/fotboll/osk/forum/3502.aspx/fotboll/osk/forum/3502.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ösk-groda
2011-09-16 21:35
Måste det vattnas så mycket som det görs.....senast regnade det dessutom........det var många Ösk spelare som halkade i "gräset"........känns lite onödigt att ha det så blött ....
AIK Saywee
2011-09-16 21:33
Endera är gräset för snabbt, eller så är bollen för snabb, för spelarna verkar ju inte vara alltför snabba ;)

Sorry detta var kanske alltför ironiskt?
Örebro Ösk-groda
2011-09-16 21:29
Det konstiga gräset !!!!!! De har väl glömt klippa det :-)
AIK Saywee
2011-09-16 21:24
Variation och flexibilitet är sällan fel, om man är alltför statiska och lättlästa, en bra förbättringsmöjlighet evenutellt, fast jag vet inte om det är detta som är det största problemet, eller ens ett problem, det verkar ju finnas några andra?

Vad är det för fel på det konstiga gräset, exempelvis?
Örebro Aspen
2011-09-16 21:23
pemo //Var har jag påstått att Sixten är en medelmåttig tränare?? Du hittar inget sådant. Den kritik som jag framst framfört mot Sixten är hanteringen av ÖSK U och talangerna i A-truppen. Alltså mer att aggera i klubbens intresse och att hantera ungdommar. INGEN ungdom utvecklas av att sitta på bänken eller läktaren. Försök inte tillskriva mej något jag inte sagt.

För att göra en utvärdering av hur den sportsliga verksamheten sköts behöver man inte ha inblick i korridorspelet (vilket inte jag inte har). Sportbladet gjorde en utvärdering av spelaraffärena under transferfönstret för ett tag sedan. Tror inte dom sprang i alla 16 lags korridorer. Det kan man göra bättre på annat sätt
Örebro Ösk-groda
2011-09-16 21:11
Saywee
kan vara bra någon gång göra en kort hörna,.... även om jag i princip inte gillar det ....brukar inte bli något.......men att göra en variant av en kort hörna.....Titta på Barca, de kör ju nästan bara med korta hörnor så de får behålla bollen hos sig ....kanske dåligt att jämnföra..... men ändå ..
AIK Saywee
2011-09-16 21:08
Ösk-groda, absolut, konkurrens helt enkelt,

att vissa är givna, för något som sällan fungerar, är inte helt smart, eller?

Vi måste våga variera, så vi inte blir lättlästa, i det sätt vi vill agera och spela?
Örebro Ösk-groda
2011-09-16 21:04
Saywee
Man borde kanske h flera alternativ som kan slå en hörna...........även en högerfot från vänster....tror att Pålle har gjort några hörnor från vänster....om inte minnet sviker ..
AIK Saywee
2011-09-16 21:01
Ösk-groda, ja det är knepigt att inte tränarna bryr sig om sådan långsamhet, nonschigt helt enkelt.

Typiskt klar förbättringsmöjlighet under en säsong, med lite konkurrens, eller?

Kan vi bli bättre? Ja det kan vi, men bara om viljan och förmågan finnns!
Örebro Ösk-groda
2011-09-16 20:52
Sitter å tittar på GAIS-IFK Norrköping .....starkt jobbat av Peking ...fixar nog 3 poääng nu .............men det var någon/ra som gnällde på Sammy var långsam över banan å slå hörnor .....har sett Kenneth Gustavsson vara minst lika seg...så det finns fler .....
AIK Saywee
2011-09-16 19:38
Sådärja, då är "fotbollspulsen" fixad :)

Heja SPORT!
Örebro pemo
2011-09-16 16:23
Aspen och ÖSK-Karl// OK., jag litar på er. Själv har jag ingen inblick i korridorspelet. Men att påstå att Sixten är en medelmåttig tränare, då är man ute och cyklar. Ingen tränare kan gå runt med 29 spelare och hålla en hög kvalité i allsvenskan. Det är tyvärr den bistra sanningen.
Som jag sagt tidigare, vi gör ett bokslut när serien är klar.
Örebro Aspen
2011-09-16 15:51
pemo //Elitfotboll är en entreprenörliknade verksamhet. Det finns inga objektiva sanningar utan endast strategier och utvärderingar.
ÖSK ser ut att behöva förbättra sina strategeri för både rekrytering (scouting) och försäljning av spelar. Det visar en enkel utvärdering. Se för övrigt bloggen osynligahanden som ger ÖSK:s VD ett gott betyg. Däremot kan SoS förbättras å det kraftigast.

ÖSK är så bra det kan bli, bättre går inte om man saknar visioner
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-09-16 15:31
Snälla pemo//

Det är ju bara att se hur Sjögren skickade iväg den hala ålen Cabrerera ensam med Porokara till Israel och följderna av det. Sedan vet jag med 100% säkerhet att Wiken förra gången hans kontrakt var påväg att gå ut fick påminna Sjögren om detta. Porokara som slogs för sin landslagsplats och proffskontrakt hade i det tidiga läget säkert kritat på för ett år till om Sjögren hotat med läktaren i ett år. Nu är inte jag direkt en förespråkare för sådana metoder. Men som paret Cabrera/Porokara uppförde sig så hade jag stött en sådan åtgärd.

Ändå tycker jag Sjögren gjort ett bättre jobb än Sixten, men det blev tyvärr som en stor sponsor sa till mig, trots att jag inte trodde det var möjligt, styrelsen kommer att göra det lätt för sig och förlänga med Sixten. I mina ögon är han en mycket medelmåttig tränare och en usel coatch. När vände t.ex ÖSK ett underläge senast och när tappade vi så mycket poäng i matcher trots ledningsmål? Jag anser det vara tur att vi ser ut att undvika kvalplats.

Nej, något är mycket fel i klubben, säkerligen flera saker.
Örebro Hlynur
2011-09-16 14:57
Fantastiskt kul att en ev. cupfinal spelas på Behrn Arena!

Helsingborg och Kalmar känns inte omöjliga på hemmaplan. Elfsborg borta i en semi känns dock tuffare.
Örebro pemo
2011-09-16 14:08
ÖSK Karl// Det skulle var kul att få veta på vilket sätt Sjögren har missat. Objektivt alltså. Spekulera kan man alltid, men då hamnar man ofta långt från sanningen.

I dessa Bosman-tider så måste alla klubbar ha en budget för rörelsen som inte är inberäknat försäljningar. Skriver jag ett kontrakt på X-år är det en överenskommelse mellan minst två parter. När X år har gått så är det ju fritt fram att förhandla igen. Det finns ingen LAS på att alla anställda skall förhandlas om ett år innan kontrakten går ut.

Nä, sanningen är väl att det är ekonomin som styr. Hade ÖSK 200 miljoner så skulle säkert kontrakten vara klara för länge sedan.
Örebro 'den oumbärlige
2011-09-16 13:32
Är intresserad av att se hur man löser Riski om han fortsätter på samma sätt. Dock måste spelaren lösas från polska klubben, så det blir en trepartsförhandling.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Henry Fiat
2011-09-16 12:56
Ösk-Karl//

Är det inte så att man kan se på båda sidor av myntet? Att förlänga med en spelare i tid kan ju vara svårt om spelaren i fråga inte vill förlänga samtidigt som att sälja en spelare kan vara lika svårt om det inte finns intresse hos någon annan klubba att köpa spelaren!

Sen är jag frågande till varför Ösk ska byta spelsystem nu helt plötsligt? vi har ju både spelare för detta spelsystem nu samt att det sitter rotat hos de flesta spelarna. Det handlar väl inte om hur sönderläst spelsystemet är utan hur bra spelarna är på att följa matchplanen. Ta barcelona till exempel, alla lag vet hur dom spelar men dom gör det så bra så att det inte spelar någon roll.

Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-09-16 12:13
Aspen//

Superstategen Sjögren har ju tyvärr missat att förlänga viktiga kontrakt i tid, alternativt sälja spelare i tid. Men nu är ju säsongen i AS körd, så nu kan vår demontränare passa på att testa ett eller fler alternativa spelsystem, två säsonger till med det sönderlästa verkar inte så spännande?

Sedan tycker jag att ÖSK lika gärna kan slå ut sina vänsterhörnor till inspark så vi slipper ödsla tid och få kontringar emot oss.
Örebro Aspen
2011-09-16 10:24
Tro inte det bli lättar när Haddad inte är skadad längre!!! Han har sådan kapacitet så då är frågan när han blir såld.
Klubben måste alltid ha flera färdig scoutade spelare "på lager" så man direkt kan inleda förhandlingar när någon lämnar eller blir långtidsskadad.
Sjögren är väl en superstrateg utan dess like och det behöver en sportchef vara. Man får det intrycket med Panama värvningen.
Örebro baskern
2011-09-16 09:16
Endast 9 platser kvar i familjebussen!
Örebro kenya
2011-09-15 23:59
Pemo/ Tror du är inne och nosar på något här men självklart svårt att sätta fingret på exakt vad som är anledningen. Förhoppningsvis kan vi / Sixten / Sjögren lära av det här och även kunna bygga på något fram till nästa säsong.

På anfallssidan tror jag man resonerade så att Haddad skulle vara första alternativ följt av en ung Atashkadeh som kunde hoppa in i matcherna. Kushtrim, Rama och Paulinho kan säkert spela anfallare men då helst i ett tvåmanna-anfall. De sågs förmodligen som tredje - fjärde reserver om det verkligen skulle krisa vilket det uppenbarligen gjorde den här säsongen.

På försäsongen var detta dock svårt att förutspå när Haddad öste in mål och såg frisk och kry ut. Man hoppades väl att om en avstängning eller skada dök upp så skulle man kunna ersätta honom ett par matcher med en annan spelare av de nyss nämnda. Även Robin Staaf var då på väg tillbaka från sin skada. Att han sen blev borta hela säsongen, ja det är som det är.

Nu kommer vi komma till nästa säsong med en större vetskap men vet inte om det gjort mig klokare. Låt säga att Haddad blir frisk och återigen öser in mål på försäsongen. Hur ska ÖSK resonera då? Ta in en till utpräglad center eller chansa med Haddad? Det jobbiga med dessa centrar är ju att de är svårplacerade på någon annan position i laget så då måste en av dessa nöta bänk.
Örebro kenya
2011-09-15 23:47
Öreskå - 66// Jag noterade också ett par riktigt fina skott på liggande boll från Pino. Synd bara att Allsvenskan inte tillåter handbollsbyten så vi endast kunde plockat in honom när vi får ett sådant läge. ;)
Örebro pemo
2011-09-15 23:08
Ta det där med otur lite med en glimt.
Det är klart att på vår nivå så är det oskicklighet också att vi inte gör mål, eller kan hålla en ledning. Men fortfarande är det största felet i år den stora omsättning på startspelare. I första hand ligger det på tränaren att ta ut bästa spelarna. Att några kanske är bättre på träning än på match, den situationen finns i alla klubbar.

Där tror jag att vi åskådare/fans blir lite lurade eftersom vi inte är med på alla träningar. En kille som sätter allt på träning visar potential och får då kanske några extra chanser i en startelva.

Vad jag kan förstå av årets lag, så fick Paulinho hoppa in för tidigt. Ej grundtränad och därför lättare skadad. Anttonen och Haddad försvann också tämligen omgående.

Nästa problem var Bedoya/Almebäck. Hur skulle tränare balansera där? Bästa laget för stunden eller tänka långsiktigt och bänka spelare som inte vill vara kvar? Svårt fall, doktorn grät. ;)

Fast är det också hela sanningen? Kan det vara så att vi har värvat fel? Efter kritiken att ungomarna inte stannar i Örebro så knöt vi till oss tre -fyra stycken som inte var färdiga ännu, samt slogs om samma plats. Dvs. fem yttrar och fyra def.mittfälatare lite enkelt uttryck. Men ingen spets eller mittbacksaspirant.

Det konstiga är att varken Rama, Paulinho eller Kushtrim kunde spela topp, vilket Sixten(?) påstod. Så med en skadad Haddad och William så fans det ingen typ av spelare som passade Sixtens spelidé. Om han sen ville värva igen men inte fick eller hur man resonerade har jag ingen inblick i.

Fast vi har haft samma målvakt. 3/4 av backlinjen har varit samma personer de flesta matcherna, vilket bidragit till att vi inte släppt in katastrofalt många mål.
MEN
Nordin har varit ganska ensam på mitten match efter match. Nya medspelare allt som oftast. Och frammåt, tja där vet vi ju var skon klämmer. Astvald, Rama, Kushtrim, Paulinho, Staaf, Haddad, Josef, och säkert några till har alternerat.
Då blir det ingen kontinuitet.

Så min enkla slutsats på denna långa drapa är att Sixten hade en idé på vilka spelare han skulle ha i januari, men fick snabbt tänka om. Och det har inte gått smärtfritt. Så det lustiga är att när vi tog fyra raka segrar här i somras sa Nordin att det blev enkelt när vi spelar som Sixten säger.

Då undrar jag varför de inte gör det varje match.
God natt alla vänner.
Ni andra kan sitta uppe och fundera. ;)
Öreskå - 66
2011-09-15 21:24
Angående känsliga föter//
Vet inte om någon tänkte på de. Menföre AIK-matchen så stod Brunet och visade att han hade väl så känsliga fötter, när det gäller frispark. Han stod och slog i allafall ett par riktigt tjusiga sparkar mot borte krysset. I en frisparkssituation till vänster om straffområdet, skulle det vara riktigt intressant att se honom lägga en frispark.
Örebro Brus-Nilsson (Ge Abdulahi chansen)
2011-09-15 20:10
Aspen
Sänt: 2011-09-15 18:31//
När jag har eller gör fel så är det otur.....inte oskicklighet.
:-D
Örebro Aspen
2011-09-15 18:31
Vad är skillnaden mellan otur och oskicklighet?
Svar: Har man otur ofta kan det bero på oskicklighet

En klycha: tabellen ljuger aldrig
AIK Kribba
2011-09-15 17:46
Marquis de Sade

Ja,jag tänkte faktiskt lite på AIK i det resonemanget också. Vi har för allan del också varit riktigt ojämna.....MEN, ett stor skillnad är dock,när vi varit uppe i topp så tog vi guld också...
Örebro Miroslav kuba
2011-09-15 17:45
Fan vad trögt det går på hemmaplan i år!! Vi har bättre stats borta men nu är det dags för en hemma vinst!! Krossa Göteborg!!
AIK Saywee
2011-09-15 16:46
pemo, det är väl klart att vi har haft otur, jag kan inte hitta något annat att skylla på :(

Konstigt konstgräs och skador drabbar ju även andra lag?
Annons: