/fotboll/osk/forum/3782.aspx/fotboll/osk/forum/3782.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Karlssson
2011-07-04 18:51
I dagens ÖSK är presspelet oerhört viktigt. Sixtens filosofi är att vinna tillbaka bollen snabbt, högt upp. Den filosofin bygger på att Alla spelare förstår hur vi ska gå tillväga när vi ska pressa. Om en spelare inte förstår, då fallerar det.

Rama gör inte rätt i presspelet och han ligger ofta fel i positionerna. Han gör för många taktiska fel.

Fotboll är en lagsport. För att ett lag ska fungera krävs det att alla i laget jobbar tillsammans och att man förstår sin uppgift. Rama gör inte det fullt ut.

Jag säger inte att Rama är den enda som brister i dessa bitar, men han har mycket att jobba på där.
Örebro Karlssson
2011-07-04 18:34
ÖSK Fans//

Jag skulle inte påstå att han är den enda som skapar något framåt, men visst har han bidragit mycket offensivt. Men det beror till stor del på att han spelar för sig själv. Sen tror jag att det finns mycket mer att hämta ur honom. Han har fina kvaliteer.
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-04 18:28
SaltnPeppar

Bygger du dina argument på enbart det, att andra spelare inte gestikulerar mot Rama är det riktigt svagt. Smått bibliska proportioner av, vad? Frånvaron av gester mot Rama.

Okej.
Örebro ÖSK Fans
2011-07-04 18:24
karlssson// Han är likt förbannat den enda som skapar något framåt för ösk just nu....
Örebro ÖSK Fans
2011-07-04 18:22
saltopeppar// din fotbollssyn är pinsamt dålig...snälla skriv inte här om du bara ska klaga....
Örebro Karlssson
2011-07-04 18:21
Jag håller till viss del med Salt&Peppar. Rama är inte den enda orsaken till varför det inte gått som vi önskat. Men han är, enligt mig, en bidragande orsak.

Vi kan väl alla enas om att han spelar lite för mycket för sig själv. Han skjuter väl en 10 skott varje match!? "Det är aldrig fel att skjuta", absolut inte. Men om man, som i Ramas fall, skjuter 9 gånger av 10 så kan man börja ifrågasätta det. Vid flera tillfällen har det varit bättre att slå en enkel pass eller rentav ett inlägg. Det är något han gör Alldeles för sällan. Jag skulle nästan vilja påstå att han 10 gånger av 10 viker in i mitten, istället för att vika ut på utsidan. Han blir på tok för lättläst och ensidig. Förstår inte Rama det? Ger inte Sixten instruktioner om att gå på utsidan ibland?
Örebro Salt&Peppar
2011-07-04 18:17
den oumbärlige//

Du tror inte man kan kommunisera med händerna för att göra sig förstådd på plan? Skyller du sånt på språkbarrärer?
Örebro Salt&Peppar
2011-07-04 18:14
den oumbärlige//

Du sätter alltså likhetstecken med att spela för sig själv, egoism på plan med skapa lägen och utmana?

Vet inte om vi ser samma matcher du och jag för det jag ser Rama göra är att vara en total egoist inget annat.
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-04 18:02
Det fungerar inte så.

Det kan vara så att tränarna vill att Rama ska utmana och skapa lägen.
Det kan vara att andra inte "klagar" för att man har svårt att kommunicera då han inte kan svenska eller engelska
Det kan vara massor av saker.

Vet inte varför du hänger upp dig på Rama just. Han har varit vår mest produktiva anfallare hittills. Att anfallsspelet inte fungerar som tidigare beror inte på att han inte vill passa utan att samspelet mellan samtliga tre och mittfältet inte finns där, det är nytt och oerfaret. Kom igen.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-04 17:44
den oumbärlige//

Varför rättar ingen Rama? Om de hade försökt rätta Rama hade vi sett tendenser av det på plan.

Han är totalt densamma från dag ett. Ego.

Örebro Salt&Peppar
2011-07-04 17:36
den oumbärlige//

Så om det är så du säger, varför går han själv jämt då? varför ser man ingen annan spelare gestikulera med händerna att spela tidigare?
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-04 17:31
Jag förstår ditt resonemang om att Rama behöver spela mer. Men allt det där övriga om hur han är grunden till att vi förlorar matcher och att ingen vågar säga åt honom bara för att kommer från Bundesliga är ju skrattretande.

Killen kan knappt engelska. Att han skulle vara superstjärnan ingen vågar säga emot är för mig som träffar spelarna med jämna mellanrum en helt felaktig bild.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-04 17:29
Godzilla Hårddisksson // Det var en direkt felaktig kommentar om Urban Hammar. Fy på dig. Han räddade ÖSK kvar i AS. Lämnade sedan för att han inte trodde på ÖSK organisation. Fick använda hårdhandskarna för att rätta till det sportchef inte fattade
Örebro Salt&Peppar
2011-07-04 17:08
Jag kan iallafall säga ur min synpunkt att jag märkte en klar förbistring i spelet när vi fick in Rama och kompani till truppen. Det var som att en samspelande fungerande enhet rycktes bort och in kom nya spelare som de inte lyckats få med i den fungerande enheten att jobba för varandra som lag. Rama och kompani har dem inte lyckats få med i den visionen.

Om Rama får match efter match spela för sig själv i första hand, kan ni ge er på att resten av laget blir lidande. Om en börjar spela för sig själv, vad ska då resten göra? Jo de börjar spela för sig själva de också. Kolla på Nordin igår, han försökte precis som Rama gå själv 37 gånger med 4-5 spelare framför sig och man kunde ju se hur bra det gick.

Rama som anses vara enligt våra mått mätt lite av en "superstjärna". Vem kan eller törs säga till honom att spela för laget? Blir ju svårare när han är lagets större stjärna direkt från bundesliga. Och där tror jag det har blivit galet, det är där kärnan där det brustit.

Inte en enda klockren match iår sen Rama och kompani kom. De har inte lyckats få med storstjärnan i den tidigare fungerande enheten och nu har det spridit sig, alla är förvirrade.

Vem säger till Rama till att spela för varandra och inte för sig själv? Vem säger till Rama att han måste spela tidigare, sluta gå själv 8 gånger av 10?

Till synes ingen. För vi ser ju ingen förändring där. Man ser ju att han får hållas. Till och med Nordin börjar gå själv som Rama. Hade detta varit Astvald eller nån annan så hade han blivit skälld på av sina kamrater att passa tidigare. Har det någonsin hänt med Rama?

Nej han får hållas. Ingen kan liksom peta på honom, säga till storstjärnan att rätta sig efter lilla Ösk-laget, han är ju från bundesliga. Lite så tror jag det är och det är där grunden till problemet, kärnan att det har gått åt helvete.

Vi är inte vana att få "dunderspelare" som Rama direkt från bundesliga. Vi vet inte hur vi ska våga få med honom i enheten. Tror inte det riktigt törs "skälla" på en sådan spelare mot exempelvis Astvald eller annan i truppen.

Kan vara en sådan simpel sak som att vi faktiskt inte har vanan att handskas med spelare av högre status, likt Rama. Tror att det är där det brister.
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-04 17:01
Berra hade iaf en riktigt bra passningsfot.
Örebro widemarsh
2011-07-04 16:27
Bulten i Boo// Går han ut och målvaktstäcker ett läge viftar han mer med armarna, men visst ska det vara avblåsning. Däremot skulle aldrig en back blivit utvisad i det läget om han fått bollen skjuten på armen i det läget. Aldrig!
Örebro Ziggy S.
2011-07-04 16:17
Länktips.
Örebro Bulten i Boo
2011-07-04 16:15
widemarsh// "Alvbåges var också omedveten med armarna utefter kroppen. Borde inte ens vara frispark enligt reglerna" - Nja... Han går ut och "målvaktstäcker" med hela kroppen inklusive armar, så utvisningen är solklar. Alvbåge tycks ha svårt med detta. Hände ju en liknande grej borta mot Halmstad 2004, eller, ja liknande, den gången var det än värre eftersom han slängde sig utanför straffområdet och försökte ta bollen med händerna men träffade istället Markus Rosenbergs fötter så att han fäller honom.
Örebro KCMarten
2011-07-04 16:10
Marta//

Håller med om att Berra egentligen känns väldigt lik Wikström i spelstilen.
Visst känns det som vi har samma världsbild..
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-07-04 15:57
MC/ Gillade med Berra. Känns galet att inte ha honom på plats nu. Tveksam dock till honom i kombo med Wikström. Lite för lika, men som arvtagare, klockren.

Jag håller med om att Rama känns som en av de bästa värvningar ÖSK presterat på länge. Jag tror dock att samspel med Wowwen och övriga kan bli mycket bättre. (Det var i grunden det som jag hade fundweringar kring.) Tror vi tycker ungefär samma...

Gällande Axén... touché!
Örebro KCMarten
2011-07-04 15:49
Marta//

Jepp, kommunikationen funkade när Axén fanns med på bänken.

Då strulade inte Bassombeng och Berra fanns i startelvan. Se t.ex Bassombengs utveckling i GAIS under Axén.

När Axén försvann hamnade Bassombeng i ÖSK ungdom och Berra i frysboxen.
Örebro # brorzan
2011-07-04 15:47
Kan målvaksbytet vara en sådan åtgärd som ger effekt? Laget kanske känner att de vill kämpa lite extra hårt för att reservkeepern inte ska behöva stå med hundhuvudet efter många insläppta mål?

Vad göra om laghet vinner med Nurme mellan stolparna? Byta tillbaks till Alvbåge av gammal vana eller köra vidare på ett vinnande koncept?

Edit: Alvbåges uttalande i intervjun här på sidan där han säger att det blir väl kul för Nurme att komma in och köra en match kanske tyder på att han känner sig lite väl säker på sin plats?
Örebro KCMarten
2011-07-04 15:45
Marta//

Nej , jag menade inte att Rama inte går att utveckla eller är fullärd.

Det jag menade är att vi alla människor är unika, även fotbollspelare. De har alla olika egenskaper som gör dem till den spelare de är. Sen kan man naturligtvis träna och slipa på formen men "man är den man är" och det utgår man ifrån. när ÖSK ledningen går ut och säger att man letar efter en viss typ av spelare så borde vara på det klara vad man köper. Om Rama inte är den spelartypen, oavsett utveckling, så är det en felvärvning.

Personligen så försvarade jag Rama och tror att han kan bli en av de bästa värvningar vi gjort om han fortsätter att utvecklas. Men lasta inte för mycket bara på honom. Han är bara en av flera spelar som inte lycktas fullt ut.

När det gäller Berra och Rama så har de naturligtvis olika förutsättningar, men Sixten sätt att lösa problemen är de samma i alla lägen. det har han visat gång på gång.

Desutom förstår jag inte att flera tycker att Berra är så oslipad. Vi spelade med honom som mittback i startelvan hela hösten 2008 och han drog inte på sig fler gula eller fler avstängningar än andra mittbackar, vad jag minns. Däremot kommer jag ihåg hans arbetskapacitet.
Örebro widemarsh
2011-07-04 15:30
Tror faktiskt inte en handsutvisning kan ge mer en 1 matchs avstängning. Är inte säker dock.

För övrigt borde det vara samma regler för målvakter som för utespelare va? Wirtanen slapp en hands i första halvlek för att den var omedveten, Alvbåges var också omedveten med armarna utefter kroppen. Borde inte ens vara frispark enligt reglerna. Fast handsreglen är ju den mest luddiga som finns och ändras varje säsong känns det som.
2011-07-04 15:18
Må vi kunna utnyttja detta....
2011-07-04 15:17
DO/ Får fasiken inte vara så... men visst är det så det brukar va vid rött direkt...
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-04 15:15
Innebär Johns röda att han är borta 2 matcher? Brukar väl vara så?
2011-07-04 15:09
Har inte heller skrivit att Rama är ego. Tror dock han kan bli bättre på att alternera sitt sple, använda sin omgivnings styrkor och värdera olika situationer.
2011-07-04 15:04
Tror dessutom Rama är bättre skolad än vad t.ex. Berra var och därmed borde känna till grunderna i spelat och det svenska spelsystemet bätter än Berra. Att spela mittback utan förståelse för zon-spel mm är dessutom mer sårbart än att spela ytter.
2011-07-04 15:02
För övrigt fungerade väl kommunikationen rätt ok när Axén var länken?
Annons: