/fotboll/osk/forum/3795.aspx/fotboll/osk/forum/3795.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-06-30 00:31
Steiger//

Dä går aldiiiig. Nä, i år är det kört, men bara vi fick ett cupenguld skulle jag vara nöjd och att vi klarar oss kvar i AS. För så som spelet sett ut och om dessa knepiga laguttagningar skall fortsätta, samtidigt som vi redan tappat Almebäck och troligen snart Bedoya kan vi snart hamna i träsket.
AIK Saywee
2011-06-30 00:25
KUBA! Miro miro slav, Kubistahl!
Örebro Steiger
2011-06-30 00:24
ÖSK-Karl//

Jepp, det finns en hel del gobitar att hämta från historien.

Det måste vara något av ett världsrekord att aldrig lyckas vinna Allsvenskan efter så många säsonger med så många bra uppställningar som ÖSK haft.

Det är dags nu..
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-30 00:16
Lite superOT och hockey så här i värmen :) Falle hoppar in i ÖHK:s styrelse igen
2011-06-29 23:38
Visst är det konstigt att vi aldrig vunnit AS eller Cupen? Samma sak med ishockeyn.

Bara en massa sketna bandyguld (f-låt bandyfans)Om ni är några kvar ;)
2011-06-29 23:34
Steiger//

O Christer Fursth, det är många duktiga spelare som varit i ÖSK genom alla år!
Örebro Steiger
2011-06-29 23:22
En annan klassisk ÖSK-spelare som in gen nämnt (vad jag har sett) är ju Carlos Gustavsson. Tuff kille att möta i slutet av 70-talet och början av 80-talet.
Örebro pemo
2011-06-29 23:09
Nä, inte Åhman. Den jag tänker på var nog tidigare. Åsch får väl sova på saken.
Men jag tror att alla har glömt en verklig stjärna som trots allt spelade i ÖSK
HASSE BORG !!!

God natt. Hörs i morgon.
ps. nu krossar vi Ellos ds.
Örebro MrCrowly
2011-06-29 22:44
Vad säger ni om Peter Nilsson då? Vill minnas han som bra...
2011-06-29 22:43
pemo//

De mittbackar du just nämde var de jag trodde du menade med någon av dem. Wallgren hade jag faktiskt som gympalärare några ggr.

Det är väl inte så enkelt så du menar Ronald Åhman? Fick spela i landslaget innan Djurgården förstörde honom som de brukar göra.
Örebro pemo
2011-06-29 22:39
Tack ÖSK-Karl. Hur kan man tappa Skjoog. Mittbacken jag far efter kan ha kommit från Brage också. Det var i alla fall en värvning av en färdig spelare.
Brage eller Sundsvall.
Fast på tidigt 70-tal så kunde i alla fall Arboga bidra med Janne Linde. Enpå den tiden defensiv mitt eller mittback. Gick sedan vidare till Nyköping.
Och på tal om mittbackar. JanOlovWallgren och Ola Ljungberg var väl också ett svårforserat par.
2011-06-29 22:39
pemo//

Det med alltid bra målvakter i ÖSK kan nog diskuteras. Själv var jag alltid skraj för vad Anders Karlsson skulle hitta på, särkilt med fötterna, för att inte tala om hans bedrövliga in o utsparkar.

Tror vi lite äldre är bortskämda med den fenomenala S-G Larsson och den duktige John Alvbåge.
Örebro 'den oumbärlige
2011-06-29 22:12
Jag skulle inte tro på allt snack om 25-30 miljoner. Men det är alltid lika uppfriskande att höra hur folk värderar sina spelare när man i Örebro skulle vara supernöjd med ett bud på 10 miljoner på våra största stjärnor (som tog oss till en 3:e plats).

Vi kan tjata om kontrakt etc. Men hur många tror att ÖSK skulle hala in mer än 10-15 om Almebäck haft ett år kvar? Eller om Bedoya haft det.

Njet.
2011-06-29 22:11
Hertig_Karl//

Ok, ber om ursäkt, blandar säkert ihop dig med någon annan.
Örebro TIC-TAC
2011-06-29 22:08
.Det finns tydligen möjlighet till stora summor vid försäljning även dessa tider.
AIK tackar nej till 25 milj. för Bangura som Lokomotiv erbjudit.
Har AIK fått ordning på sin ekonomi igen som har råd att tacka nej.
Nu blandar jag alltid ihop Banguraskillarna och jag hoppas inte det är den som ÖSK missade. Men någon har säkert koll på detta.
Örebro 'den oumbärlige
2011-06-29 22:02
Vår bästa försäljning - Nicklas Skoog, som gick för... var det 7-8 miljoner?

Kommer ihåg att Sportbladet gjorde en grej av det när Malmö sålde Zlatan i samma veva. Att de skulle kunna köpa 11 st Skoog för pengarna från Zlatanaffären.
Örebro Hertig_Karl
2011-06-29 22:01
ÖSK-Karl

Nu vet jag inte riktigt vad du far efter, för vad jag kan minnas har jag aldrig skrivit det. Du kanske blandar ihop mig med nån annan?
2011-06-29 21:57
pemo//

Nicklas Skoog kan jag hjälpa dig med, värre med mittbacken, även om jag har namnet på läppen ;)
Örebro pemo
2011-06-29 21:54
Jag har också varit med rätt länge. 1994-laget är nog blad det vassare och Arnor den mest komplette spelare vi har haft. Jag har sett Nordahl , Totten samt en djäkligt duktig liten mittback som jag nu glömt bort. Kom norr ifrån och hade ett dubbelt smeknamn tror jag. Spelade antagligen på 70-talet .

Men tillbaka till Arnor. Att vi gjorde så många mål det året var nog han indirekt upphovet till. Hade hoppats att Nordin skulle bli något liknande, emn jag vet inte om det finns någon motsvarighet i svensk fotboll just nu. Så här på kvällskvisten så tror jag att Arnor var för oss som Jonas Thern för landslaget.
Fast Arnor gjorde fler mål.

Sen har vi väl också nästan alltid haft bra målvakter.
Och så han med stora rumpan som MFF köpte. Målsprutan....
Hjälp, nu tror jag att alla hjärnceller har tagit slut.
2011-06-29 21:53
BBB//

Skönt att inte minnet sviktar totalt ;)

Skall man bli riktigt nostalgisk är det på sin plats att nämna Yngve Hindrikes, otrolig spelare o målskytt både i fotboll o ishockey för ÖSK.
Örebro 'den oumbärlige
2011-06-29 21:52
Funderar på om man ska åka till Elfsborgsmatchen. Det får bli ett sent beslut.

Blir det över 7.000 tro?
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-29 21:49
Pille o ÖSK-Karl// 62 mål 1994 om jag minns rätt. Rekord för 14-lagsallsvenskan tror jag tillsammans med djurgårn det år de avslutade med 8-0 eller nåt sånt mot elfsborg...
2011-06-29 21:47
Sigge//

Du har så rätt, hur kunde jag glömma Dan Sahlin, sagolik spelare, kunde ta hand om bollen vid mittplan och bara vandra upp o kruta in den. Han vann väl också skytteligan i AS som enda ÖSK:spelare genom tiderna?
2011-06-29 21:44
Hertig_Karl //

Enbart nyfiken, du skrev att du gillade Sixten från dag ett, varför? Vad hände då? Själv minns jag inte. För på fullt allvar kan det inte berott på någon intervju, för i princip hör man ju bara ochoch?
Örebro Sigge
2011-06-29 21:44
Dan Sahlin var inte så dålig han heller.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-06-29 21:42
När Jingblad och Johan Paulsson härjade gjordes det också mycket mål.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 21:21
ÖSK-Karl// 1994 gjorde ÖSK mål i samtliga matcher. Ett "rekord" som står sig än i dag om jag inte är ute och cyklar.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 21:18
Bulten//Jag håller med dig att det var på gamla tiden den föreställningen växte fram i sin grund. Även om Zetterlunds fotboll inte alltid var den roligaste så plockade den poäng. Inte Dalas heller när stjärnorna försvann. Med Jingblad fick man dock hålla i hatten även om han fick dämpa offensiven efter ett tag eftersom laget släppte in för många mål. Och det är nog som du säger att stämpeln kom tidigare även om jag kan tycka att den tråkfotbollen ruskades till liv emellanåt även senare.

Kul när man försöker "forska" fram motsatsen men finner att ryktet var befogat hehe =))

En annan aspekt är ju att andra lag periodvis spelat lika tråkigt utan att få tråkstämpel på samma sätt. T ex Kalmar ett par säsonger före guldet var ju oerhört tråkiga att se matcher med. Hammarby gick ut öppet och kritiserade det men fick ta tillbaka det och mer eller mindre be om ursäkt. Något jag aldrig förstod varför. Tycker man så så tycker man ju så.
2011-06-29 21:14
BBB//

Ja, du har så rätt. -68 hade vi faktiskt ett guldlag och tråkigare tränare än Lundin har säkert aldrig ÖSK haft.

Vad jag egentligen menade med förra inlägget att jag personligen hellre ser ÖSK vinna med ett 1-0 med dödgrävarfotboll på BA i jämförelse med att få stryk med 2-3 genom att spela gladfotboll.

Tråkigt det du skriver om att vi gjort så få mål i maratontabellen, men då kan man ju faktiskt förstå våra belackare mer. Själv hade jag ingen aning om att det var så illa. Har för mig att ÖSK -94 slog rekord i gjorda mål snittat på antal matcher i AS?

Min teori om det försvarsinriktade ÖSK historiskt sett faller tyvärr tillbaks mycket på Orvar Bergmark, som hade som filosofi att hålla tätt bakåt i första hand. Men som sagt, hellre vinner jag matchen mot t.ex Ellos med 1-0 på en enda halvchans i jämförelse med att det är gladfotboll som slutar 5-5. Kanske till stora delar beror på att jag inte bryr mig om vad fans i övriga landet tycker om ÖSK.
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-29 20:49
Pille// Jag pratar ( = skriver) egentligen om "tiden innan degraderingen" 1978. När vi sen kom tillbaka efter tio år i dödsskuggan (79-88) var det ju som ett topplag. I nittiotalstabellen var vi tvåa efter IFK G och jag kan tänka mig att vi också låg högt upp vad gällde gjorda mål under den perioden. Jingblad-åren i början av millenniet kan ju inte heller rubriceras som "tråkiga". Jag var iaf nöjd med Jingans (ibland tok-) offensiv, kommer aldrig glömma t ex Elfsborg hemma -01. Något många av oss dock just precis vill glömma är Lundin-åren. Så, då gör vi det, vi glömmer dem. Men svårt är det, för Lundins skugga fanns med och skuggade ÖSK ända in på våren -08.

Nej, stämpeln som "0-0-Örebro" fick vi innan -79. Vi uppfattades som ett tråkigt, defensivt, snålspelande lag vilket vi faktiskt till stora delar var. Tyvärr finns inget annat lag ovanför och runtom ÖSK i marathontabellen med färre gjorda mål än oss. I snitt per match alltså. Jag kollade upp det för några år sedan i syfte att slå hål på myten om vårt tråkiga lag, men när jag fann just detta faktum la' jag ner hela projektet! Vi är faktiskt ett av allsvenskans absolut tråkigaste lag om man nu mäter "tråkighet" i snitt antal gjorda mål per match (många mål = roligt lag, få mål = tråkigt lag), iaf om man ser till typ, säg topp 20 i marathontabellen. Min tes är dock att denna tråkighetsstämpel förvärvade vi främst under tiden fram till någon gång under sjuttiotalet. Helt berättigat dessutom. Vi var djävligt tråkiga fram tills dess med några få år, t ex -68 som undantag. Efter återkomsten -89 har vi bara varit tråkiga lite ibland, som under Lundin-åren (jag väljer att helt o hållet "glömma" största delen av åttiotalet). Fortsatt "grundforskning" är dock befogad!
Annons: