/fotboll/osk/forum/3577.aspx/fotboll/osk/forum/3577.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison
2011-08-21 13:47
Visst har Hamrén en poäng i att det skulle var trevligare att spela hem guldet på Behrn Arena en fin junikväll än en lördageftermiddag i början av november.
MEN skulle inte det bara innebära att vi skulle tvingas spela ännu färre matcher under den tid på året då klimatet är bäst anpassat?
Eller tänker men sig en 2 veckor lång försäsong efter den sista omgången?

Svenska cupen höst-vår däremot är ett stort Ja tack. Spela de inledande omgångarna i augusti och avsluta med final i juni året efter.
Örebro bison
2011-08-21 13:43
Bulten, glöm det, det var en töntig kommentar om skillnaden mellan speluppehåll och "mellansäsong".
Örebro Bulten i Boo
2011-08-21 13:32
bison// Förstår inte vad du menar med: "vi har ju inget vinteruppehåll nu, Säsongen är ju slut".
Antingen kör man vår-höst och har (ev) ett sommaruppehåll. Annars kör man höst-vår och har (ev) ett vinteruppehåll. Vi måste av klimatskäl ha det, men England har det inte. Teoretiskt sett, med inomhushallar och uppvärmda plastplaner skulle vi idag kunna korta vinteruppehållet alt. ta bort det helt. Fr o m nästa år finns Nationalarenan som kommer att ha en lufttemperatur på minst +15 grader även under smällkalla vintern.
Som Ösk-groda visade så var "det uppehåll i tiden under vintern då man inte spelade allsvensk fotboll" längre 1951/1952 då man spelade höst-vår, än vad det är nu 2010/2011 då vi spelar vår-höst.
Örebro Ösk-groda
2011-08-21 13:03
Bulten i Boo
Jag kollade i ÖSK boken på säsongen 51-52, då började dom spela 29/7-51 till 4/11-51 (12 omg.)
Fortsatte 20/4-52 till sista matchen som spelades den 8/6-52, 10 omg. på dryga 1 1/2......
Fast nu kan man ju börja lite tidigare på våren....
Örebro hemvändarn
2011-08-21 13:02
Visst Barcelonas akademi producerar världsspelare men till vilket pris? Barcas har ju skuldsatt halva spanien för att bekosta detta och Real har tagit andra halvan fast köper istället färdiga spelare. Oavsett tillvägagångssätt, kostar det så smakar det.

Någon pratade om temporära lösningar som blivit lyckade och kom att tänka på Kim Olsen som ändå måste ses som riktigt lyckad även om jag kanske tycker att han var väl dyr.
Örebro bison
2011-08-21 13:00
Bulten vi har ju inget vinteruppehåll nu, Säsongen är ju slut.
Utifrån ett publikperspektiv måst man ju ha ett riktigt långt uppehåll eller tro att folk hellre går och ser en match i snöglopp och minusgrader än mitt i sommaren, enda anledningen till att det kommer publik under de sista omgångarna, oktober-november är ju att det är just de sista omgångarna.
Ytterligare ett argument mot höst-vår är ju gräsmattornas kvalitet.
Örebro Bulten i Boo
2011-08-21 12:54
Vi körde ju höst-vår i Sverige fram till 1957, detta utan att ha kortare vinteruppehåll än nu (snarare var det väl ännu längre?). Liiite långt uppehåll "mitt i spelåret" blev det ju förstås, men fördelen var väl att slutstriden utspelade sig i maj-juni. I juli tror jag att man på den tiden höll upp helt o hållet...
Örebro Eyra
2011-08-21 12:48
Hamréns förslag är lika med fotbollens död. All charm med sporten försvinner, hemska tanke att möta alla lag 4 ggr per säsong. Nästa steg blir väl att stänga serien, så inga nya lag kommer upp..
Hursomhelst, jag spyr på hans förslag.
Örebro Bulten i Boo
2011-08-21 12:47
Grixx// Haha, eller spela alla matcher i nya Nationarenan och tvångskommendera dit folk så att det alltid blir fullsatt! Håller med dig ang: "Allt för att man ev kan lyckas bättre i cupspelen". En tiolagsserie kanske på kort sikt kan ge större cup-framgångar, men på längre sikt kan det lika gärna bli tvärtom. Talangerna på landsorten kanske väljer andra sporter då elitfotbollen koncentreras till några få orter (Sthlm, Göteborg, Malmö/Helsingborg) och sporten i sig blir utarmad. Att ha färre lag i högstaserien kan funka i mindre länder, mindre såväl till yta som folkmängd, t ex Danmark och Skottland (se länk). Det är aldrig långt till nåt elitlag även om man bor i "Skottlands norrland"
Örebro bison
2011-08-21 12:39
4 möten med samma lag / år som 10 lag ofta innebär är för mig helt främmande i fotboll. Om man dessutom tänker sig nån mästerskapsserie är det dags att säga upp Canal+.
Håller med Grixx om uppehållet, blir ju antingen vrållångt eller också ska man gå och titta på allsvenskan i februari-mars.
Eftersom Hamrén pekar på att det är ett problem för cupspelet att många lag vinner allsvenskan kanske vi kan skicka ICA till ChampionsL varje år utan att spela om titeln, hur fan kan man se problem med att man inte har en Skottland/Spanien situation. Hur spännande är La liga egentligen?
Örebro Grixx
2011-08-21 12:30
Def kommer de första åren bli stora publikminskningar. Kyla, ett jätteuphåll på 4-5 månader mitt i serien kan låta väldigt tveksamt. Samtidigt ska man konkurrera långa perioder med stora vintersporter.

Allt för att man ev kan lyckas bättre i cupspelen. När vi nu är toppade under säsongen och möter lag i försäsongsträning och ändå inte räcker till så kan man undra om det räcker med höst/vår?

Öka befolkningen i Sverige till minst 50 miljoner invånare så att vi tar in en 20-30 tusen åskådare på varje match. Det är det som krävs...lätt som en plätt!!!!
Örebro Ösk-groda
2011-08-21 12:21
Bulten i Boo
Jag ycker som du i den frågan om hur många lag det ska vara i Allsvenskan....
Hamren tycker det är bedrövligt att Gernt går från Hif till mittenlag i Holland.........pengar är väl ordet........för att svenska lag ska kunna konkurera om spealre så kravs det att man starka företag som går in med mycket pengar i klubbarna.....det är en sak som bör göras.....så att spelare kan behållas.....Tror varken danska å norska ligan är speciellt bättre förutom FCK å ev, Rosenborg (var iaf bättre)
Örebro Bulten i Boo
2011-08-21 12:11
Hamrén ute igen och vill döda allsvenskan som hela landets liga! I frågan om höst-vår vs vår-höst har han en given poäng, men när det gäller antalet lag är han ute och cyklar. Charmen med svensk fotboll är ju att orter som Åtvidaberg, Degerfors, Mjällby m fl kan producera lag till högsta serien! Och Norrland förresten: Med en tiolagsserie kommer troligtvis 2/3-delar av Sveriges yta helt och hållet sakna liga-representation mer eller mindre för all framtid...
Örebro KCMarten
2011-08-21 11:36
Conjuration //

Messi kom väl till Spanien p.g.a att han stannade i växte och den Spanska sjukvården kunde hjälpa honom med en behandling som man inte hade i Argentina. Barca upptäckte honom i samband med det och bekostade behandlingen. Så han kan nog betraktas som en "egen" Barcelona-produkt.

Så Messi har en hel del att tacka Barca för så han lär aldrig byta klubb.

Franz //

Håller med dig i ditt inlägg 21:28
AIK Saywee
2011-08-21 10:59
Kaiser Franz :)
Örebro Conjuration
2011-08-21 01:16
Ja men Messi blev ju "värvad" från Argentina som 12 åring eller något, han har alltid varit gudabenådad.
Örebro Marta (hane)
2011-08-20 22:45
Franz 21:28/ Ett sjukt bra inlägg som jag många borde läsa och ta till sig av. Precis så vill jag också se på det. Varenda mening är som poesi i mina ögon! Dock har du fler bra inlägg ikväll. En klar stimkväll för Franz!
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-08-20 22:04
Btw..Lite kuriosa: Visste ni att Sixten Boström och Patrick Walker spelat tillsammans i Häcken?
2011-08-20 21:28
ÖSK Fans //Man kommer alltid ha möjlighet att hitta nya. Sjögren säger i intervjun jag länkade längre ned till att hittar man något exceptionellt intressant är man alltid beredda. Men att plocka hit massa C-spelare (undantag den amerikanske ytterbacken och Mogren) tycker jag är bortslösad tid och tar onödig fokus.

Hela "talangiden" måste ju på något sätt ändå bygga på att de tränar och lär sig bakom den "ordinarie" och en dag när han blir såld/lägger av är talangen redo att ta över. Det är ju hela fundamentet med att värva (eller plocka upp) yngre spelare.

Sen är det en annan sak om det inte finns den typen av spelare man vill ersätta med. En sådan spelare är i mina ögon om Nordin Gerzic försvunnit. Där kan jag inte se att det finns något underifrån (även om en del kanske skulle hojta Erik N) som är självklar kronprins. Det hade varit Astrit möjligen om han stannat.

Det finns två saker ett bra lag alltid måste ha anser jag. En playmaker och en målskytt.

När det gäller Bedoya är han en väldigt speciell spelare. I mina ögon ÖSK:s bäste spelare våren 2011. Hans unika tvåvägsegenkaper och box to box förmåga är verkligen inte enkel att ersätta. Vare sig du värvar eller tar från befintlig trupp. Där har Sixten en poäng. Men jag är tillräckligt naiv att tro att ÖSK ändå har material för att skapa ett slagkraftigt mittfält utan Bedoya. Framför allt genom att dra ned Paulino på mitten i första hand vilket skapar en ledig plats för alla ytterforwards ÖSK har i truppen.

Ps - Ifall ni inte visste - Messi är upplockad som talang nedifrån i Barcelona....(från deras ungdomsakademi)

Örebro ÖSK Fans
2011-08-20 21:06
Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)

Kan vara bra att utvärdera truppen..Men tänk om det är så att dom väntar för länge och mister spelare dom är intresserade av..hmmmm

Svårt läge eller vad tycker du???

Jag som ösk älskare vill ha så bra lag som möjligt och då skiter jag i om det kostar eller om en talang kommer i skymundan...
2011-08-20 20:54
: abdel seidou//Tack för stödet ;0)
2011-08-20 20:52
Har ni tänkt på att backlinjen är säkrare idag (rent statistiskt) än vad det var med Almebäck i backlinjen?

Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2011-08-20 20:48
Precis Franz, huvudet på spiken där om Nobbe och Kihlen. Ingen av dom är dålig även om vissa anser det, men det blir för stillastående med båda samtidigt. Eller iaf för lite av rätt typ av rörelse. Nobbe springer så gott som alltid sina meter, men han "försvinner" ofta. Någon mer än Nordin måste söka mycket boll utan att för den sakens skull bara komma och möta kort kring mittcirkeln. Alé var ju t.ex kung på att smyga ut på kanten, ända till linjen, och göra sig spelbar för ytterback eller för ett utkast från Alven. Den typen av grejer tappar man helt.
2011-08-20 20:37
Rudolf Blodstrupmoen // Tack för länken. Hade tappat bort den. Tror jag läste där typ i vintras.

Trots alla Nordback-belackare hoppas jag han stannar ett tag till. Och det tror jag ÖSK kommer erbjuda honom. Tänk att den killen har varit här sedan han var 16! Hur faan kunde Arvi hitta honom på Hangö en dag? Var han där på semester?

Jag har inget emot Nordback eller Kilen. Jag vill bara inte att Sixten spelar dem samtidigt för jag tycker laget blir felbalanserat. Kilen har jag alltid varit väldigt imponerad av tidigare men i år känns det som det verkligen är det sista

Å andra sidan - Ska man se hur ÖSK spelat senaste matcherna med två deffar på mitten kan man ju fråga sig själv varför inte dessa två då skulle kunna spela ihop? Mitt svar är att det trots allt blir för lite dynamik. Ale kom helt solo mot Dif sist trots att han spelade en defensiv roll. Det tyder ändå på att sticka i rätt läge. Det är dynamik.
2011-08-20 20:25
Skönt att ÖSK inte värvar utan litar på sin rekordstora trupp! Någon har satt ned foten! Sedan William nu börjar komma tillbaka så säger jag: Håll i börsen! Avvakta!

Jag är förmodligen den enda här inne som inte vill värva. Men jag tycker man först skall prova och utvärdera det man har. Satsar man på yngre bakom måste man förr eller senare börja prova det (till Sixtens förtret misstänker jag). Om det senare visa sig inte ta den utvecklingen man hoppas på. Ja då är man i ett annat läge.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2011-08-20 20:01
Nobbe skriver för Svenska YLE:s räkning. Se länk.
Örebro Eyra
2011-08-20 19:31
Endast en spelare värvad på 20 transferöppna dagar, inte vad man trodde innan fönstret öppnades.

Jag säger varken bu eller bä, laget vinner ju, men tror nog inför hösten att vi behöver lite förstärkning.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-20 19:26
vad tror ni? Örebro och Elfsborg är lika på många sätt...=)

Skulason vs Nordmark är kanske dött lopp, vad vet jag...
2011-08-20 18:40
Felaktig länk om Sjögren tidigare. Nu rätt länk
2011-08-20 18:38
Alvbåge med massa åsikter
Annons: