/fotboll/osk/forum/3285.aspx/fotboll/osk/forum/3285.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-04-04 14:03
Artwork // Jo det borde den spelaren göra och det vet jag att Sixten vill. Man har tom tränat på det. Men alla spelare har inte lätt att använda hjärnan.

Valdet såg jag långt ut på vänsterkanten när inläggen kom från höger
AIK Saywee
2012-04-04 13:57
Artwork, 13:40,

joo, i de allra flesta fallen borde det vara så, som svar på din fråga.

Vi har så många önskningar om förändringar/förbättringar och jag kan bara hoppas att Sixten kollar detta forum lite då och då, för här finns ju många ögon som iakttar vad som händer, eller inte händer och har bra synpunkter.

Jag själv är inte jättebra på spelsystem och hur olika spelare agerar, men jag märker hur många duktiga iakttagare som finns här. Själv är jag oftast i utkanten av gräs, skaldjur, bollar, fåglar och pissoarer.

Hoppas bara att inte Sixten´s stel-het, envis-het och andra dum-heter, samt en eventuell förbannad prestige, leder oss till nedre halvan av tabellen, för där hör vi verkligen inte hemma, med dessa eleganter, inte ens under en så kallad mellansäsong.

Kämpa ÖSK, GFG !!!
Örebro _Adde_
2012-04-04 13:47
Artwork// Det är nåt jag har slitit mina gråa över under hela Sixtens tid här... nu har jag knappt nåt hår kvar! :(
Örebro Artwork
2012-04-04 13:40
@Saywee:

När man nu spelar med 3 anfallare och anfaller från vänsterkanten. Borde då inte den högra anfallaren fylla på i straffområdet istället för att vänta kvar på sin kant?
AIK Saywee
2012-04-04 13:20
@Artwork:

Bra fråga, som säkert kan ha många svar.

Vad jag funderar över är om det är rimligt att alternera mellan olika spelsystem efter de egna förutsättningarna "för dagen" och det motstånd man möter ?
Örebro Artwork
2012-04-04 13:16
Bör Sixten byta system till 4-4-2 eller fortsätta med 4-3-3?
Örebro Marta (hane)
2012-04-04 12:23
_Adde_ Jag tror och hoppas att Bamberg är tänkt att först fylla ut mittfält (vara back-up som ytter) för att sedan flyttas upp när Rama säljs.
Örebro Marta (hane)
2012-04-04 12:20
Själv gillar jag 2-1-2-1-1-1-1-1...

Nej tramsigt av mig. Men jag är lite av åsikten att siffror inte är hela världen utan att det finns så många andra spekter som är så mycket viktigare. Hur man jobbar med understöd, press på bollhållare, rörelsemönster, variation och justeringar under match et.c. et.c.

Vissa matcher måste vissa spelare falla mer och vissa måste vi flytta upp och t.ex.låta backar vara mer delaktiga i spelet. Ibland kanske det är Grahn som ska komma i djupled? Viktigast är att vi har möjlighet att anpassa oss och inte kör på i samma mönster oavsett spelutgång och motstånd. Att envisas med att man kan vrida triangeln och att detts skulle räcka som variation tycker jag är att bedra sig själv. (Även om jag inte tror Sixten menar detta).
Tycker nog dessutom att vi mer har spelat 4-2-3-1 eller 4-1-2-2-1 alt 4-1-4-1 än 4-3-3 de senaste åren.
Örebro _Adde_
2012-04-04 12:16
Marta// Där lyser Sixtens oförmåga att vara flexibel igenom igen. Han säger att bästa laget ska spela, jomentjena. I hans värld är Bamberg central mittfältare och då spelar han på bekostnad av kanske Berger och Moe, medans Astvald spelar match efter match helt ur form bara för att de andra högeranfallarna är ännu sämre.

Helt sjukt, för om Bamberg skulle ta Astvalds plats till höger så skulle problemet vara löst! Bamberg är i startelvan och förhoppningsvis Berger och Moe också... om inte Alimi överbevisar mig.
Örebro Farside
2012-04-04 11:52
4-1-2-2-1 passar truppen , men det krävs mer tid. Vi har materialet... Men har vi kunskapen att lära ut?
AIK Saywee
2012-04-04 11:43
Det kanske är lika bra att blåsa av Allsvenskan 2012 direkt efter en omgång ...

ÅFF tar guld
Elfsborg, Syrianska och Norrköping spelar i Europa
ÖSK klarar sig kvar på en 12 plats
Göteborg spelar kval och åker ur
Helsingborg och Sundsvall till Superettan
Örebro Marta (hane)
2012-04-04 11:20
Adde/ Betänk att Bamberg ska in ngn-stans med. Tror Berger börjar på bänken.
Örebro TommyS
2012-04-04 11:16
Som jag ser det och som jag skrev redan på försäsongen vore det bästa att spela 4-4-1-1 med två centrala mittfältare som hjälper varandra (Berger och Grahn). Högeryttern är given (Bamberg), till vänster vet jag inte om Rama håller defensivt utan skulle vilja testa Moe eller Alimi. Istället köra Rama som släpande bakom William, med Kalle som given inhoppare. Tror att detta system skulle göra det mycket enklare att få ordning på backlinjen.
Örebro _Adde_
2012-04-04 11:06
Kul att Berger är på väg tillbaka! Personligen vill jag ha in han i startelvan, men vet inte egentligen hur. Utifrån ÅFF-matchen så skulle det enligt mig bli på Alimis bekostnad, men är tämligen säker på att Sixten offrar Moe!

Rackarns vad skönt att jag inte är tränare och måste ta alla dessa beslut! ;)
Örebro TommyS
2012-04-04 10:50
Fantastiska nyheter om Berger, hade inte räknat med honom på flera veckor. Nu gäller det bara att övergå till ett spelsystem som passar truppen...
AIK Saywee
2012-04-04 10:46
Marta, 10:36,

ja verkligen gött, mera optimism behöver vi :)

Även om många tjötar emot Berger och att han inte är en "färdig" allsvensk mittfältare ännu, så tror jag att de har fel.

FORZA BERGER !!!
AIK Saywee
2012-04-04 10:42
Snart är det dags för lite lunchinlägg, så vitt jag har märkt tidigare och ställer en fråga ...

Är det någon som vet vad Lagrells efterträdare heter och om han kan tänkas gå i Lagrells fotspår?
Örebro Marta (hane)
2012-04-04 10:36
GÖTT!
Örebro Brinkewall
2012-04-04 10:35
ÖSK Karl = Grahn är nog den värvning vi kommer vara nöjdast med i slutet av året. Den inställningen som han har saknades helt under förra året.

Nyckelmatch mot Mjällby...
AIK Saywee
2012-04-04 10:29
Motgångssupportern, 10:19,

Välkommen, jag gillar dina synpunkter och du känns som en äkta OU :)

Detta behöver vi efter denna klena inledning ...

... många här tjatar om realism, och fan vet om jag inte fått mig en tankeställare, nu snart börjar allvaret mot tufft motstånd, jag är faktiskt riktigt orolig, ifall ni funderar.

Jag gillar ljusglimtar, men det är ju resultatet som bestämmer var vi kommer att hamna i 2012 års allsvenska tabell, med chans på medalj?

Jag ger aldrig upp (?), men det blir tufft i år, med dennna klena inledning ... skriv mer som kan värma oss i kylan!

Heja SPORT ...
Örebro Motgångssupportern
2012-04-04 10:19
Ok, här kommer lite synpunkter från matchen som enbart är skrivna med de positiva glasögona på och dessutom baserade på det som såg bra ut (andra halvlek).

* Haginge var riktigt bra som ytterback. Sprang upp och ner och bidrog kraftigt till anfallsspelet i andra. Känns som en kraftig nytändning och på väg mot gammal god form? Om han är i slag är han en av allsvenskans tre bästa offensiva högerbackar (jag kan bli halshuggen för detta misstänker jag :)).
* Grahn känns riktigt stabil. Visar sig för medspelare, är passningsskicklig och sprider lugn omkring sig. Grahn kommer att vara en nyckelspelare!
* William A verkar ha tagit ett stort kliv. Glimtade till punktvis förra säsongen, men fortsätter han som mot Åtvid så har vi en riktig toppanfallare på g.
* Saeid överraskade positivt. Mycket rörlig och kändes säker med boll.
* Kalle känns som att han kommer att få ett kraftigt genombrott i år! Med lite förtroende och rätt bollstuds i början kommer han att utvecklas kraftigt. Nästa riktigt stora försäljning?

Matchen var iofs skit sett till resultatet. Men jag tycker nog att det finns ljusglimtar om man bara letar lite.
Örebro _Adde_
2012-04-04 09:57
Svartvitt forever// Kan inte heller förstå den här bristen på flexibilitet hos Sixten, håller helt med dig! Men efter ellos-matchen så tyckte faktiskt jag också att Boris var värd en chans i premiären. På pappret var det en "lätt" match på hemmaplan, alltså perfekt för att låta Boris göra debut. Men med facit i hand så kanske det blev helt fel. Boris och Wiken är på tok för långsamma för att spela ihop, särskilt mot så aggressiva lag som ÅFF.
AIK Saywee
2012-04-04 09:33
bison, tackar, nu börjar jag återfå minnesbilderna lite.

Framförallt när det gäller, det långa uppehållet, det var inte snyggt, men jag förstår (tyvärr) griseriet när ÅFF kände att trycket ökade ordentligt.

Men den "skadade" hade inga problem att spela helt oskadad, bara han kom upp på fötter.

Sådant där verkar vara ett spel i spelet, maskning, typ lunkande mot en hörna, lunkande när man blir utbytt, och döende spelare som uppstår fortare än någon skulle kunna drömma om.

Trevligt när ÖSK leder och tar till sådana knep, men mindre kul när ÖSK jagar kvittering och motståndarna maskar.

MEN, jag vill skriva, att jag tycker att ÅFF, skötte sig relativt bra, det jag kommer ihåg mest i "maskningsväg" från deras sida är nog kanske tre (fyra) saker i avslutningen av denna tråkiga premiärmatch på BA.

- En längre sekvens av något som var lite stressande, vid den nordöstra hörnflaggan, fast sådant är väl inte maskning egentligen, utan snarare smart agerat, tyvärr.

- Tidigare nämnt griseri vid fingerad (?) skada

- En toktrött ÅFF-spelare som verkligen lunkade ut vid utbyte

Vid ytterligare ett tillfäle, kändes det som att domaren gick fram till en ÅFF-lirare och sa, (vilket jag bara gissar), "reser du dig inte upp, blir det ett gult kort". Typ i nordvästra plandelen, kan inte komma ihåg händelsen eller vilken spelare det handlade om, men det var i slutet av matchen.
Örebro bison
2012-04-04 09:16
Grahn fick gult kort för en ful kapning, som dessutom var helt onödig då ÖSK fick frispark för hands på Åtvidspelaren.
Till Grahns försvar kan sägas att han inte uppfattade att det var avblåst och helt enkelt gjorde det enda han kunde för att stoppa en riktigt farlig kontring.
Situationen uppstod efter en hörna(?) där ÖSK lyft upp i stort sett hela laget.

För övrigt var Williams varning direkt felaktig, han blev knuffas av en försvarare och träffade dessutom inte svinet i mål som låg och grisade 5 minuter efter det,
AIK Saywee
2012-04-04 08:24
Vi vann i alla fall "kort-matchen" med 4-0 och Grahn vill vara med i den fighten ;)

Nej, förlåt, kanske onödigt skämtsamt, det var inte alls kul i måndags, men är det någon som kommer ihåg varför Grahn fick ett gult?
Örebro Svartvitt forever
2012-04-04 08:03
D'Artagnan//
Vem tror du jag syftade på? :)
Örebro D´Artagnan
2012-04-04 07:51
Svartvitt forever //Du har fel. Vi har Viktorsson. Såg honom i gårdagens U21-match. Noterade hans snabbhet, långa inkast och fysik. Med sin rutin bör han gå före Boris alla dagar i veckan. Att han ska stå tillbaks för Vovven är svårt att förstå efter måndagen.
Bara att konstatera Sixten har svårt för vissa spelare, vilket vi sett under flera år nu. Det krävs att han får hjälp av domaren eller skador för han ska bli tvingad att ställa sämre (men sina favorit) spelare åt sidan.
Örebro Svartvitt forever
2012-04-04 06:44
Beträffande mittförsvaret så är det som nån skrev, efter Berisha och Wikström ingenting, ingenting, och så Eidur och Boris. Men vänta, vi har ju värvat en som spelade mittback i ett topplag i Superettan ifjol! Nej visst, han är visst värvad endast som vänsterback! Men där får han ju inte heller spela...
Örebro rirobban
2012-04-04 01:34
Grahn var bra igår (speciellt i andra). Ser lite loj ut emellanåt, men det är en bra spelare. Felet är ju bara att det är offensivt han är bra. Han är knappast den defensiva mittfältare vi behöver på denna position. Tror Grahn blir en nyttig värvning denna säsong. De största problemet är vänsterbacken och Wowoah. Fler lag än Åtvidaberg kommer inse att det är på ÖSK:s vänsterkant man kommer lättast förbi. Speciellt eftersom inte Rama är spelaren som hjälper till i defensiven...
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2012-04-04 01:06
kubajonte//

Jag totalsågar inte Grahn som spelare, det är satsningen på honom jag totalsågar. Grahn håller nog hygglig AS-klass, men för de pengarna hade vi säkert kunnat få en bra mittback (till) och kanske t.o.m en målvakt?

Gillar inte när man lägger stora pengar på en så pass gammal spelare och med den historik han visat upp.
Annons: