/fotboll/osk/forum/3291.aspx/fotboll/osk/forum/3291.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marta (hane)
2011-11-22 11:37
Visst är kantspelet i ÖSK viktigt. Men man kan fasiken inte värva dröser med yttrar, ge dem chansen 1-2 ggr och krydda med sporadiska inhopp för att sedan låta dem värma bänk bara för att det inte lossnar på en gång. Hur sjutton har man då scoutat? Och hur sjutton tror man att tryggheten och klimatet blir i ett sådant lag? Funkar du inte på en gång så värvar vi nytt, men bara om du är offensiv ytter.
Än så länge har vi inte ett lag med Sixtenmentalitet som Blom resonerade kring. Kanske dags att Sixten jobbar lite på egen utveckling istället för att ett helt lag ska anpassa sig? Vi kan inte låta våra lovande spelare gå till spillo p.g.a. en tränares oförmåga att kommunicera. Då måste vi börja sälja av och det nu. Men vill vi ha ett sådant klimat?
Nu har man ju inte värvat Ojala än, så jag kanske ska tagga ner :)
Örebro Marta (hane)
2011-11-22 11:03
Visst verkar ojojojojoojala bra. Men inte fasiken är det där vi ska lägga krutet när vi ska banta truppen och stärka centrallinjen. Snart har vi ju tvärtom nästan ett lag lag utan centrallinje.
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2011-11-22 10:46
Jag vill ha fler nyförvärv. Gärna någon överraskande.

Blow me away ÖSK!
Örebro Marta (hane)
2011-11-22 10:08
storastygga/ Bra skrivet! Instämmer helt!
Örebro ÖSK Fans
2011-11-22 10:00
orka med den här musik debatten..Känns inte så fotbollsrelaterande på något vis...

Den här veckan borde det hända grejjer!!!
Örebro storastyggajohan
2011-11-22 10:00
Ja, det stämmer. Det faktum att man på sin fritid ställer upp för fansen tycker jag han ska ha eloge för.
Jag förstår att folk är besvikna att han lämnar klubben, men ni vet heller inte exakt vad som skett bakom stängda dörrar. Dessutom ser jag inte en spelare som "judas" bara för att han byter klubb. Hur många spelare hade VI isf kunnat värva med gott samvete?
Skärpning, Alvbåge är och förblir en mindre legend i ÖSK, inte bara på planen.
Det är väl ändå bättre att han går om han börjat tappa motivationen? Vad ska han isf här att göra? Nej bättre att han får en nytändning i Göteborg (dock inte mot oss) för sin egen skull.
Bara för att man ibland prioriterar sitt eget liv så är man ingen judas.
Örebro storastyggajohan
2011-11-22 09:36
För alla som tvivlar på att Alvbåge har lite klubbhjärta:

(se länken)
Örebro lires
2011-11-22 09:36
är det inte dags att lära sig sparka på en boll i stället för att göra musik. men vi kanske håller på ett lag som ska ställa upp i melodifestivalen och inte i allsvenskan??

våga ta ett sm-guld!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2011-11-22 07:44
Angående veckans heta potatis kommer mina synpunkter:
*melodin: mycket bra! Så skall en inmarsch-låt låta.

*texten: lite väl banal och nödrimsdoftande. Med vissa smärre textjusteringar skulle det kunna bli något riktigt bra av det.
Örebro Pintorp
2011-11-22 07:18
Bulten: Haha, ingen fara.
Örebro Pintorp
2011-11-22 07:17
Kladde: Tagga ner lite, hehe. Jag förstår vad du menar, och håller med i sak att det viktigaste naturligtvis är att skapa stämning. Men jag vill försöka förklara hur jag menar också. Jag skrev "kvasibarnvisa". Det är lite skillnad. Med det uttrycket syftar jag på textens barnsligt enkla rim och ologiska innehåll. Det positiva med det är ju dock att den förmodligen kommer tilltala medel-Svensson på sittplats. Men jag som hyser äkta känslor för den här klubben (menar naturligtvis inte att du inte gör det, ifall det skulle kunna tolkas så) kommer att ha svårt att stå och sjunga den här låten med stolthet, av anledningen att jag tycker den gör narr av oss själva. Så är det bara, det är känslor jag inte kan rå för. Men jag blir gärna motbevisad, och blir resultatet en succe som hjälper vårt lag framåt så kommer jag inte vara trulig av princip.
Örebro kenya
2011-11-22 00:58
Sinnes vilken diskussion det blev om låten. Så länge alla sjunger med spelar det faktiskt inte så stor roll vad det är för sång. Själv hade jag förhoppningar om att "Jag vill se Örebro" kunde bli något men den grusades ganska snabbt.

Som d o säger så är väl det stora problemet att publiken är för tyst i största allmänhet. Kommer ihåg i ett gammalt matchprogram där Antonnen eller kan det varit Alvbåge svarade på frågan om vad de bästa med Eyravallen var. "Det är så tyst och lugnt" blev svaret.

Själv kommer jag sjunga med så gott det går. Vare sig jag står med kubanerna eller sitter bland alibisupportrarna.
Örebro Kajanus
2011-11-22 00:27
Det är jättebra att debatten om inmarschlåten fortskrider, för då kan resultatet bli att låten skrotas. Vilket är hoppet.
Örebro svartvitthjärta
2011-11-21 23:46
Svartvita halsdukar åt folket! Vi får tillsammans jobba på att få fler att sjunga med för varje match!
Örebro rirobban
2011-11-21 23:43
den oumbärlige //

Men kanske kan man få med sig stora delar av publiken om speakern verkligen ropar ut något i stil med "nu blir det allsång och vi vill att alla ställer sig upp och sjunger med". Texten visas på storbildsskärmarna och halsdukar får folk skaffa sig med tiden :)
Örebro 'den oumbärlige
2011-11-21 23:32
hela inmarschlåt-debatten är meningslös eftersom vi, tyvärr, inte har en sån tradition på vallen att folk förutom klacken reser sig upp och sjunger. Det bästa folk kan göra är att applådera typ. Sen är det väl glest på ÖSK-halsdukar också, i alla fall på nya läktaren.

Visst kan en tradition skapas men det lär inte vara "snyggt" i början. Vi ska nog inte förvänta oss något supermäktigt i premiären direkt.
Örebro Grodan
2011-11-21 23:29
Vilken debatt låten har startat. Är det bara jag, eller känns det inte lite som en skitsak?

Jag lägger i alla fall inget stort fokus på det.
Örebro BabyKladde
2011-11-21 23:26
SÅ HÄR TOLKAR JAG TEXTEN:

I vårt hjärta finns ett lag
som bär oss framåt varje dag
O för Svartvitt gör vi allt
även om det blåser kallt

= Vi är trogna supportrar som ställer upp i med och motgång

Ni är laget i vårt liv
en eld som brinner inuti
O tillsammans ska vi tro
och bära fram vårt Örebro

= Vi gör allt för att hjälpa er till seger, tillsammans är vi svartvitt

Jag stod en kväll på stadens torg
mitt hjärta fylldes utav sorg
tills det slog mig att ett lag
skulle fylla upp min dag

= Hur tungt man än har det så känner man glädje av att få se sitt ÖSK.

vi går mot seger varje gång
det finns en glädje i vår sång
för på vallen är vi bäst
ÖSK, vi vinner mest

= Genom vår sång hjälper vi er till framgång och gör vår hemmaplan till vår borg

Å i staden hörs en sång
den ekar hela natten lång
om ett lag vi älskar så
våran stolthet ÖSK

= Hela staden ska andas svartvitt, alla ska veta vilka vi är

Vi ska segra vi ska upp
vi vandrar framåt med vår trupp
O även om vi har det svårt
så tar vi segern den är vår

= Vi ska till toppen, vi ska kämpa varje minut av matchen, allt för att vinna

Gamla fina Örebro
Gamla fina Örebro
Gamla fina Örebro
Gamla fina ÖSK

= Förhoppningsvis en rösthöjare, där varje gång orden sjungs så låter det högre och mäktigare i samband med att spelarna entrar planen.

..Har jag helt fel?
Örebro # brorzan
2011-11-21 23:25
Jag undrar egentligen bara en sak om den nya låten. När finns den på Spotify?
Örebro BabyKladde
2011-11-21 23:21
och jag är inne på RiRobban's linje... "när poseidon skiner" är inte den klockrenaste melodin eller texten, men det är publiken som gör den mäktig.

..och det är väl vårat mål med, att göra det till en del av vår hemmaborg, att som spelare kunna gå in och minst 3.000 svartvita supporter sjunger slutraderna "Gamla fina Örebro" flera gånger om precis när dom entrar planen och man ryser till och blir peppad att ge oss supportrar det vi förtjänar, tre poäng i varje match.
Örebro BabyKladde
2011-11-21 23:15
en barnvisa? var nåt helt nytt för mig..

..Jag tror inte vi blir utskrattade för den melodin, jag har läst mycket forum och även diskuterat med ÖSK-vänner som varit med många år, står alltid i klacken osv som enbart är positiva och bara hört positivt i dom forum för andra klubbar om våran inmarschlåt.. vi har väl blivit mer utskrattade för andra ÖSK-låtar i så fall, tänker främst på den som gjordes åren innan Millencolin som går i stil med "ÖSK..vårat lag..vi ska segra, vi ska upp till toppen nå" eller nåt sånt..

En inmarschlåt ska vara lättsjungen, ha en klar och tydlig text som förklarar kärleken till staden och laget. och refrängen i Elden inuti beskriver så som en supporter ska känna.. att i dom tuffaste tider ska man skina upp och glädjas över att få se sitt lag spela.. att just ord som "stadens torg" används ju för att få till rimmet / flytet i texten.. inte att du just ska stå på torget och gråta.. eller måste en låttext vara regelrätt enligt National Encyklopedin och Svensk Lexikon för att folk ska förstå innebörden? Det är det jag reagerar på. eran kritik till val av ord, när budskapet är solklart.

Men jag kanske är för ung och oerfaren för att kunna se att texten inte ger ett klart budskap och bara skapar förvirring? ;)
Örebro Penny
2011-11-21 23:07
/Pintorp

Det där är riktigt bra skrivet.
Sammanfattar riktigt bra hur det är att vara ösk supporter.
Örebro go_osk (Spela Haginge som högerback)
2011-11-21 23:06
BabyKladde//

Lugna ner dig lite. Alla har rätt till sin egen åsikt.

Jag tycker att inmarschlåten är riktigt bra, även om det finns vissa frågetecken kring en del av texten.

Vi kommer aldrig att hitta en inmarschlåt som fallar alla i smak. Men jag tror ändå att låten kan bli bra när säsongen drar igång.
Örebro Pintorp
2011-11-21 23:05
Kladde: Anledningen till att jag är emot Elden inuti är för att jag är just en stolt ÖSK:are. Jag bryr mig inte hur många som applåderade på höstmötet, låten är och förblir en kvasibarnvisa som alla kommer håna oss för. Jag kommer inte klandra dem.
Örebro rirobban
2011-11-21 23:03
Var just därför jag "utmanade kritikerna". Alltså för att få fram lite texter och annat smått och gott här:) Klart det sitter en del här som är duktiga och skriva texter, då är det kul att det kommer fram en del såhär så man kan sätta "Elden inuti" i ett perspektiv. Jag har nog allt som oftast varit optimist inom det mesta, och ger gärna nya kampsången en god chans att lyckas. Men det hade varit kul med en supportertävling där man skickar in sina texter:)

Kul ni som redan skrivit ut förslag på text, ser bra ut:) Själv är jag värdelös på texter:):)
Örebro BabyKladde
2011-11-21 22:59
ska tillägga att jag sällan är inloggad och blandar mig i era "kostymnisse"-snack.. men fick mig ett gott skratt åt eran expert-kunskap om vad en inmarschlåt ska handla om.
Örebro BabyKladde
2011-11-21 22:57
detta riktar jag till er som nu vägrar acceptera den nya inmarschlåten och tror sig vara medlem i IDOL-juryn:
Bevisa ert missnöje genom att i hemmapremiären använda hörselskydd, stå med ryggen mot plan och hålla upp motståndarens halsduksfärger..då kan jag acceptera er kritik.

..eller så är ni stolta ÖSKare och har en vision som oss andra om att vi ska kunna ha en mäktig inmarschlåt som alla kan sjunga med i, vilket Elden inuti har vare sig texten är simpel och "oklar" som vissa påstår.

Var inte en enda på Höstmötet som buade åt låten, alla applåderade och jublade. alltså var ingen av er där.. Ge den två säsonger så kommer vi ha nåt riktigt stort på gång!

Jag kommer med stolthet stå varje hemmamatch med stark röst och sjunga med eftersom jag är en trogen svartvit supporter som vill stötta laget på bästa sätt!
Örebro Pintorp
2011-11-21 21:58
Bulten: Nu hade jag inte melodin till "Elden inuti" i baktanke när jag skrev texten. Men hade jag haft det så hade naturligtvis resultatet låtit annorlunda. Men visst, dina ändringar har jag inga problem med, såvida syftet är att anpassa den till nämnda melodi. Texten skrev jag trots allt extremt spontant, så, den går det fint att peta i, fast mer än en oslipad diamant skulle jag nog vilja kalla mig då det kommer till skrivande, även om jag är mer bevandrad i prosa än poesi. :)
Örebro Bulten i Boo
2011-11-21 21:50
Widemarsh//

Pintorp är en oslipad diamant. Med lite slipning på hans text skulle den kunna bli så här för att passa melodin:

Förgät mig, glöm mig eller nämn mig grå,
förakta allt det som är mitt.
Nämn mig färglös, jag står stolt ändå,
ty mitt blod det är svart och vitt.

Det svek och skam som jag inte ger,
ja, trots min urbleka gestalt
styrker godheten jag ger till er;
Trohet, hoppet det är allt.

refr:
Betong och trä, all världens struktur,
varhelst där ni är ska vi stå.
Och även om sången ibland går i dur
Så känn kärleken, vårt ÖSK.

- - - - -

Såvida inte Pintorp tycker att andemeningen i hans text då går förlorad vill säga....
Örebro Pintorp
2011-11-21 21:34
Bulten: Din text tror jag skulle fungera som en mycket bra ramsa. Betydligt bättre och framförallt mer egen än de flesta vi har. Cred!
Annons: