/fotboll/osk/forum/3305.aspx/fotboll/osk/forum/3305.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-11-17 08:54
KCMarten // ÖSK tycks ha utarbetat en policy senaste åren att helt enkelt hålla käften om allt. Och när ett uttalande väl kommer är det väldigt klicheaktigt och lämnar utrymme för tolkningar.

Janne Karlsson utnämner jag till klychornas konung. Han har rappat samma smörja i alla år utåt och annvänder alltid samma klych-manus som utåt sett innehåller jättefina visioner. Sen att han är en trevlig person hör inte hit.

Utredning av en extern Konsult är bra men tar tid. Effekterna av hans arbete kan man kanske börja jobba med om ett år. Och det kräver dessutom självkritiska personer inom organisationen som vågar ta tag i en omstrukturering.

Så länge chefer och inflytelserika personer skyddar och kliar varandras ryggar och njuter av inflytande är det väldigt svårt att genomföra förändringar.

Men börja med två saker: Förstärk tränarstaben med en icke finne, oavsett vad Sixten tycker (Kilen röstar jag på), ge sportchefen större mandat. Eller ersätt honom med en starkare kraft i kombination med större mandat:

John Alvbåge: "ÖSK behöver en stark sportchef som kan fatta egna beslut"

Örebro Aspen
2011-11-17 08:53
Franz Flääsklepp (Auri sacra fames) // Har jag missat inslag där Crona pratar om problemen under denna vecka?
Har det varit i papper-NA?
Örebro KCMarten
2011-11-17 08:52
Franz //

Om jag skulle välja sitta på restaurang med någon med insikt så vore det Sixten.

Jag har gjort det förr så jag vet att han är social och väldigt trevlig privat. Dessutom är han rätt öppen på "tu man hand".

Så någon Sixtenhatare är jag inte.

Däremot anser jag att han nått vägs ände med utvecklingen inom ÖSK och precis som andra behöver en ny utmaning. Detta i samma utsträckning som att ÖSK behöver en ny tränare med nya idéer för att fortsätta utvecklas.
Örebro Marta (hane)
2011-11-17 08:50
Se där var en till som tyckte lika som jag :) Hade inte uppdaterat
Örebro Marta (hane)
2011-11-17 08:49
Tänk vad olika man kan tycka. Jag tycker Bloms inlägg är mycket träffsäkert.
2011-11-17 08:45
Vi tycker alla olika ;)

Själv tycker jag Pelles "analyser" är mycket mer genomtänkta och tar med aspekter som Nordahl & Crona inte ens reflekterar över. Pelle är mer flerskiktad tycker jag. Skulle jag tvingas välja att sitta en kväll på en resturang med en av dessa herrar och filosofera över ÖSK 2011 vore valet för mig enkelt. Rangordningen vore

1: Blom
2: Crona
3: Nordahl

Örebro KCMarten
2011-11-17 08:43
Det som bekymrar mig är att trots att bilden från olika källor pekar på att man behöver titta på organisationen inom ÖSK så är det helt tyst inifrån.

Jag läste i dagens papper-DN att Bajen har börjat titta på hur de kan bli bättre organisatoriskt genom att anlita en extern konsult. Konsulten har uppgiften att intervjua samtliga anställda i organisationen och sedan komma med förbättringsförslag.

Detta kom direkt från ordföranden som inte hymlade om att Bajen har problem, men ändå vill visa på en stark vilja att åtgärda dessa.

Varför kan inte ÖSK också gå ut och erkanna att man vill bli bättre organisatorisk och vidta åtgärder? Det behöver ju inte peka på att man misslyckats. Bara att man vill bli bättre.

Varför denna infernaliska tystnad hela tiden?

Jag får ju hela tiden känslan av att man vill dölja något eller inte törs stå för vad man gör..

..Eller bryr man sig inte?
Örebro KCMarten
2011-11-17 08:35
Aspen //

Jag håller med om Pelle. Ibland tar han på sig en expertkostym som är alldeles för stor, så det han säger blir näst intill flummigt och osammanhängande.

Nordahl är förvisso diplomatisk men ändå rätt tydlig med vad han anser att felet sitter. Ett betydligt bättre inlägg i debatten.
Örebro Aspen
2011-11-17 07:41
Dagens intervju med Sixten i pappers-NA belyser verkligen hans kommunikationsproblem. Men han säger det varit svårt. Alla jobb är svåra, speciellt AS-tränare. Det är därför det kräver kvalificerade krafter, på flera plan.
Hade hoppas på en intervju med Gustaf Crona, han har ju erfarenhet från en likande situation med Lundin.
Pelle Blom tycker jag mest svamlar, Norddahl är klar och redig. Sixten varken svalmar eller är klar och redig.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-11-17 01:23
hemvändarn//

Just det är problremet, oj, vilken knapp du tryckte på. Själv fick jag väl som halva Örebro (överdrivet) frågan om att sitta styrelsen, det kommer jag aldrig att göra så länge 51-49 regelm finns kvar, Men det roliga (eller inte) var att någon "kontorsråtta" vid namn Mona Klarström (nära?) fick sitta i styrelsen, tror det var första gången hennes man fick på fotboll. Att jag minns det var att jag satt o garvade framför sportspegeln eller om det var tvärsnytt. Denna Mona var ändå stolt trots att hon hakade upp sig en hel del!

Sedan kom några tunga år och sedan bildade vi Spelarinest mm. Nu är vi tillbaks till ruta ett, vi gamlingar har nog i de flesta fakk gett upp, så nu är det dax för ungdomen!

Edit kom på att hon hette Karlström!
Örebro Djäflun
2011-11-16 23:58
Usch! Tycker det är jobbigt med all rutin/ledargestalter som försvinner från klubben med Kilen, Nobbe och Alvbåge.

Var hittar vi en bra rutinerad spelare med goda ledaregenskaper inom ramen för klubbens värvningsbudget?

Skulle vilja få in en rydstömfigur på mitten, som alltid ger 100% och manar på de andra.
Örebro Aspen
2011-11-16 23:34
På senaste SI mötet lät det som om pengarna till nyförvärv i år kommer från ÖSK Elitfotboll.
Örebro Grodan
2011-11-16 23:33
Alvbåge om Ramas första säsong i ÖSK: "helt ok, fantastisk en mot en,kanske AS bästa där,dock helt ointresserad av defensiven,får han till def då blir han grym"
Örebro pemo
2011-11-16 23:29
ÖSK-Karl// Den kommer . I år eller nästa år. Lugn du. ;)
2011-11-16 23:11
Pelle Bloms analys

- Minska byråkratin i ÖSK och saktfärdigheten måste bort
- Sixten är en karg typ, lev med det eller lämna truppen
- Stort problem att alla ledargestalter försvunnit
- ÖSK viktigaste position (#9) återigen utan backup 2011
- m.m
Örebro hemvändarn
2011-11-16 22:58
Samlar man det som Nordback, Kihlberg, Alvbåge, Blohm och Norddahl har uttryckt på sistone så uppfattar jag att det finns en ganska så gemensam bild om de problem de ser i ÖSK. Frågan är om den bild som målas delas av ÖSKs ledning, tränare och spelare. Det kanske inte är hela bilden men det skulle vara skönt att höra hur klubben ställer sig till den. Likaså om man kan säga något om hur man vill jobba med det. ÖSK kanske inte kan säga allt men här finns möjligheten att vinna tillbaks en hel del förtroende (som påpekats här på forumet).

Det vi pratar om nu är politik men den måste också hanteras. Frågan är om ÖSK väljer att bemöta de här frågorna eller vi får nöja oss med bröd och skådespel i form av värvningar.
2011-11-16 22:39
Jag vill fortfarande få in Kilen som ass tränare (alternativt player manager, motsvarande roll som Alhbäck har i landslaget)

Tror det skulle skapa en bra balans i tränarteamet och killarna har åtminstone en tränare som vet "hur det är på andra sidan". Kilen tydlighet, ledaregenskaper och erfarenhet behövs för balansen.

Överväg det ÖSK! Offra 1-2 platser i truppen för att finansiera det. Det är lika viktigt (om inte viktigare) att investera i ledarskap som spelare

Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-11-16 22:29
ÖSK-Fans//

Det är knappt så jag orkar svara dig, var har jag sagt att inte Spelarinvest tänker satsa sina sista slantar? Vilket skitsnack. Däremot är/var Spelarinvests tanke att satsa på lite yngre spelare typ Bedoya, Porokara, Alvbåge, Bassombeng, Berra m.fl, o.s.v. De skulle nämligen säljas med god vinst. Blev visst inte så :) Så glöm att spelarinvest skulle satsa på Grahn o gänget i hans ålder. Låter som du lyssnar allt för mycket enligt mig på mytomanenen Pozniak?

pemo/
Märkte du att "ÖIK" tog dussinet fullt med raka segrar ikväll, när kommer din flopp? ;)
Örebro Marta (hane)
2011-11-16 22:27
Bra intervju med Nurme! Tack! Och tack Nurme (för du läser ju här :)
Örebro 'den oumbärlige
2011-11-16 22:10
Jag kan intyga att Grahn varit i ÖSK. Men frågan man ska ställa sig är: Var har Grahn inte varit? :P
Örebro Mullis1*
2011-11-16 21:56
Det går hyfsat bra för ÖHK som vunnit 12 segrar på rad. Har varit med om det sig ;D Alla har saknat mig har jag hört här är jag =)
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-11-16 21:51
Drugge har varit talang i snart 10 år. Händer tyvärr inte mycket mer än att han gör mål var 4:e match eller nåt sånt. Jag tyckte han var riktigt bra när han spelade i Elfsborg, men de såg efter ett tag att han inte skulle höja sig så värst mycket mer. Han har väl sökt nytändning i ett antal klubbar efter det utan större framgångar.

Finns det inga Rama-spelare kvar i Tyskland? Spelare med lite speltid och utan kontrakt?
Örebro Rallyfinnen
2011-11-16 21:44
Kommenterat på NA's senaste Tobias Grahn artikel:

"Skrivet 16 nov 2011 20:03 Anonym (Ej registrerad)
Ok, om de inte va Tobias Grahn vi såg utan hans "dubbekgångare" aka Björn Andersson som många tydligen har sett i Örebro den 8-9 nov varför ska han då köpa en tågbiljett till Malmö den 9 nov i Tobias Grahns namn och prata skånska...??"
Örebro Hahne
2011-11-16 21:41
Ibland behöver spelare kanske byta klubb för att få en nytändning o utvecklas ...
finns många exempel på sånna spelare så inte bara döma ut spelare tycker jag själv iaf ...
Örebro Robben 82
2011-11-16 21:37
Ösk Fans/ Klockrent skrivet! frågan är om inte Drugge skulle kunna vara något han var grymmt bra i Tff, Och att Ösk-Karl bara snackar massa skit är ju inget nytt...
Örebro ÖSK Fans
2011-11-16 21:35
ÖKA ÖSK!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-11-16 21:25
Drugge? Är det en topp 3 värvning? När var han bra senast? Nej tack.
Örebro Boba fett78
2011-11-16 21:19
Med dessa värvningar känns som om målet nästa år är att hänga kvar i Allsvenskan! Vill se lite klass spelare Nu.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK Fans
2011-11-16 21:10
Vad hände med ambitionen att bli ett topplag??!?! det börjas snackas om spelare som Pavey, Bjarnason med fler...Spelare som inte platsar i sina nuvarande klubbar...

Kom igen nu!! det finns pengar och ÖSK kommer värva klass spelare!

Och ÖSK Karl du säger att spelarinvest inte vill satsa pengar....skitsnack! Jag VET att dom kommer göra det..
Örebro Aspen
2011-11-16 21:05
widemarsh//Härlig video
Annons: