/fotboll/osk/forum/3667.aspx/fotboll/osk/forum/3667.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Malmö FF Chicko (Avgå!)
2011-07-27 20:26
Tycker att vi kanske behöver värva en etablerad mittfältare som kan ta en startplats direkt tillsammans med Nordin (?) och Paulinho. Kihlberg lär ju sluta efter säsongen och jag hoppas inte att Nordback får förlängt kontrakt.. Dessutom sticker Bedoya nu i höst eller efter säsongen. Då försvinner alltså två startspelare från vårt mittfält. Det är möjligt att Berger, Nilsson, Per Johansson eller någon annan kan få en startplats redan nästa år. Kan någon av dom ta en startplats och göra det bra behövs det nog inte värvas någon etablerad spelare då vi har gott ställt med mittfältare. Om någon av dom inte tar en startplats nästa säsong kommer vi iallafall spela in dom ordentligt i allsvenskan för att ta en startplats på sikt, istället för att ge dom 5-10 minuter i slutet av matcher som vi leder på hemmaplan. Förhoppningsvis har vi även en ny tränare som verkligen vill utveckla egna spelare genom att ge dom bra med speltid, samtidigt som tränaren förhoppningsvis tar ut bästa möjliga startelva (utifrån vad som är möjligt med skador/avstängningar). Jag tvekar rejält på att Sixten alltid vill ta ut den bästa möjliga startelvan för dagen. Han är ett skämt.
Malmö FF Chicko (Avgå!)
2011-07-27 20:12
Fortsätt ge förslag till nyförvärv, kul att läsa igenom och spekulera kring.

En drömvärvning för mig, och som jag tror skulle passa bra in i ÖSK är Häckens John Chibuike. Han har bra passningsfot, besitter en bländande teknik, bra skott på såväl långt som kort håll, vass avslutare. Kan spela både på mittfältet och i anfallet. En assistspelare som gör en del mål också. Producerar bra med poäng i häcken, och är enligt mig en av de absolut bättre mittfältarna i allsvenskan. Mycket bra offensivt som defensivt. Han hade med största sannolikhet direkt tagit en startplats på mittfältet i ÖSK. Har för mig att han varit aktuell för Nigerias A-Lag och / Eller U-21 / Yngre landslag. Hittar dock ingen info om detta. John borde iallafall vara intressant från en del klubbar, en komplett spelare. Tyvärr kan vi nog glömma denna värvning då han är värderad till 12,5 miljoner kronor enligt footbollstransfers.com ... Hans kontrakt med häcken går ut om 1½ år. Om hans kontrakt går ut och han inte hittat en tillräckligt tillfredsställande klubb att spela i, borde vi rycka i honom när han kan gå gratis / väldigt billigt. Jag hoppas iallafall på att vi kan locka med europa-spel om han nu inte hittat en tillräckligt bra utländsk klubb att spela i (om han ens är tillräckligt intressant för utlandsklubbar).

Han är något som en blandning mellan Paulinho och Bedoya. Liknar Bedoya på så sätt att han kämpar hårt både offensivt som defensivt och löper över stora ytor och är inblandad i många mål och gjorda poäng. Har liksom Paulinho grym teknik med riktigt bra skott. Duktig i boxen, poängspelare. Han har även bra ryck och är en explosiv spelare. Kan dra både en och två försvarare i straffområdet. Han har gjort 14 mål på 68 matcher i häckentröjan, vilket får ses som mer än okej för en mittfältare.

Han hade nog passat utmärkt i ÖSK då både Paulinho och Bedoya är väldigt nyttiga att ha tillsammans/var för sig på mittfältet. Vi skulle alltså få en målfarligare Bedoya med riktigt bra teknik och skott. Överlag producerar våra mittfältare för lite poäng. Kihlberg/Nordback gör 1, max 2 mål per säsong och inte så många poäng utöver målen. Nordin har gjort dåligt med framförallt mål på senaste, får en del assistpoäng per säsong. Bedoya har gjort många poäng i år, och har alltid varit en assistspelare under tiden i ÖSK. Verkar vara en spelare likt Rama och Paulinho mfl. som kan avgöra matcher på egen hand.

En liten video med mål m.m från Chibuike:
http://www.youtube.com/watch?v=e_RveNTG-7I

Stats:
Född 1988 - 23 år i år.

Häcken - Allsvenskan 2009
22 matcher - 6 mål - 5 assist - 11 poäng

Häcken - Allsvenskan 2010
27 matcher - 3 mål - 3 assist - 6 poäng

Häcken - Allsvenskan 2011
16 matcher - 4 mål - 4 assist - 8 poäng
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-27 19:59
När jag läser detta på FD börjar jag fundera på om inte Sköldmark gjorde rätt som nobbade Rangers bud på Bedoya:
"Rangers ska värva en anfallsspelare som går rakt in i startelvan och har blickarna riktade mot Dundee Uniteds David Goodwillie. Rangers uppges vara beredda att betala två miljoner pund (22 mille SEK) för den skotske anfallaren"
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-27 19:48
Nu skulle vi behöva en ledare som inte skyggar för förändringar.
T ex Pia S som sade så här i sitt Sommarprogram på radion:
"Det är genomförändring vi blir bättre och vinner."
Intressant att höra hur USA fick en skada på nyckelforwad före OS. Hur Pia lade om strategin och dom vann OS.
Den förhärskande strategin som de senaste åren blivit stanadrd inom ÖSK är : Vi kör vidare som inget hänt. Den strategin tycks även flera på detta forum annamat.
Tänk hur olika man kan tänka.
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-07-27 18:18
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ÖSK per automatik får procent på Bedoya on Rangers säljer honom vidare. Detta då han var så ung när han kom till ÖSK, heter väl utbildningspengar? Någon som vet hur stor den procenten är?

Hur som helst, ta nu de 4,3 miljonerna, bättre än 0.
Örebro Bastard on Parade
2011-07-27 18:05
Marc Nygaard kanske vore något för resten av säsongen? 34 år, men som nödlösning skulle det ju duga. 1.96 lång och grym på huvudet. Har spelat i klubbar som Heerenveen, Roda, Brescia, Catania och Queens Park Rangers även om det är många år sedan. Säs 08/09 gjorde han 16 ligamål för Randers i Danmark. Verkar ha samlat in pengar i Tyskland det senaste året i någon lägre division, men är nu kontraktlös.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 17:46
Valderinho // Jag har kollat lite youtube på Mame Niang. Man får lite Kim-vibbar. Bra på huvudet, offrar sig i boxen och hugger på returer. Gör mål & då. Blandat med vansinniga missar ;)

Sen var han tydligen från Senegal och inte Nigeria som jag trodde
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 17:43
Vad förbannad jag skulle bli om jag vore Kalmar-fan av att läsa sådant här
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 17:38
Damma av Kapten Blood! ;)
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 17:37
Valderinho //Ja så kanske han hette?
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-27 17:36
Jag tror också Sixten kommer vilja fortsätta med backlinjen som den ser ut nu, i alla fall tills någon skada dyker upp eller något riktigt illa sker. En ny mittback (om det inte är en tung värvning) kommer förmodligen att få komma in i laget sakta.
Örebro TommyS
2011-07-27 17:25
Vi har en mittback i truppen nu. Att bara skaffa en till känns lite skralt. Vem det än blir kommer Sixten att spela in honom långsamt - jag tror att vi får räkna med att Hagge förblir mittback i alla fall ett tag till.
Örebro bison
2011-07-27 17:13
Köp hellre en mittback som är RIKTIGT bra än 2 framtidsnamn givet att han inte är 40 år så klart.
Örebro TommyS
2011-07-27 17:09
Ska vi alltså sammanfatta Sjögrens augustibeting så här: köp två duktiga mittbackar på långtidskontrakt, hyr in en centertank som är gjord av stål men som ändå har känsliga fötter och målnäsa för resten av säsongen. Förläng sedan med Alvbåge och Nordin. Behöver du stålar så se till att du får fem millar för Bedoya. Ungefär så?
Örebro bison
2011-07-27 16:22
Ok, då var det ju inte lika roligt, dock var han fortfarande lika kass.
Örebro Penny
2011-07-27 16:21
Flood var Irländare
Örebro Valderinho
2011-07-27 16:14
PRP// menar du Mame Niang?
Örebro bison
2011-07-27 16:05
Keane gjorde väl succé första året sen har det väl gått trögare.
Örebro bison
2011-07-27 16:04
PRP// En annan bra britt var ju Flood ;-)
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 15:52
bison // Håller med. Låna någon bra engelsk huvudspelare som behöver speltid?

En kille som Alan Cork - för er som minns honom - vore mumma.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 15:49
Keane har väl inte gått nåt vidare i Elfsborg? Eller? Det är vad jag hört iaf. Han gör inte särskilt många mål heller.

Visst - En tuff jävel som går rakt på mål.....Men..hm

Örebro bison
2011-07-27 15:49
Jag tycker också att ett lån under hösten känns rimligast på anfallsposition. Köper vi in en till som är i klass med Haddad så kostar det väl skjortan och då sitter vi med ett 4-års kontrakt på William som hamnar långt från startelvan. Därför lån nu och se i vinter hur prognosen för att Haddad håller nästa säsong ser ut, den här säsongen är ju ändå körd.
Örebro Rulle1983
2011-07-27 15:40
Keane känns som en Paulino(Bajen) typ som river löper och sliter, men med lite bättre näsa för målet än vad Paulino(Bajen) hade..
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-27 15:22
Rulle1983

Bra förslag! Tycker Keane vore att föredra i så fall. Men ingen av de är likt Haddad, svårt att hitta såna dock.
Örebro Rulle1983
2011-07-27 15:19
Synd, Hade kunnat lånat Omotoyossi resten av säsonge, men Syrianska han före..

Försök få till ett lån Av A.Jawo eller J.Keane vore kanon, Med köpopition..

Örebro Telle
2011-07-27 15:08
Riktigt tråkigt med Haddad - man hade verkligen unnat honom att få bli hel igen.

Ska man försöka se det från den ljusa sidan är det nog ändå rätt bra att ledningen tvingas agera och ta hit ett fullgott alternativ utifrån. Kraven på Haddad att leverera halvskadad under hösten hade nog blivit orimligt höga annars.
Malmö FF Chicko (Avgå!)
2011-07-27 15:06
Någon som vet några rykten angående eventuella nyförvärv? Den unge islänningen är den enda jag hört om. Uppenbarligen vill dom köpa honom då man lagt två bud (blivit nobbad båda gångerna?). Det vore illa att lägga allt för mycket pengar på en inte fullt utvecklad mittback som ingen vet någonting om. Kanske är han en man för startelvan redan nu? Wiktorsson kan vara något också, back-up kanske. Jag vill ha in minst två backar, kanske tre egentligen. En mittback som går direkt in i startelvan tsm med Wikström, och en som agerar back-up. En ytterback bör tas in ögonaböj också! Wowoah håller knappt längre, gammal. Finns ingenting förutom Wirtanen bakom Haginge och Anttonen på ytterbacken, där måste vi ta in en spelare/skola om någon (per?) till ytterback. Hur gick det med Bedoyas lillebror förresten? Han var väl vänsterback? Katastrofal backlinje vi har nu med Wirtanen, Haginge och Wowoah i backlinjen... Ingen platsar att få speciellt mkt speltid, bortsett haginge som gör det relativt bra på ytterbacken. Jag hoppas på 2-3 nya backar som sagt. En för startelvan i mittlåset, en back-up mittback samt en Ytterback som man börjar spela in till viss del redan nu i höst då wowoah bara blir äldre och äldre och knappast varit bra i år.

Fullkomligt obegripligt att man värvade 300 anfallare men bara en back (haginge) när man visste att Wowoah börjar bli för gammal, att haginge är för dålig som mittback och wirtanen är BEDRÖVLIG i backlinjen som back-up till Anttonen. Samtidigt visste man att Almebäck skulle försvinna, det var även då väldigt tunnt med backar. Vad har vi... 5 backar? Endast Anttonen och Wikström platsar, Haginge platsar som ytterback men inte som mittback.

Dessutom ryktas det lite om förstärkning med en mittfältare, behöver vi verkligen fler mittfälltare i truppen? Visst kan man låna ut 2-3 spelare för att dom ska utvecklas, men jag undrar om vi verkligen behöver värva en mittfältare? Försöker ledningen slå något slags rekord i antal spelare i en allsvensk trupp? Vi har redan nu 31 spelare i truppen och kommer ta in minst 2 till, men troligen tre (mittback, mittback/ytterback, central anfallare). Vi måste ju ha ett riktigt B-lag där spelare utanför startelvan och/eller bänken får speltid och kan utvecklas. Att låna ut spelare är givetvis sunt också, samtidigt som man kan kalla hem dom snabbt ifall dom behövs.

Som sagt... Någon som vet något/rykte om potentiella nyförvärv innan fönstret stänger? Jag vill se backar, NU!

Heja SPORT!
Örebro Wallonen
2011-07-27 14:58
Hallå alla svartvita!

Haddad skaddad, betyder att SS måste agera på anfallsfronten.

Staaf pallar inte trycket i Allsvenskan. Även om han har gjort ett par mål på slutet. Förutom målen tycker inte jag han är värd att få starta i ett lag som slåss om att klättra i tabellen.

Värva nu!

Forza SvartVitt!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-27 14:52
Ja, man hade nästan på känn att Haddad inte skulle komma tillbaka mer denna säsong. Tråkigt för Haddad och klubben :0(

Det är en dimension i anfallspelet som försvinner känns det som när vi inte har den spelartypen på plan.

Kan fortfarande inte släppa Nigerianen som testspelade för ÖSK förförra säsongen. Fysiskt var han perfekt. Fast det är klart. Jag vet ju inte om han hade levererat. Någon som vet var han spelar nu och hur det gått?
AIK Saywee
2011-07-27 14:43
I fall ni funderar, så blev jag medlem i AIK 1978, jag har bott i Närke, Halland, Uppland, Närke och Halland hittills. Konstigt, nej inte alls, vid närmare eftertanke, eller?

För mig är det inte så knepigt att tycka om flera saker, för om jag bara gillar en enda sak riskerar jag bli fanatist, eller att få skörbjugg ...

Heja SPORT och Gnaget :)
Annons: