/fotboll/osk/forum/348.aspx/fotboll/osk/forum/348.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Jonas r
2017-02-14 21:15
Ang PL Där består många av publiken av sk fotbollsturister vilket är en effekt av din vän marknadsekonmin. Där blir laget ett varumärken som ett fint klädmärke att ha på sig framför något annat genuint och lokalt som folket i staden kan forknippa sig med. Såklart de inte kommer bli exakt så i Sverige men vill ändå höja ett varningens finger när man hyllar pl och England.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pedretti - Admin
2017-02-14 21:13
Ser gärna att Brendan får spela mot Åtvid som högerback.
Främst för att han gjorde bra ifrån sig förra gången, sen att han spelade bra som högerback mot GAIS i cupen förra året.
Och då nätade han också!
Örebro Jonas r
2017-02-14 21:10
[QUOTE=Bastard on Parade]Och du förstår uppenbarligen inte hur en marknadsekonomi fungerar. Jag tycker också att det är tråkigt att folk inte har råd att gå på fotboll, men vad ska klubbarna göra när det finns många fler som vill se matcherna än vad de kan ta in på arenorna? Hur är det inte eftersträvansvärt att ÖSK ska sälja ut arenan? Det är väl precis det som ÖSK vill och det är ju nästan ett måste för att få mer publikintäkter och höja sponsorvärdet. Vill inte du ÖSK:s bästa? Min poäng är att det inte är ett realistisk utveckling i Sverige att det helt plötsligt blir otroligt dyrt att gå på fotboll. En utveckling likt Premier League är inte trolig helt enkelt. Jag hakar inte upp mig på detaljer, utan tycker att hela ditt resonemang är konstigt. Du har ju inget stöd för dina magkänslor. Ska jag låta det vara oemotsagt? Du kräver att alla andra ska komma med stöd för sina argument (krävde inte du att någon skulle lista alla baklängesmål som Ring var orsaken till?), men du ska få slänga ut dig magkänslor som fakta? [/QUOTE] Ojojo du skjuter hej vilt och överallt. Ang kritik kring har jag varit kritisk mot dem som ej kunnat konkretisera vad man menar nu senast så gav nagon har en bra redogörelse över alla hans misstag sånt uppskattar jag sen kan du kalla det magkänsla om du vill. Du hyllar marknadsekonomin och jag är en motståndare till den utifrån kommer vi nog inte bli mer överens. Klart att jag vill ha utsålda arenor vad är de för dumt påstående! Jag vill bara att en levande supporterkultur och medlemsdemokrati ska leva vidare. I en värld där marknadsekonmin får styra så kan dessa två riskera att försvinna med de verkar svårt för dig att ta in!
Örebro Brandao
2017-02-14 21:07
Hitta avslut!

Lorentzsson behöver väll inte vara självskriven? Jag tycker Brendan är lite sexigare, särskilt mot Åtvid hemma!
Örebro Brandao
2017-02-14 21:05
Aspen

Gillar ditt lag skarpt!!
Örebro Hitta avslut!!
2017-02-14 21:03
@Aspen.:

Lorentzon då? Eller har jag missat något?
Örebro Bastard on Parade
2017-02-14 21:01
@Jonas r:

Och du förstår uppenbarligen inte hur en marknadsekonomi fungerar. Jag tycker också att det är tråkigt att folk inte har råd att gå på fotboll, men vad ska klubbarna göra när det finns många fler som vill se matcherna än vad de kan ta in på arenorna? Hur är det inte eftersträvansvärt att ÖSK ska sälja ut arenan? Det är väl precis det som ÖSK vill och det är ju nästan ett måste för att få mer publikintäkter och höja sponsorvärdet. Vill inte du ÖSK:s bästa?

Min poäng är att det inte är ett realistisk utveckling i Sverige att det helt plötsligt blir otroligt dyrt att gå på fotboll. En utveckling likt Premier League är inte trolig helt enkelt. Jag hakar inte upp mig på detaljer, utan tycker att hela ditt resonemang är konstigt. Du har ju inget stöd för dina magkänslor. Ska jag låta det vara oemotsagt? Du kräver att alla andra ska komma med stöd för sina argument (krävde inte du att någon skulle lista alla baklängesmål som Ring var orsaken till?), men du ska få slänga ut dig magkänslor som fakta?
Örebro Aspen.
2017-02-14 20:53
Lördagens lag

Jansson
Brendan - Ny - Almebäck - Ring
Rogic
Mårtensson--Nordin
Besara-Yannis-Ayaz

Örebro Jonas r
2017-02-14 20:47
[QUOTE=Bastard on Parade]Nej, jag förstår inte vad du menar. Du tycker att 399 kr är för mycket och verkar inte vara nöjd med produkten när arkivet är borttaget. Din kritik är faktiskt ganska likvärdig den som många här har yttrat om ÖSK. Om du är emot kommersialisering så borde du rimligen vara emot att ÖSK bedriver verksamheten i ett aktiebolag och att vi tar in privata aktieägare. Men det har du inga problem med, för ÖSK gör aldrig några fel enligt dig. Vad är det för kausalitet mellan mer pengar från TV-rättigheter och urholkad medlemsdemokrati? Är det din magkänsla eller har du stöd det påståendet? Man kan tycka mycket om Premier League, men faktum är att de flesta arenorna säljer ut sina matcher och har supportrar runt hela världen. Det är väl knappast tv-rättigheterna som gör att folk inte har råd att besöka arenorna, utan det är utbud och efterfrågan som har trissat upp biljettpriserna till matcherna. Det är knappast aktuellt i Allsvenskan. Man får inte kritisera att ÖSK för att de inte värvar bra spelare, för du brukar vara snabb med att nämna att ÖSK inte har pengarna. Här kan vi och andra klubbar få in 10 miljoner kronor extra till budgeten bara så där, men det är du emot för att din privata kostnad KAN bli större? [/QUOTE] Du har uppenbarligen svårt att ta in vad jag menar. När du skriver skriver att Premier League har slutsålda arenor så visare de bara ytterligare hur långt vi står ifrån varandra. Att en ligan har slutsålt och många supportrar är inget eftersträvansvärt. Att arbetarklassen i England inte längre har råd att se sitt lag live det är ett problem. Men poäng är vad som händer när strävan efter pengar blir för stor och där vara tv avtalet bara en lite del men du hakar lätt upp dig med detaljer istället för det stora hela.
IFK Göteborg smichael
2017-02-14 20:45
Hallå där fotbollsvänner!
Jag läser sista terminen på socialpedagogutbildningen på Önnestads folkhögskola. Jag skriver nu på mitt examensarbete om supporterkulturen inom herrfotbollen - både dess positiva och negativa aspekter. Jag använda mig av litteratur och vetenskapliga artiklar samt även genomföra fyra djupintervjuer och en enkät. Så om några av er skulle vilja göra just min enkät vore jag väldigt tacksam! Enkäten bör ta ca 2-3 minuter och alla svaren är anonyma!

Tack på förhand!

https://goo.gl/forms/PKeprzwp7EFBlKPy1

P.s. Resultatet från enkäten kommer att sammanställas till dels en skriftlig sammanfattning och även ett diagram som jag kommer använda mig av i min muntliga redovisning.
Örebro Jonas r
2017-02-14 20:40
[QUOTE=Vinnartradition]Tidigare gick det enbart att se matcher på en enhet åt gången. De har dock ändrat det sedan några månader tillbaka. Saxat från C Mores "vanliga frågor": "Hur många enheter kan jag streama C More på samtidigt? Du kan streama C Mores utbud på två enheter samtidigt." [/QUOTE] Gött det var goda nyheter blir lite billigare trots allt.
Örebro Jonas r
2017-02-14 20:38
[QUOTE=Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle]Tycker Dortmund gjort mycket för att kompromissa. Bla att till varje pris hålla kvar ståplats (Europas största ståplats vars sektion tar 25 000 åskådare - Den gula väggen) och fortsätter hålla moderata priser där. Läste att PM är så dyrt att besöka att flera engelsmän tar en weekend i Dortmund och ser fotboll där. Och det blir sammantaget inte dyrare trots resekostnader. Läste att det funnits flera krafter som vill göra om delar av sektionen till sittplats och också höja priserna för ståplats med Dortmund vägrar. Heder åt sådana klubbar tycker jag [/QUOTE] Word. Tyskland är ett föredöme som visar att man bibehålla sin själ och samtidigt konkurrera i Europa.
Örebro Vinnartradition
2017-02-14 20:31
@Jonas r:
Tidigare gick det enbart att se matcher på en enhet åt gången. De har dock ändrat det sedan några månader tillbaka. Saxat från C Mores "vanliga frågor": "Hur många enheter kan jag streama C More på samtidigt? Du kan streama C Mores utbud på två enheter samtidigt."
Örebro Bastard on Parade
2017-02-14 20:29
@Jonas r:

Nej, jag förstår inte vad du menar. Du tycker att 399 kr är för mycket och verkar inte vara nöjd med produkten när arkivet är borttaget. Din kritik är faktiskt ganska likvärdig den som många här har yttrat om ÖSK.

Om du är emot kommersialisering så borde du rimligen vara emot att ÖSK bedriver verksamheten i ett aktiebolag och att vi tar in privata aktieägare. Men det har du inga problem med, för ÖSK gör aldrig några fel enligt dig. Vad är det för kausalitet mellan mer pengar från TV-rättigheter och urholkad medlemsdemokrati? Är det din magkänsla eller har du stöd det påståendet?

Man kan tycka mycket om Premier League, men faktum är att de flesta arenorna säljer ut sina matcher och har supportrar runt hela världen. Det är väl knappast tv-rättigheterna som gör att folk inte har råd att besöka arenorna, utan det är utbud och efterfrågan som har trissat upp biljettpriserna till matcherna. Det är knappast aktuellt i Allsvenskan.

Man får inte kritisera att ÖSK för att de inte värvar bra spelare, för du brukar vara snabb med att nämna att ÖSK inte har pengarna. Här kan vi och andra klubbar få in 10 miljoner kronor extra till budgeten bara så där, men det är du emot för att din privata kostnad KAN bli större?
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-02-14 20:22
@Jonas r:
Tycker Dortmund gjort mycket för att kompromissa. Bla att till varje pris hålla kvar ståplats (Europas största ståplats vars sektion tar 25 000 åskådare - Den gula väggen) och fortsätter hålla moderata priser där. Läste att PM är så dyrt att besöka att flera engelsmän tar en weekend i Dortmund och ser fotboll där. Och det blir sammantaget inte dyrare trots resekostnader. Läste att det funnits flera krafter som vill göra om delar av sektionen till sittplats och också höja priserna för ståplats men Dortmund vägrar och står emot. Heder åt sådana klubbar tycker jag
Örebro Jonas r
2017-02-14 20:19
[QUOTE=Hitta avslut!!]Tror Sverige mötte Brasilien i London. Helt oviktigt iofs. Ber om ursäkt för besserwisserfasonerna... Jag delar på både Viaplay och Cmore med ett par kompisar. 10miljoner är finfina pengar. Det krävs en hel del sålda souvenirer och korv m bröd för att nå upp dit. Grattis Allsvenskan! [/QUOTE] Cmore kan man tyvärr inte dela isf nåt nytt för i år. Dvs förut kunde man inte kolla på en match samtidigt på olika enheter. Apropå att man får massor film och andra matcher. Jag pratar fortfarande om supporterpersketivet dvs vi som faktiskt bara vill välja eller bara har tid att kolla på ösk jag skiter väl i att jag kan kolla på film och serier eller andra matcher jag vill bara se svartvitt!
Örebro Jonas r
2017-02-14 20:15
Bop Svårt med flera bollar i luften. Det är inte hyckleri. Jag ställer inte krav på cmore jag ifrågasätter fotbollens kommersialisering. Cmore vill tjäna pengar inger konstigt med det. De jag vänder mig emot är till vilket pris allsvenskan ska bli bättre. Den yttersta konsekvens blir urholkad medlemsdemokrari å la Premier League för att kunna locka miljonärer till klubben. En annan del är priset på entrébiljetten en tredje är priset för cmore. Cmore lägger jag inget ansvar på men klubbarna har såklart ett ansvar på att trissa upp priset. En grov jämförelse är Premier League som är en fantastisk fotbollsprodukt men tyvärr på bekostnad av fansen och sin själ. Förstår du nu vad jag menar?
Örebro Hitta avslut!!
2017-02-14 20:08
Tror Sverige mötte Brasilien i London. Helt oviktigt iofs. Ber om ursäkt för besserwisserfasonerna... Jag delar på både Viaplay och Cmore med ett par kompisar. 10miljoner är finfina pengar. Det krävs en hel del sålda souvenirer och korv m bröd för att nå upp dit. Grattis Allsvenskan!
Örebro Lekiller
2017-02-14 20:02
Bra diskussioner nu. Tv avtal är viktiga men någon ska ju betala för kalas också.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-02-14 19:57
Det här med tv-avtal är komplext. Utan att vara någon expert inser jag att nya intressenter kikar på vad som gick snett för Kentaro Group, som hade rättigheterna till allsvenskan och superettan tills de gick i konkurs 2014. Det tv-avtalet var vad jag förstår betydligt mer lukrativt än det nuvarande. Under den perioden hade Kentaro även rättigheter till brasiliansk fotboll, och Sverige mötte Brasilien i Schweiz vid något tillfälle. Kentaro agerade alltså grossist och sålde vidare rättigheterna (till canal plus var det väl). Lite nyfiket undrar jag även om ni inte delar på cmore/viasat-abonnemang mellan flera hushåll? Man får väl vara inloggad på tre enheter samtidigt?
Örebro Bastard on Parade
2017-02-14 19:49
@Jonas r:

Så du tycker att man ska bidra genom att vara medlem och köpa matchbiljetter/säsongkort, men sedan få se matcherna billigt hemma (och då är tv-rättigheterna en av de största intäktskällorna för klubben)? Tidigare jämförde du icke-medlemmars kravställande på ÖSK med att det är orimligt att en person som handlar hos ICA börjar kräva saker av dem. Är inte din argumentation lite hyckleri när du kräver bättre produkt av Cmore samtidigt som du inte vill betala mer och TV-rättigheterna förväntas bli dubbelt så dyra?

För 399 kronor får du mer än bara 4 matcher per månad. Du kan se andra allsvenska matcher och som det är nu så ingår ju SHL hos Cmore också. Utöver det så får man tillgång till filmer och serier samtidigt som man inte betalar per tittare. Tar man med sig hela familjen till matcherna så blir det snabbt dyrt. Hur det ser ut 2020 vet man ju inte. Paketeringen av rättigheterna kan ju se helt annorlunda ut och det kan ju till och med bli billigare om man endast är intresserad av Allsvenskan om man slipper subventionera sådant som har få tittare.

Och skulle TV-paketen bli för dyra så att fler hellre tar sig till arenorna så är väl det positivt? ÖSK får mer pengar från TV-avtalen och fler besökare.
Örebro Jonas r
2017-02-14 19:15
Vet inte om jag håller med. Redan nu har vi fans fått betala priset. 399kr är ca 100 per match vilket jag hade betalat på plats om jag stått på västra stå, det är ett problem.
Örebro Bastard on Parade
2017-02-14 18:54
@_Adde_:

Jag tycker absolut att det är positivt om TV-rättigheterna säljs för ett större belopp om det innebär att klubbarna får dubbelt så mycket pengar. Hur ska vi annars öka våra intäkter med ca 10 miljoner kronor per år? Höja priset på biljetter? Dyrare öl och kaffe på Vallen? Dyrare souvenirer? Hitta en absurd storsponsor som vi aldrig ens har varit i närheten av tidigare? Ta in 10 miljoner kr per år genom nyemissioner?

Det är ju alltid någon som får betala för det i slutändan, men allt behöver inte hamna på oss supportrar. Om Cmore skulle få för sig att dubbla priset på sportpaketet ifall de köper rättigheterna så innebär ju inte det att de får in dubbelt så mycket pengar. Allsvensk fotboll har nog en relativt hög priselasticitet så många skulle säkerligen säga upp sina abonnemang. Vissa kanske ser fler matcher på plats istället, andra kanske ser fler matcher på någon pub/restaurang i närheten, vissa kanske köper hem matcher tillsammans med bekanta, medan andra säkert nöjer sig med sämre kvalitet och letar efter fulstreams så länge det inte är olagligt att kolla på streams. En liten del kanske tappar intresset och ser färre matcher totalt sett om priserna höjs. Kontentan av det hela är att det inte är troligt att priserna chockhöjs till absurda nivåer, men visst kan det bli något dyrare än vad det är idag.

10 miljoner kronor extra i driften å andra sidan kan höja kvaliteten på Allsvenskan ganska mycket. Det blir enklare att konkurrera med klubbar i framför allt Norge, men även vissa av klubbarna i Danmark. Bättre möjligheter att värva bättre spelare ger ju en bättre produkt, vilket kan locka fler besökare till arenorna.
Örebro Jonas r
2017-02-14 18:28
En sak ska jag ge cmore creed för och de är deras satsning på försäsong, de minskar abstinens en aning och gör att uppehållet känns kortare.
Örebro Brandao
2017-02-14 18:27
Tycker det är bra gjort av ÖSK och försökt på bättre spelare, dock kan dom ha skitit i det blå skåpet när dom inte fått spelare i den kalibern dom sökt.Fick en känsla av att dom bytt lite strategi nu och kanske letar lite bredare då tiden börjar rinna i väg.. Men ambitionen är bra och som sagt, bra spelare vill Starka klubbar ha och ÖSK behöver ha lite tur att landa en riktig drake.. Mitt tips nu är att vi får se ett lån på en habil spelare (anfallare) från en lite större klubb som söker speltid..
Örebro Jonas r
2017-02-14 18:25
Den yttersta konsekvens när pengar får styra ar Premier League. Där har de gått så långt att engelska fans åker till Tyskland för att kolla fotboll för de är billigare och framför allt mer genuint.
Örebro Lekiller
2017-02-14 18:13
[QUOTE=_Adde_]Är det verkligen så goda nyheter? Blir ju vi fans (konsumenter) som får betala kalaset. Jag tycker redan att priset ligger nära smärtgränsen med avseende på kvalité på produkten (fotbollen och produktionen) trots en stark kärlek till klubben. [/QUOTE] Det är ju såklart baksidan av myntet! Men frågan är ju om Cmore har pengarna till att förlänga? De har ju som sagt inte ens pengar nu eller kunnande till att lösa en del strul som finns. Arkivet är en sak. Kanske går Viasat in å köper även allsvenskan?
Örebro Jonas r
2017-02-14 18:00
Exakt redan nu har cmore höjt till 399kr de är fanimej hutlöst speciellt då man fortfarande är hänvisad till repriser då dem tagit bort arkivet. På viasat får du cl och dem största ligorna för samma pris.
Örebro Jonas r
2017-02-14 17:53
[QUOTE=_Adde_]Är det verkligen så goda nyheter? Blir ju vi fans (konsumenter) som får betala kalaset. Jag tycker redan att priset ligger nära smärtgränsen med avseende på kvalité på produkten (fotbollen och produktionen) trots en stark kärlek till klubben. [/QUOTE] Instämmer och nu har
Örebro _Adde_
2017-02-14 17:19
@Lekiller:

Är det verkligen så goda nyheter? Blir ju vi fans (konsumenter) som får betala kalaset. Jag tycker redan att priset ligger nära smärtgränsen med avseende på kvalité på produkten (fotbollen och produktionen) trots en stark kärlek till klubben.
Annons: