/fotboll/osk/forum/3889.aspx/fotboll/osk/forum/3889.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-06-07 14:23
Någon gång, troligtvis under 1980-talet, gjordes en flygkartering över bl.a Hällefors tötort med omgivning. Denna gick ut på att mäta radioaktivitet på något sätt.

I denna kartering utmärker sig Hällevi klart och tydligt på en karta.

Fyllmassorna, när man anlade Hällevi visade sig ursprungligen komma från speciella gruvhål, så strålningen från Hällevi är på något sätt av naturlig härkomst.

Vill man minska risken för strålskador i fötterna, får man spela med blyskor eller skor med mycket "höga" dobbar ....... eller korta ned ordinarie matchtid till 2 x 35 minuter.
Örebro pemo
2011-06-07 14:21
Zlatan startar inte i kväll. So what?
jag är mer intresserad av att få veta vem som ersätter Paulnho, Bedoya och Haddad i matchen mot TFF. Dessutom är väl Kihlen småskadad? och vem skall starta på hb Anttonen eller Hagge?

Många viktiga frågor så här sex dagar före match.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-07 14:14
Saywee//

Har ingen aning faktiskt? För att de har bra "strål"kastare :)?
2011-06-07 14:10
Saywee//

När jag var i Peking för några år sedan, så åkte vi förbi Workers Stadium(hemma arena för laget Beijing Guoan) och stannade till utanför Beijing National Stadium(Fågelboet). Såg även den fina simarenan som låg brevid och så åkte vi förbi några andra OS-arenor också :).
AIK Saywee
2011-06-07 14:07
Krille, rätt, men varför är "arenan" i Hällefors strålande?
2011-06-07 14:03
Hällevi ligger i Hällefors? Annars så finns det också Hällevi Idrottsplats i Henån :).
AIK Saywee
2011-06-07 13:45
Krille, då är vi lite liknande, men tyvärr missade jag "Jan Breydelstadion" när vi passerade genom Belgien.

Men Hällevi är en "strålande" arena, vet någon var den ligger?
2011-06-07 13:30
Saywee//

Själv är jag arena-idiot. Kommer ihåg när jag var liten att jag ville se hur arenorna såg ut i varje stad vi var i. Min far tyckte dock att det inte var så intressant då areorna var tomma :).

Nu för tiden så åker jag och tittar själv om ingen vill följa med. Även små arenor kan ha sin charm.

AIK Saywee
2011-06-07 12:58
jaja jappel,

men du bryr dig ...
... och verkar ha svartvitt i tankarna och drömmarna ...

...tid är pengar, eller?
Örebro jappel
2011-06-07 12:55
jag ägnade inte en kvart......tog bara ca tre minuter...problemet var att jag inte jobbade på det genast, uppdaterade inte sidan heller innan jag satte igång (efter 10minuters väntan) hade jag gjrort det hade dessa tre minuter kunnat sparas in :)
AIK Saywee
2011-06-07 12:51
Bra jobbat Jappel, en kvart av ditt liv har du (hittills idag) ägnat åt något som är ÖSK-relaterat, heder!
Örebro jappel
2011-06-07 12:46
lite sen med översättningen ser jag...ingen ide att ta nästan en kvart på sig på den här sidan om man vill vara först :)
Örebro jappel
2011-06-07 12:43
Står ungefär detta......
Belgiska föreningar följer American International

Den svenska marknaden är populär hos belgiska fotbollsklubbar. Nu, är den amerikanska mittfältaren Alejandro Bedoya (Örebro) i intresse från flera belgiska högstasligaklubbar

Bedoya, en 24-årig ??mittfältare som spelar fotboll i Sverige sedan 2009. Den här säsongen stod han för nio spel fyra mål och två assist. Bedoya har redan sju gånger representerat för landslaget i USA och är nu också i truppen till Gold Cup.

Magnus Sköldmark, sportchef i Örebro, anser att det är osannolikt att Bedoya efter sommaren uppehållet fortfarande i Sverige kommer att spela fotboll. Amerikanen med colombianska rötter var på provspel i Birmingham och är också på önskelistan av den skotska Rangers.

I Belgien och Nederländerna är de kvaliteter Bedoya har uppmärksammade Club Brugge är kanske ett av de berörda lagen. Blå-svart (Club Brugge?) har redan rapporterat intresse för den svenska försvararen Michael Almebäck. Det har också rapporterats intresse från flera tyska lag för amerikanen rapportar Sköldmark.
AIK Saywee
2011-06-07 12:43
Bulten

Taakar, deen vaar zo schön ;)
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-07 12:39

Saywee// Ja, eller ett annat sätt att säga (skriva) det på:

"Dit begrijp ik ..

'Magnus Skoldmark, sportief directeur van Örebro'

... en vele andere dingen ook, maar sommige woorden zijn zo lastig dat ik me niet durven om een vertaling ..." ;-)

Jo, t ex det där med "rättegången" kan man ju undra över!? Blå-svart är väl Sirius!?
AIK Saywee
2011-06-07 12:37
Tackar Bulten, för rolig översättning, exempelvis ..

"Den amerikanska med colombianska rötter sprang för rättegång i Birmingham och är också på önskan av den skotska Rangers."

"Blå-svart Örebro ..."

Forza BLÅSVART!

AIK Saywee
2011-06-07 12:33
Detta förstår jag ..

"Magnus Skoldmark, sportief directeur van Örebro"

... och mycket annat också, men några ord är så knepiga, att jag inte vågar mig på en översättning ...
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-07 12:29
Google-översättning:
"Den svenska marknaden är populär hos belgiska fotbollsklubbar. Nu, den amerikanska mittfältaren Alejandro Bedoya (Örebro) i intresse från flera belgiska första klass.
Bedoya, en 24-årig ??mittfältare som spelar fotboll i Sverige sedan 2009. Den här säsongen stod han för nio spel fyra mål och två assist. Bedoya var redan sju gånger för landslaget i USA och är nu också i truppen till Gold Cup.

Magnus Skoldmark, sportchef i Örebro, anser att det är osannolikt att Bedoya efter sommaren Mercato fortfarande i Sverige kommer att spela fotboll. Den amerikanska med colombianska rötter sprang för rättegång i Birmingham och är också på önskan av den skotska Rangers.

I Belgien och Nederländerna är de kvaliteter Bedoya märkt. Club Brugge Kanske en av de berörda grupperna. Blå-svart Örebro redan rapporterats till det svenska försvararen Michael Almebäck. Det har också rapporterats för flera tyska lag för den amerikanska Skoldmark rapporter"
AIK Saywee
2011-06-07 12:29
Krille, jag vet detta, förlåt ...
2011-06-07 12:26
Saywee//

Det talas franska, tyska och holländska(flamländska) i belgien. Intervjun/artikeln är på Holländska(flamländska) :).
AIK Saywee
2011-06-07 12:24
Jnr.12//
Jag försökte bara, vet att Belgien är flerspråkigt ...

... däremot förstår jag halländska ;)
Örebro nr.12
2011-06-07 12:22
Saywee// Du menar väll flamländska?
AIK Saywee
2011-06-07 12:17
Krille, du menar väl belgiska?
2011-06-07 12:07
Magnus Sköldmark uttalar sig på Belgiumsoccer.be, angående Almebäck och Bedoya.

Någon som kan Holländska?
AIK Saywee
2011-06-07 12:07
Lite lunchläsning i HN´s papperssportbilaga.

På Påskbergsvallen såg över 2000 Varbergs BOIS vinna över Norrby med 1-0, kanske BOIS är på väg mot eliten?

I Falkenberg behövde ex-FFF-aren Astrit bara tio minuter i U21-landskampen mot Serbien för en snygg assist till segermålet inför drygt 1500.
AIK Saywee
2011-06-07 11:22
Pille-Riin Pöllu, exakt vad jag funderat på sedan jag läste om Zlatan i gårdagens GT´s sportbilaga. Sedan vet jag ju inte om han är rätt citerad eller har misstolkats.

Jag tycker att Zlatan är en fantastiskt bra fotbollsspelare, men han är inte bäst, men han är ganska kul och definitivt medial, han visar dessutom, som förebild för många unga framtida fotbollsspelare att bakgrunden/uppväxten, inte är något hinder för att nå "målet".

Åter till funderingen, men jag har inga svar, fast i andra idrotter, typ höjdhopp, tresteg, 100 meter, långlopp på skidor, stavhopp etc etc är det mycket enklare att avgöra vem som är bäst.

Jag undrar förstås, lite försiktigt, vilka kriterier Zlatan använts sig av, när han utpekar sig som världens bäste ;)

FORZA ZLATAN!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-07 11:03
Saywee // Sen är det väl frågan: Bäst på vad? Utnämningen världen bäste fotbollspelare har jag alltid haft lite svårt för. I ett spel, man mot man, t ex tennis tycker jag det är lättare att avgöra. Är man bäst i fotboll för att man gör mest mål? För att man kan dribbla bäst? För man skjuter bäst?
Betyder det att Zlatan är lika bra som Christiano Ronaldo i sin position? Kan Zlatan styra och ställa på mittfältet som Xavi eller Pirlo? Eller lika bra som Nesta i försvaret?

Vem är bäst individuellt i en lagsport? Finns den komplette spelaren? Eller talar vi kanske egentligen mer om den mest v ä r d e f u l l e spelaren?
Djurgården KalleTre
2011-06-07 11:02
Kolla länktips :D:D
AIK Saywee
2011-06-07 10:41
Kraków, jag förstår lite hur du menar, men jag har svårt för att han sätter sig som nummer ett, när jag själv tycker att det finns flera, som är bättre för närvarande ...
Örebro Kraków
2011-06-07 07:23
Alltså, jag tycker inte han är bäst, men jag tycker han är lagom bra för att påstå att han är bäst. Om du förstår hur jag menar.
Annons: