptabelt jobb. Spelar på säkerhet, är snabb och bra på huvudet.
Men vad gjorde resten av backlinjen?
Sen önskar jag att Alvbåge kunde sätta igång spelet snabbare, men det är väl också en taktisk grej.

Örebro Karlssson
2011-04-19 11:28
Jag tycker Haginge har gjort helt godkända matcher för oss hitills. Framför allt defensivt. Offensivt tycker jag inte han varit särskilt bra. Det är sällan han kommer på överlapp och slår inlägg längs kortlinjen. Där är Anttonen mycket bättre, i det offensiva spelet. Det spel som Sixten vill spela kräver offensivt skickliga ytterbackar. Därför går Anttonen före Haginge, enligt mig. Men jag säger inte att Haginge varit dålig offensivt, men jag vet att Anttonen kan göra det bättre. Defensivt är nog däremot Haginge snäppet vassare.
2011-04-19 11:22
widemarsh 9:38//

Då kan man se det så att det är en klar förbättring från förra säsongen :).
Örebro Lascaux
2011-04-19 11:16
Visst, efter förlusten ligger vi risigt till. Men inte lika risigt till som bröderna Borg. Vilka bröder? Trelle och Göte!

Tredje brodern Helsing går det dock bra för.
Örebro widemarsh
2011-04-19 09:58
Dom som får godkänt av mig är Haddad, Bedoya, Haginge och Lushtaku.
Någon skrev att Nilsson och Atashkadeh gjorde positiva inhopp? Gjorde dom något annat än att tappa boll? Sen är ju dubbelbyte i 86:e bara korkat, Sixten måste börja byta tidigare. Om vi har bredare trupp än någonsin, utnyttja det!
bonustaket
2011-04-19 09:48
Jag hoppas man vågar att bänka Nordin alternativt Kihlen till matchen mot Häcken, det vore kul att få se Nilsson lite mer, om Sixten vågar förstås.
Örebro jocke.
2011-04-19 09:43
Ang. diskussionen om Hagge - han följer faktiskt med upp i anfallen väldigt ofta, sen att inte samspelet med varken Lushtaku eller Astvald funkar riktigt är en annan sak. Sen som sagt, 3 av 4 assist hittills i år är väl ett helt okej facit. Känns tryggt att ha en så pass bra backup på i stort sett alla platser i backlinjen i form av hagge
Örebro Andy King
2011-04-19 09:41
Barcelona fick stryk av Hercules Alicante i andra matchen i höstas med 0-2 hemma. Sen dess har dom inte förlorat. Kan man dra en parallell här kanske:)

Nu kan det bara bli bättre.
Örebro widemarsh
2011-04-19 09:38
ÖSK KRILLE// Vi hade 3 poäng. Segern mot Åtvidaberg sen två raka torsk mot Malmö och Mjällby. Vi hade 6 poäng efter 5 omgångar ifjol.
2011-04-19 09:08
Nu gäller det för spelarna att ladda om batterierna och skaka av sig denna förlust. Hoppas inte den här förlusten sätter sig i huvudet på spelarna.

Förresten finns det någon som kommer ihåg hur många poäng vi hade efter 3 omgångar förra säsongen?
2011-04-19 08:47
Jag håller med, Hagge imponerar faktiskt. Han verkar ha fått tillbaka sitt självförtroende efter sin gästspel i Djurgården där han inte fick något förtroende.
Örebro Maski Hallonen
2011-04-19 08:40
Elliot2007//Jag håller med om Haginge. Fina skruvade inlägg och defensivt håller han rent på sin kant. Match efter match, Jag tycker han gjort föredömliga insatser. Jag tror inte det skulle ha varit så himla mycket bättre med Anttonen.
2011-04-19 08:39
Så här dagen efter så kan jag tycka att det är ÖSK som gör Gefle bra på något sätt. När man leder kan man inte backa hem och låta motståndarna ta initiativet. Gefle fick ÖSK dit man ville och utnyttjade det till fullo. För Gefle hade inte så många chanser förutom målen. Jag undrar om man inte underskatta Gefle när man gjorde 1-0 och 2-1 så tror jag att spelarna tänkte att man kommer vinna det här. Sedan när Gefle gjorde 2-2 så fick spelarna svårt att ställa om mentalt tror jag. Då blev det som det blev. 2-3 istället.

Gefle utnyttjade ÖSK:s slapphet och gjorde det bra, men jag tycker helt enkelt att man gav bort segern till Gefle igår.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2011-04-19 08:37
Är ÖSK tvungna att släppa spelare när landslagen kallar?
Annars finns det väl ingen anledning att släppa Bedoya, som vägrar att skriva på nytt kontrakt, om han blir uttagen till USA's landslag. Då får han fan krita på för några år till först!
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2011-04-19 08:31
Det är otroligt vad olika man tycker om spelarnas prestationer. Den enda vi alla verkar vara ense om är väl Nordin. Hans förhandlingsläge lär ju inte ha förbättrats de senaste veckorna. Sen undrade nån här vem som skulle ersätta honom om han bänkades. Det är väl en av de lättaste platserna att ersätta. Rama är ju i grunden offensiv mittfältare och skulle passa ypperligt där, när sen Pålle är spelklar så finns det ju ytterligare ett alternativ på den platsen. Hoppas verkligen Rama får spela mittfält mot Häcken.
Sen tycker jag faktiskt inte Haginge är så dålig som många här gör gällande, framförallt så klagas det på hans offensiv, men han har ju faktiskt assisterat på 3 av våra 4 mål i år.
Nu tar vi nya tag mot Häcken och hoppas vi lärt nåt av det här. Har inte nån här räknat ut att man har råd med 4-5 förluster på en säsong om man ska ta guld!
Örebro Maski Hallonen
2011-04-19 08:30
Backlinjen fick en hel massa kritik igå men det var enorma ytor framför dem vid målen och som jag ser det gjorde man inte jobbet eller låg fel i övriga lagdelar. Det är väldigt svårt som försvarare när man måste falla, det går fort och ingen annan ovan tar bort andravågen.

Jag tror det var vid Gelfes 2-2 mål då var det rena atlanten framför backlinjen av fria ytor.

Att det var Italiensk gåfotboll som någon skrev kan vi vara överens om. Men framför allt frapperande hur lite utmaningar som togs. Det är säkrare med tillbakaspel.
Örebro bison
2011-04-19 08:07
Tycker inte att Kihlen gjorde nån dålig match. Däremot är det länge sen jag sett Nordin så ur slag. Astvald återigen ganska osynlig när han kommer in, och Erik Nilsson förstärkte väl inte sina chanser till en startplats med sitt inhopp.

Tycker att ÖSK backade hem alldeles för mycket redan vid 1-0, lämnade över initiativet till bortalaget, Almebäck säljer sig alltför billigt vid 1-1. Det var väldigt stora luckor mellan mittbackarna hela matchen, beror det på att Wiken drog sig för långt ut åt vänster? Eller var det Gefles sätt att spela?

Brukar skälla på domaren men tycker han gör en ok insats med undantag för tokkapningen på Almebäck i slutet som inte ens blev frispark.
Örebro bison
2011-04-19 08:01
Kapten K ditt troll, skjuter ofta och skott på mål är ju inte samma sak. Om du läser Pemos inlägg en gång till skriver han att Gefle inte skjuter så ofta, men när de skjuter träffar de mål.
Örebro Lascaux
2011-04-19 06:47
Detta var förmodligen den enda chansen denna säsong att vinna tre raka. Nu krävs poäng mot Häcken och vinst mot Helsingborg så är vi med och fightas om andra platsen!
Annons: