/fotboll/osk/forum/352.aspx/fotboll/osk/forum/352.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-02-10 23:03
@Nicknamn i ribban:
Vi har absolut material för tre centrala mittfältare och det känns som resursslöseri om Alec lämnar antingen Mårtensson eller Rogic utanför startelvan (utgår ifrån att Nordin är given). Med de tre online samtidigt tror jag ÖSK skulle kunna få ett riktigt starkt och konkurrenskraftigt centralt mittfält denna säsong. Jag föreslog en indragen ytterroll för Rogic tidigare när vi alla höll på att labba med läktaruppställningar givet att Alec fortsätter att köra någon variant av 4-4-2 i sin grunduppställning.Men det verkar som om Alec vill hålla bredden i år vilket komplicerar att spela med i grunden tre centrala mittfältare. Men jag har ju 10 ggr hellre Rogic på mitten än Lorentzon. Jag skrev tidigare att de som förordar 3-5-2 med nuvarande trupp nog inte riktigt har koll på hur man spelar klassiskt 3-5-2 (Varvid Saywee omedelbart i efterföljande provokativa inlägg skrev "Jag förordar 3-5-2 med nuvarande trupp" Självklart utan att utveckla det, trots anmodan av bla @Vinter att visa upp en laguppställning med vår trupp. Utan har bara motiveringen att "vi har gott om mittfältare". Kan man vara motvallskärring skall man naturligtvis ta chansen) Artikeln som redaktionen skrev efter intervjun med Axel var jätteintressant (stort tack!). Men till och med han tar upp uttrycket "lek med siffror" vilket jag vägrar acceptera, trots att Axel är en auktoritet på området jämfört med mig så klart. Jag har varit med på en av hans träningar med barn och han är en riktigt duktig pedagog dessutom. Men man har en tydlig fyrbackslinje. Man har fyra backar. Inte minst i försvarsspelet ser man det. Man har en tydlig linje med 4 mittfältare. Även om en mittfältare positionerar om sig vid det etablerade spelet. Man har en tydlig toppforward och man har en tydlig släpande. Sedan muterar lagdelarna under match beroenden på situationer och momentum. Det är glasklart och jag håller med Axel om det och att det kan vara långdraget att förklara och därför säger man "Ja vi spelar 4-4-2". Men jag hävdar ändå att det ÄR skillnad om man har 4-4-2 i grundposition eller 3-5-2 etc. Det ger andra utgångar under spelet. Det ÄR skillnad att ha tre dedikerade backar mot fyra. Det ÄR skillnad mellan att ha två eller tre dedikerade centrala mittfältare osv. Även om lagdelarna muterar under spelets gång. Vi pratar grunduppställning och utgångspositioner. Varför skulle då Alec annars säga "Jag hade en ide att spela 5-5-0" om siffrorna inte betyder något? Han menade naturligtvis att t ex mittfältet intar helt andra offensiva positioner under ett anfall. Men grundtanken att utgå från 5-5-0 finns ju ändå där. Nog om det.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-02-10 22:58
Jag förstår inte hur vissa kan tycka att anfallet är färdigt. Besara, Omoh och Sema är inga anfallare (Sema helt vilsen på topp), Jonis har en halvtimmes (?) allsvensk rutin, Mbombo noll minuter, Sköld är en bra superettananfallare. Färdigt för degradering säger jag. Det behövs verkligen nytt blod framåt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Nicknamn i ribban
2017-02-10 22:46
@Loppan Hade Crespo hittat formen hade vi kunnat sälja honom för flera miljoner, trots att han bara haft ett halvår kvar på kontraktet. Jag tycker att Axén gjorde rätt som spelade Crespo före Kalle. Jag tror inte att Kalle kommer bli mer än en duktig Allsvensk anfallare. Crespo kanske inte heller når längre, men där finns det spetsegenskaper som kan ta honom långt om allt går som det ska. Jag har läst igenom en del inlägg från idag och undrar hur skribenterna som efterfrågar en trebackslinje motiverar det? I min (och en del andras) mening har vi inte material för att hålla kanterna. Dessutom har vi bara 3/4 centrala mittfältare i truppen. 4-3-3, absolut! 3-5-2, nej tack.
Örebro BlandFinsken
2017-02-10 22:32
@Jonas Var lite abstrakt. Menade inte att anfallet var färdighandlat men att vi inte är i akut värvningsbehov där, skulle inte förvåna mig om vi går in i säsongen med den uppsättningen.
Örebro Jonas r
2017-02-10 22:12
[QUOTE=BlandFinsken]Mittfält, anfall och målvakt är ju godkänt nu och säkert färdighandlat. Däremot blir nyckeln vad som värvas till backlinjen, kan skilja mellan en femte och 13e plats. Har personligen gärna kvar Ring i truppen, han har potential men ska inte vara startspelare, men absolut en att ha och rotera med. Och självklart så kommer inte Brorsson/Iron bilda mittbackspar, vore inte alls logiskt för Brorssons utveckling. Mbombo blir spännande, hade ju lekstuga när de mötte Degerfors U21, men det säger ju verkligen ingenting. Sen det någon var inne på att Ring får den mer offensiva ytterbackspositionen tror jag också kommer hända, men tycker som sagt inte det ansvaret ska axlas på honom, oerhört viktig roll som är underskattad i dagens fotboll, ytterbacken. [/QUOTE] Vad får dig att tro att anfallet är färdighandlat? De var la bara nån vecka sen sköldis och Axén sa att dem fortfarande söker?
Örebro BlandFinsken
2017-02-10 21:39
Mittfält, anfall och målvakt är ju godkänt nu och säkert färdighandlat. Däremot blir nyckeln vad som värvas till backlinjen, kan skilja mellan en femte och 13e plats. Har personligen gärna kvar Ring i truppen, han har potential men ska inte vara startspelare, men absolut en att ha och rotera med. Och självklart så kommer inte Brorsson/Iron bilda mittbackspar, vore inte alls logiskt för Brorssons utveckling. Mbombo blir spännande, hade ju lekstuga när de mötte Degerfors U21, men det säger ju verkligen ingenting. Sen det någon var inne på att Ring får den mer offensiva ytterbackspositionen tror jag också kommer hända, men tycker som sagt inte det ansvaret ska axlas på honom, oerhört viktig roll som är underskattad i dagens fotboll, ytterbacken.
Loppan i Axens skägg
2017-02-10 21:23
@DaSa:

När Kalle verkligen var som bäst fegade Axen ut och spelade Crespo och satte Kalle på kanten. Det tyckte jag var ett av få misstag Axen gjorde på våren.
Örebro Brandao
2017-02-10 21:01
Någon som har en aning om vilka spelare ÖSK förhandlar med? Enligt min källa diskuterade dom med Kujovic men det är tydligen inte aktuellt längre enligt forumet..
Örebro Snö
2017-02-10 20:55
Känns lungt o skönt att vi "har andra spår" enligt Sköldmark, visste vi kan lita på Sköldis
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro DaSa
2017-02-10 20:19
Jag tycker varken Kalle eller Sköld är bra spelare. Men jag tror att Kalle hade kunnat gjort fler poäng om han fått mer speltid. Istället satsade vi allt på att spela Crespo i form vilket i efterhand var fel.

Vi får hålla tummarna för att Besara kan producera som han gjorde i somras när Astrit var och spelade OS. Då har vi halva anfallet klart, andra halvan är jävligt osäker. Känns som vi gör det klassiska misstaget och värvar många istället för spets.
Örebro Alltid Örebro
2017-02-10 20:08
@Brandao:
Håller med om hajpen, men tycker djälv laget ser betydligt stabilare ut i år än förra säsongen. Förra våren spelade Astrit som en gud och var främsta orsaken till att det gick bra. När han sedan till hösten (enligt mig efter OS) hamnade helt under isen och var en av våra sämre spelare så var han ett sänke. Laget ser jämnare ut och vi har blivit av med två spelare (Astrit och Broberg) som fick mer speltid en de förtjänade under hösten. Besara kan göra Astrits jobb, kanske inte lika bra i alla avseenden, men förhoppningsvis bättre för laget. De osäkra lagdelarns är anfallet där jag hoppas på något nytt utöver värvningen vi gjort. Sen är det ju vänsterbacken som måste ersättas. Klarar vi det så tror jag vi kan bli jobbiga att möta. Inte laget som sticker ut kanske, men tror vi kan smyga bakom toppen.
Örebro Jonas r
2017-02-10 20:05
Apropå Crespo så är de ju svårt att mäta hur mkt bevakning han drog på sig men han var samtidigt långt ifrån sin egen formtopp och utifrån anser jag inte att just den vårens prestation är svår att ersätta m årets trupp
Örebro Jonas r
2017-02-10 20:02
Ursäkta min autostavning
Örebro Jonas r
2017-02-10 20:01
[QUOTE=DaSa]Jonas r/ Kalle var ju sjukt formtoppad efter försäsongen. Sen tror jag att Crespo drog på sig mycket bevakning än hans form var usel. Yannis glömde jag faktiskt helt, han kan ju eventuellt ge en extra dimension till vårat anfall. Däremot så har jag svårt att avgöra hur bra han är, han kan ju bli allt från vår Olunga till en ny Pär Ekström:) [/QUOTE] Fast det är la ändå prestation i serien som är intressant att jämföra om vi ska kolla på respektive trupper. Sköld och Kalle gjorde lika många matcher samt personligt poäng för ösk. Därmed inte sagt att dem är exakt lika bra men de blir konstigt att höja kalle till skyarna som du gör.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-02-10 20:00
Två mål av Yasin mål för den qatariska ligaklubben Muaither SC.
Örebro Laul32
2017-02-10 19:32
[QUOTE=DaSa]Jonas r/ Kalle var ju sjukt formtoppad efter försäsongen. Sen tror jag att Crespo drog på sig mycket bevakning än hans form var usel. Yannis glömde jag faktiskt helt, han kan ju eventuellt ge en extra dimension till vårat anfall. Däremot så har jag svårt att avgöra hur bra han är, han kan ju bli allt från vår Olunga till en ny Pär Ekström:) [/QUOTE] Kalke har vart firmtoppad på försäsongen de senaste 3 åren för sedan floppa i allsvenskan. Jag anser Sköld minst lika bra som Kalle. Astrit var väl egentligen ingen anfallare, vi lirade med 5 mittfältare förra året tycker jag
Örebro DaSa
2017-02-10 19:14
Jonas r/ Kalle var ju sjukt formtoppad efter försäsongen. Sen tror jag att Crespo drog på sig mycket bevakning än hans form var usel. Yannis glömde jag faktiskt helt, han kan ju eventuellt ge en extra dimension till vårat anfall. Däremot så har jag svårt att avgöra hur bra han är, han kan ju bli allt från vår Olunga till en ny Pär Ekström:)
Örebro Jonas r
2017-02-10 19:04
[QUOTE=DaSa]Eftersom jag har datorn framme så kör jag ett inlägg till:) Har ju sågat Ring och Logi ofta och som ni kunde läsa i mitt förra inlägg så tror jag inte heller att de kommer att bli bra i år. MEN jag är helt övertygad om att vi inte kommer att få se en ny vb i detta fönster. Eventuellt att vi kan "satsa" och ta in en ny i sommar om det dyker upp något utöver det vanliga (typ Besara värvningen i somras). Så glöm ny vänsterback. Ni kan även glömma att vi kommer att byta uppställning, enda nyheten kommer att vara att vi kommer att växla mellan att ha en offensiv ytterback (denna säsong blir det vänsterbacken) och att Lorentzon kommer att bli central mittfältare när vi anfaller. Fan, nu känner jag mig lite gnällig och tråkig. Men förmodligen har jag rätt i alla mina påstående i kvällens inlägg. Är ju inte helt rättvist att redan nu jämföra årets eventuella startelva med förra årets premiärelva men för tillfället så är min bedömning. Målvakter: Sämre. Jag håller Oscar lika högt som Rinne, men Anton håller inte Oscar-klass. Så bredden är sämre. Backar: Lika. Dvs om vi värvar en ny ledare till backlinjen så kommer backlinje förmodligen bli mycket bättre. Som jag skrivit tidigare så funkade inte backlinjen förra säsongen med Moberg så tror att det kommer att bli lika bra/dåligt med Brorsson/BHI. Mittfältet: Bättre. Tror att både Rogic och Mårtensson är lika bra som RÅP. Kanske inte lika bra ledare men bättre spelare. Ayaz kommer lätt fylla DGs skor och med Omoh så får vi bättre bredd än förra säsongen. Anfall: Mycket sämre. Besara är bra men är inte lika bra som Astrit . Sen så är ju inte Bark och Sköld i närheten av Crespo och Kalle. [/QUOTE] instämmer i en del föruton anfallet,för du säger själv att du jämför m förra året. Crepso var svag förra våren. Kalle fick chansen med lyckades inte riktigt heller. Ersättare Sköld jämförabar m förra års form på Kalle. Besara tror jag iaf poängmassigt mäta sig med Astrit. Sen har vi ju två jokrar iform av Yannis och Bark. Och då har inte den sista anfallare anlänt ännu...
Örebro Jonas r
2017-02-10 18:59
Ifall vi får dem spelare klubben hoppas på kommer vi ha en bättre trupp än den som kom till final 2015. Med rätt låg i slutspelet så har vi goda chanser att nå finalen dessutom kanske ett av final lagen är AIK eller Norrköping som då har mindre att spela för. Men som sagt vi tänker olika och jag är dessutom optimistisk lagd.
Örebro DaSa
2017-02-10 18:57
Eftersom jag har datorn framme så kör jag ett inlägg till:) Har ju sågat Ring och Logi ofta och som ni kunde läsa i mitt förra inlägg så tror jag inte heller att de kommer att bli bra i år. MEN jag är helt övertygad om att vi inte kommer att få se en ny vb i detta fönster. Eventuellt att vi kan "satsa" och ta in en ny i sommar om det dyker upp något utöver det vanliga (typ Besara värvningen i somras). Så glöm ny vänsterback. Ni kan även glömma att vi kommer att byta uppställning, enda nyheten kommer att vara att vi kommer att växla mellan att ha en offensiv ytterback (denna säsong blir det vänsterbacken) och att Lorentzon kommer att bli central mittfältare när vi anfaller.

Fan, nu känner jag mig lite gnällig och tråkig. Men förmodligen har jag rätt i alla mina påstående i kvällens inlägg.

Är ju inte helt rättvist att redan nu jämföra årets eventuella startelva med förra årets premiärelva men för tillfället så är min bedömning.

Målvakter: Sämre. Jag håller Oscar lika högt som Rinne, men Anton håller inte Oscar-klass. Så bredden är sämre.

Backar: Lika. Dvs om vi värvar en ny ledare till backlinjen så kommer backlinje förmodligen bli mycket bättre. Som jag skrivit tidigare så funkade inte backlinjen förra säsongen med Moberg så tror att det kommer att bli lika bra/dåligt med Brorsson/BHI.

Mittfältet: Bättre. Tror att både Rogic och Mårtensson är lika bra som RÅP. Kanske inte lika bra ledare men bättre spelare. Ayaz kommer lätt fylla DGs skor och med Omoh så får vi bättre bredd än förra säsongen.

Anfall: Mycket sämre. Besara är bra men är inte lika bra som Astrit . Sen så är ju inte Bark och Sköld i närheten av Crespo och Kalle.

Örebro DaSa
2017-02-10 18:18
@Örebro-Hjärta:

Jag tror som dig. Utan ett vasst anfall och med ett darrigt försvar så måste vi lita på turen under våren för att kunna undvika bottenstriden. Tyvärr så kommer det inte finnas några räddningsplankor denna säsong, ser faktiskt inget lag som garanterat kommer att vara i botten.
Örebro DaSa
2017-02-10 18:14
Angående Moberg diskussionen så anser jag att det var solklart rätt att inte förlänga. Precis som någon skrev tidigare så har han inte spelat bra ihop med någon mittbackskollega. Om vi nu hade förlängt med honom så hade vi ju haft samma backlinje som förra året, dvs en backlinje som släppte till alldeles för många målchanser. Så ÖSK gör rätt som letar efter en annan mittback, sen är det jävligt olyckligt att det inte är klart ännu. Om vi inte hittar någon klockren så tycker jag att vi skall satsa på Brorsson, Brendan tror jag inte kommer att utvecklas till en allsvensk toppspelare.
Örebro DaSa
2017-02-10 18:10
Önskar att jag kunde vara lika optimistisk som många här på forumet som tror att våra dåliga spelare kommer att utvecklas och bli bra varje säsong. Chansen finns ju, men skall man vara realistisk så är det inte många äldre spelare som tar några jättesteg. Speciellt när de även säsongen innan spelat på samma position och lag/liga.

Däremot så är det större chans att unga spelare som Brorsson kan utvecklas mycket i år. Även spelare som man skolar om, lex Riddez.

Så poängen med detta inlägg är att sluta hoppas att Ring, Logi, och Sköld kommer att göra succé i år.

Måste jag tippa nu vilka som kommer vara de stora utropstecknen så är det Ayaz, Mårtensson och Lorentzon.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-02-10 18:08
@Jonas r:

För att nå en så bra placering som möjligt gäller att omsättning och vinst är på samma nivå som sedan med rätt stor pricksäkerhet säger var en klubb kommer att hamna i en serie gentemot konkurrenterna. Läste någonstans att där ligger ÖSK nia eller tia.

Cupguld, ja har inte klubben vunnit ett enda guld någonsin är oddsen skyhöga på att man plötsligt som en blixt från klar himmel skulle göra det. Dessutom är ju inte vår trupp något som skrämmer andra lag heller.

Kommer det inte in två-tre spelare av hög AS-klass tror jag vi riskerar att åka ut denna säsong tyvärr.
AIK Saywee
2017-02-10 17:39
Misterister, vi är nog helt överens, känner jag. Spelarmaterialet, för matchen, motståndet och matchutvecklingen påverkar, var och hur de svartvita bör agera. Sedan förstår även jag att man kanske skall hålla sig inom vissa "ramar". Ursäkta tramset ...
Örebro Misterister
2017-02-10 17:35
@Saywee:

Jo visst är det så. Och allt det där ändras ju dynamiskt när man har bollen och när man försöker få tag i den. Oftast syftar "sifferlekarna" på den defensiva grunduppställningen.

Men med det sagt tycker jag att det är bättre att anpassa spelsystemet efter vad man har för material än att försöka tvinga in folk i roller där dom inte riktigt passar.
Örebro BlandFinsken
2017-02-10 17:19
BoP och ni andra som är intresserade. I år i alla fall är föreningsstämman en vecka för bolagsstämman. Detta är nytt alltså?
Loppan i Axens skägg
2017-02-10 17:11
Kom igen nu admin, förlåt men nu är det samma trams inlägg gång på gång av samma skribent.
AIK Saywee
2017-02-10 17:04
Misterister, jag gillar 3-5-2, men det är bara siffror :)
Örebro Brandao
2017-02-10 17:03
Jonas r

Såklart vi ska vänta och se.. Men hade varit gött med någon profil klar så intresset ökat.
Annons: