/fotboll/osk/forum/3550.aspx/fotboll/osk/forum/3550.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-08-29 10:27
pemo, jag skall föröka anstränga mig lite extra för att inte ha en misströstande ton framöver, fast det är tusan i mig inte så lätt, speciellt inte för en optimist, som hade galna idéer i våras, med den stora och fina truppen som i nuläget, sju matcher kvar, befinner sig på nedre hälften av Allsvenskan :(

Vet inte riktigt, den egentliga orsaken till all denna "otur", det kan väl inte enbart vara ÖSK som drabbats av skador, sjukdomar och avstängningar? Dessutom vet jag inte om de andra trupperna är så mycket större, eller bredare eller vad det kan heta?

oroT,
detta med ölande bör man inte nonchalera (men det kanske du inte gör?), eftersom fettförbränningen avstannar när man har alkohol i kroppen. När det gäller alkoholdrycker så är det väl så att man definitivt i vissa sammanhang bör undvika Öl, Cider och likörer eftersom dessa innehåller en massa socker, som i kombination med alkohol kan få en förödande effekt.

Heja SPORT, satsa allt på cupen!
Örebro ÖSK Fans
2011-08-29 10:24
Riku Riski känns som en chansning och inte helt genomtänkt..vill ha grahn och skulason men det vår jag väll aldrig se..
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-08-29 10:04
Någon som hört nått om Riku Riski? Skulle de inte bestämma sig innan Helsingborgsmatchen?
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-08-29 09:55
Sen är det ju skillnad på att gå ut och ta en öl och att gå ut och ta "en" öl...

Risken att ta nån öl då och då är en petitess i sammanhanget. Nog för att det är ett gäng kalorier i en öl..men räkna också på en fotbollsspelares förbränning på en dag.

Vill dessutom minnas att vi hade en kostrådgivare för några år sen som förespråkade att vi skulle ta en öl(förvisso folköl) efter matcher för att få i oss snabba kolhydrater och förbättra återhämtningen. Så livsfarligt med nån öl verkar det ju inte vara...
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-08-29 09:55
Sixten vill ha förstärkningar till hösten.

Vill till att Sjögren jobbar hårt. På torsdag är det försent.
Örebro pemo
2011-08-29 09:53
Saywee// Det är inte min mening att peka ut någon. Jag bara reflekterade över åsikterna om vilka byten som gjordes. Och du var inte ensam om att klaga på dem. Men till skillnad från många som bara skriver direkt efter en match, så är du ju inne här ganska frekvent. Och det gillar jag. Men ibland känns din ton lite misströstande. Fast vi måste ju ha olika åsikter.

Läste i pappers-NA att Sixten inte kunde göra så många annorlunda byten.
William hade tydligen fått en allergisk reaktion nere i H-borg. Josef och Yasin är väl typiska kantspringare, så de byten han gjorde var väl de som fanns.

Angående drippelpellar; i slutet mot Mjällby så var både Waldet, Kushtrim och Paulinho inne. Samt Nordin. Då såg jag väldigt mycket individuella aktioner, men saknade lite attityd och direktspel. samt djupledslöpningar.
Det är då jag tycker det blir för mycket dribbel. Och det står jag för ;)

Det jag menar med Per och Emil är att de kanske inte alltid lurar någon med en sulfint, men de ger järnet och drar sig inte för att spela lite fysiskt också. viker inte ner sig när det går dåligt. Detta kallar jag för karaktärsspelare. Hagge är väl lite så också. Tar gärna en tjurrusning i slutet för att få in en boll. kanske inte efter tränarorder, men som publik tycker jag det känns i hjärtat. Han vill vinna.

Sen måste jag som dålig förlorarare tycka att Pers första varning var väldigt billig.
Unge Thern är en lysande begåvning, men han har väldigt snabbt lärt sig av Sundin att ramla teatraliskt vid fysisk kontakt.
Nu tror jag inte att utvisningen var matchavgörande, men chansen att spela 0-0 hade i alla fall varit större med 11 man på plan.

Nä, återigen, det jag tar med mig från matchen i går är Berger ( en Linderot:are ) och Island. Samt det stota frågetecknet för Kushtrim.
AIK Saywee
2011-08-29 09:02
pemo, jag vill också skriva att jag tycker oftast att dina inlägg är riktigt bra och mycket läsvärda och så har vi ju ett annat gemensamt intresse förutom ÖSK.

Jag kanske bara hakar upp mig på vissa delar, där jag anar något, som du kanske inte menar ....

Men idag käns det som följande ...

I Don't Like Mondays, The Boomtown Rats

Ni vet att jag är en smågalen optimist, detta gör det så jobbigt, bl.a. när jag möter alla hån från så kallade fotbollsintresserade vid gattet, men det kan jag ta, det bara är så, man måste orka, men årets tabelläsning och gårdagens matchstatistik är mycket deprimerande.

Never give up, ÖSK!!!
AIK Saywee
2011-08-29 08:30
Detta kan ha med fotboll attt göra ...?

En starköl (5,6% 40 cl) innehåller 186000 cal, vilket motsvarar 11,6 sockerbitar.

Vid min ålder har samtliga av liknande kalorier, parkerat i närheten av naveln.
AIK Saywee
2011-08-29 08:22
pemo, undrar vem det var som skrev något om katastrofala byten igår, ja inte var det jag iallafall, för jag skrev ju konstiga byten. Det tyckte jag redan när bytena skedde, alltså inte i efterhand, med facit i hand för det kan man ju inte veta, bara ana lite grann.

Dessutom, att jag är besviken över att guldchansen försvann är väl en fotbollsfråga?
Jag hoppas däremot att inte målet också försvinner.

Förstår inte att du i vissa fall, vill styra över vad som skall skrivas och inte skrivas ibland på detta diskussionsforum, scrolla om det känns obekvämt.

De som skall komma med något konstruktivt är i första hand, spelarna, Sixten och Sjögren, i nuläget, forumskribenter kan ju bara skriva av sig och diskutera alla de olika synpunkter vi har, det är inte dock inte speciellt konstigt :)

Heja SPORT!
Örebro Grohl
2011-08-29 08:14
Var för övrigt på plats igår och fick möjlighet att studera Eidur på nära håll i andra halvlek. Fick en spontan känsla av att han nog kan bli bra, frånsprungen av både Sundin och Jönsson men dom är ju å andra sidan riktigt snabba.
Örebro Grohl
2011-08-29 08:13
Nu har jag inte bott i Örebro på 6 år, men visst är det några stycken som man "hört" är ute och svirar en hel del.

Inga av dom mer tongivande spelarna dock. Kristoffer Näfver däremot, på hans tid... ojojojoj
Örebro Bulten i Boo
2011-08-29 06:55
Om det är som Franz skriver så förstår jag varför jag ibland upplever att ÖSK är sämre tränade än många andra lag i serien, att vi tappar tempot och farten i sista tredjedelen av matchen, att passningarna börjar gå fel.. Om det är sant så är det bara att konstatera att så kan det inte fortsätta. Förstår om publiken sviker om/när detta kommer till kännedom.
Örebro 'den oumbärlige
2011-08-29 00:23
Tycker inte du har rätt angående dribbelgubbarna... Och karaktärsspelare vet jag inte om man ska kalla Berger och Per. Vi har kanske olika uppfattningar av termen.

Lushtaku gjorde inte alls ett bra inhopp och får med sin dåliga rensning dra på sig 1-0 målet. Men han har senaste tiden varit pigg och jag vill inte avfärda honom riktigt än.

Vi behöver förutom en konkurrerande vänsterback (som gärna kan spela mittback också) en ny mittfältare. Någon som kan ta Nordbacks plats till nästa säsong, och då vet jag inte om finnen är det rätta alternativet.

Gillar Berger som fan. Han försöker alltid vara först på bollen och när han vinner den är han alltid konstruktiv. Hoppas hans utveckling fortsätter. Sedan tycker jag Eidur gör en bra insats i försvaret. Om vi bortser från vissa sekvenser i andra när de rinner igenom på hans kant så är han brytningssäker, relativt snabb och har fina uppspel. Ett frågetecken för hans huvudspel, han ser heller inte ut att vara så stark - men det visar väl sig ganska snart.

Måtte bara han få chansen på rätt plats. Haginge och Wiken har gjort det bra och är väldigt viktiga, men frågan är om det är paret man vill satsa på framöver. Det kan ju vara så att Sixten redan bestämt sig för dem två, och då kan ju som vi alla vet ta väldigt lång tid tills det blir en till förändring.
Örebro pemo
2011-08-29 00:07
Jag såg matchen på TV och kan bara konstatera att vårt anfall var totalt obefintligt. Det gick juinte ens att hoppas på ett ÖSK mål. Men så mötte vi ju sveriges bästa lag, och då skall väl skillnaden märkas.

Det som gladde mig var Alvbåge, Island och Berger. Sen måste jag också hålla med om att Astvald började matchen bra. Men det fattas något i anfallsspelet. I första halvlek spelade vi runt runt och sedan tar Waldet bollen och dribblar några gubbar. Men inget mer händer. i övrigt så klarade sig backlinjen hyfsat bra. Fast Per är nog bättre som högerback.

Nordin och Nordback? Tja, inte var de som mot Mjällby precis. Tror att det saknas en Bedoya-typ som löper sönder motståndarna så att Nordion får mer tid. Fast i dag vet jag inte om det hade hjälpt.

Någon skriver om de katastrofala bytena. Ja, Kushtrim får de gärna skicka vidare till Karlslund eller liknande. Han "spelade fram" till 1-0 och sedan när han får en kanonchans själv, så slarvar han otroligt. Stannar upp och slår en kass passning tillbaka, och så rann den chansen bort. Hoppas verkligen att det var sista gången jag såg honom på plan.

Dennis och Kalle fick väl väldigt otacksamma uppgifter. Om de var rätt spelare att byta in? Tja vad fanns det kvar? Ingen som stack ut i alla fall.
Ibrahim fick ju chansen mot Djurgården men visade att han behöver träna ett tag till.

En del skriver att laget ( bänken ) är felbalansert. Det håller jag med om. Vi har för många "dribbelgubbar" ( Khustrim, Waldet, Ibrahim , Yasin , Nordin, Pauhlinho ) och för få karaktärsspelare. ( Per , Berger ) Vad jag saknar är en sju år yngre Nordback. Alltså någon med hjärta och smärta.

Nu väntar jag med spänning på AIK hemma. Det blir återigen rotation på spelare, men det får man ta. Att vi inte tar guld i år behöver vi väl inte älta om, utan vi kan väl fortsätta ventilera fotbollsfrågor och se framtiden an.

Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-08-28 23:16
När det gäller "festandet" som jag skrev tidigare om så var det inte mening att starta en klappjakt på vissa spelare eller hänga ut dem. Det är en hel del ute och ränner utan vad jag ville åt är att jag tycker klubben ska ta tag i alkoholfrågan (och kost) på ett seriöst och generellt sett för hela laget. Och att det inte är bra som det har varit i sommar.

Personligen skulle jag gärna se "allmänt återhållsamhet" under säsong och aldrig alkohol mindre än 48 timmar före en träning eller 72 timmar före en match. Skriver spelarna på ett sådant avtal blir det ganska svårt att festa till mitt under säsong. Det funkar då bara på längre ledigheter. Och då kan jag tycka det är ok.

2011-08-28 23:09
Visionen //Jag håller med om yttrarna. Särskilt högerkanten har känts väldigt lam sista tiden. Eftersom allt utom sv cupen är körd tycker jag Yasin & Ibra kan få speltid till höger.

Angående Berger kan jag känna osäkerhet om han kan uttnyttja sitt fina passningsspel i en hög position. Men visst är det värt att prova. Jag håller med om att spelet utan boll måste Berger utvecka men samtidigt har det ju varit svårt att utveckla något utan speltid.

Det jag egentligen vill är att få ut Nordback och in med en helt annan spelaryp. Men vi måste ju ha den spelaren också. Problemet är väl att Sixten förmodlligen aldrig skulle peta Nordback och då skulle en ny mittfältare kosta Berger platsen. Och det vore direkt tragiskt.

Och, som du skriver, sista tredjedlene ÄR en katastrof. Och har egentligen varit det hela säsongen med undantag vissa sekvenser. ÖSK behöver framförallt spela rakare och fatta beslut snabbare. Framskjutna spelare står alldeles för stilla och det är svårt för bollföraren att sticka in bollen då. Det sker väldigt sällan sådana instick i ÖSK:s spel utan man klarar bara att slå in bollar på måfå från kanterna.

Örebro Conjuration
2011-08-28 22:50
Bäst i Sverige//

Dra inte alla över samma kamm. Finns rötägg i alla föreningar, vad ska du göra nu när dagens goda gärning är avklarad som internetriddare?
Örebro Sigge
2011-08-28 22:43
Positivt idag var iaf berger. Suveräna passningar. Kustrim o Astvald schabblar för mkt med bollen på mittplan och på det sättet får hif farliga kontringar. Vi har inget sista tredjedelen idag.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-28 22:38
jag tror dom flesta här inne vet vilka spelare som brukar hänga på krogen....för mig är det SKANDAL
Örebro Visionen
2011-08-28 22:35
Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)// Ang. Mittfältet så skulle jag gärna vilja se att Nordin och Emil 'byter plats' omgående. För tillfället slår Emil passningar som Nordin enbart kan drömma om, sådana passningar/instick som en djupledsspelare som bla Staaf gärna vill ha. För jag tror (som troligtvis de flesta) nämligen att vårt anfallsspel lider (förutom skadorna) även av den fantastiska oförmågan i sista tredjedelen. Vilket jag anser beror till stor del på att bollen inte levereras på bästa möjliga vis och till rätt adress. Detta kanske inte pga bristande fantasi och förmåga, utan snarare på spelarens rådande form. Just nu är Emil vår främste 'passare' och det bör tas tillvara på.

Samtidigt som Emil i mitt tycke inte riktigt (än) behärskar den defensiva rollen, iaf inte till den nivå som vi vet att Nordin gör.

Jag känner nästan av en 'omskolning' eller iaf en 'inskolning' situation i fallet Berger då killen helt uppenbart besitter betydligt bättre offensiva kvaliteter än defensiva. Nordin känns för tillfället ur balans i den rollen så ett rollbyte välkomnas.

Dessutom är det höggrad att spela in våra unga yttrar! Till nästa match bör reserverna luftas då våra ordinarie verkar sakna hungern som krävs för att vinna matcher. Jag tror nog att det är dags för många att rannsaka sig själva och se över sina prioriteringar! Det är faktiskt ett regelrätt jobb med tillhörande arbetsbeskrivning som innefattar mer än bara närvaro på träningar/matcher. Något som man inte ska behöva förklara för ett proffs!
Benny Böckling
2011-08-28 22:26
Nu har jag ändrat min åsikt om Staaf, ge fan i att förlänga!
Örebro hemvändarn
2011-08-28 22:23
Om det var Emil Berger som drack bärs på O'Learys skulle jag vilja uppmuntra samtliga i A-truppen att dricka mera öl.
Örebro ÖSK Fans
2011-08-28 22:02
SvenskaFans Frisparkssprayen
2011-08-28 21:57
Vi tycker att det är dags att städa upp bland småfuskandet kopplade till fasta situationer och därför riktar vi nu fokus mot Frisparkssprayen. Lösningen på fusket kan vara en liten sprayflaska som domaren kan ha till sin hjälp. Då kan domarna med färg markera var bollen ska ligga samt var muren ska stå.

Visa ditt stöd nu till förslaget. Se länken för mer information!
2011-08-28 21:16
Sedan avslutar jag kvällens inlägg med att det finns saker att förbättra i ÖSK och jag tycker klubben ska ta tag i dessa.

1: Det sups mycket bland spelarna och denna sommar är väl nästa rekordaktig. Spelarna syns väldigt ofta ute på krogarna och utan att gå in på namn så har vissa varit apfulla mer än en gång och eftersupande på efterfester till ottan förekommer. Man kan iofs tycka att spelarna också har rätt att gå ut ibland. Det tycker jag också, Men med betoning på ibland. Iaf on-season. Jag skull kunna berätta en hel del men avstår. Min poäng är att jag tycker de skall lägga mer fokus på prestationen och betala priset för strävan att bli bättre. Jag undrar om Sjögren & Sixten känner till det relativt hårda festandet? Ni som går på krogen ibland vet vad jag talar om.

2: Kosten. När pannkakor med sylt på Java är huvudrätten för Rama och som nu börjar få putmage så kan man fundera på om kostutbildningen för idrottare gått in i alla spelare. Det är inte direkt råris med torsk de äter kan jag säga. Det är en del spelare som kolhydratladdar efter matcherna med godis och snacks. En Stockholms klubb har infört (har glömt vilken det var jag läste om) att spelarna äter frukost och lunch tillsammans för att åtminstone försäkra sig att spelarna får två välkomponerade måltider för idrottare per dag. ÖSK har ju en restaurang på arenan och har förutsättningar att införa liknande. Självklart skulle spelarna betala självkostnadspris för maten som dras på lönen.

Många tycker att jag nu kommer med "kärringskvaller" när det gäller utelivet,festandet och att kostbiten är löjligt. Men jag tycker inte supande och matslarv för en elitklubb är oväsentlig för att optimera alla parametrar för att nå en framskjuten position som ett av Sveriges bästa fotbollslag. Och det står jag för.
AIK Saywee
2011-08-28 21:14
Matchstatistiken var ingen höjdare ...
2011-08-28 21:12
Tar Pålle högerkanten nästa match eller tar han en central plats?

Det finns två problem med ÖSK just nu tycker jag. Mitfältet känns inte välbalanserat samtidigt som högerytterkant känns väldig trubbig.

Sedan det som förföljt hela säsongen att man inte skarpar avslut på mål

Såg förövrigt bildena i sporten på utvisningen av Per J. Jag tycker nog det var rätt hårt dömt då HeIF spelaren förstärker fallet kraftigt..
Örebro Gummianka
2011-08-28 21:01
Såg just Pers kapning på sporten. Solklar varning. Skitsäsong
2011-08-28 20:54
Bassonbeng spelade fram till två mål när GAIS utan problem slog bottenlaget Mjällby

Thomas Wernesson sa i sporten att det var svårt att bedöma HeiF:s insats eftersom Örebro var så dåliga.

Örebro Mattias69
2011-08-28 19:57
Jag fattar inte vad som händer, hur många röda kort har det inte delats ut på kort tid nu. Rydström, Per J, Mervan Celik (GAIS), Erkan Saglik (Syrianska), Bobbie Friberg José Da Cruz (Norrköping). 8 matcher spelade i omgång 23 och 5 röda kort delades ut.

I förra matchen mot Mjällby så åkte ju ostskivan upp i tid och otid dessutom. Har domarkåren fått nya direktiv nu helt plötsligt eller vad är det frågan om?
Annons: