/fotboll/osk/forum/3566.aspx/fotboll/osk/forum/3566.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro TommyS
2011-08-25 12:32
Saywee - hade vi kunnat spela med samma starka lag som vi kunde 1994 hade vi nog legat etta i tabellen nu. Men tyvärr var 1994 en extremsäsong, och 2011 troligen mer lik hur kommande säsonger kommer att se ut. Skönt att vi är nästan är överens om truppens storlek nu!
Örebro Marta (hane)
2011-08-25 11:57
Saywee/ Men då hade vi nog också lite tur med skador, formtoppar och försäljningar? Det har vi inte haft i år...
Örebro pemo
2011-08-25 11:57
saywee// Jag har för mig att det bara var 14 man som spelade mer eller mindre 1994. Men det var ett mantra för många lag förr i tiden(?) att de som vann, var de som hade minst omsättning på spelare.
Matias Jonsson var väl en notorisk inhoppare då. Trots att han gjorde mål och var bra slog han sig inte in i den start-11:an som Dala förfogade över då.

Så vad övriga bänkspelare 1994 tänkte, hör numer till historien. Fast på den tiden kanske det fanns en B-lagsserie också.
AIK Saywee
2011-08-25 11:51
TommyS, KCMarten, m.fl ...

... nej jag tog nog i lite för lite, när jag trodde att 22 man skulle räcka, 25 verkar mer rimligt.

Men om jag tänker på 1994, som gick så bra, då har jag för mig att vi använde väldigt få spelare. Då var det väl också en "mindre" bänk?
Örebro Mullis1*
2011-08-25 11:28
Hur mycket Pengar Har Ösk i Sin Kassa Nu?. vi skulle behöva bygga om Entreen då det ser Rent billigt ut och Även bygga in Hörnen. Vi är trots allt ett Topplag i vissa stunder
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-08-25 10:52
Marta//

Ja kul om ÖSK lyckas knyta till sig Skúlason innan fönstret stänger. Antagligen kommer väl han ansluta till truppen på en gång.
Örebro Marta (hane)
2011-08-25 10:42
Tommy/ Samtidigt så måste fler börja ta Bedoya löpningar, nu när han försvunnit. Innan han började ta dessa så var vi väldigt lättlästa. Det får inte hända igen. Visserligen går Vldet på avslut och bryter in oftare än hans föregångare Poro gjorde, men tror ändå detta är ett utvecklingsområde i den resterande truppen.

Krille/Kul med Ari. Jag saknar dock främst en ersättare i mittanfallet, även om den spelartypen inte växer på träd...
2011-08-25 10:34
Artikeln från Sundsvalls tidning.
Örebro TommyS
2011-08-25 10:32
ÖSK har använt 26 spelare i allsvenskan i år. Är det nytt rekord? Utöver det har Rosendahl och Holmberg suttit på bänken. Endast Simon Leonidsson har inte tagits ut i matchtrupp alls. Jag räknar bort Boris, Oskar J och Johannes Skoglund som var borta från truppen när allsvenskan startade. Så det känns svårt att förstå logiken hos de som tycker att (i) Sixten inte ger tillräckligt många spelare speltid och (iI) vi bör banta truppen till 22 man.

Franz // Ja, jag känner igen mig. Det är endast när Nordins fötter är magiska och Valdet har fart framåt som vi kan rulla upp snarare än rulla runt försvar. Framför allt på hemmaplan har vi inte lärt oss läxan utan tappat 5 matcher (Gefle, Kalmar, DIF, Elfsborg, Mjällby) där vi haft ett tydligt spelövertag i de flesta för att inte säga alla.
2011-08-25 10:31
Ari Skúlason är nära ÖSK enligt Sundsvalls tidning.
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-08-25 10:19
KCMarten //Det är naturligtvis bra att göra 10 mål. Men om du ser över hela säsongen och helheten så tror jag de flesta härinne kan hålla med om att ÖSK:s anfallsspel är generellt sett gansla uddlöst och att man inte alls skapar avslut i paritet till bollinnehavet. Matchbilden från Mjällby matchen där ÖSK spelar runt, runt, runt men inget händer framåt tror jag fler än jag känner igen.
2011-08-25 09:56
ÖSK Fans//

Det kan fortfarande hända saker, men det är inte mycket tid kvar.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-25 09:49
ÖSK KRILLE

Kan vara så. Kandom skriva förhandskontrakt och inte gå ut och medela detta?
2011-08-25 09:42
Jag undrar om vi får se några fler värvningar inför hösten? Bara 6 dagar kvar innan fönstret stänger.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-25 09:38
nån måste ju ha varit på någon träning och sett Riku Riski men inte ett knyst. Min magkänsla säger att han inte är första altenativet på mittfältet.
2011-08-25 09:32
ÖSK Fans//

Ja det undrar jag med, men vem vet, kanske Riku Riski har gjot bra ifrån sig? Men problemet är ju att det bara är ett lån säsongen ut, om jag förstått det rätt.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-25 09:28
ÖSK KRILLE

Det kan jag hålla med om..=) Men varför händer det inget??
Örebro ÖSK Fans
2011-08-25 09:27
tycker det är extremt tyst om Finnen som provspelar..Skulle dom inte ta ett snabbt beslut efter torsdagen(idag)

Är det någon som sett någon träning med han??
2011-08-25 09:25
ÖSK Fans//

Då är det bättre att skriva förhandskontrakt om de är rädda för att några andra klubbar ska lägga sig i och spela med de mittfältare vi har säsongen ut, enligt mig.
2011-08-25 09:22
Mattias Moström har ångrat sig.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-25 09:22
ÖSK KRILLE

Men om det är en mittfältare som dom verkligen vill ha så är det väll bättre att värva han nu!? Annars får dom ju slåss med mer klubbar efter säsongen och det vet vi ju hur det brukar sluta...

Förstår inte hur du tänker riktigt?
2011-08-25 09:12
Det snackades mycket av Sjögren att en central anfallare skulle de köpa/låna inför hösten. Medans Sixten vill ha en ersättare till Bedoya redan nu.

Personligen så ser jag hellre att ÖSK lånar in en anfallare resten av säsongen än en mittfältare, om vi nu ska värva någon till hösten.
Örebro KCMarten
2011-08-25 09:08
Om man väger Sixtens uttalande om nyförvärv mot mitt tidigare inlägg så anser han uppenbarligen att startelvan måste kompletteras med ett nyförvärv i startelvan.

Alltså anser Sixten att ingen i de andra elvorna idag har de specifika egenskaper han söker på den positionen i startelvan.
Örebro KCMarten
2011-08-25 09:01
Jag tror att ÖSK har följande filosofi med den stora truppen:

1. Startelvan

Detta är spelare som direkt tar en plats i startelvan när Sixten har alla spelare tillgängliga för spel. Rama, Nordin, Alvbåge, Haddad är direkta exempel på detta.

2. Kompletteringselvan

Här hittar vi spelare som står i begrepp att ta steget in i startelvan, men som inte riktigt petar bort någon given startspelare eller helt enkelt har andra kompletterande egenskaper. Det är spelare från kompletteringselvan som ofta sitter på bänken. Per J, Wirtanen, Erik nilsson är exempel på detta.
Dessa spelare kan i princip bli startspelare om den givna startelvaspelaren är skadad som t.ex Staaf när Haddad och Attashkadeh är skadade eller Wirtanen när Antonnen är skadad.

3. Talangelvan

Detta är spelare som är tänkta att bli startspelare om ett par år. De är delaktiga i juniorlandslag och spelar mycket i ÖSK ungdom, men kan blixtra till och dyka upp i A-truppen. Här hittar vi Ibrahim, Yasin, Kalle holmberg m,fl.

Summan av kardemumman är att jag tror att varje spelare är väl medveten om vilket elva de tillhör i dagsläget. Detta innebär att de har förutsättningarna klara och det finns inte så stor anledning att gnälla, eftersom de vet vad de behöver göra för att komma ifråga gällande Sixtens laguttagningar. Titta på Ibrahims uttalanden om att han har tränad mer än någonsin och också fått förtroendet av Sixten ett par gånger trots att han tillhör talangelvan. Gränserna mellan elvorna är därför lite flytande.

Detta kan vara anledningen till den stora truppen och det förtroende spelarna visar Sixten.

Men som sagt, ÖSK är världens hemligaste klubb så det mesta bygger bara på rena spekulationer..
Örebro KCMarten
2011-08-25 08:50
Franz //

10-0 i målskillnad de senaste fyra matcherna inför Mjällbymatchgen är väl inte så uddlöst? Det är väl snarare så att organisationen i laget inte fungerat i långa stunder. Sen saknas naturligtvis Haddad, det håller jag med om.

Saywee //

Vi har en stor trupp men egentligen är det väl bara 22 spelare i den som är aktuella för A-lagspel. resten är väl talanger som är tänkta att ta plats i en planerad generationsväxling.

Erfarenheterna visar ju att guldlag ofta har stora trupper. internationellt är det inte ovanligt med trupper på drygt 40 spelare.

Men jag håller med i sak gällande att kvalité är bättre än kvantitet. Hellre en riktigt bra spjutspet än tre utfyllnadsspelare.
Örebro TommyS
2011-08-25 07:24
22 spelare är nog bra om vi kan förbjuda skador. Men det kan vi inte. Kolla bara på 22 man minus de vi har borta nu, 2 långtidsskadade, några småskade, osäkra kort, 2 avstängda. Vi skulle inte ha en full bänk. Och sett till säsongen är det ingen extrem situation. Visserligen kan man invända att med färre spelare kommer färre skador, och det kan hända men det blir marginellt. Jag tror att vi behöver en trupp på 26-27 spelare, där de spelare som får minst speltid regelmässigt spelar med ÖSK Ungdom om de hänger kvar, alternativt ett lånearrangemang med Forward eller Degen där spelare kan röra sig fritt.
AIK Saywee
2011-08-24 23:27
Ni får ursäkta mina farhågor, men kommunikation är faktiskt viktigt ....
AIK Saywee
2011-08-24 23:23
Nu blir det det lite mera Sixten-tjöt, någon skrev tidigare att spelarna har förtroende för Sixten, gäller det alla 30 spelare, även de som har träsmak från bänk eller läktare? ... och de som sällan får chansen? ja, inte vet jag?
AIK Saywee
2011-08-24 22:57
Pratar Sixten och Sjögren med varandra ibland?
AIK Saywee
2011-08-24 22:30
FF, 22:21, jag ser inte ditt inlägg som ett gnäll, utan verkligen som en möjlighet "att återigen vakna" och förbättra den svartvita framtiden :)

Men se upp om du har några idéer, som kan förbättra Sixten, han är helig och oantastbar för vissa ;)

De skriver nog snart av sig ....
Annons: