/fotboll/osk/forum/3760.aspx/fotboll/osk/forum/3760.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-11 17:04
Vi behöver få in en spelare med lite jävlarannama rent ut sagt.
2011-07-11 17:01
'den oumbärlige //

Precis vad jag menar. Som jag skrev tidigare så behöver vi en tuff spelare, en pådrivare som ger allt i alla situationer. En spelare som spelar tufft, men inte fult. Någon som kan få hela laget att tända till.
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-11 16:51
Återigen saknar vi en viktig spelartyp i ÖSK. Tror Johan Orrenius på Expressen sa det inför förra säsongen eller denna i vår årliga vinterpanel.

Spelartypen vi saknar är den där griniga, arga och elaka ledargestalten som skyddar sitt lag som ett rovdjur. Efter smällarna på Paulinho igår gjordes ingen motaktion för att markera. Istället öppnar vi käften och puttar spelare utanför sidlinjen, det funkar inte.
2011-07-11 16:32
Telle//

Håller med. Nu tar vi Sarajevo :).

Heja Sportklubben!
2011-07-11 16:31
Telle//

Något som ÖSK behöver få in till hösten är ju en Abgar Barsom typ. Han kom in i laget när de var i en utsatt situation sommaren 2007. Han lyfte hela laget och de tog sig samman. Han fick spelarnas respekt med sig. Han fick det utrymme han ville ha. Utan honom vet jag inte vart det hade kunnat sluta.
Örebro Telle
2011-07-11 16:18
Nej, nu börjar jag gnälla lite väl mycket. Nya tag på torsdag.

Kom igen nu, ÖSK!

Örebro Telle
2011-07-11 16:13
På samma sätt skulle jag vilja se någon slags markering eller reaktion från Sixtens sida när det börjar gå utför i en match, men han verkar, åtminstone utåt sett, vara mest passiv av dem alla. Jag förstår också att det är lättare sagt än gjort att förändra en matchbild så där utan vidare, jag begär inte att han ska trolla med knäna, men det hade varit trevligt med någon slags reaktion ibland i varje fall.
Örebro Telle
2011-07-11 16:10
Jag hade både hoppats att och trott Kihlen och Nobbe var sådana spelare båda två, men i år, och även tidigare ska erkännas, har vi rasat fullständigt oavsett om de varit på planen eller inte.
2011-07-11 16:07
Telle//
Det är nog så. Elfsborg känns lite tuffare i år än förra året. Precis sådana spelare saknar jag lite i dagens ÖSK. Någon som kan ta tag i spelet och få upp spelarnas hängande huvuden, när det går knackigt. Alltså en pådrivre :).
Örebro Telle
2011-07-11 16:01
Ståplats är bäst / Mikael Hansson, så var det. Tack för det.

ÖSK-Krille / Ja, Elfsborg spelade småfult redan i första matchen här i Örebro. Inte kul att se, men det är bara att erkänna att det är effektivt. Kanske heller ingen slump att Elfsborg tagit nästa kliv framåt i år, med spelare som Augustsson och Jönsson i truppen som tillför en del av spelet som de nog saknade i fjol.

Grixx / Det handlar nog också rätt mycket om ren geografi, skulle jag gissa. I Elfsborgs fall finns det gott om kapitalstarka företag kring Boråsregionen, både med och utan postorderkoppling, med stark lokal förankring, som pumpat in rätt mycket pengar. Och det samma gäller givetvis för Malmö, med allt vad det innebär att vara en storstad. Örebroregionen ger nog inte samma möjligheter att skaffa sponsorer i samma klass, och kommer kanske aldrig göra det heller. Om inte Fahlander mot alla odds skulle bli fotbollsintresserad istället...
Örebro Grixx
2011-07-11 15:50
Krille// Visst är det så:-)
Örebro Ståplats är bäst
2011-07-11 15:46
Telle//Mikael Hansson hette han väl...och Helsingborgarna kallar väl fortfarande Nobbe för Mordback därnere?
2011-07-11 15:44
Grixx//

Självklart, tycker folk olika. tråkigt vore det väl annars :). Det finns lika många åsikter som det finns spelare på planen sa en tränare till mig, när jag var som bäst och man klagade lite på domaren :).
Örebro Grixx
2011-07-11 15:40
ÖSK KRILLE-Telle// Det finns planer för olika scenarier men det betyder inte att de garanterat slår väl ut eller faller alla fans i smaken.

MFF och Elfborg lever på tillgångar som vi än så länge inte är i närheten av.

MFF´s publik garanterar en bra inkomst. Undrar vilken ambition de hade inför 2011.

Borås har haft en infernalisk tur...och för den delen skicklighet att köpa till sig försäljningsbara spelare.

Egen produktion och utveckling talanger som BP borde vara störst på och därmed inbringa många dineros till deras klubb fungerar inte alls. Varför?
2011-07-11 15:33
Telle//

Varje lag behöver någon som spelar tufft, men inte fult. Se bara på Elfsborg igår. Smällen på Paulinho igår fick Elfsborg lite tid att snacka ihop sig och vakna efter en dålig periord i matchen. En sådan spelare kan tända hela laget. Vi behöver en tuff spelare, en pådrivare som ger allt i alla situationer.
Örebro Telle
2011-07-11 15:24
Krille / Nej, i Kihlens fall sjunger han nog på sista versen, som du säger. Efter hans andra säsong här erkände han ju i efterhand att han inte hade kunnat skjuta på hela säsongen pga en fotskada, så visst har han haft mycket skador som hämmat hans spel bitvis. I år påminner han lite om Lars Larsen under sin sista säsong. Också en väldigt skicklig spelare, men sista året gick det aningen för långsamt i många moment vilket ledde till att han ofta tappade boll i situationer han inte gjorde det året innan. I Kihlens fall tycker jag det märks även i passningsspelet, han spelar mer i sidled än tidigare, och tar inte djup lika ofta längre.

Och i Nobbes fall håller jag också med om att han spelade mer fysiskt tidigare. Jag inbillar mig att han dämpade sin spelstil något efter att ha skadat den där stackars Helsingborgaren för några år sedan. Minns inte vad han hette, men jag minns att att han fick sluta med fotbollen sen efter det. Jag har ingen som helst aning om det finns något samband, det är en ren spekulation från min sida, och det kanske inte alls överenstämmer i tid med varandra över huvud taget, men hur som helst är det en betydligt lugnare Nordback man ser på planen numera. Vilket är lite synd, eftersom det är just hans rivighet som var hans starka sida. Rent spelmässigt med boll höll han aldrig samma klass som exempelvis Gawelin som kom fram ungefär samtidigt, och gör det fortfarande inte, enligt min mening.
2011-07-11 15:22
Skönt att vi får lite beröm för att vi gick ner till träningen och visa vår stöttning i Torsdags :).

"Alla reagerar men de som reagerar mest är dom som står klubben allra närmast. Deras supporters. AIK, MFF och DIF har alla någongång haft arga supporters som kontaktat klubben, spelarna och tränarna för att tala om för dessa att om de inte skärper sig-då jävlar. Tränare har hotats vid sina hem, spelare har suttit i kvartsamtal efter träningar osv.

Så vad gör ÖSK-supportrarna när det gått knackigt för laget de trodde skulle gå för guld? De skriver inte hot på Sixtens husvägg och de kräver inte att få prata med spelartruppen. De samlar helt enkelt ihop alla de kan (i dessa semestertider) och besöker en träning. För att sjunga ramsor. För att visa att de står bakom sitt lag i vått och torrt. Inte genom att lägga sig i taktik utan att göra vad de gör bäst. Vara den 12e spelaren. På matcher. På en träning.

Det är ett steg i rätt riktining med alla skandaler vi haft i svensk fotboll på sistone. Det är passion när den är som renast. DET är kärlek till sitt lag.

All heder till Kubanerna som i skuggan av skandalerna av inkastade smällare och stormandet av planer sjunger ut sin passion för laget i deras hjärtan."
2011-07-11 15:06
Telle//

Håller med dig om att Kihlen har varit lysande de andra säsongerna, men det känns som att Kihlen börjar se sitt slut, med åldens rätt. Nobbe har väl lite kvar att ge, men då vill jag ha tillbaka den gammla Nobbe. Som inte la fingrarna i mellan och smällde på i närkamperna. Jag tycker han ser mest rädd ut för att bli skadad.

Sedan kan ju Kihlen vara skadad också utan att vi får veta. Kihlen var dålig i en periord förra säsongen med. Då kom det ut att Sixten hade spelat honom skadad, Kihlen ville vila men Sixten bad honom att spela i alla fall. Mycket märkligt om du frågar mig. Då kan ju inte Kihlen göra sig själv rättvis och laget får lida av det.
Örebro Telle
2011-07-11 14:57
Krille / Håller för övrigt med om Nordback och Kihlen. Båda har många goda egenskaper på planen, och stora hjärtan, men spelet blir lite för statiskt med dem båda på mitten samtidigt. I Kihlens fall har det blivit extra påtagligt under året. Han har varit fullkomligt lysande tidigare, men i år har varken hans passningsspel eller rörelse hållit samma klass som man vant sig med innan.
Örebro Telle
2011-07-11 14:53
Vem vet, någon match i höst, när Bedoya är såld, Nordin är avstängd, Kihlen vilar upp någon av sina många krämpor och Wirtanen redan är upptagen på högerbacken kanske någon av dem får chansen bredvid Nobbe...? ;)
2011-07-11 14:51
Telle//

Finns två saker främst som jag ser det. Först har vi ingen brädd alls i backlinjen.Tex Wowoha som får spela även om han är i dålig form. Han har inge konkurrens överhuvudtaget.

Det andra är att vi är allt för beroende av Bedoya och Gerzic. När båda är på planen så funkar anfallsspelet mycket bättre, för det mesta i alla fall. När någon av dem saknas så blir det mycket defensivt inriktade pga att Sixten då slänger in Kihlen och Nobbe tillsammans på mitten. Vilket aldrig har funkat till 100%. Går alldeles för sakta från försvar till anfall när de spelar tillsammans.
Örebro Telle
2011-07-11 14:50
Denis vore absolut intresssant att se, liksom Berger eller Per Johansson. Kanske inte samtidigt förstås, men gärna att någon av dem fick chansen under hösten i varje fall.
2011-07-11 14:43
Kanske vore bra att spela in Abdulahi på den defensiva mittfältsrollen? En ung kille som fått upp sitt självförtroende på Island.
Örebro Telle
2011-07-11 14:43
Visst har du rätt om skadorna, ÖSK-Krille, vi hade tur ifjol som hade så lite av dem. Samma sak 94 när vi vann stora silvret, ingen slump det heller. Men samtidigt är det ändå något man måste räkna med. Man får skador under säsong, ibland mer, iband mindre, men likväl så kommer de. Har man ambitionen att vara en toppklubb måste man ha en trupp och en organisation som klarar av att hantera det. Särskilt om man tänker satsa på Svenska cupen och kval ut till Europa, då antalet viktiga matcher under kort tid ökar markant.

MFF, HIF, Elfsborg etc har alla haft skador på viktiga spelare till och från, men har generellt sett bredare, eller kanske snarare bättre balanserade trupper där det inte märks lika påtagligt. Å andra sidan har samtliga av dem betydligt mer pengar att röra sig med också, så det är kanske orättvist att jämföra oss med dem fullt ut. (I ÖSK har man inte två bra spelare på samtliga positioner som önskedrömmen vore, vi har istället valt att satsa på Tommy Wirtanen som supersub på i princip samtliga positioner istället. Onekligen mycket kostnadseffektivt... ;)
2011-07-11 14:35
Abdulahi åter i ÖSK.
2011-07-11 14:32
Det finns några faktorer som kan vara avgörande för att det går knackigt just den här säsongen.

Om man jämför med förra säsongen så hade vi i stort sätt samma 11:a hela säsongen förutom när det kom avstängingar. I år har vi haft rätt mycket skador, som förstör när man måste ha en ny uppställning nästan varje match. Det har varit stor ruljans på spelare. Vissligen så kanske det är bra att så många som möjligt får spela, men samtidigt så hade vi en kontinuitet i laget förra säsongen.

Nordins långlivade sjukdom på försäsongen och skada som han ådrog sig i början av säsongen, där han missa 4(?) matcher, plus Bedoyas landslagsuppdrag. För att inte tala om Haddad som fortfarande går skadad. Nu försvann Almebäck, vår bästa back. Snart försvinner Bedoya eller Nordin eller kanske båda två. Alvbåge kan försvinna även han. Inte så troligt kanske, men chansen finns så länge han inte skrivit på någon förlängning.
Örebro Telle
2011-07-11 14:15
KCMarten / Jag vill inte gärna tro att det beror på att Sixten bara klarar av en slags spel. Snälla Sixten, motbevisa oss...!

Redan förra året märkte man ju i vissa matcher att en del motståndare plockade bort vårt centrala mittfält ur spel. Det har ju inte blivit bättre i år, om man säger så. Tvärtom har vår berömda mittfältstriangel inte kunnat glänsa alls på samma sätt i år, mycket beroende på högre motståndarpress, för dålig rörelse och därigenom för dålig spelbarhet. Ifjol fanns alltid Nordin, Bedoya eller Kihlen spelbar för de två andra när någon av dem hade bollen, det gör de inte längre.

Märker man att motståndarna har anpassat sig efter vårt sätt sätt att spela måste vi antingen göra vår "grej" bättre än vad motståndarna klarar av att förstöra det, eller i vår tur anpassa oss och utveckla vårt spel ytterligare. Grundläggande evolutionslära...
Örebro KCMarten
2011-07-11 14:10
Gammelguliganen //

Det är spännande när en supporter från ett annat lag kommer in och slår huvudet på spiken gällande vårt spel och våra förutsättningar. Visst är vårt spel sönderläst.

Frågan är bara varför Sixten kategoriskt vägrar göra något åt det trots att det uppenbarligen inte funkar.
Örebro Elmar
2011-07-11 13:37
Gott! Och jag vill tacka alla Örebroare för snabba svar.
PS. Ni talar med mig som är Admin på två av Bosniens största sajter.
Och som har vardagliga kontakter med Zlatan Muslimovic.

Inte för att lyfta mig själv, men så är det. Mitt tips är att Örebro vinner med 2-1.
Sedan om ÖSK dom inte sätter i bortamötet går dom ej vidare, gör dom mål går dom vidare. Sarajevo har spelat några träningsmatcher, förlorade mot Split som spelar i kroatiskahögstaligan med 1-0 senast. Enligt mig, 55%-45% till FKS.
2011-07-11 13:30
Elmar//

Gör så. Du lär se Behrn Arena därifrån :).
Annons: