/fotboll/osk/forum/3948.aspx/fotboll/osk/forum/3948.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Maski Hallonen
2011-05-13 08:28
Ett av AIK:s argument till överklagandet är "fanns stora brister i arrangemanget". Jag förmodar att man här avser säkerheten på arenen.

Sensmoralen är alltså enligt AIK, att på stan kan jag hoppa på och misshandla någon och sedan i rätten åberopa förmildrande omständigheter för att det var för få poliser på gatan och yrka på ett frikännande.
Örebro jocke.
2011-05-13 06:42
Ska man se det så tycker jag vi bestämmer oss för helsingborg borta saywee, om det handlar om det rent avståndsmässiga! Fotbollsmässigt är det dock mer tveksamt..
AIK Saywee
2011-05-13 00:18
Falkenberg borta blir bra ....
AIK Saywee
2011-05-13 00:06
Tackar widemarsh, jag orkade inte leta upp reglerna själv ...
Örebro widemarsh
2011-05-12 23:52
Saywee//

"Fri lottning. Lag från lägre serie ska ha hemmamatch. I match med lag från samma divisionsnivå gäller hemmamatch för det lag som segrat borta i föregående omgång. Har båda lagen segrat hemma eller borta är först draget lag hemmalag."

Detta gäller från omg. 4 till semifinalerna.
AIK Saywee
2011-05-12 23:40
jocke.
Jag hoppas på Falkenberg eller Halmstad, om det skulle råka bli bortamatch, men även Helsingborg och Malmö ligger inom "räckhåll".

Hur lottas vilket lag som spelar hemma eller borta? Slumpen?
Örebro jocke.
2011-05-12 23:27
5 allsvenska lag ute inför lottningen till cupen imorgon - aik, gefle, syrianska, mjällby och häcken. Önskelottningen skulle väl vara vasalund eller falkenberg, alternativt halmstad hemma/karlstad bk borta beroende på hur det går i den matchen. Största mardrömmen, malmö eller helsingborg borta...
AIK Saywee
2011-05-12 23:20
GT, vi är helt överens angående förhoppningar om glädje under matcherna !

Jag vill nog bara påvisa att skiten växer på hemmaplan och att vi inte skall glädja oss alltför mycket åt, att andra drabbas av eländet....
Örebro GT
2011-05-12 23:15
Saywee //
Saxade från ett annat forum, men (om något saknas) bör den kompletta texten finnas någonstans på Lagrells och Khennet Tallingers hemsida.

VARFÖR slåss idioter och misshandlar medmänniskor innan och under match ?

VARFÖR kan man inte umgås och ha kul tillsammans innan, under & efter match ?
AIK Saywee
2011-05-12 22:59
GT, förresten jag gillar inte pyro på arenorna ...
... det är farligt både för laget och publiken, samt för funktionärer.

Hoppas att pyrodebatten är över för evigt!
AIK Saywee
2011-05-12 22:56
GT
Varför finns det ingen text som berättar om det som kastades från den Västra Läktaren?

Jag var själv inte där, men jag har hört om "upplevelser" från matchen.

Konstigt beslut, som bör utredas vidare, för fotbollens framtid!

Hmmm?
Örebro GT
2011-05-12 22:48
Lite info efter dagens beslut:

Av tillgängligt filmmaterial framgår att det från den södra läktarsektionen (AIK:s) kastades knallskott – som ovan redovisats under avsnitt b) – i vart fall två stycken mot bollkallarna. Dessa knallskott hamnade omedelbart intill bollkallarna och de utgjorde en konkret och allvarlig fara för kroppsskada på pojkarna. Vidare framgår det av filmmaterialet att ett antal knallskott kastades från den södra läktaren (AIK:s) och i riktning mot den västra läktaren (Syrianska). På och vid denna läktarsektion fanns publik, ordningsvakter och polismän, som alla riskerade att skadas av knallskotten. Publiken på den västra läktaren fick fly från sina platser för att undkomma knallskotten. Beteende att kasta knallskotten mot och in i folksamlingarna på detta sätt måste betraktas som särskilt hänsynslöst och utgör påtaglig fara för personskada.

Av filmmaterialet är det inget som direkt utvisar att några pyrotekniska pjäser kastades från Syrianskas läktarsektioner.

Med hänvisning till det anförda finner Disciplinnämnden utrett att ansvaret för att matchen fick avbrytas vilar enbart på AIK. Med stöd av 2 kap 15.1 § i TB ska därför Syrianska tillerkännas segern i matchen med målskillnaden 3-0.
AIK Saywee
2011-05-12 22:44
ÖSK-Karl, ja "anmälningsplikt" verkar så vitt jag förstått vara en bra idé.

.... men svensk lagstiftning tar tid ...
AIK Saywee
2011-05-12 22:41
Vi kan ju även tänka oss tanken att AIK vid en omstart, 1-0 till Syrianska och en gubbe mindre hade kämpat sig till en kvittering ...

... jag kan bara konstatera att det finns en massa förlorare efter dagens dom, sådana som verkligen gillar fotboll sörjer väl, eller finns det ett litet hat där?

Huliganens triumf, fy fan!
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-05-12 22:38
Saywee//

Anmälningsplikt, det var en mycket, mycket bra idë!
AIK Saywee
2011-05-12 22:30
Om liknande hade hänt med "hjälp" av någon galning utanför Behrn Arena i påsk, hur hade vi tyckt då?

Fotbollen skall avgöras på den gröna ytan, sportsligt och tabellen skall utformas därefter!
AIK Saywee
2011-05-12 22:20
ÖSK-Karl, jag tror att England införde något som kallas "anmälningsplikt"

Om jag inte är "felunderättad" så handlar det om att de, "utpekade huliganer" har anmälningsplikt och sitter av tiden för "lagets matcher, hemma samt borta" vid en polisstation.

Om de inte infinner sig, blir de rejält inlåsta en längre tid.
AIK Saywee
2011-05-12 21:05
Kraków, OK, jag var inte själv där, så jag kan inte heller döma, bara tolka eller tycka. Fast media litar jag sällan på ...

Helt enkelt, ingen aning om vem, eller vilka, som sabbade för AIK?

Inte ens disciplinnämnden vet detta ...
men att döma det klarar de av,
det har de gjort förut ...
men då handlade det om ...
ekonomi.

Vart tar den sportsliga vägen vägen i framtidens fotboll ???
Örebro Kraków
2011-05-12 20:56
Saywee: Alltså, med media menade jag detta:

"Ansvaret för att matchen avbröts, återigen enligt Disciplinnämnden, vilar då "enbart på AIK". Flera smällare kastades in från bortasektionen, några av dem hamnade nära två bollkallar. "Beteende att kasta knallskotten mot och in i folksamlingarna på detta sätt måste betraktas som särskilt hänsynslöst och utgör påtaglig fara för personskada." meddelar nämnden och tilldelar därför Syrianska segern med 3-0."

Från länktips, (svenskafans).

Tolkade det som tämligen officiellt. Utifrån det tycker jag det var rätt agerat av disciplinnämnden.
AIK Saywee
2011-05-12 20:50
ÖSK-Karl 20:39
Självklart skulle inte en djurgårdare kliva in i en AIK-klack med en djurgårdshalsduk, det vore ju totalt menigslöst och farligt, och även det omvända!

Men, som jag har sett och upplevt, redan under 1980-talet, så kan man ju neutralt kliva in i en klack och sabba precis hur mycket man vill.

Det är dessa "möjligheter" jag oroar mig för, blunda gärna ett tag till, huliganerna vill forma den allsvenska tabellen, precis som det passar dem och de får en medial fokusering ...

Fy 17
AIK Saywee
2011-05-12 20:43
ÖSK-Karl, blanda inte in ishockey i nuläget bland fotbollen, falangen som växer i ÖSK´s huligankretsar, kommer till stora delar i från hockey´n.

Vi måste jobba på hemmaplan i första hand! Örebroare bör kunna glädjas åt sport, rubrikerna har varit så svarta under senare tid.

Gamla fina ÖREBRO!
2011-05-12 20:39
Saywee//

Vad jag menar är att jag inte tror att t.ex en Djurgårdare skulle våga sig in bland denna kärna av hulliganer för att sabba. AIK får helt enkelt se till att stänga ståplats både hemma o borta.
AIK Saywee
2011-05-12 20:31
ÖSK-Karl, jag delar inte din uppfattning i texten att "dårarna vet exakt vilka som kastade"

... det var ju dårarna som kastade, vanlig publik vågar väl inte säga ifrån, för då kan man ju misshadlas till medvetslöshet, oavsett vilken arena det handlar om ?!
AIK Saywee
2011-05-12 20:27
Men vem kastade vad från västra läktaren ...?

Domen har drabbat de som älskar fotboll i första hand!

De som sabbar, skiter väl totalt i fotboll, eller, och det gäller väl alla klubbar?
2011-05-12 20:14
Frågan är om inte någon vänlig Örebroare kunde slänga in en bomb mot MFF på söndag så vi kommer undan med bara 3-0. Nej, skämt åsido, tycker det var en snäll dom, men jag hade inte förväntat mig annat när det gäller SvFF:s kelgrisar. De flesta lag och garanterat ÖSK hade troligen åkt på poängavdrag också.

Sedan är jag rätt säker på att dårarna vet exakt vem/vilka som kastade. Om det smugit in en utomstående bland dem hade han väl blivit ihlälslagen. Det är ju lika illa om inte värre när AIK spelar Ishockey.
AIK Saywee
2011-05-12 19:50
Kraków, jag misstänkte det, det är oftast media´s bild som gäller som sanning för de allra flesta, det är inget konstigt med det, men inte alltid sant ...

... förresten jag skiter i att logga ur ...
Örebro Kraków
2011-05-12 19:41
Jag har helt och hållet medias vinkling. Så jag tolkar från det :)
AIK Saywee
2011-05-12 19:38
Kraków, innan jag loggar ur, var du där och såg vad som hände eller har du media´s vinkling?

De smällare som verkade ha kommit från Västra läktaren har kanske kommit från Västra läktaren, men det kan ju vara totalt fel som vanligt .....
AIK Saywee
2011-05-12 19:32
Nu skall jag inte tjöta mer här, utan loggar ur ett tag ...

Solen sänker sig ned över gattet och jag funderar fortfarande över SvFF´s dom, blev den rätt, blev den fel, vilka är vinnarna, vilka är förlorarna ..?

Hur fungerar Sverige´s lagstiftning och svenskarnas sunda förnuft, samt civilkurage?

Vart är vi på väg? Finns det framtida möjligheter till mycket glädje på våra arenor?

Frågorna hopar sig och jag kan inte gissa ens, eller besvara dessa, men jag är oroad för fotbollens framtid, den som givit mig så mycket glädje genom alla år …

… jag kan bara konstatera att vinnarna i denna dom är ”väldigt” få och har inte min respekt, medan de som är förlorare, är så många, så många, så många, så många …

SUCK!
Örebro Kraków
2011-05-12 19:19
Nu är det väl helt irrelevant vilket lag de som kastade höll på utan vart i från det kastades. Som jag tolkat reglerna var det AIK som hade ansvaret för läktaren där smällarna kom ifrån, därför är det AIKs ansvar och klubben bör få straffet, dvs. 0-3 förlust. Tycker straffet var enligt reglerna.

Sen kanske man ska ändra reglerna..
Annons: