/fotboll/osk/forum/3369.aspx/fotboll/osk/forum/3369.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 13:00
Aspen: Det är absolut en tuff nöt att knäcka, men vill vi vara ett topplag så måste vi agera som ett. Annars blir vi som bäst det vi alltid varit. Ett mittenlag i den nedre regionerna. Det krävs KONSTANT satsning och vidareutveckling för att inte stanna av utvecklingskurvan. Något som man får hoppas att styrelsen också förstår. Men jag har förtroende för att vi är på väg åt rätt håll. Men jag tror inte på ett SM-guld inom kort. Tyvärr inte. Men jag väljer realistiska målsättningar, skulle vi då prestera över målsättningen så är det ju oerhört kul istället för att underprestera och må som ett lik.
Vi måste till att börja med åter hitta tillbaka till vårt eget spel.
Jag har bara sett glimtar av det i år. Mest har det blivit ett enda långt bolljagande. Men som sagt tendenserna finns där, och vi såg fragment av ÖSK anno 2010 i senaste matchen mot Malmö. Kan vi bara hitta rätt spelare och rätt spel så kommer vi se det i tabellen, det är ju självklart.
Örebro Aspen
2011-10-27 12:50
pemo //Lyckad utveckling och tillvaratgande av talanger kräver oerhört mycket av klubbarna. Både på sportchefssidan och tränarsidan.
Exempel på sådana som lyckats är MFF, HeIF, Elfsborg, IFKG med talangutvecklare som Jonas Thern, Roger Gustavsson, m fl. Djurgården försöker att ansluta.
Det är klubbar som lyckas med att utveckla och sälja talanger och som kommer att vara stabila topplag. Med all rätt.
ÖSK har mycket långt dit. Jag undrar vilken grund ÖSK ska stå på för att blir ett stabilt topp 4 lag. Det är något för SSSSSSS att förklara.
Man kan titta på dom som lyckas i stället för att gråta över dom som misslyckats.
AIK Saywee
2011-10-27 12:35
Pemo, 11:58,

... höll du ned S-tangenten lite för länge, eller la du avsiktligt till två nya S?

Sixten
Sjögren
Sköldmark
Styrelsen
Spelarna
Scouterna

... vet att jag själv ligger risigt till ;)
AIK Saywee
2011-10-27 12:31
storastyggajohan, pemo och oroT//

Mycket bra inlägg!
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 12:27
Håller helt klart med dig oroT! Nu när både Kihlen och Nordback försvinner krävs det verkligen. Kihlen var riktigt bra för 2 år sedan och kämpade kopiöst. I år har han saknats något enorm och inte alls varit i samma form när han väl medverkat.
Alla lag behöver sin kämpe. I alla falla alla framgångsrika lag.
För att nämna några: Xavi, L Blanc, Thomas Andersson, Lars Larsen, Håkan Mild (tänker framförallt sverige 94), Patrick Viera, Makelele. Listan kan göras lång. Spelaren behöver inte vara tekniskt briljant, men ha goda ledaregenskaper, arbetskapacitet, en hög moral och ett stort hjärta.
Någon som man alltid kan förlita sig på, någon som aldrig viker ner sig, någon som tar det där gula kortet när det behövs. UTAN att tjaffsa. Någon som går in hårt i alla dueller utan att för den skull spela fult. Sådan var Kihlberg 2010... 2011 var Kihlen en trött och småskadad åldring. Tyvärr då jag verkligen gillar hans spelstil. Barsom är inte en dålig idé alls. Minns hur hela klubben växte när han kom till oss 2007. Han var den stora pådrivaren som åter fick fart på laget när vi spelat oerhört dåligt en tid. Denna typen av spelare skulle verkligen behövas. Kanske inte just Barsom då jag tycker han tappat lite de senaste åren. Men den typ av spelare som tidigare nämnda spelare representerar. Någon som kan höja moralen i hela truppen, lagpappan som oroT sade.
Man underskattar ofta denna roll oerhört.
Men ett lag behöver krigare, inte bara teknisk briljans.
Kort och gott en pådrivare som inte viker ner sig när det blåser snålt.

OT: Sitter på jobbet och försöker skriva utan att bli påkommen av chefen. Något som kan påverka hur jag skriver. Så om det är väldigt rörigt så är det helt enkelt avspeglat av situationen. Men jag hoppas budskapen går fram i alla fall? =)
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-10-27 12:16
Väldigt bra skrivet av storastyggajohan där nere.

Speciellt:
"Att leva med ÖSK i motgång är ungefär som att konstant leva med en lätt depression för mig. Jag blir låg." är ju något man känner igen sig på pricken i :)

Det jag helst av allt vill se är en lag-pappa. En Barsom eller liknande. Någon som kan axla rollen som pappa i laget, som aldrig viker ner sig, skäller på rätt person och på rätt sätt men som samtidigt kan bli genuint glad när någon gör nåt bra.

Tänker alltid på Laurent Blanc när jag tänker på denna spelartyp!

Ge oss en sån spelare och en målvakt så är jag nöjd! :)
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 12:14
Håller med dig också Pemo. Men det finns många talanger i länet som kanske skulle behöva "satsas på" för att ge deras utveckling ett steg i rätt riktning. Ibland kan det vara svårt med motivationen om man stannar i den klubb där man en gång började spela fotboll som barn.
När man tar ett steg i karriären så vill man alltid visa sig från sin bästa sida, var sig det gäller skola, arbete eller fotboll.
Dessutom så blir det ofta väldigt bekvämt och slentrianmässigt efter många år i samma klubb (om det inte är på elitnivå). Utvecklingen hamnar lätt i stiltje om inga förändringar sker. Detta är enligt mig en av anledningarna att många klubbar fungerar bättre efter ett tränarbyte. Många spelare vill då visa sin nya tränare vad de går för, något som de ansåg den förra tränaren vara väl medveten om. Det kan i sin tur ge ett kraftigt självförtroendeboost om man lyckas.
Men men, jag vet egentligen inte konkret vad jag vill ska ske i ÖSK. Men reformer inom klubben har vi redan sett, men kanske måste mer ske för att ÖSK ska växa som förening. Både sportsligt och vid sidan av.
Marknadsföring är också det viktigt för att stärka självkänsla bland spelare och supportrar. Detta har vi blivit allt bättre på, fotboll idag är mycket business och man måste tyvärr rätta sig delvis efter de rådande förhållandena. Även om en kommersialisering av fotbollen inte är något jag gillar så är det något som idag gäller.

Med ett starkt varumärke kommer det dessutom bli lättare att plocka hit spelare. ÖSK har kanske en familjär stämning, men det räcker inte alltid när ryktet inte är högre eller lika högt som konkurrenternas.
Föreningen måste utvecklas på flera plan helt enkelt. Inte bara på gräsmattan.

Det är inget som händer på en dag, men jag har inte märkt att utvecklingen tagit några större steg i år. Utan vi har mer känt oss nöjda med att vara där vi är.
Det är inte bara en del av föreningen som kan växa, allt måste växa i samtakt. Precis som truppen måste vara i harmoni och symbios så måste hela föreningen vara det för att fungera.
Vi satsar för mycket på enskilda projekt istället för att göra satsningarna mer jämna på flera viktiga håll.
Örebro pemo
2011-10-27 12:02
ojdå, glömde Josef och Ahmed. dom är ju inte heller lastgamla.
kanske läge för lite omskolning i höst?
Men, som ni ser, det finns en hel del ung talang i truppen fortfarande.
Örebro pemo
2011-10-27 11:58
Det är inte alltid så lätt med önskemål. Jag håller med storastyggajohan
Vill se ett l a g nästa år. Sen kan man ju alltid gräma sig över vilka man missar, men är det någon mer än grabbarna ytter i MFF som harl yckats ordentligt av "alla " talanger som inte blir kvar i Örebro:

Frempong tycker jag tillhör de misslyckades skara. Killen är snabb, teknisk och rolig att se, men har han presterat något? Tog knappt en ordinarie plats i Gefle när han var frisk. gjorde inga poäng.
Värvades till Norrköping. Med ungefär samma facit, bara det att han väl aldrig var ordinarie där? 0 poäng för en offensiv mittfältare i allsvenskan........är ingen jag saknar i alla fall.

Sen har vi Jesper Florén som inte platsade i Elfsborg, men har väl varit halvhyfsad i GASI, men inte heller han tillhör väl de ordinarie.

Sen vet jag att någon Gustafsson (?) gick till HBK, med ännu sämre resultat.
Bröderna Walker hållr till i SE, och det är väl ungefär vad de klarar av.

Egentligen är det väl bara Emra som kom ut i stora världen, men det var han heller inte mogen för som det verkar.

med andra ord, det är lätt att skälla på SSSSSS för att inte talangerna tas tillvara, men det beror oftast på någon enkel förklaring.
Att de inte håller .

Men om jag får drömma lite av de som jag sett i ÖSK:s ungdom mm så skulle en framtids"älva" se ut så här:

MV ( vet jag ingen sorry )
Björken - Island - Boris - Leonidson
Berger - Per J - Erik ( trots allt )
Astvald - Kalle - Mirre ( han från Arboga :=D )

Om två av dessa tar en plats 2012 så har vi lyckats bra.
och då räknar jag inte de som redan spelat " halvt ordinarie " i höst.
Örebro jocke.
2011-10-27 11:58
ÖSK fans//

Lite dubbla budskap att du tror att osiako går till oss när du igår morse skrev "glöm osiako" - ny info?
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2011-10-27 11:54
ÖSK Fans//

Du har PM. :)
Örebro Marta (hane)
2011-10-27 11:50
storastyggajohan/ Mycket sympatiskt och välskrivet! Håller med om nästan allt! Jag tror vi kikar för mycket på statusspelare och för lite på gruppdynamik. Hoppas man lärt sig av detta år, men av det jag hört, betvivlar jag det.
2011-10-27 11:44
storastyggajohan//

jag håller med.
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 11:37
Jag kräver inga stjärnspelare till ÖSK. Det är inte det jag eftersträvar. Jag vill ha en trupp i symbios. Det var inte årets trupp. För många viljor som alla drar åt olika håll och ingen direkt kontinuitet i praktisk taktik.
Alla måste jobba för varandra, laget måste verkligen jobba på sin moral.
2011-10-27 11:33
Frågan är ju vad ÖSK har råd med för värvningar? Hur attraktiv är klubben för "stjärnspelare" ?
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 11:32
Ber om ursäkt om jag skriver mycket nonsens. Känslor blir alltid inblandade när det gäller ÖSK och det är svårt att förbli partisk.
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 11:12
Jag har inga medel till scoutning, något som de som är anställda av ösk för detta ändåmål har. Arvi Taaler t.ex. Dessa pengar borde läggas på närområdet och ANDRA utländska områden än finland varje år. Visst kan man hitta spelare i finland, men vi behöver ju inte ständigt återvända dit.
Vi måste få en bredare scoutning av norra europa, Ryssland och Tyska andradivisionen känns som mycket mer aktuella ligor att scouta efter passande spelare än första och andra divisionen i finland.
Men vad vet jag. Jag vet inte hur ÖSK scoutingverksamhet, jag vet bara vad jag önskar för ÖSK.
Jag säger inte att jag skulle ha gjort det bättre, men därför jobbar jag heller inte som scout för ÖSK. Kanske är det så att vi kollar på helt fel platser. Nu vet jag att vi hittade både Rama och Lushtaku i Tyskland, men jag tycker vi bör kolla mer på dessa länder.
Jag har ingen aning om hur ÖSK budgeterar för scouting, men kanske är det värt att lägga en något större slant på denna verksamhet för att kunna bredda. Sydamerikanska marknaden har vi nästan inte rört. De spelare vi har fått därifrån har oftast haft anknytning till Sverige eller USA sedan tidigare.

Men hur som helst så vill jag inte spekulera i hur man ska lösa det hela, jag vill bara det bästa för ÖSK. Det gör ont vid varje förlust och livet blir lite lite sämre varje gång. Att leva med ÖSK i motgång är ungefär som att konstant leva med en lätt depression för mig. Jag blir låg.
Men det är OT. Nu kanske ÖSK har allt under kontroll bakom stängda dörrar. Det är vad jag hoppas på. Men när man talar så öppet om dessa "finska" målvakter så blir jag allt mer orolig. Framförallt tycker jag att vi ska plocka in fler spelare från Sverige. Talangfulla spelare från närområdet och meriterade spelare från Allsvenskan. Spelare vi vet håller och fungerar i Allsvenskan. Inte plocka in oprövade kort från Finland och Panama.
Vet att jag kan uppfattas som bitter och okunnig. Vilket jag inte är, eller bitter är jag. Men jag känner inte att jag bör uttala mig då det inte är mitt jobb att göra så. Jag förväntar mig mer av ÖSK kommande säsong och hoppas och tror att man lyckas fylla tidigare nämnda hål i truppen.
Det handlar om en satsning. Jag vet att de som jobbar med ÖSK jobbar hårt. Men frågan är om vi har rätt kompetens på alla positioner inom ÖSK's ledning. Jag säger inte att vi ska sparka någon. Men däremot utöka vår scoutingverksamhet. Det är något som är A och O i dagens fotboll. Vi måste hålla kolla på flera platser samtidigt, fler än vi gör i dagens läge. Jag var väldigt nöjd i början av säsongen när man såg på pappret. Men när vi tappar våra stjärnspelare för struntsummor/gratis. Där vet vi alla att vi har ett stort problem. Spelare av lägre eller samma kvalité säljs dyrt av andra klubbar där ÖSK kammar noll.
Vill vi utvecklas och bli ett topplag i Sverige så måste vi bli bättre där. Det spelare ingen roll om vi visar positiva ekonomiska resultat om resultaten på planen uteblir. Däremot ska vi inte toksatsa, då slår det över åt andra hållet. Men vissa chanstagningar är ett måste i dagens fotboll. Annars kommer vi förbli ett mittenlag.
Vi kanske alltid återfinns i allsvenskan. Men hur spännande är det om vi inte tar oss uppåt i tabellen?
Men som sagt. Inget får gå till överdrift och det finns enkla sätt att lösa många problem mer effektivt på.

Men som svar på din fråga så har jag inga konkreta svar på vilka spelare jag eftersöker! =) Jag känner inte att jag har tillräckligt mycket scoutinggrund för att kunna ge acceptabla förslag på spelare, jag vet vilka spelare jag gillar, men inte vilka som dessutom passar in bra i ÖSK. Vi borde ta in fler spelare på provspel än vad vi idag gör. Kostnaden för att plocka in en provspelare borde inte vara speciellt hög om jag förstått marknaden korrekt.
Men vad vet jag, jag kanske är helt ute och cyklar. Egentligen är jag mest frustrerad över ÖSK's prestation i årets Allsvenska och vill njuta och inte lida nästa år.
Självklart möter man varje år motgångar, men när dessa är fler än framgångarna så blir det mycket tungt för både spelare, ledare och fans. Något man endast kan förhindra genom att komma väl förberedda, inte en det räcker alltid.
Örebro ÖSK Fans
2011-10-27 10:53
storastyggajohan

Förslag på spelare?
Örebro storastyggajohan
2011-10-27 10:50
Tyvärr tror jag att vi kommer sluta med en målvakt som vi fans på förhand kanske inte är så nöjda med, men sen får säsongen utvisa om vi har fel eller ej. Men jag kan inte minnas senast ÖSK värvade en meriterad målvakt innan de värvade tillbaka Alvbåge, annars har det nästan alltid varit mer eller mindre chansningar under hela 90-talet och 2000-talet. Inte många meriterade namn som kommit in, även om vi oftast haft en fullgod målvakt, om man inte räknar åren i Superettan och första tillbaka i Allsvenskan, Westman, halvblind på ena ögat var helt enkelt inte tillräckligt bra. Förhoppningsvis har jag fel, men historian talar om något annat. Ang mittfältare så hoppas jag på en eller två innermittfältare, en mer offensiv och en mer defensivt lagd. Konkurrens välkomnas enligt mig på båda platser. Nordin ska aldrig känna sig för säker på sin plats, då underpresterar han som i år. Sen tycker jag rimligen att vi MÅSTE skaffa en eller två till ytterbackar (en högerback samt en backup till wowoah/johansson den sistnämda funkar kanske där tillsvidare, så prio ett där är en högerback då vi inte kan förlita oss på att Anttonen håller) och och en kvick mittback som komplement till Wikström. Haginge håller som backup, men inte startman.
Något som är A och O är att vi lyckas få in en tung center med målnäsa, det var länge sedan vi hade en renodlad målskytt om man inte räkar Kim Olsens första säsong hos oss. Jag vet att man jobbar på det, men det handlar om att lösa det också, men det tror jag Lennart S och Co. fixar. Annars kan nästa år bli tyngre än i år. Någon måste kunna fånga upp Ramas inspel, annars blir det som det varit i år att han konstant tvingas gå på mål själv då ingen annan lyckas "gripa tag" i bollen i straffområdet.
Kan vi lyckas fylla luckorna så tror jag det kan bli en fin säsong, annars kommer ÖSK åter vara ett lag som harvar i botten av mitten. Det är tyvärr fakta. Som truppen ser ut idag har vi för många spelare som drar åt olika håll. Vi behöver bli mer enhetliga i vårt spel, något som fungerade mycket bra för 2 år sedan. Porokara kanske inte var älskad av alla, men han jobbade extremt bra, både offensivt och defensivt. Och Bedoya saknar vi långt mycket mer än vad jag trodde vi skulle göra. Hans löpningar på planen var en av de största orosmomenten och chansskaparna i ÖSK de senaste åren, även om många av hans ingripande var indirekta och således skapade chanser för andra. Men han drog alltid på sig en gubbe och öppnade ytor. Riski lyckades okej med det i sin första match. Men luckan efter Bedoya måste vi verkligen fylla. En defensivt lagd ljupledslöpare. Med goda offensiva egenskaper.

Sedan handlar det självklart om pengar, men är man ute i god tid och lägger ner jobb och möda på det hela så tror jag att det är långt ifrån en omöjlighet att fylla de luckor som vi har i truppen. Berger & Nordin är båda extremt duktiga, men de har lite samma spelstil. Spelfördelare. Det är inte det vi behöver fler. Det är grovarbetare och ljupledslöpare som ska in på mitten.
Örebro Aspen
2011-10-27 10:42
pemo// Precis så är mitt minne av Arnold - Både stor stjärna och diva.
Örebro Marta (hane)
2011-10-27 10:42
Heif klurar på Wandersson. Fasiken vilket lag de kan komma att få. Och de värvar så klokt hela tiden... Irriterande.
2011-10-27 10:41
Saywee//

Inte visste jag att Arnor gillade det barnprogram så mycket ;).
Örebro pemo
2011-10-27 10:23
Aspen// Jag vet inte säkert, men han spelade i Häcken året innan och de hade kanske inte råd? Eller också var det Dala som fixade honom.
Hursomhelst, det var en fröjd att beskåda, inte bara hans fotbollskonster, utan hur han totalt dominerade planen som ledare.

Inom teatern talar man om att " ta in scenen " något som bara stora stjärnor och divor gör. Betyder ungefär " passa er. här kommer jag "
Och det var precis vad Arnor gjorde på gräsmattan.
Ty det var ju gräs på den tiden.

Ack ja......
AIK Saywee
2011-10-27 10:14
Arnor lockades även av Babar ;)
Örebro ÖSK Fans
2011-10-27 10:12
jag tror det blir 3 mittfältare. petrovic(billig) Grahn och osiako.
Örebro Aspen
2011-10-27 09:58
gatutsio // Håller med - släpper detta då det inte leder framåt.
Ensidig eller Konsekvent ? Det kan man fundera över
Örebro gatutsio
2011-10-27 09:41
ingen ide att tala för döva öron
var inte riktakt mot någon speciell,utan mer till eftertanke
allt är inte vitt eller svart
släpper detta då det inte leder framåt
Örebro Aspen
2011-10-27 09:36
gatutsio //Förstår inte, förklara mer !!
Örebro Aspen
2011-10-27 09:34
pemo /Arnor var fantasisk, hur kom han till ÖSK? Lockad av kvinnor, sponsorer, sportchefer eller av
Örebro gatutsio
2011-10-27 09:34
aspen//
allt är inte svart eller vitt
fast
jag älskar svart vitt
nu kanske du förstår
ha det gott
forza ösk
Annons: