/fotboll/osk/forum/3953.aspx/fotboll/osk/forum/3953.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro zxcv
2011-05-08 18:23
Syrianska klarar 0-0 emot MFF.

Örebro Bastard on Parade
2011-05-08 17:17
Jättebra att klacken diskuteras och jag håller med i mångt och mycket. Tyvärr är ju klacken ganska liten, men jag håller med om att man måste fundera lite på hur vi ska få klacken att växa och hur vi ska få så många som möjligt att sjunga med i ramsorna.

Det bästa vore om så många som möjligt kunde registrera konto på Kubanernas forum och även ta upp diskussionen där. Nu läser ju de flesta även på Svartvitt, men där finns styrelsen och klackens "kärna".
AIK Saywee
2011-05-08 17:16
Om jag tänker 15 år tillbaka fanns det i stort sett ingen klack alls, numera är det fest och stämning på sta´n innan match, på väg till match och ibland tifo´n innan matchstart.

Därefter jobbar klacken ganska skapligt under match, med mycket få undantag av vissa skitramsor, men jag tycker att Kubanerna gör ett riktigt bra jobb, fast vi måste vara uppmärksamma på och rensa bort det "ogräs" som växer bland allt annat trevligt växande ...

.. på vissa bortamatcher kan jag dock märka att några "klackledare" beter sig lite "avogt".

Fast jag vet inte om de är klackledare, det är kanske bara så, att de har hand om "högtalaren" ... ?

Forza Kubanerna!
Örebro Harry Cripps
2011-05-08 16:48
Karlsson // Det är såna som du och jag som måste måste harkla oss och börja låta, även fast vi inte står i klacken. Det ena ger det andra och helt plötsligt kan vi ha en fantastisk stämning nere på Vallen! Minns dagarna när vår gamle käre Trivsel Torsen gick mellan läktarna med sin megafon. Det blev faktiskt ganska bra drag och såg det inte ut som att Ola Ljungberg satsade lite extra in i glidtacklingarna...
Örebro Karlssson
2011-05-08 16:31
Ska man vara helt ärlig, så är ju Kubanerna ingen jättebra eller stor klack. De som är med och sjunger osv. gör det kanon. Men de är alldeles för få, vilket i sin tur gör att det inte låter speciellt högt. Jag själv sitter alltid på sittplats. Främst för att man ser bättre och kan läsa av spelet enklare. Tyvärr är det väl såna som jag som gör att klacken inte blir så mycket bättre.

Pratar man med folk som hejar på ÖSK, så säger de att de nästan skäms över att stå i klacken och sjunga ramsor osv. Det finns liksom ingen stolthet i att vara en del av klacken. Observera att detta INTE är min syn på klacken. Jag berättar bara vad jag hör från andra.
AIK Saywee
2011-05-08 16:04
En klackledare är en oerhört viktig faktor/person för en en klack, framförallt för en klack som fortfarande växer och "mognar". Wärlegård var (och är) lysande :)

Vem/vilka har dagens ansvar som klackledare?

Dessutom är en klack oerhört viktig för vårt lag, hemma som borta.

Både som stöd, (support), men även som en festlig del av nöjet, helt enkelt publikdragande !!!!

Forza KUBANERNA!
Örebro Harry Cripps
2011-05-08 16:03
Dajje //
Sjalv sitter jag på "dödtrista" norra. Man hoppas hela tiden att klacken skall växa, men till min förfäran ser jag tydligt att det är tvärtom. Jag har hört det snackas om s.k. omogna typer som försöker dominera klacken på ett negativt sätt. Är det alltså sant? Det är ju i så fall förjävligt! Vi måste sträva åt samma håll. Lyfta fram grabbarna. Är det dessutom som någon skrev tidigare att folk står och skriker efter Astvald att han är sämst och kan dra, så är det för sorgligt. Vi riktiga ÖSKare måste trycka ner sådana tomtar.
En tanke kring klacken är att många av ramsorna verkar så komplicerade. Verkar som att så få kan dem. Fram för enkla raka ramsor där fler kan haka på med sina hesa stämmor. Kanske kan t.o.m vi tråkmånsar på sponsorsläktaren vakna till liv. Vem vet, vi måste pröva. Skall sanningen fram så var det inte varken Amebäck, Valdet eller Alvbåge som var sämst på planen i fredags. Nä just det , det var vi, publiken.
Örebro 0REBR0
2011-05-08 15:47
@Dajje

Jag kan känna att det HAR varit så, som du säger att det har varit ganska "aggresiva" uppmaningar till övrig publik att hänga med. Jag har funderat på om det verkligen är rätt väg att gå för dem, jag tycker inte att det har varit bra.. MEN mot Helsingborg tyckte jag att det blev bättre och mot Kalmar hörde jag ingeting sådant och jag tyckte att det var bara positiva uppmaningar! Jag tror att dom har funderat på detta själva och kommit fram till att det är en bättre väg att gå.
Örebro Dajje
2011-05-08 15:41
har en synpunkt på Kubanernas och deras klackledares uppträdande de första hemma matcherna, och undrar om det är någon som känner lika och vad man kan göra åt det.

Det jag känner är att klackledarna ist för att peppa folk å försöka få alla att vara glada och sjunga så hotar dom folk å ber folk att lämna å beter sig ganska svinigt.
jag tror att folk hällre stöttar ÖSK om vi som sjunger, är glada, hoppar och sjunger om våran kärlek till världens finaste sportklubb och jag tror att klackens humör speglas mycket i klackledarens agerande. Och om vi är glada å delar den finaste gemenskapen som bara ÖSK supportrar kan dela och är öppna mot ALLA så tror jag att mer folk kommer söka sig till mitten av västra stå för att få vara med och dela deras kärlek till ÖSK.
Så det jag eftersöker är fler "mogna" klackledare som visar stolthet, hjärta och passion till ÖSK och alla andra ÖSK supportrar.
Men börjar tvivla på att det kommer hända. Vad kan du och jag göra?
AIK Saywee
2011-05-08 15:29
Brinkewall, instämmer, sådant är trevligt att läsa, gamla tiders Eyravallen var klassisk på sitt sätt, men nya "moderna Behrn Arena, med en svartvit klack är ett framtida nöje :)))

Forza Kubanerna!
Örebro Brinkewall
2011-05-08 13:56

Från Expressens chat med Henrik Rydström:

bajen: vilken arena i sverige e d bäst drag på?

Henrik Rydström: Söderstadion är onekligen bra. I Allsvenskan finns många vassa arenor. Swedbank Stadion. Gamla Ullevi när Blåvitt spelar. Behrn Arena kan också vara riktigt bra. Råsunda, så klart.

Faktiskt riktigt kul att läsa!
AIK Saywee
2011-05-08 13:27
One¨touch, fast "synisk" blev ganska bra i sammanhanget :)

Edit har ledigt!
Örebro Grixx
2011-05-08 13:19
One¨touch// Från början sa Sixten och Alec att man inte
anpassade sig efter motståndet utan det gällde att hitta ett eget spel och köra det. kanske var det i ett uppbyggnadsskede att hitta ett eget spel och var trygg i det.

På "senare" tid talas det om att spelarna fått titta på video från motståndarnas matcher och anpassat sig därefter. Hur mycket eller litet vet inte jag men något verkar ju anpassas.
Örebro One¨touch
2011-05-08 13:10
edit verkar vara bakfull.. men "synisk" ska ändras till cynisk..
Örebro One¨touch
2011-05-08 13:04
Maski// Tack för Nivas artikel!

Jag hyser stor respekt för Niva och hans journalistik. När han nu vässar pennan mot ÖSK kan jag inte annat än hålla med honom. Visst sårar det att analysera på det sättet Niva gör, men att se sanningen i vitögat är vitalt och fundamentalt för att kunna åtgärda det som brister.

Även om Sixten överaskade och spelade "bortaspel" vid segern mot Häcken, så är han inte direkt känd för att analysera motståndare och slipa på en synisk matchplan som svinar till ÖSK smutsiga poäng.

Det behövs inte gå hela vägen mot det ena eller andra (spela sitt eget vackra spel, eller syniskt vinna 3 grisiga poäng), utan hitta balansen mellan de tu och låt aldrig motståndarna vara trygga i hur ÖSK ska agera när dommaren blåser igång matchen.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-05-08 12:47
Min startelva:
Nurme
Anttonen Micke Nordback Per J
Berger
Wirtanen Nilsson
Josef William Yasin
Motiv:
Hela den stora truppen måste luftas:
Dax för Anttonen, vi måste träna på ersättning av mittbackarna därför Nordback, Bergers försäsong och insatser i fjolårets S1 motvierar att han får större förtroende, Nilsson är den som står närmast en plats på mf, Wirtanen är en kämpe men en tuch av Bedoyas löpningar, Yasin fina försäsong måste följas upp, William måste komma igång (enda naturliga ersättaren till Haddad, dessutom hel nu)
AIK Saywee
2011-05-08 12:15
Vilka kan tänkas ingå i vår "bästa startelva" på onsdag kväll, samt vilka sitter på den "bästa bänken" när solen sänker sig ned över Skagerrak ...

... funderar på en grej som säkert ofta tidigare förklarats, men mitt korttidsminne är ännu kortare, nu när "sommar och sol och vara ute - stressen" ökar.

Frågan är, detta med kort, röda och gula ...
... räknas cup- och seriespel "integrerat" eller var för sig, eller hur funkar sådant ?
Allan#7
2011-05-08 10:57
Någon som har länk till Nivas sågning?
AIK Saywee
2011-05-08 09:51
Grixx, jag glider bara omkring på andras synpunkter för närvarande (behöver inte skriva så mycket själv), riktigt intressant inlägg från dig ...

... speciellt detta med hur man ser på "händelserna" och har möjlighet att agera med ansvar för laget, placerad bredvid långsidelinjen som tränare ...

... eller hur man ser på "händelserna" och har möjlighet att agera "von oben" som vem som helst?

Jag vill inte försvara coachningen, för den är ju ibland otroligt förvånande, men det vore intressant att få en möjlighet att förstå vad som kan ligga bakom beslut som verkade vara helt felaktiga ... med facit i hand.
Örebro Grixx
2011-05-08 09:17
S&P// Instämmer om Niva.

Förövrigt är dilemmat likadant för alla lag som har spelövertag i en match men har svårt att få bollen i mål. Det är ingen ovanlig situation.

Jämfört med oss så har Elfsborg och Malmö haft större problem inom området men de har gjort fler mål i andra matcher.

När det gäller försvarslijer som ligger lågt pga att de är pressade eller pga ren taktik så har alla lag problem med detta. Det blir ju de facto svårare att göra mål och frustrerande för de pressande....vilket lätt leder till kontringar och mål och sedan blir det ännu mer frustrerande. Det är en helsanning och alla lag jobbar med problemet.

Även när man tycker sig se en taktik så ska man ändå veta att teori och praktik är hårt sammankopplade men ändå skilda. Det pga spelares fysiska som psykiska grundkompetens och dagsform i detta som alltid går upp och ner.

Problemet kan ju likna det som händer vid utvisningar. Det perfekta som händer är när det som i går blir utvisning och straff med 1-0 ledning på stört...sedan brukar det ramla på. Ska man istället spela sig till första målet så kan man som Malmö gjorde tidigare i år ha flax på tidigt mål efter utvisning och sedan kalla det intränad taktik. I matchen senare så visade det sig att utvisningstaktiken inte alls fanns och de hade det jävligt tufft.

Givetvis i extrema lag med extremt bra spelare är det lite lättare att hitta lösningar men det funkar ju inte alltid. I svenska Cupen händer det ju ofta att mindre kompetenta lag håller AS-lag stången till sista minuterna innan målet trillar in. Lilla Rynninge hade bra kontroll tex på ett mycket starkt allsvenskt Landskrona för några år sedan.

Ett annat ämne och en liten undran om det självklara. Hur skulle bytena ske om tränarna satt på läktaren. Ganska säkert skulle man se andra saker än nere på plan och säkert skulle man se möjligheter tidigare liksom agera med bättre timing. Alla vet ju om detta och det en delförklaring till varför man på läktaren eller framför tv´n tycker annorlunda. Andra förklaringar är att tränaren vet andra saker om slitna spelare osv som vi där oben saknar.

Det vore kul att någon gång när det varit flera frågetecken i forumet kunna ha en intervju med tränarna hur de resonerade under matchen....det fixar du Sarp ;-)))))

...och Forza Yasin!!!!
AIK Saywee
2011-05-08 08:55
Niva håller låg nivå .....
Örebro rosso
2011-05-08 03:14
inspektör smack// bra att du poängtera det...
Örebro Salt&Peppar
2011-05-08 00:21
Niva, han ligger o lurar på rätt tillfälle att sätta in domedagsstöten när nått trilskas lite lagom länge (safe att såga), sen när vinden vänder och Ösk får övertaget och kommer tillbaka igen så håller han tyst.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Täpp till hörnen på BEHRN ARENA)
2011-05-07 22:01
//Den oumbärlige

ÖSK lever i en drömvärld handlar om att man inte vinner några matcher på bollinnehav och chanser. Man måste göra mål också :)
Hammarby Inspektör Smack
2011-05-07 21:34
Niva sågar ert lag längs med fotknölarna.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-05-07 21:27
Har varit borta hela dagen och kommer hem och ser att mitt inlägg tidigare idag totalsågas av någon här på forumet vid namn linus16666. Varför vara så aggressiv?

Jag tycker Almebäck är en av allsvenskans bästa backar, men att han har kommit in fel i situationerna ibland i några matcher nu i början av säsongen.

Jösses vilken öm tå man trampade på.
Örebro Kom hem Kuba
2011-05-07 21:09
I all bedrövelse får man ändå tacka redaktionen för ett riktigt bra jobb med intervjuer, matchrapporter, spelarbetyg etc.. Mycket uppskattat!
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 20:56
Erik Niva:

"ÖSK lever i en fantasivärld där man inbillar sig att stort bollinnehav automatiskt förvandlas till säkra segrar
Laget med störst bollinnehav, flest stilpoäng och präktigast pretentioner?
Örebro SK.
Vinnare av den allsvenska fotbollsmatchen?
Kalmar FF.
I halvtidspausen ställde sig Alejandro Bedoya framför en tv-kamera och recenserade motståndarna från Kalmar:
– Det finns fler hål än i en ost i det laget. Det gäller bara för oss att utnyttja dem.
Förmodligen lät det mer arrogant än vad det var menat, men på något sätt låg det ändå i linje med hur något inte står riktigt rätt till med detta Örebro.
I sitt sökande efter topplagsmentalitet är det som om de har tappat bort själva grundfundamenten. Andra halvlek blåstes igång, och visst fanns det ett gäng därute som spelade schweizerostfotboll.
Det laget hette Örebro SK.
Tvungna att våga gå framåt
De visste att de behövde vinna den här matchen för att återge lite trovärdighet till den där idén om att vara en guldkandidat på riktigt. De kände att de var tvungna att våga, gå framåt med kraft.
Inget fel med det – problemet var bara att de gjorde det på ett korkat, huvudlöst sätt.
Förmågan att värdera olika situationer är en av de egenskaper som tydligast skiljer de bra fotbollsspelarna från de sämre.
Hemmaspelarna lämnade det omdömet i omklädningsrummet.
När de borde slå den säkra passningen valde de det riskabla alternativet. När de borde falla så stötte de istället.
Laget blottade sig, var kraftigt sårbart vid snart sagt varje bolltapp.
Stundtals såg de ut att spela rätt bra fotboll, men det var ett skenbart intryck. De där 72 procentens bollinnehav var bara en kuliss, de många avsluten saknade värde.
Speluppbyggnaden var svajig, försöken på den sista tredjedelen förvånansvärt sterila.
Var och en för sig är Paulinho, Valdet Rama och Kushtrim Lushtako spännande spelare. Som enhet gör de det mest bara enkelt för motståndarna. Inhoppande råämnet Marcus Astvald är i sin tur skräckinjagande långt ifrån sin normalkapacitet.
Enligt vulgäranalysen borde de svartvita fått minst oavgjort, kanske till och med vunnit. I realiteten var det betydligt närmare att Kalmar fick in 3-1 än att ÖSK kvitterade.
ÖSK kan rädda säsongen
Delvis är Örebro ursäktade av att de saknade Nordin Gerzic och Andreas Haddad – centralkuggarna som normalt sett spelar på 4–3–3-formationens allra viktigaste positioner – men ska man nu vara ett topplag så är ingen särskilt intresserade av de där ursäkterna.
Säsongen är såklart långt ifrån körd ännu.
Laguppställningen är alltjämt svullen av talang, men just nu finns det inte en enda lagdel som verkligen funkar, än mindre ett elvamannakollektiv som sitter ihop.
Att försöka vinna genom sin egen skicklighet snarare än att spela på motståndarnas misstag är ju en beundransvärd ambition. Den ger däremot ingen licens att hoppa över grundkursen.
Allsvenskan är inte världens mest färgsprakande liga, utan snarare en jordnära svettarserie där ostrukturerat övermod straffar sig.
Gör du det enkelt att lyfta in den raka bollen i ytan mellan inner- och ytterback – då kommer en Pelle Olsson eller en Nanne Bergstrand se till att den blir slagen.
Det här skulle bli säsongen då Örebro SK tog ett skutt uppåt och tog plats bland svensk fotbolls allra största.
Såhär långt har det istället blivit våren då de sjunkit ner i fantasivärlden där man inbillar sig att stort bollinnehav automatiskt förvandlas till säkra segrar."

Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-05-07 19:25
Saywee/ Och nu är linus avreggad från forumet. Är det en spelare i truppen som går in på ett forum och skriver på det sättet så är det tragiskt. Som "Visionen" skrivit måste spelare kunna ta kritik både positiv och negativ när de har det jobbet de har. Och i detta fall var det ju även ganska befogat.

Vad ska vi diskutera här om inte spelares prestationer?

AIK Saywee
2011-05-07 17:02
Linus16666 har listat ut att jag är en mupp, inte illa jobbat, för jag gillar faktiskt oerhört mycket, bland flera muppar, just "Animal", en fantastisk trummis från mupparnas tid (1980-talet?).

Dessutom finns det fler "utnämnda" muppar här på forum, som jag verkar trivas med.

Eyra 15.44, ja något verkar ha gått snett för den stackaren och jag får fånigt nog samma tankar om vem det i verkligeheten kan vara, eller så är det någon i någon spelares omedelbara närhet som fått tokspel.

Han får ju naturligtvis tycka vad han vill, som alla andra, men det han skrivit idag, känns inte som helhet helt rumsrent ....?

Jag saknar fler muppar i ÖSK´s försvarslinje!
Annons: