/fotboll/osk/forum/3509.aspx/fotboll/osk/forum/3509.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-09-15 11:59
Tänk om man kunde få byta ut en hörna, mot ett inkast från hörnflaggan, med en frisk Anttonen?

Svarvita mål vid fasta situationer är väl ganska sällsynta, nu för tiden.

Vem kan tänkas vara vår bäste "frisparkskanon", Pålle, eller?
Vem kan tänkas vara vår bäste "hörnläggare", Wowoah, Nordin, eller?
Vem kan tänkas vara vår kyligaste "straffskytt" ?

Nu ger vi järnet på kuppen, jag vill fira med och vara stolt över ÖSK :)
Örebro Marquis de Sade
2011-09-15 11:27
Kribba// Som aik menar du?
AIK Kribba
2011-09-15 11:17
Det är lite intressant med Örebro, ifjol var man högt upp och nosade i toppen,och det såg ett bra tag ut som ni skulle göra det säsongen ut i år också,,det pratades om guldchans osv,sen kom raset.

Likt Kalmar har man strävat efter att nå ända upp dom senaste åren,man har delvis nosat där upp,likt kalmar har det gått upp och ner,men man har saknat den stabilitet och spets som Kalmar ändå haft som gav dom ett guld 2008. Det finns mer att jobba på mao för att nå dit upp.
Örebro Hlynur
2011-09-15 10:57
jocke.// Klockren sista kommentar. Vet inte varifrån det kommer att alla kommentatorer fått för sig att Wowoah ska vara så bra på hörnor. Kan faktiskt inte påminna mig om när vi senast gjorde mål på direkt på en hörna?
Örebro Aspen
2011-09-15 10:54
Detta med dåliga hörnor är ett intressant ämne. Pratade med Sixten vid någon uppstartsträff (i våras) om hur man förbereder sig inför matcher. Då tog han exemplet att man förbereder hur man ska slå hörnor.
Det verkar som man uppmärksammat problemet men inte lyckas åtgärda det.

Är det hur hörnan är slagen eller är det spelarna i boxen som är problemet?

AIK Saywee
2011-09-15 10:24
trippel
AIK Saywee
2011-09-15 10:20
dubbel
AIK Saywee
2011-09-15 10:17
Det är ju själva fan, att vi inte har ett serieguld ... pinsamt på över hundra års försök :(

Satt i natt och läste AB´s Fotbollsbibel, för säsongen, där framsidan bjuder på texten "Örebro SK rustar för SM-guld!"

Ögnade igenom lite tidiga vårliga förhhoppningar, och blev lite avundsjuk på alla dessa lyckligt lottade fans, som stolta kan luta sig, mot den fina pokalen, med lag som ...

IFK Eskilstuna
Fässbergs IF
Brynäs IF
IK Sleipner

... och några till.

Men kuppen, den skall vi bara vinna, det finns inget annat alternativ :)

Heja SPORT!
Örebro jocke.
2011-09-15 10:10
Några reflektioner om matchen så här i efterhand:

- Tycker att både Riski och Berger gör det bra och det ser lovande ut inför framtiden
- Spela in Eidur som mittback under resten av säsongen istället för Haginge, sätt ev ut Haginge på högerbacken istället, om han nu går före Johansson/Wirtanen. Vi har värvat Eidur som mittback och då måste han också få chansen att spela där.
- Varför byter man in Nordback när det står 1-1? Och sätter upp Riski i anfallet, istället för att byta in Yasin/Ibrahim/Astvald?
- Utan att dra några alltför stora slutsatser så tycker jag att Brunet ser ut att vara en riktigt skräpvärvning - gjorde han något rätt?
- Alvbåge har verkligen ÖSK-hjärta och därför tycker jag att det är viktigt att han blir kvar hos oss, och han håller hög nivå i allsvenskan även om han släppt in fler enkla mål i år jämfört med tidigare. Men han om någon borde dock inte klaga på konstgräset - målvakten måste väl vara den som berörs minst av underlaget, eller?
- Spela William istället för Staaf i anfallet, vi måste tänka långsiktigt. Men William måste löpa mer i djupled och vara med och hugga mer inne i boxen. Förklaringen till att han inte gjorde det mot AIK kan dock vara att kantspelet var ganska så dåligt matchen igenom.
- Avslutningsvis, ser att det har diskuterats lite hörnor (igen), och jag kan bara instämma i att det blir näst intill pinsamt att se att man slår ALLA hörnor mot första stolpen och att 90 % rensas undan. Framförallt tycker jag att Wowoahs hörnor håller riktigt låg kvalitet och blir lika irriterad varje gång när kommentatorerna säger att "nu får motståndarna se upp, Wowoah slår riktigt bra hörnor och Wikström och c/o gör att det alltid blir farligt"
AIK Saywee
2011-09-15 09:57
Kyckling FF vidare i kuppen
Örebro hemvändarn
2011-09-15 08:56
Nån som vet om AIK matchen finns att ladda ner någonstans?
Örebro Svartvitt forever
2011-09-15 08:24
Några reflexioner med lite distans till förlustmatchen:

Även jag hör till dem som tycker att Alven har gått tillbaka och blandar bra ingripanden med rätt enkla misstag. Nog var 1-1 målet en tavla av en toppmålvakt. Kanske för mycket fokus på annat? Om jag som arbetsgivare har en anställd som underpresterar på jobbet därför att han har annat vid sidan om som tar bort fokus, är det min plikt att ta ett snack med honom. Eller...?

Lushtaku-Astvald. Astvald har varit under isen en stor del av säsongen, även om han började piggt. Säkert dåligt självförtroende. Men jag vidhåller att han är klasser bättre än Lushtaku när han spelar ut sin potential. Lushtaku är okej när han får komma ohotad, och han slår fina passningar, men så fort det blir lite trångt tar de bollen av honom lätt. Nämn en närkampssituation där han kommit ut med bollen... Därför tror jag inte på honom i längden.

Om man ska ta med sig något positivt är det väl det nykomponerade mittfältet och särskilt Riski, som imponerade. Dock vidhåller jag att med tre relativt korta mittfältare gav vi bort kampen om höjdbollarna, vann väl inte en enda förrän Nobbe kom in på slutet. Men kanske någon (Riski?) kan "höja sig" och specialträna luftspel.

Att man vill skriva längre kontrakt med honom efter måndagen utgår jag från. Med stort intresse och vissa farhågor kommer jag att följa turerna. Om man har satt sig i samma idiotiska sits som med Olsen och Astrit går jag upp i atomer.

Det lät lite väl negativt. Bra scoutat återigen!
AIK Saywee
2011-09-15 00:19
pemo,
även en optimistisk Saywee gillar dina optimiska och lite "försvarande inlägg" efter alla förluster och önskar att jag kunde blunda vidare ...

... finns det inget som kan bli bättre., eller, kan vi "konstruktivt" hitta något som för ÖSK uppåt i tabellen, ja inte vet jag, det är därför jag evigt undrar?

du hittar ju bara några meningsläösa guldkorn, som resultatmässigt saknade betydekse ,,,

Vi torskade mot Gnaget, så enkel är det!
Örebro widemarsh
2011-09-15 00:14
Hade helt glömt bort vilket jätteläge Gerzic hade i 89:e, där måste man få bollen på mål. Men han blir väl för ivrig.

Förstår inte vad Hay sysslar med på Kushtrims till synes perfekta inspel, men det går väl lite för långt framför honom och han kommer fel i steget. Möjligtvis. Men nog ska han kunna anstränga sig och slänga fram ett ben.
Örebro pemo
2011-09-15 00:09
en lite sak till. När man ser matchen på TV så är inte Sammy så djävla dålig som jag tycker på plats. Samma med Kushtrim. Jobbar och sliter men är kanske lite rädd om benen. Rama däremot stoppar upp flytet när han alltid skall dra gubben två gånger. William hade det inte heller så lätt, men han är ju ung och bryter säkert ihop och kommer igen.

Fast om Berger hade skottat vid första läget i andra.....men som sagt. Vi skjuter på tok för lite "på chans" typ AIK:s 1-2. Fast han tar den på uppstuds, så det var ett koockrent skott.

Sen måste jag förtydliga mig, 1-2 var hade Hagge ett dåligt uppspel. Det var vid 1-1 som Eidur gick hem istället för att springa.
Örebro pemo
2011-09-15 00:01
Och nu har jag sett reprismatchen fram till 1-2 och kan konstatera Hagge slarvar lite i uppspelet, men samtidigt får dålig hjälp av Eidur vid 1-1
Dock måste jag försvara lite med att om Hey hade kastat fram benet ( som säkert Staaf hade gjort ) på inlägget vid 1-1 så hade han blivit matchhjälte.
Det är lätt att klaga på en försvarare, men nu har jag i lugn och ro kunnat konstatera att det brister en hel del i ÖSK:s skottvilja.

Men i en timme var vi väldigt bra. En hel del felpass från båda lagen förståss, men bra tempo. Däremot gjorde inte Eidur något säkrare intryck den här matchen. Det är alltid bra att se om en match så här, då man hinner se en hel del andra misstag som sker.

Nu glömmer jag den här och laddar upp för söndag.
God natt.
AIK Saywee
2011-09-14 23:58
widemarsh,
jag förstår dina funderingar, men det är svårt att vara expert i efterhand, men Alvbåge bör nog fundera på om det finns någon möjlighet att bli bättre ...?

... för kvitteringen, var bara början till den förväntade kollapsen och förlusten?
Örebro Butterix
2011-09-14 23:57
hmmm
Örebro Butterix
2011-09-14 23:55
ärligt. både alvens blogg och hans filmer suger. skiter i princip i om det tar bort hans koncentration. filmerna och hans blogg är bara usla.
AIK Saywee
2011-09-14 23:52
Farsen,
förlåt om jag verkar förbannad, menar du Bruno som tagits in som talang eller?

Berger har jag ju redan hyllat och Riski-lånet har jag också hyllat, vilka i övrigt kan jag hylla?

Eller är det Sixten´s förmåga som du vågar ifrågasätta?

Kontorsgänget gör väl så gott de kan, det är ju bara kontorsjobb, eller?
Örebro widemarsh
2011-09-14 23:43
Tycker Alvbåge är felplacerad vid 1-1, skottet är inte ens välplacerat men Alvbåge lyckas ändå inte få en hand på det. Bredsidor efter marken utanför straffområdet som går 1,5 meter innanför stolpen borde man klara av som allsvensk målvakt.

Men jag är ingen expert på något sätt när det gäller målvaktsspel, det är bara min känsla.
AIK Saywee
2011-09-14 23:41
Butterix,
tackar för kvällens "offsidesnack" via etern, det var mycket intressant, som media skulle höra, hehehe
AIK Saywee
2011-09-14 23:35
Farsen,
det är inte svårt att vara förbannad, när vi torskat 12 av 24 möjliga vinster, eller är det lungt och bra jobbat?

Jag vill bara se förbättringar, där det finns förbättringmöjligheter!

Positivismen får sig en släng , men talgoxen ger aldrig upp , Parus Major, han tutar året rundt, ger aldrig upp ... det kan inte jag heller göra!

Heja SPORT!
Örebro Butterix
2011-09-14 23:23
klostret har internet!
AIK Kribba
2011-09-14 23:03
Sawee, oavsett segern mot er,striden blir betydligt jobbigare om en europaplats nu utan Bangurorna. Det är bara att kämpa på och hoppas att övriga höjer sig.

Bara bra om vi helt räknas bort för övrigt. Vi har aldrig trivts som favoriter. Det är bara bra om vi inte är med i snacket där.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-09-14 22:53
Saywee/ Du om brukar vara så positiv och bjuda på roliga inlägg, verkar nästan förbannad. Lite synd. Jag tycker ändå att, när läget blivit som det blivit nu, man måste våga satsa på de som tagits in pga talang.

Och jag är inte heller en av de som är imponerad av kontorsfolket. Som jag skrivit förr. Vill man bli topp3 i allsvenskan och spela i Europa kanske man ska börja med att visa det på kontoret.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-09-14 22:49
pemo//

Ok, ett sista inlägg för någon vecka. Är helt ense med dig att ÖSK saknar en riktig hänförare på plan, själv är jag så gammal att jag t.o.m minns Totten som en sådan.

Eller en annan sport som Ishockey, när hårde Hardy smaskade till Krobbe i baken ordenntligt och vrålade jobba, fast då ÖIK ledde med typ 12-0 o fem minuter kvar ;)

Men allt gammalt spelar ju ingen roll alls, nu gör vi en gammal vanlig ÖSK-säsong, säger som Saywee, skall vi vara nöjda ändå, eller vems är felet? Är det bara otur? Om det bara är otur, varför kan vi då inte på över 100 år ha tur så vi vinner AS?

Tack o gonatt ;) Godzilla, ta fram släggan nu, ser fram emot det med stort nöje!

AIK Saywee
2011-09-14 22:42
Kribba,
campen är död, AIK som alltid nonchaleras, är med i medaljstriden, boråsarna bävar ....
AIK Saywee
2011-09-14 22:40
Alven borde ha räddat ÖSK från kvitteringsmålet!

Vet inte riktigt vad han pysslade med, tyvärr, oavsett vad som sägs eller skrivs, det var en tabbe, han är ju vår sista säkra utpost, elller?

Hans agerande efter målet kan jag också ifrågasätta?
AIK Kribba
2011-09-14 22:37
Är det något mål Örebro borde gräma sig för är det nog snarare 2-1. Där hade vi flax att den gick på er backs Wikströms? ben och ändrade riktning. 1-1 tycker jag inte var otur,eller tur för vår del. Det var ett väldigt fint skott av en av våra absolut bästa Skyttar,Viktor Lundberg...ett snyggt mål.

Tycker som sagt inte vi förtjänade 3 poäng iofs varken spel eller chansmässigt mot er. Spelmässigt har vi gjort betydligt bättre matcher mot Örebro,i Örebro tidigare. Dock var vi effektivast och det är ju oftast det mest avgörande.
Annons: