/fotboll/osk/forum/3890.aspx/fotboll/osk/forum/3890.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-01 20:04
omega// Kanske beror på att klubben riskerar böter för vad som hänt. Vad än värre är, är att klubben med stor sannolikhet tappar supportar. Människor som helt enkelt tänker att "nu får det vara nog, sånt vill jag definitivt inte förknippas med"...
Örebro ösk-robban
2011-06-01 20:02
blir det böter för hora skylten ?
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2011-06-01 20:01
omega, ja tyvärr är det så, jag håller med dig.

Tycker du att horbanderollen var OK, Ja eller Nej, dvs inget trams mittemellan?

Är du en rakryggad supporter som står för din support?
AIK Saywee
2011-06-01 19:58
Men det borde ju finnas någon eller några idé-makare och tillverkare som vågar ta ett ansvar och förklara på vilket sätt de ville supporta ÖSK ...

... eller fegar de ur, som i alla andra lag?
Örebro omega
2011-06-01 19:56
haha tragiskt att det fortfarande pratas om en banderoll och någon kissa i en kruka-huligan
2011-06-01 19:54
Det värsta är att det skulle kunnat vara så att man till och med hade varit med och hållit i banderollen! Det händer ju ibland att när man står i klacken att "nån" säger till en " - Håll i här". Så deltar man i att hålla i en lång banderoll där man faktiskt inte alls SER/VET vilket budskap det innehåller. Så kan man alltså förvandlas till "medbrottsling" när man i sin naivitet tror att man med och hyllar laget med en ramsa typ "Heja grabbar friskt humör...". Därför går det med säkerhet inte att "åtala" de som eventuellt kan ha fångats på bild hållandes i banderollen. De kan faktiskt ha varit/vara helt oskyldiga..
AIK Saywee
2011-06-01 19:46
Hur många tycker att horbanderollen var helt OK?
2011-06-01 19:33
ÖSK-Karl// "Problemet" är/var att "busken" i det aktuella fallet stod planterad i en blomlåda på ett utskänkningsställe. Det stänkte på matgästernas pannbiff. Mindre problem kanske?
IFK Norrköping peking!
2011-06-01 19:29
Kan sätta 10 mille(astrits) att det var en snorunge som höll upp denna bandeoll. Tvivlar på att de som planderade banderollerna kom fram till att skriva hora.
Ni som stod i klacken mot peking borde peka ut honom. Låt individen betala skiten så har han lärt sig en läxa.

Själv så tycker jag att det är lite hårt att betala böter för lite ramsor och en ond banderoll hit o dit. Men ge snorungen är läxa.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-01 19:24
Tyvärr tror jag inte att de bryr sig, så länge de inte får ett straff. Bötfäll de enskilda individerna, så kanske de tänker till nästa gång. Det finns övervakningskamror inne på arenorna. I Norrköping såg jag att polisen själva stod och filma ÖSK-klacken. Så de finns ju filmmaterialet att tillgå. Om man nu vill lagföra de personer som höll i banderollen. Eller av någon annan anledning vill få tag på de skyldiga.
AIK Saywee
2011-06-01 19:14
Vi bör väl inte förringa eller försvara ordet **** på en banderoll, det hör inte hemma, kopplat till vare sig herr- eller damfotboll.

Fjantigt, dumt, förnedrande för ÖSK, totalt meningslöst och kanske en onödig kostnad.

Det är enklare att vända blickarna mot andra lag och andra negativa företeelser, men vad beträffar ÖSK´s framtid så hoppas jag på en bra/bättre support, utan dessa jädra dumheter!
2011-06-01 19:11
Bra att reaktionerna mot banderollen är så starka. Det känns mycket obehagligt att man genom att ha stått bakom banderollen kan ha uppfattats ha stått bakom den om ni förstår vad jag menar. Dess budskap alltså (Tänk om jag fångats på nån bild, då måste jag likt kungen börja förklara vad jag gjorde i det sammanhanget!). Skämt åsido. Om jag ska behöva vara orolig för att sammanblandas med såna lågvattenmärken igen på ösk-klackläktaren så är det nog sista gången jag ställer mig där! Konstigt att Kubanerna inte kommenterar nåt. Det var väl tifo-gruppen som låg bakom banderollen? Som jag skrivit förut så är den, banderollen alltså någonting helt stick i stäv med 4§ i stadgarna: "Kubanerna anser att respekt är ett nyckelord i samband med läktarkultur. Respekt gentemot spelare, motståndarlag och åskådare genomsyrar Kubanernas verksamhet"
AIK Saywee
2011-06-01 19:07
Nu blir jag lite mer konkret, var det någon som såg, vilka som höll i banderollen eller känner till vilka som tilverkat den?

Eller blir det som i AIK´s, Blåvitt´s och Bajen´s fall, för att ta några exempel, alla tiger, ingen vågar ange? Civilkuraget är borta.

För i så fall är vi ju i samma härad som dessa lag´s supportrar, eller är vi inte det?

Klubben skall väl inte betala böter, det är väl de som orsakat böterna som skall betala. Det är ju som jag ofta skriver, det får inte drabba en massa oskyldiga.

Visa kurage, du eller ni som tillverkade banderollen, höll upp den och tyckte att det var kul, ta ert ansvar om klubben skulle drabbas av böter.

Vi kan diskutera regler och juridik i all oändlighet, men sunt förnuft borde väl innebära att vi slipper sådana förnedrande budskap i framtiden, som förknippas med våra eleganter och vår fina klubb!
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
Nu är det väl så att vi som börjar komma upp i åren reagerar extra mot ordet h_ra, men sedan kan man tycka vad man vill om det, men hela samhället blir ju råare, själv gillar jag det inte. Vad yngre säger är att ordet h_ora är väldigt förekommande på t.ex högstadiet, lika vanligt eller vanligare än att svära.

Jag orkar inte ens söka efter vad ordet betyder, men hade det varit bättre eller sämre med en svordom.

Sedan kan Astrit tugga hur mycket han vill, men han gjorde en kass match mot ÖSK, om det berodde på banderollerna, eller om han blev psykad av klacken är egalt. Han blev psykad ÖSK vann, gott så.

Sedan är ju frågan så mycket större, vad händer i hela samhäller? Varför får inte ungdomen jobb? För varje år som går blir våldet råare, varför? Går det att hålla allt borta från stora folksamlingar som stora idrottsarrangemang? Nej, det verkar svårt. Det funkar under finnkampen, speedway o handboll. Men det tror jag beror på att där är publiken äldre i snitt.

Vems är felet, vi som uppfostrat hulliganerna? Avsaknaden av att ha mamma hemma? Vad jag vill komma till är att detta är ett samhällsproblem. Skall vi som sitter på BA gå och ta ner en en banderoll som bara vi och spelarna kan läsa? Kungen är i blåsväder, mm, mm, detta är inte lätt att lösa. Men vi skall kunna gå på fotboll och kunna se hela matchen, vi skall inte (eller spelare, domare, ledare) behöva utsättas för våld. Resten är för mig en utopi som jag gett upp med. Det är ett samhällsproblem som även vi curlingföräldrar är skyldiga till, inte enbart de som struntat i sina barn.
Örebro Steiger
Dubbel
Örebro Steiger
2011-06-01 19:02
//Grixx

Att kasta smällare på andra är olagligt. Att SvFF gör skillnad på spelare och funktionärer visar ju bara ännu en gång hur korkade SvFF:s regler är. Om de tillämpar reglerna efter lagens likaprincip spelar det ingen roll vem som blir drabbad. Utfallet blir detsamma vilket det borde vara.

I övrigt håller jag med dig i ditt inlägg 18:50.

Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:58
Du pratar om den moraliska aspekten av att ge ifrån sig okvädningsord. Din subjektiva åsikt om huruvida det är "ohyfsat" eller ej att kalla någon för hora väger inte särskilt tungt mot att det faktiskt inte är olagligt, vilket är det vi nu diskuterar. Och nej, jag tillhör inte den klick som kastar smällare.
AIK Saywee
2011-06-01 18:54
Grixx, bra inlägg 18:50
Örebro Grixx
2011-06-01 18:54
Steiger// Det står inte heller på näsan att om du kastar smällare på matchrepresentanter så är bestraffningen hårdare än om du kastar den på spelare osv osv.....
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:51
Steiger: +1.
Örebro Grixx
2011-06-01 18:50
Ziggy S// Man talar ju alltid om den lilla "klicken" som bär sig illa åt mot klubbemblemet och drar klubbnamnet i smutsen. De som kastar dartpilar, golfbollar, glasflaskor, knallskott i skallen på folk och som stormar in på plan och bär sig....hmm.....illa åt.

Får man inte tala om den klicken i forumet....eller för den delen tala illa om dom?

ÖSK KRILLE// Brott mot reglerna som ÖSK har accepterat och röstat fram. ÖSK betalar böterna och kan ev kräva förövarna på skadestånd.

En del av reglerna brukar stå i början av matchprogrammet.
Örebro Steiger
2011-06-01 18:48
Grixx//

Skillanden är rätt stor. En spelare har skrivit på ett kontrakt och en spelarlicens där han måste anses införstådd med vilka regler som gäller på en fotbollsplan.

Mig veterligen har jag aldrig fått skriva på något papper eller blivit föredragen några speciella förhållningsregler som åskådare på läktaren. Där är det god sed, sunt förnuft och Svensk lag som gäller, inget annat.

Att säga "Domarjävel" är dessutom inget personangrepp. Rent juridiskt är det ett angrepp på den roll som den aktuella personen som är domaren vid det tillfället har, alltså inget personligt och kan då heller aldrig anses vara ärekränkning eller personangrepp. Det finns tonvis med nedlagda förtalsanmälningar i Svenska domstolar som slagit fast detta.

För tydlighetens skull vill jag dessutom fastslå att jag tycker att H*ra banderollen var ett klart övertramp. Inte mot lagen, utan mot den goda sed och det sunda förnuft som borde råda på läktaren.

Men är inte tilltaget olagligt skall inte heller SvFF bötfälla föreningen. Det är rena dumheter. Jämför gärna med knallskotten som är direkt olagliga.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:46
Du har inte svarat på frågan.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-01 18:44
SvFF är ingen myndighet. Om de anser att ett brott har begåtts så kan de polisanmäla det i så fall. På så sätt straffas inte klubben, utan den enskilda individen.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:37
Eftersom du skriver här på svenskafans forum och antydde att vissa ur vad du definerar som "klicken" skulle bemöta dig, insinuerar du då att några av oss tillhör den grupp av människor som du pratar om?
AIK Saywee
2011-06-01 18:34
Jag hoppas att det bara blir detta inlägg från mig, om den förbaskade fjantiga och totalt meningslösa horbanderollen.
Vad har den med fotboll att göra?
Vad har den med support för ÖSK att göra?

När jag senast hade synpunkter på den, var det några som likt Stasi, försökte "tysta" mig på detta forum.

.... och det har tyvärr hänt förut.

Om det blir böter för ÖSK, hoppas jag att banderolltillverkarna kliver fram i dagsljuset, tar sitt ansvar och betalar!

Men det var väl ingen som hade tillverkat den.
Det var väl inga som höll upp den.
Det var väl inga som stod bakom den.

Den fanns väl inte ..... som vanligt?
Örebro Grixx
2011-06-01 18:31
DisasterP// På något sätt så behövs det alltid regler och gränsdragningar i sådana här sammanhang. Du säger själv att det borde vara total yttrandefrihet på matcherna...men sedan lägger du till att det inte är ok med rasism. Sitter du ner och tänker igenom det hela så hittar man fler saker som inte är rumsrena och kränkande mot religioner, handikappade...eller som tidigare bötfällning när politiska åsikter förts fram med banderoller.

Någonstans dras alltid en gräns men var ska den ligga? Sjukt många åsikter finns det säkerligen och de flesta vet ca vad som är ok men alltid ska någon testa gränserna.

Hade inte knallskottsrabaldret med AIK och Malmö senast skett så hade kanske inte horabanderollen tagits upp som anmälts för ev bestraffning. Alla är väl ganska eniga att det inte kan fortsätta som de matcherna gjort. Tidigare så har det inte petats så mycket i detta och hade säkert fortsatt så om inte....

Klubbarna sätter upp regler tillsammans med sammanhållande organisationer så ÖSK mfl står för regelverket som ska hålla ordning runt och omkring sporten. I bland blir de själva drabbade av regelverket. Ju tydligare regler och gränsdragningar det finns desto lättare är det att förhålla sig till dom.

Som nu är det lite knepigt när man plötsligt ska kunna bötfällas för saker fotbollspubliken sagt i alla år tex diverse domargnäll. Nu har det ju inte gått så långt att något fått böter men man har säkert från diverse håll sagt att vara extra vaksam och ta upp det mest som upplevs som kränkande....men som sagt inga böter har delats ut.
Örebro Disasterpiece
2011-06-01 18:26
Grixx// Men samtidigt så bryter SvFF mot yttrandefrihetsgrundlagen när dom beter sig som dom gör nu. Dom har ingen rätt att sätta sig över lagen och bestämma vad som får sägas och vad som inte får sägas.
Örebro Grixx
2011-06-01 18:18
Steiger och Ziggy// Det finns på samma sätt ett regelsystem i och med att du inträder på arenan.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:17
Horribla liknelser vissa kommer med "En spelare kan ju inte säga vad som helst eller tjöta på en domare utan att riskera gult/rött kort trots yttrandefrihet." Nej, det är ett brott mot regelboken i fotboll, knappast mot någon av grundlagarna.. Vart vill du komma? Många liknelser med rasism också, vet ni inte att rasism är hets mot folkgrupp, vilket är olagligt!?
Annons: