/fotboll/osk/forum/3357.aspx/fotboll/osk/forum/3357.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2011-11-01 11:58
Saywee// Jag gissar att du får fem amrikaner för samma pris som någon av de målvakter du nämner.
Det är nog där skon klämmr mest.
Någon tror sig ha hittat ett ämne till en billig peng.
Sen är ju provträningar ett kapitel för sig.
Kolla gärna på " Ekwall vs Lundh " 4:sport så får du många kloka ord från en agent som lyckats ganska bra.
Dessutom känner jag Patrick peronligen, så det är ingen speciell mediabild han vill frammana av sig själv.
Örebro go_osk (Spela Per J från start)
2011-11-01 11:52
Telle//

Bra inlägg!

Jag tror också att det är viktigt att ha en löpvillig forward som ett komplement. Om Sjögren inte hittar en etablerad center så tycker jag helt klart att ÖSK ska överväga att värva Paulinho Guara. Vi vet i så fall vad vi får, samtidigt som han har rutinen. En annan aspekt är den ekonomiska. I och med att han inte fick förlängt kontrakt med Hammarby så kan han inte kräva någon monsterlön.
Örebro gatutsio
2011-11-01 11:41
Karl//9:27
känner till det där och känner också oro
vi kanske inte har så olika åsikter ,men uttrycker oss olika
du vet hur det kan vara mellan man och kvinna
allt kan bli fel ibland
Örebro gatutsio
2011-11-01 11:33
saywee//
det är inte i iraks a-landslag vi pratar om
har för mig att jag läste om det och vilken nivå det var på laget
ha det gott och rätta mig gärna om jag har fel
Örebro Telle
2011-11-01 11:19
Franz // En tung center där framme som gör 15 mål på en säsong hade jag inte heller tackat nej till... :) Hade Haddad varit skadefri och kunnat konservera försäsongsformen hade han säkert varit där uppe någonstans och nosat.

Däremot är jag inte lika övertygad som Sixten om att en tung center är precis vad vi behöver i alla lägen, oavsett motstånd. Vår bästa fotboll under Sixtens ledning har vi, enligt min mening, presterat i hemmamatchen mot Gefle hösten 2009, samt inte minst i hemmamatchen mot Helsingborg i fjol. Båda matcherna utan Kim Olsen, som var den tunga centern då. Mot Gefle var det Adriano, då Kim Olsen var avstängd eller skadad (minns inte vilket), och mot HIF hade Kim slutat och Paulinho Guara tagit över.

Gemensamt för båda matcherna var dock att vi inte hade en tung centertank som stod ensam i boxen och inte blev tillräckligt delaktig i spelet, utan en central anfallare som hela tiden rörde sig och var spelbar, och dessutom kunde fördela bollen vidare även med fötterna.

Jämförelsen är inte helt rättvis i och för sig, för i båda matcherna hade vi också löpvilliga yttrar, ytterbackar som följde med upp, och inte minst ett mittfält som vågade fylla på i boxen, tre ingredienser vi saknat i år. Haddad är dessutom betydligt bättre på fötterna än Kim Olsen var, så jag tror inte vi blir lika begränsade med honom som med Kim, men principen kvarstår dock - det hade varit trevligt att se alternativ till centertanks-tänket från Sixten ibland. Särskilt när vi inte har haft någon riktig center tillgänglig de senaste 25 matcherna...
Örebro Aspen
2011-11-01 11:00
Yasin verkar vara en energisk kille (från s/v artikel)::

Du har ju inte fått så mycket speltid i år. Hur känns det att komma dit utan matchtempo i kroppen?
- Jag har hållit igång med träningar och extraträningar hela tiden så det tror jag att jag ska klara av. Jag känner mig stark i kroppen så det är inga problem för mig och jag är även van vid att träna extra hela tiden och min grundfysik är bra. Sedan när det blir match vet man aldrig, men det är ändå samma boll som man ska sparka på.
AIK Saywee
2011-11-01 10:32
Snart skall jag logga ur ett tag, för jag har väl retat upp några med mina många olika inlägg och tyckanden ....

Vi blickar väl liksom Sixten österut och eftersom Sixten bestämmer så mycket över ÖSK, så kan det bli mera "finskt".

I dagens papers-NA, så står det en hel del om de två målvakterna som är här och tränar, en från IFK Mariehamn och en från VPS Vasa.

Tänker på detta med "kontinuitet" och hur länge de kan tänkas stanna i ÖSK om så blir fallet.

Josh Wicks (27), klubbar som senior:
- Des Moines Menace
- Vancover Whitecaps
- Portland Timbers
- AFC Leopards
- Los Angeles Galaxy
- D.C United
- IFK Mariehamn

Tomer Chencinski (26), VPS Vasa
- Toronto FC
- Detroit Ignition
- Newark Ironbound Express
- Nistru Otaci
- Harrisburg City Islanders
- VPS Vasa

Många klubbar har dessa unga seniorer hunnit med, varför vill de inte stanna lite längre i någon klubb?

Jag vill ha Noring eller Nordfeldt!
AIK Saywee
2011-11-01 10:17
kenya, 10:04,

jag har inte heller varit i omlädningsrummet, det är inte nödvändigt, för all kommunikation sker inte där.

Däremot har jag hört lite om detta från några som har varit i omklädningsrummet, det räcker för mig.

I övrigt är vi överens om att han får ytterligare en chans att bevisa vad han kan och jag hoppas innerligt att denna chans inte sabbar för ÖSK´s framtid.
Örebro Aspen
2011-11-01 10:13
Angående ÖSK spelarmaterial så tycker jag så här:
Både S(ixten)S(jögren)S(tyrelsen) har suttit så länge nu att det är dax att ta ansvar både dagens trupp, talangutveckling och det mesta andra.
Inte skylla på kometer och andra saker. Att det händer saker som man inte tänkt sig ska ingå i planeringen (i rimlig omfattning, i år har det inte hänt något orimligt).
AIK Saywee
2011-11-01 10:09
gatutsio, 09:14,

att jämföra Irak´s landslag med Utsikten i Göteborg är mycket långt ifrån verkligheten.

Detta var väl egentligen någon slags medial grej med den mediala familjen Hysén som blev något slags fiasko, för Glenn hade inte .........?

När ÖSK spelar mot Finnerödja och Pålsboda, så innebär det ju inte att vi är på samma nivå?
Örebro kenya
2011-11-01 10:04
Jag vet inte hur Sixten kommunicerar för jag aldrig varit inne i omklädningsrummet och det finns säkert saker han kunde gjort bättre precis som det finns saker som spelarna kunde gjort bättre och även publiken gjort bättre den här säsongen. Även säkert Sjögren och andra i toppen får vi hoppas lärt sig något av den här säsongen.

Som du skrev tidigare så har han till nästa sommar på sig att ligga topp 5 sen kan ju kritiken börja komma. Fast å andra sidan låg vi väl trea i år kring sommaruppehållet i år?? Någon som kommer ihåg?
AIK Saywee
2011-11-01 09:56
kenya, 09:47,

jag har ingen aning om vad du sagt ...

... men jag inbillar mycket starkt mig att både Mourinho och Sir Alex hade lyckats bättre med årets ÖSK än Sixten Boström, den envise finländaren med armarna i kors som kommunicerar som han kommunicerar.

Men ja kan la ha fel, det händer ofta ....

... detta eviga tjöt om dåligt spelarmaterial och skador.

Fanns det inget som Sixten hade kunna gjort bättre?
Örebro kenya
2011-11-01 09:47
Saywee / Det har jag inte sagt. Har sagt att Claudio Ranieri med sin disciplinerade stil kunnat tagit hos till omkring plats 8. Vilket skulle kunna vara rimligt med det spelarmaterial vi förfogade över om man räknar in skador osv.

Skillnaden mellan Sixten och Ranieri är att Sixten alltid går för tre poäng på gott och på ont. Hade vi haft Ranieri som tränare skulle vi kanske plockat 1 pinne mot Gefle hemma och 1 pinne mot AIK borta exempelvis. Dock marginella skillnader.

Som några sagt tror jag inte ens Mourinho eller Sir Alex skulle kunnat lyfta oss till några högre höjder den här säsongen.
AIK Saywee
2011-11-01 09:38
gatutsio,

Sixten lägger sig i betydligt mer, han bestämmer mer än du kan gissa :(

kenya,

Tycker du att Sixten har gjort en strålande säsong i röran?
AIK Saywee
2011-11-01 09:28
pemo,

liganyhet 23:45 sista oktober, med text härlig musik och härliga filmsnuttar.

kan inte länka, men det är ju onödigt, informationen finns ju här bredvid.

Troligtvis skulle han heta Yasinen, då kanske Sixten hade givit honom lite mer tid, för den killen är snart en känd lirare i någon klubb .....
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-11-01 09:27
gatutsio//

Man behöver inte göra saker så svårt. Jag har lärt känna sportchefen i ÅFF. De ser alltid till att de killar de vill behålla har minst två år kvar på sina kontrakt. Skriver de inte på så är de till salu. Det får inte vara som när Wiken gången före sista fick påminna Sjögren om att hans kontrakt går ut om en månad.

Det är så mycket som är galet och har hanterats fel så hälften vore nog, då är det inte konstigt att bl.a sponsorer tröttnar. ÖSK har hamnat i en nedåtgående spiral, det är ju lätt att inse. Det behövs nytt blod i styrelsen och nedåt i organisationen. Det känns bara så fruktansvärt onödigt när klubben var på väg att etablera sig rejält. Frågan är bara vem som har kraft o förmåga att hålla i upprensningen? Det skulle behövas en Fahlander även i ÖSK.
Örebro gatutsio
2011-11-01 09:26
saywee//
han ska i mina ögon bestämma över laget i allt runt matcher och träningar
vet inte vad han lägger sig i mer?
om han gör det så är det hans chef sjögren som måste sätta ner foten
men det kanske han inte gör(för svag?)
Örebro kenya
2011-11-01 09:26
Gatusio nämnde att Karl kanske ska ta över skutan och jag har också börjat undra. Han verkar ju 100 på att ÖSK lyckas om man tar hans råd.

Själv konsumerar jag ca 5-7 matcher i veckan från olika ligor och försöker följa det som händer även bakom kulisserna. Jag kan säga så här. Jag skulle inte vilja vara tränare, sportchef eller ägare. Fotbollen är inte logisk, det blir ALDRIG som man trott.

Tar Newcastle som ett exempel. Ägare Mike Ashley sparkar populära Chris Hughton och tar in sin bästa kompis Alan Pardew som manager. Pardew som fick sparken från Southampton efter att det ryktats om att han legat med en spelarfru. Ägare Mike Asley säljer Andy Caroll för runt 400 miljoner men sitter på pengarna istället för att spendera.

Fansen rasar och kräver både tränare och ägarens avgång. Båda sitter kvar och nu ligger man 3:a i PL och är obesegrade.

Allsvenskan är ännu värre. Skulle vilja se min statistik på oddset gällande allsvenska matcher. Inte många vinster där va.. Jag tror att även om GBG fick demontränaren Stahre eller eftersom GAIS har utomjordiska Axén så kommer de säkert åka på ordentligt med nitar nästa säsong. Det finns inga garantier inom fotbollen.

Men Karl - Jag tar gärna lite säsongsspels tips från dig inför nästa säsong.
Nu blir det Euro Talk...
AIK Saywee
2011-11-01 09:21
gatutsio, 09:06,

självklart skall Sixten bedömas delvis efter det material han har till förfogande, men om jag jämför med andra lags tränare och material så blir jag inte klok på varför Sixten är så himla fantastisk. Även jag har varit tudelad i mina tankar om honom, men jag har tröttnat på hans envishet, tjurighet och att han verkar bestämma allt för mycket i klubben som jag gillar.

Jag tycker att han skall koncentrera sig på att göra sitt jobb som tränare, inget annat.

Han får en enda chans till ur min synvinkel, topp 5 till sommaren 2012, annars är han rökt!

Det som oxå irriterar mig lite extra är att han håller på att göra ÖSK alltför finskt, bara för att han behärskar det språket och den kulturen och den finska ledarstilen?

Jag kan bara hoppas, men min optimism och förväntning för ÖSK i framtiden är inte alltför stor med Sixten, efter vad jag hört, sett och förstått :(

Heja SPORT!
Örebro Bastard on Parade
2011-11-01 09:20
pemo//

Yasin fick rätt mycket speltid under försäsongen och gjorde absolut inte bort sig, utan var tvärtom en av de bättre spelarna sett över hela försäsongen i mitt tycke. Visst är det skillnad på träningsmatcher och tävlingsmatcher, men är det verkligen så stor skillnad att bra prestationer mot allsvenskt motstånd under försäsong inte är värt 5 öre?

Jag tycker det är oerhört märkligt att Sixten prioriterat Riski och Paulinho som ytterforwards när vi haft 4 sådana på bänken. Paulinho kan jag förstå nu under hösten då han börjar komma i form och har presterat rätt bra, men i våras så lyckades han inte med mycket på kanten.
Örebro gatutsio
2011-11-01 09:14
samtidigt ska man veta att det os-lag han spelar i inte håller högsta klass
utsikten tror jag laget heter i göteborg som glenn hysen tränar
dom vart inbjudna att spela match mot det laget med resa och uppehälle betalt

så lite på den nivån är det
Örebro pemo
2011-11-01 09:10
Saywee// Du skrev
En riktig talang som borde ha fått betydligt mer speltid och förtroende i ÖSK!
Vilket mål han gör när han fintar bort Astvald och sätter bollen perfekt i nätmaskorna .....
Undrar om Sixten och c:o kommer att slarva bort denna härliga kille?

Jag undrar bara om du kan ge lite mer info om honom, då jag bara har sett hemmamatcherna och några borta på TV. Och där har han ju inte utmäkt sig på någor vis. Jeg vet inte ens om jag har sett honom spela en hel halvlek.
men efterosm du vet att han inte fått chansen trots sina kvaliteer så berätta lite.
OBS! detta är inte ironi utan jag är uppriktig intresserad. Har ingen möjlighet att se träningar eller internmatcher, så jag får ju bara bilda mig en uppfattning om de spelare som är på banan.
Örebro gatutsio
2011-11-01 09:09
karl//
är orolig jag med,speciellt för vilken klass på laget vi kommer att ha nästa år
tittar man på truppen så är den inte mycket bättre än så här just nu
sen när det gäller styrelsen så kan du säkert ha rätt
Örebro gatutsio
2011-11-01 09:06
Saywee//
det har du säkert bättre koll på än jag
kanske behövs det nytt blod på flera ställen också

sixten är jag däremot tvådelad om,visar sig nästa säsong
däremot så tycker jag att när man bedömer honom så måste man ta hänsyn till vilket spelarmaterial han har att tillgå........osv
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-11-01 09:02
gaututsio//

Bortslarvandet av Stahre (även om jag hellre sett Axén) som ny tränare var det som fick bägaren att rinna över. Ungefär som de tre i rad 0-3 förlusterna med bl.a Anttonen o Nordback som mittback trots att Berra var tillgänglig och samma spelsystem.

Är det bara jag som är rädd för att ÖSK 2013 kommer att spela i SE om inget görs?
AIK Saywee
2011-11-01 08:53
gatutsio, 08:49,

håller med dig, inte enbart på dessa grunder,

men styrelsen bör verkligen förnyas, för ÖSK´s bästa i framtiden, vissa håller faktiskt inte måttet, det är egentligen bedrövligt. Vill inte skriva mer om detta ... vare sig här eller via PM.
AIK Saywee
2011-11-01 08:49
D. McGrain, 08:39,

men det är inte konstruktivt, det verkar finnas någon slags kontinuitet i tjötet mot Kalle ;)

Var noga med ironitecken, för det finns extra forumpoliser som bevakar, tyvärr brukar jag själv glömma dessa, så jag sitter väl i samma båt ;) ;) ;)

Kalle såg tidigt att detta med att finskt "ledarskap" kanske inte passar ÖSK för framtida framgångar och vart det kunde barka hän?

Han har i alla fall inte haft helt fel i alla sina inlägg ...

... å så kan man ju alltid skrålla i. st. f. att ..............
Örebro gatutsio
2011-11-01 08:49
Aspen//
självklart så är ordet fritt, helt rätt
men ibland så blir det för mycket och måste gå i svaromål
fast jag tänkt att lägga band på mig
styrelsen kanske behöver bytas ut(vad vet jag)
men inte på dom grunder som beskrevs

Örebro D. McGrain
2011-11-01 08:39
Saywee: Ja, kanske lite märkligt. Ironiserade över att ÖSK-Karl bara är bitter och bara upprepar det i inlägg efter inlägg efter inlägg...
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2011-11-01 08:36
Guldtass, 08:27,

som vanligt bra och kluriga funderingar.

Det var ju en jädra röta, att vi som satsade på topp tre med guldsmak, hamnade före nykomlingen Peking i tabellen, även om det var på "håret".

Återigen vill jag skriva att ÖSK måste jobba för att snabbt, hitta ett lag som passar Sixten och hans spelidé. För under sillaperioden finns det ju en chans, att " i god tid" spela ihop ett till stora delar nytt lag och sådant tar ibland lite tid.

Efter nästkommande vår, vårsäsongen 2012 FÖRVÄNTAR jag mig att ÖSK är topp fem, annars sitter Sixten löst i min fantasi.

Han får en chans till, inte två!
Annons: