/fotboll/osk/forum/3932.aspx/fotboll/osk/forum/3932.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-06-01 13:46
Jag har inte dissat Club Brügge, tycker bara att det inte verkar vara ett stort lyft vid klubbyte .....
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-01 13:27
Club Brügge och Anderlecht är de två största klubbarna i Belgien. Belgiska Jupiler Pro League, som den heter, håller en högre standard än Allsvenskan. Anderlecht vann ligan den här säsongen och Club Brügge kom 4:a.

Däremot Porokaras byte till Germinal Beerschot är ju tveksamt om det är något lyft sportsligt, men säker ekonomiskt. Germinal Beerschot slutade på 13 plats i ligan.
Örebro bison
2011-06-01 13:05
De som dissar Club Brügge tänker väldigt konstigt tycker jag.
Belgiska ligan ligger på 14:e plats på rankingen, Sverige på 24:e.
Brügge har en koffecient på 31,400 att jämf med ÖSK som har 2,825.

Utan att ha källa på det kan jag lova att fler spelare tar steget från Brügge till exempelvis den franska ligan varje år än från ÖSK. Vi måste inse att än så länge är ÖSK ett steg VÄLDIGT långt ner på stegen mot toppklubarna.

Brügge har vunnit ett flertal titlar under de senaste 10 åren, hur många vi har vunnit vet vi ju alla.
2011-06-01 12:34
Jag undar om det är någon i ÖSK-truppen som har spelat någon Europa cup-match tidigare?
2011-06-01 12:11
Även backen Johan Nilsson Guiomar i Trelleborg verkar missa matcen mot ÖSK.

Tungt att ha både Pode och Nilsson Guiomar skadade, speciellt Pode som gjort fyra mål och två assist hittills.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-06-01 11:37
Marcus Podes skada är värre än befarat. Trelleborgs succéman missar minst fyra allsvenska matcher.
AIK Saywee
2011-06-01 11:37
pemo, jag instämmer i dina tankar och funderingar.

Jag har tidigare skrivit att Club Brügge inte känns som något stort byte av klubb i nuläget.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2011-06-01 11:20
Fem mille känns lite klent för Iron Mike men ändå. Trist men ändock en bra signal mot övriga fotbollssverige - ÖSK är en bra språngbräda mot Europa.
2011-06-01 11:15
Ni som undrar hur NA sätter sina betyg på ÖSK-spelarna.
Örebro pemo
2011-06-01 10:16
Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men hur stor chans har vi egentligen att få våra "bossman"sålda i sommar? Det verkar ju inte vara så att klubbar står i kö för svenska spelare.
I alla fall inte några som kan betala. Helt plötsligt är belgiska ligan en framgång. ??? När hade de ett lag på 2000-talet som gjort något bra?
Dessutom ryktas ju "halva allsvenskan" till Brügge eller Anderlecht just nu.
Nä, vi får nog se både Bedoya och Almebäck spela ut sina kontrakt i år.
Sköter de sig kanske de får kontrakt under vintern med någon c-liga.
Det sitter faktiskt fler svenska mittbackar på bänkar runt om i europa med bättre meriter än Almebäck.

Sen skulle jag vilja veta hur "dåliga" våra talanger är? Ligger långt ner i div 2.
Något måste vara fel när de inte toppar sin serie. Hur kan Hammarby, som bara ligger i superettan ha ett talanglag i div 1. I topp dessutom?

2011-06-01 10:01
Queens Park Rangers visar också intresse för Eidur.
2011-06-01 09:33
Kanske är dags att Sjögren tar kontakt med Arnor och visa intresse för Eidur. Om jag inte minns fel så är Arnor, Eidurs agent?
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-06-01 09:25
Steiger // Jag hoppar in i den drömmen också!
Örebro Steiger
2011-06-01 09:08
Eidur Gudhjonsen lämnar Stoke skriver AB.

Då blir han ju kontraktslös. Kan vara ett intressant alternativ inför hösten.
Han skulle ju kunna ta Bedoyas plats på mitten om han blir såld i sommar.

Det är ju ok att drömma..
Örebro P.O
2011-06-01 08:48
Föresten så är väll själva spelsystemet på pappret just ett spelsystem på pappret. 4-3-3 blir 4-5-1 när motståndaren anfaller.
Örebro P.O
2011-06-01 08:45
Tycker vi ska lära oss spela 4-3-3 innan vi lär oss något mer spelsystem...
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-06-01 08:22
Karlsson//

Ja, tänk vad jag tjatade om två olika spelsystem under två år. En gång har Sixten testat 4-4-2. Kalmar borta, slutade med seger!
Örebro Karlssson
2011-05-31 23:10
Tycker, precis som någon annan skrev, att det vore bra om vi lärde oss spela 4-4-2. Det är alltid bra att kunna vara flexibel och oförutsägbar. Lär vi oss ett till spelsystem( T ex 4-4-2) kommer motståndarna inte kunna lägga upp sin taktik lika lätt mot oss. För oss blir det tvärtom. Vi kan välja taktik och spelsystem utifrån form, motstånd, skador osv.

Det finns flera fördelar med att kunna spela flera olika spelsystem. Dock tycker jag att man ska ha ett spelsystem som används oftare än andra. Förslagsvis 4-3-3 i vårat fall.

Tittar man på lag ute i Europa har de mer ofta än sällan flera olika spelsystem som de kan variera sig med. Det handlar väl mycket om att få ut så mycket som möjligt av spelartruppen. Man anpassar spelsystem efter tillgängliga spelare och såklart, som jag skrev tidigare, taktik och motstånd osv.
2011-05-31 22:20
Saywee//

Akta dig för Indianerna! 55-35 mot Hammarby inför drygt 3.600 åskådare. Var så säker att det skulle bli åska, så jag missade krossen ;(
AIK Saywee
2011-05-31 22:07
Apropå Indianerna ... kör även jag en OT under "lågsäsong"

Cherokee people, (Indian reservation) Paul Revere & the Raiders

kommentar till låten på youtube ...

"Mohahaha! You all know "Americans" are? just fugitives and ppl from europe ye? The only true americans are indeed the indinans.. gl have fun =)"

Undrar om Bedoya kan göra en indianare?

AIK Saywee
2011-05-31 21:17
ÖSK-KARL, min tro, min förhoppning, min optimism och min önskan, detta år med en gyllene chans, med så stor trupp, så fina nyförvärv och ett sista år (?) med en fantastisk central-linje och en av Sveriges bästa målvakter och en organisation och tränare som siktar framåt och uppåt..

Jag bara hoppades på en bra starT, men den blev inte vad jag önskade mig, fyra förluster är bara två eller tre för många :(

Men, jag ger aldrig upp, det vet ni :)))
2011-05-31 20:20
Saywee//

Va, jag trodde du redan hade räknat hem guldet i år ;)

Förövrigt leker Indianerna med Hammarby i Sannahed 38-22 i paus!
AIK Saywee
2011-05-31 20:18
Kontinuitet,
vad är det?

PS, jag känner att det trots den senaste tidens positiva framgångar, är för mycket oro i vår stora fina trupp, vilka lämnar, vilka förlänger, vilka får speltid, vilka får inte speltid, vilka lagdelar behöver förstärkas, landslagsuppdrag, småskador, avstängningar ... pengar, pengar, pengar.

ALLA DESSA FÖRBASKADE FRÅGOR .....

Blir Sixten kvar?
Blir Bedoya kvar?
Blir Alvbåge kvar?
Blir Almebäck kvar?

... skit, jag loggar ur ett tag ,så ni slipper mitt eviga guldtjat, men jag vill ändå uppleva ett guld, helst i år :)

Är det möjligt? Vad behöver förändras? Eller är det bara att hoppas på att bollen fortfarande är rund?

Attans vad jag längtar, förlåt!
AIK Saywee
2011-05-31 20:06
I Landskrona 1994, var jag 15 minuter från att få uppleva min allsvenska svartvita dröm genom alla år och 2011, detta gyllene år, trodde jag verkligen att chansen fanns och det finns fortfarande, men årets start har inte varit helt perfekt :(

Jobba, jobba, jobba ...
AIK Saywee
2011-05-31 19:47
TommyS, 08:32, jag tackar verkligen för ditt inlägg, jag kanske har fått en lite felaktig bild av den belgiska ligan, eftersom den sällan prioriteras i "svenskt mediautrymme" ...

... det jag funderade mest över, var nog egentligen, om hans framtida möjlighet i en belgisk klubb som jag "knappast" kände till, som något av de europeiska storlagen, eller som eller "språngbräda" till storlagen ...

... var/blir/är mer meriterande, än att få uppleva ett Allsvenskt guld med ÖSK.

Fast ni skall veta att jag tänker egoistiskt, och varför skulle jag inte göra det, vid min ålder?

Jag vill uppleva ett guld för ÖSK, vilken fest det skulle bli :))))

Heja SPORT!
Örebro Maski Hallonen
2011-05-31 19:43
den oumbärlige // I princip håller jag väl med om att Astvald främst är en ytterspelare. Men jag tycker inte heller Pålle passar in i den rollen. Paulhino i fjol var väl inte outstanding att ta emot och hålla fast bollar heller.Optimalt vore väl att använda en fulltränad frisk William. Men ÖSK ska naturligtvis inte spela som om Haddad fanns på banan. Utan spela utifrån de förutsättningar som gäller.

Jag menar också bara att Astvald knappast skulle göra det sämre än t ex Pauhlino, eftersom det inte funkar så bra med honom heller. Så det finns liksom bara saker att vinna. En vinst är t ex att få bort Pauhlino från centern så att han får betydligt mer boll och mer boll rättvänd.

Förmodligen är väl det Bedoya som skulle klara det allra bäst men då tappar man en dimension på mittfältet. Han är väl i stort den enda mittfältaren som fyller på ända in i boxen.
Örebro Maski Hallonen
2011-05-31 19:36
Fulham är väl inga fel? Iaf inte för de som tänker åka och se bortamatchen. En weekend i London kan väl vara både trevligt och billigt (Punden står lågt + billigt att flyga med Ryan air)
Örebro TommyS
2011-05-31 18:22
Den Haag är drömmotståndet i kvalet enligt mig. Den Haag och vissa andra lag är nämligen så högt seedade att de blir seedade även i tredje omgången. Om ÖSK får ett av de lagen och vinner tar vi över den seedade platsen. Därmed slipper vi toppmotstånd i en eventuell tredje omgång och har en bra möjlighet att nå play-off. Utvecklas på länken
2011-05-31 18:21
Nej Europa League-kvalet har inte lottats än. Ska bli rymt intressant och se vilka vi ska få möta. längtar lite till lottningen. Inte så långt kvar nu.

Vi kan ju få möta Fullham om de tar sig vidare till andra kvalomgången.
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-31 17:45
Jag ser absolut inte Astvald som en centralanfallare. Visst, större under har skett men de egenskaper han har till sin fördel används bäst på en kant.

Att spela centralt i 4-3-3 kräver nästan att att forwarden spelar mycket felvänd, att bara slänga in Astvald och sätta djupledsbollar funkar inte bara direkt så, yttrarna förlorar lite av sin funktion i sådana fall. Det kan funka för kontringslag men inte ett ÖSK som vill föra spelet.

Jag säger inte att Paulinho gör det bra. Det jag menar är att det är lätt att peka på olika spelare och säga att de skulle vara bra där och där, men det är bara inte så enkelt.

Bedoya är en väldigt bra ersättare till Haddad (om inte William orkar fullt ut), men han behövs på mitten och saknas också närmaste månaden. Sedan vill nog ÖSK ge sina anfallare en chans, man har värvat och tror på dem, man sa ju redan innan att Paulinho och t.om. Valdet kunde spela centralt. Vi får se.

Vem det än är som spelar där efter uppehållet, när Paulinho avstängd, så hoppas jag på succé.
Annons: