/fotboll/osk/forum/3785.aspx/fotboll/osk/forum/3785.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brinkewall
2011-07-05 18:07
Grixx - Väldigt bra och klokt skrivet. Även om även jag (obotlig optimist) börjar misströsta efter senaste matcherna så ÄR det bara åt ett håll det kan gå. Framåt.

Jag vill fortfarande hålla fast vid att bitarna kommer hamna på plats, och då slår vi alla lag i serien. En radda med 5-6 raka vinster och vi är uppe bland topp 3 igen.

Framåt!
Örebro KCMarten
2011-07-05 18:04
ÖSK testar nya afrikaner. Den här gången från Ghana. en mittfältare och en back.
Örebro Ziggy S.
2011-07-05 17:50
@SANTOS!

Jadu, om en enda Horde Zla tar sig hit från Bosnien ska jag döpa om mig till Ernst Kirshteiger och börja sy gardiner istället för att supporta ÖSK. Ni kommer vara max 100 pers på bortasektionen och alla av er kommer att vara från Sverige.
Örebro Harry Cripps
2011-07-05 17:34
Pille Riin Pöllu! Kommunikation mellan spelare och tränaren är ju av oerhörd vikt som du skriver. Läste en intervju med USAs damstjärna Amy Wambach där hon öste beröm över Sundhage. Dom hade ju superkris när dom åkte ur förra VM efter att ha sidsteppat Hope Solo (fotbollsvärldens coolaste namn), målisen. Där kom Pia in och vilken energi hon gjutit in i dem. Klippen man sett från jänkarnas träningar, där hon instruerar och manar på spelarna, är ju helt fantastiska! Åtminstone om man jämför med det man ser på Vallen. Är nere och tittar ibland när tillfälle ges. Det glöder inte direkt. Tyvärr.
Örebro Conjuration
2011-07-05 17:16
Jag vill inte ha Pep. Ogillar Sveriges syn att gräset är grönare på andra sidan, finns kompetens här. Har hellre Axén som "ny" tränare om man vore tvungen att välja mellan honom & just Pep.

Av egna erfarenheter så föredrar jag också tränare som kan prata svenska & engelska före en utländsk tränare som inte kan svenska/dålig engelska. Att inte kunna förklara tillräckligt bra/detaljerat är något jag störde mig på men det är väldigt individuellt.
Sir Sixten
2011-07-05 17:07
Vi e jävligt dåliga defensivt,släpper ju in minst 1 mål per match.
Sen kan vi inte blunda för att utan Mr Haddad så har vi ingen tyngd,han går in i alla närkamper som gör att motståndarna blir rädda för vår offensiv.
Samt att våra yttrar slår mer inlägg när man vet att man har en killer i straffområdet.
William e duktig men har inte samma status.
Örebro Krontorps
2011-07-05 16:51
Trodde att alla som förordar Sixtens avgång skulle ropa på Pep nu när han blev ledig. Han verkar ju kunna skälla ut spelare som inte visar inställning iallafall. Fast han vill väl inte gå från ett deppgäng till ett annat.
Örebro Sekt. E
2011-07-05 16:07
Snart är det match i europacupen. Det var ett tag sedan.
Benny Böckling
2011-07-05 15:59
Vem fan vill bo i Örebro!!?
AIK Saywee
2011-07-05 15:37
Orebro - Sarajevo 2:0 beware of The Cubans ;)
SANTOS!
2011-07-05 14:21
Orebro - Sarajevo 1:2 beware of Horde Zla ;)
Örebro KCMarten
2011-07-05 14:03
Pille-Riin Pöllu //

Sen håller jag med dig om att det inte är bara tränarens fel...
Örebro KCMarten
2011-07-05 13:59
Pille-Riin Pöllu //

Jag är inte lika säker på det. Pep var ju ny som huvudtränare och körde på ett spår med många landsmän som inte funkade. Halmstad tog en chansning som uppenbarligen inte gick hem.

Sen är det sällan jag hört att spelarna gått ut och misskrediterat tränaren efter att han fått sparken. Varför sparka på någon som redan ligger?

Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-05 13:45
Och sen hittade jag min gamla käpphäst (kommunikation, tydlighet och dialog mellan tränarstab och spelare) i en intervju med Mattias Jonson på frågan varför det har gått bättre sedan tränarbytet:

"Är det den nya tränarstaben som är oerhört skickliga, eller har det varit för dåligt tidigare?
- Säg så här, det är en jätteskillnad i tydligheten och kommunikationen mellan tränare och spelare."
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-05 13:42
Samtidigt verkar det som om de flesta spelarna stod bakom Pep i Halmstad och som Expressen skriver: Inte ens Mourinho skulle lyckas med det här laget.
35 miljoner i kassan 2008 och Sveriges näst rikaste klubb har rasat som en sten ekonomist och sportsligt på bara tre säsonger. Och en sak är säker - Det är inte tränarens fel....
Örebro KCMarten
2011-07-05 13:27
Grixx//

Lagets målsättning är topp tre i år och på pappret är vi starkare i år än förra året.

Det innebär att vi överpresterade förra året, men underpresterar i år. Därav reaktionerna.

Som jag skrivit tidigare så måste man vara blind för att missa att något är fel med truppens inställning. Den kollaps som laget visade mot Elfsborg är ju bara en i raden. Inställningen och kämpaviljan är på minus och det är tränarens uppgift att lösa det. Eftersom det verkar bli värre fixar tydligen inte Sixten det.

Nu har Halmstad tagit tag i tränarfrågan. Hur länge dröjer det innan ÖSK gör det?

AIK Saywee
2011-07-05 12:56
Jag tänker nog välja Sixten Boström som "Månadens Kämpe"

... i övrigt tippar jag som "vanligt"
Örebro Grixx
2011-07-05 12:40
Farsides hämtning av statistik häromdagen var:

ÖSK iår : 20 poäng , 20 gjorda mål
ÖSK förra året : 26 poäng , 20 gjorda mål.

Alltså utan att dissekera siffrorna för mycket så är det ändå ynka 2 vinster mindre. Att 2 matcher tippar över åt fel håll kunde lika gärna ha hänt förra året vid den här tiden. Hemma mot Borås var då otroligt tuff innan men slutade med kraftig vinst. Boråsarna med då så dåligt försvar och krav på tränaravgång osv. Var är Elfsborg i dag?

Läget för oss i uppnått poängresultat och mål är obsolut inget fiasko på något sätt.

Att spelet inte har ett flyt hemma är det STORA problemet. Borta är vi bättre än tidigare år.

Varför är spelet hemma inte lika bra som förra året när spelet borta är bättre?

Vad är skillnaden?

Bollen går inte lika snabbt och passningspelet fungerar inte lika bra...jo möjligen i matchstarten senast eller första halvlek några hemmamatcher.

Varför fungerar det bara i början av matchen?

Att vi har ett väldigt nykomponerat lag med de svårigheter med att lära känna spel, spelare, språk mm spelar en viss roll.

Att vi gort några ödesdigra individuella misstag som senast spelar en viss roll.

Att vi haft skador på viktiga spelare spelar en viss roll.

Att vi förlorat kanske allsvenskans bäste mittback spelar en viss roll.

Att vi lite för ofta, när spelet inte fungerar vill ta ta tag i matchen själva och glömmer lagspelet spelar en viss roll.

...men varför har vi då tappat hemmaspelet?

Förra året var det en MARKANT skillnad hemma och borta. Både i spelet och resultatet. Nu är det förbättrat borta men MARKANT sämre hemma!!!

Jag vidhåller det jag sagt förut. Den enda MARKANTA skillnaden som skett här hemma är den nya osnabba planen.

Sedan faller det övriga in också till viss del men analogt borde de usla spelet tidigare på bortaplan blivet ännu uslare....men nu liknar vår egna plan mer en normal schysst gräsmatta och vårt tidigare usla bortaspel är bättre pga nya mattan.

Alltså bara att jobba vidare och träna in sig på nya underlaget...och att givetvis jobba på allt det övriga. Lägg sedan till hörnträning med fart på boll och placering som Abbe eller som vid Gefles senaste hörnmål. Nickträning hänger givetvis med i samma paket. Lite hoppträning med basket/volleybollspelare för att få hänget i luften kan också rekommenderas.

Att vi ändå är där vi är håller jag med många andra och spelare som uttalat sig i stora stycken Sixtens förtjänst. Måhända kunde någon annan ha gjort något liknande men så är det inte nu.

Sedan kan även jag som andra tycker tycka att Sixten skulle kunna vara lite modigare och våga gambla lite mer...men går det dåligt då så är väl mobben där etter värre;-)
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-07-05 12:35
PerFelix // Det kan man ju tycke. Eller så läser man förklaringen till varför dom hamnat på listan och slipper framstå som en idiot?
AIK PerFelix
2011-07-05 12:34
Två Ösk-spelare på listan! Så jävla oförtjänt!
Örebro Salt&Peppar
2011-07-05 11:35
den oumbärlige//

Ok blir inte riktigt klok på dig, du vrider diskussionen lite vart du vill trots att man förklarat. Varför skulle inte medspelare känna respekt från någon som uppenbart besitter kvaliteter, kanske mest i hela truppen, att rätta en sådan spelare? Kan absolut vara logiskt. Du hakar upp dig. Du vill få det till att truppen är rädda som små höns eller nått fast jag inte ens menat det. Löjligt.

Till slut erkänner du ju att min grunddiskussion stämmer. Svårt att diskutera på riktigt med dig måste jag säga.
Örebro Sekt. E
2011-07-05 11:11
Pille-Riin Pöllu // Jo jag tror också att motståndarna faller mer och att de ligger tajtare på Nordin för att störa. När vi då kladdar med bollen för mycket hinner de hitta sina defensiva positioner. Om ytterbackarna spelade kvickare upp finns det under några sekunder de ytor vi hittade förra säsongen tänker jag. Sedan är det nog ett stort avbräck att Haddad inte lirat på länge. Det är bra att ha en sådan i trånga situationer när bollen studsar runt.

Även om guldet är avskrivet sedan länge i min bok tror och hoppas jag att vi hittar tillbaks till ett bra grundspel och landar på kanske femteplatsen. Eventuellt kryddat med en cupframgång så är det okej och ytterligare ett litet fall framåt i att bli en stark klubb.

Jag har nästan alltid tagit Sixten i försvar här på forumet. Men var sak har sin tid. Eventuellt kan det vara så att han nu fått den tid som behövdes för att etablera oss som ett spelande lag och att vi i framtiden letar efter tränare och spelare som passar vår spelande modell istället för att ta det som bjuds.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-05 10:25
Sekt. E // Fast just bollinnehavet i sista tredjedelen tror jag beror på, förutom säkert avsaknad av ytterbacksstöd, att motståndarna antingen faller mycket mer eller stör uppspelen mycket mer eller både och. Det krävs massor av rörelse och understöd för att spela igenom det och den rörelsen orkar bara ÖSK hålla 20 minuter i första alternativt försvinner den när ÖSK släpper in ett mål. Och när man väl tappar boll får man inte in motståndarna i pressen för att bakre delen av laget faller och främre stiger upp. Blev jätteytor i mitten när Ellos spelade upp.

Det går ju liksom inte starta en press med att Pauhlino springer som en idiot från sida till sida högst upp
Örebro Sekt. E
2011-07-05 10:18
Nog har väl Rama förändrats lite till det bättre sedan i början? Jag tycker att han letar fler passningar nu än tidigare. Däremot funkar det inte sådär jättebra att leverera annat än korta instick till Nordin eller rullare tillbaks hem till Wovven. På träningar jag bevittnat har han riktigt hög klass på sina inlägg, men då har han mest spelat på högerflanken.

En riktigt stor skillnad jämfört med förra året tycker jag är att vi inte får längre bollinnehav i sista tredjedelen. Ingen av våra ytterbackar följer med upp på det sättet i år tyvärr och Nordin får inte ut lika mycket av sin teknik.

Hoppas den där amerikanen är bra och får ett kontrakt. Vi skulle behöva en snabb jobbig jäkel där bak nu.

Heja Sport!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-05 10:13
Tror ändå de flesta är ganska överens om att detta handlar inte så mycket om 4-3-3, 4-2-2 eller Rama eller någon så tydlig del även om det finns individuella insatser som kan bli bättre.

Om man jämför ÖSK mot t ex Kalmar så såg man ÖSK:s extrema bollövertag (vilken vore en utopi bara för några säsonger sedan) så fick vi i år ett lågt kompakt Kalmar som högg direkt när de fick chansen. ett DIF som spelar på sin taktiska förmågegräns. Ett Elllos som skickade in alla fem mittfältare i mitten osv osv.

Vi måste ha klart för oss att ÖSK i år bemöts med en helt annan respekt än tidigare och särskilt på BA. Motståndarna jobbar mycket mer taktiskt, diciplinerat och gör allt för att störa och stänga ytorna mot Örebro. ÖSK har fått den fina vanan att föra matcherna och trumma på men nu tillåts man inte längre göra det.

Det har lett till motgångar för ÖSK. Motståndarna har skapat ett spel som ÖSK har fått svårt att hitta motmedel emot och inte kan spela förbi eller luckra upp. Det ena leder till den andra och med tillräcklig många upprepningar så blir det en trend. Trenden leder till mentala störningar i form av darrigt självförtroende.

Det är förmodligen inte den enda orsaken men jag tror det tillsammans med ÖSK:s olyckliga kontraktssituation med många utgående samtidigt klart påverkat ÖSK 2011.

Jag spekulerar bara så klart men jag tror detta är pudelns kärna.

Örebro Gummianka
2011-07-05 10:12
Fan vet varför man plågar sig men jag åker till Borås på söndag. Hoppas på nåt mirakel.
Karlstad BK Demba-inho
2011-07-05 09:48
Sista delen i krönikan om den store Arthur Friedenreich
Örebro Optic
2011-07-05 02:49
det var ingen stor skillnad på öppningselvan dock va?
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-05 02:26
Okej. Vet inte vad jag ska säga. Din diskussionsgrund stämmer, Valdet spelar för ofta för sig själv. Men nästan allt som följdes därefter känns som lösa spekulationer som kanske förblindade mig från ett och annat vettigt resonemang mellan inläggen.

En diskussion behöver inte vara: A säger sin sak, B sin sak. A försöker övertyga B medan B försöker övertyga A.

En diskussion kan också bestå av att: A säger en sak, B tycker det är fel och försöker slå hål på A:s resonemang. A förklarar vidare medan B fortsätter kritisera.

Jag har svarat på de frågor som jag känt behöver besvaras. Resten handlar om saker jag finner löjliga: som frågan om varför Rama går ensam jämt om det inte är för att spelare är missnöjda men inte vågar säga emot. Ha Ha.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-05 01:32
den oumbärlige//

haha du verkar ju lite smått upphakad. Har ju förtydligat vad jag menat i andra inlägg efter det. Inte heller några frågor vill du svara på. Diskussion för dig verkar bara handla om det andra skrivit. Fattar inte vart du vill komma med den här diskussionen, men fortsätt du för all del...
Annons: