/fotboll/osk/forum/397.aspx/fotboll/osk/forum/397.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-24 11:45
@Islandman:

Daniel Andersson är säkert bäst. Undrade mest.

Fynden är ändå lätträknade. Nielsen som du nämner räknar jag med sitter på en riktigt saftig lön och fick nog en fet sign on. Plus kostnaden på 6mkr. Ser inget speciellt i det, iaf inte på förhand.

Vilka andra fina värvningar har vi. Thelin, Tinnerholm, Olsen (?). Bör ju finnas några till. Sen har vi ett knippe mer eller mindre meriterade spelare som säkert sitter på topplöner och höga sign ons. T ex Christiansen. Fick inte han 10 miljoner i sign on? Har man dessa resurser så är det svårt att misslyckas :)

Intressant är det iaf. Bra Islandman!
Örebro Islandman
2017-01-24 11:23
@Hitta avslut!!:

Det är helt och hållet min subektiva mening, men sett till vilka spelare han har sålt till vilket pris, kontra vilka spelare han kontrakterar till vilket pris, måste man ju erkänna att mannen är rätt duktig på sitt jobb.

Till exempel värvningen av Lasse Nielsen från Gent. En landslagsmeriterad back, 29 år gammal, ordinarie i Belgiska ligan och Europa Leauge. Prislapp (enligt belgisk press) 6 miljoner kronor.

Örebro T8
2017-01-24 11:13
Hitta Avslut: Njae. Kristofferson skrev ju att ÖSK var intresserade. Och Kabir svarar som att det vore ett skämt att gå till just Örebro. Och nu måste Kabir trycka på det igen. Asså killen har varit i Mjällby och Häcken i Sverige. Känns mer som han vill trycka på att han är en stjärna som signat Turkiet istället för Örebro. Inte kul,bara trams.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Godzilla Hårddisksson
2017-01-24 11:09
AIK har länge haft en något dysfunktionell ledning (av vad det verkar) så jag blir inte förvånad om de gör en Helsingborg och klantar bort kapitalet.
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-24 11:02
Tänkte såga Kabir. Men jag ångrade mig, tyckte nog att han var fyndig och Disco-Kristoffersson kan gott ha sig en slev.
Örebro T8
2017-01-24 10:53
El Kabir ironiserar kring Örebro på Twitter. Sjukt nöjd över att han inte kom hit. Får hoppas för hans skull att han får sin lön i Turkiet.
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-24 10:51
Islandman Hur vet man vem som är Sveriges bästa sportchef?
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-24 10:43
AIK håller väl till ute på Karlberg?
Örebro Nicknamn i ribban
2017-01-24 10:40
Anledningen till att jag tror att Malmö blir bättre om AIK tar ett steg är att jag är övertygad om att de "ska vara nummer 1". Man kommer inte sitta still och låta andra lag närma sig hur mycket som helst.
Örebro Brandao
2017-01-24 10:40
Ska vi gissa på att RÅP kryper till korset och är med ÖSK på planet till Atantic cup?
Örebro Vinter
2017-01-24 10:36
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:
På ett övergripande plan, ja absolut. Om pengarna/kvaliteten i/på lag hos lag i ligan ökar så ökar också trycket på övriga lag att bli bättre (på kvalitet/omsättning, etc). Men det finns ju ingen absolut automatik i det. Det är ju som att säga att om Elfsborg blir bättre så blir Sundsvall också med automatik bättre. Sundsvall kan ju t ex åka ur om de inte klarar konkurrensen. Eller annars kan ju utvecklingen bli som i många andra länder, Scottland, Holland, etc. Några lag i ligan drar iväg kvalitets- och pengamässigt medan merparten av de andra står och stampar på samma nivå som förut. Svensk fotboll har ju dock varit bra på att låta pengarna sippra ned i systemet.
Örebro Islandman
2017-01-24 09:43
Isakpengarna kommer hjälpa AIK mycket. Framförallt med tanke på att de har maskerat minusresultat genom att sälja spelare, ett antal säsonger i rad. Björn Wesström berättar i en intervju i sportbladet om sin dröm: En toppmodern träningsanläggning. Skytteholm håller tydligen en låg Allsvensk standard (Novakovic säger att den är direkt farlig). Klubben har planerat att bygga en ny träningsanläggning sedan 2012, men pengarna har inte funnits där. Dessutom säger Wesström att "Ska man se på det helt krasst så måste en spelare som säljs för väldigt mycket pengar rent logiskt ersättas med en spelare för lika mycket pengar om du ska ersätta hans kvalitéer. Och det kommer inte vara aktuellt". Men att redan nu jämföra AIKs finansiella muskler med MFF är nog att ta i. Stay with me: Jämför vi klubbadressen hos de 20 allsvenska spelare som har gått för rekordsummor, har MFF 10 spelare på listan och en totalsumma på 408,5 miljoner. Lägg där till CL-pengar x2. AIK har, med Isak 4 spelare på listan, men en något blygare summa på 160 miljoner. Isakmiljonerna har gjort att man är lite bättre än Kalmar FF. Analys: AIK blir inte en ekonomisk supermakt i MFF-klassen tack vare den här försäljningen. 90 miljoner är ändå mer än tio gånger så mycket som vi fick för Rinne – men det är likväl en summa som nog kommer gå åt till att täta hål och förbättra klubbens kvalitet långsiktigt. Kom ihåg att det tog MFF tio år av försäljningar, toppplaceringar och prispengar innan man nådde dit man är idag. De har också Sveriges i särklass bästa sportchef. Men man blir ju lite avundsjuk ändå.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-01-24 09:36
@Vinter:
Tuffare konkurrens i toppen gör att de andra lagen i toppen måste bli bättre (om man vill behålla sin ambition)? Om lagen i Allsvenskan blir generellt bättre måste ÖSK bli bättre
Örebro Marta (hane)
2017-01-24 09:06
Bra läsning här nu! Tack för det!
Örebro Vinter
2017-01-24 07:51
@Nicknamn i ribban:

Hur menar du att just det hänger ihop? Varför skulle MFF bli bättre bara av den anledning att AIK blir det?
Örebro Benny Böckling
2017-01-24 01:25
@Restalundsv:

Förhoppningsvis inte. Galet svajig i Bajen.

Sen snack om Muamer Tankovic alltså det känns ju helt meningslöst att ens nämna hans namn här. Inget intresse av att spela i ÖSK och heller inte den striker typen som klubben är ute efter. Kristoffer Peterson lika osannolikt det.
Örebro Restalundsv
2017-01-24 01:14
Kan Magyar vara något för oss?
Örebro Restalundsv
2017-01-24 00:25
För att spinna vidare på NA'S spår om att vi kollar efter en anfallare från holländs ligan. Kristoffer Peterson anfallare i Holland som är Påväg bort från utrecht dock ryktas han till heracles men man vet aldrig ;) sen vet jag inte hur bra han är.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-01-24 00:22
Malmö har fått in 5 gånger så mycket pengar på sina 2 besök i CL än vad AIK får för Isak. Visst, man kommer säkert kunna utmana på ett annat sätt, men om AIK blir bättre kommer även Malmö att bli det. Tror med andra ord inte att AIK vinner inom de närmsta åren. Kanske någon cuptitel eller 2.
Örebro Lekiller
2017-01-23 23:24
[QUOTE=KalleTeodor - Admin]Har det kommit någon officiell siffra än? Den har jag missat. [/QUOTE] Runt 90 miljoner har ja läst. Svårt att sia om framtiden. Dock känns Malmö mer som en stabilare klubb än AIK. I AIK är det många olika viljor och intressen som styr. 90 miljoner är mycket pengar men kan dribblas bort vid fartblinda satsningar och fel värvningar. Smartaste är nog om AIK investerar en del i t.ex. träningsanläggning och dylikt. Bygga en stabil grund och försöka värva smart och inte bara fina namn. Tänk om ÖSK skulle lyckas med något dylikt, hälften så mycket vore ju trevligt. Några idéer och drömmar ni tycker ÖSK skulle göra då?
Örebro Vinter
2017-01-23 23:24
nej, inte officiell, men detta verkar väl trovärdigt
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-01-23 23:16
@Vinter:

Har det kommit någon officiell siffra än? Den har jag missat.
2017-01-23 23:15
Fast det är en spännande diskussion Vinter och det ska bli intressant att se vad effekten blir. AIK har, precis som du beskriver, fina förutsättningar att göra något bra av detta. Har de kunnandet i klubben också? Dessutom känns det positivt för hela Allsvenskan när det säljs för stora pengar. Det trissor upp priserna även vid andra försäljningar. Kanske kan det ge effekt för ÖSK vid en eventuell Ayaz affär om något år?
Örebro Vinter
2017-01-23 23:13
@KalleTeodor - Admin:

Hmmm.... "där någonstans"... Den slår ju ut allihop andra på ett bräde
Örebro Vinter
2017-01-23 23:10
Tror gör man ju i kyrkan, men, ja, jag tror att detta kan vara starten på en riktig storhetstid för AIK. Med betoning på TROR. De har förutsättningar för det. De har en fantastisk arena som när den är välfylld tillhör en av Europas finaste (så utskälld den är till trots). Men, ok, nu är ju det här ÖSK:s forum, så vi bör nog släppa det nu.
2017-01-23 23:07
Malmö har sex av de tio dyraste försäljningarna i svensk fotboll. Isak-affären kommer såklart slå sig in där någonstans. Men som jag ser det har MFF ett gigantiskt försprång mot AIK även efter att pengarna från Dortmund kommit in på listan. Edit: glömde länken.
Örebro Pedretti - Admin
2017-01-23 23:00
Vinter//

AIK dominera?
Menar du att de kan bygga en sorts "FC köpenhamn"-dynasti och prenumerera på ligatitlar?

För det tror jag inte då det finns ett till lag som har även mer pengar än AIK.
Sedan ska AIK spendera en stor del av pengarna på en träningsanläggning enligt aftonbladet.

Sen undrar jag om Dortmund hosta upp lika mycket för att matcha Madrid bud eller om de hade ett jämbördigt men lite lägre bud.

Så för att sammanfatta så kommer AIK inte dominera.
De har inte truppen för det men de har ekonomin för att bygga något som kanske kan utmana Malmö om några år.
Snarare kommer de etablera sig som tabelltvåa ett tag framöver.
Örebro Vinter
2017-01-23 22:57
Rätt. AIK kommer nog att tillsammans med MFF kunna dominera svensk fotboll ett antal år framåt nu!
Örebro Jonas r
2017-01-23 22:54
[QUOTE=Vinter]Nu ska vi se, förvirring. Saywee förkunnar igår Saywees förestående upphörande vid midnatt som var. Det dröjer dock inte många timmar in på den nya dagen innan Saywee skriver här igen. Avhoppet från forumet var alltså inte mer menat än något av hens 30-40 tidigare sådana. Ja, avhopp från forumet alltså. Samtidigt hoppar samma nick runt här i annat lags tröja och håller allt annat än "låg profil". Saywee avstängd, men "Marley" ska få trolla runt här nu, eller? En kompis och jag slog förresten vad om hur många dagar det skulle ta från det att den nya redaktionen tillträdde till det att Saywee blev avstängd och jag gissade på tio. Min kompis sa "färre dagar". Vem vann? Kanske leder detta ovanstående lilla kåseri till avstängning, eller annars inte? Nåväl. Nu var det inte det jag tänkt skriva om när jag loggade in här, men när jag såg konversationen som varit kunde jag inte låta bli. Nej, det jag tänkte skriva om var Alexander Isak's övergång till Dortmund. Det känns som att den kommenterats förvånansvärt lite. Det är ju en övergång som kommer att sätta avtryck i svensk fotboll för många, många år framöver. Precis som Zlatans övergång till Ajax gjorde. När MFF fick in alla Zlatan-pengarna uppstod en situation där de plötsligt fick en alldeles unik position bland svenska klubbar. De kunde mer eller mindre peka på vem de ville i övriga svenska lag och de kunde också alltid, i princip få in vilja igenom. Dock spred sig samtidigt en motsatt känsla/uppfattning hos de (av MFF:s maktposition) drabbade lagen att, "visst, visst, men i så fall vill vi erhålla 'en omvänd Zlatan-rabatt'". Dvs alla svenska lag var inte sena med att krydda sitt pris gentemot MFF med 10, 20, 30 procent eller så mot vad de krävt av ALLA andra lag i Sverige. Så är oftast marknadens regler. Den som sitter med fina kort på hand är synad. På så sätt kom Zlatan-pengarna att sippra ned i det svenska fotbollssystemet. Så blir det troligen också nu, med AIK och "Isak-pengarna". AIK kommer nog att kunna dominera svensk fotboll ett antal år framåt nu. Men, det kommer inte att bli gratis för dem. Det var det jag skulle skriva. [/QUOTE] Malmö har fått in mer pengar på sina cl äventyr än Zlatan pengarna. Så AIK blir knappast ensam herre på täppan.
Örebro Vinter
2017-01-23 22:34
@Redaktionen:
Nu ska vi se, förvirring. Saywee förkunnar igår Saywees förestående upphörande vid midnatt nu i natt som var. Det dröjer dock inte många timmar in på den nya dagen innan Saywee skriver här igen. Avhoppet från forumet var alltså inte mer menat än något av hens 30-40 tidigare sådana. Ja, avhopp från forumet alltså. Samtidigt studsar samma nick runt här i annat lags tröja och håller allt annat än "låg profil". Saywee avstängd, men "Marley" ska få trolla runt här nu, eller? En kompis och jag slog förresten vad om hur många dagar det skulle ta från det att den nya redaktionen tillträdde till det att Saywee blev avstängd och jag gissade på tio. Min kompis sa "färre dagar". Vem vann? Kanske leder detta mitt ovanstående lilla kåseri till avstängning för mig, vem vet? Nåväl. Nu var det inte det jag tänkt skriva om när jag loggade in här, men när jag såg konversationen som varit här idag kunde jag inte låta bli. Nej, vad jag egentligen tänkt skriva om var Alexander Isak's övergång till Dortmund. Det känns som att den kommenterats förvånansvärt lite. Det är ju en övergång som kommer att sätta avtryck i svensk fotboll för många, många år framöver. Precis som Zlatans övergång till Ajax gjorde. När MFF fick in alla Zlatan-pengarna uppstod en situation där de plötsligt fick en alldeles unik position bland svenska klubbar. De kunde mer eller mindre peka på vem de ville i övriga svenska lag och de kunde också alltid, i princip få sin vilja igenom. Dock spred sig samtidigt en motsatt känsla/uppfattning hos de (av MFF:s maktposition) drabbade lagen att, "visst, visst, men i så fall vill vi erhålla 'en omvänd Zlatan-rabatt'". Dvs alla svenska lag var inte sena med att krydda sitt pris gentemot MFF med 10, 20, 30 procent eller så mot vad de krävt av ALLA andra lag i Sverige. Så är oftast marknadens regler. Den som sitter med fina kort på hand är synad. På så sätt kom Zlatan-pengarna att sippra ned i det svenska fotbollssystemet. Så blir det troligen också nu, med AIK och "Isak-pengarna". AIK kommer nog att kunna dominera svensk fotboll ett antal år framåt nu. Men, det kommer inte att bli gratis för dem. Det var det jag skulle skriva.
Annons: