/fotboll/osk/forum/317.aspx/fotboll/osk/forum/317.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2017-03-02 00:42
ÖSK har publicerat årsredovisningen för allmänheten nu. Den är lite mer detaljerad än vad den brukar vara, vilket är positivt. Jag har bara hunnit skumma igenom delar lite snabbt så här kommer några snabba tankar:

* Nettoomsättningen har ökat till 62 056 000 kr, men totala intäkter är 63 322 000 kr. 2015 var det 51 272 000 kr så det är en bra ökning, men i princip allt är hänförligt till spelarförsäljningar.

* Vidareförsäljningskostnader för spelare: 3 898 000 kr
Jag är osäker på om detta endast är vidareförsäljningsklausuler eller om det även inkluderar Spelarinvests andel.

* Ersättning till agenter: 1 375 000 kr
Högre än tidigare. Ersättningar till agenter har överlag blivit vanligare och en större kostnad bland elitklubbar.

* Kostnader för spelarförvärv: 661 000 (Sköld, Omoh, Alfred, Mårtensson)
Det borde rimligen avse övergångssummor för Sköld, Omoh, Ajdarevic den yngre, Mårtensson och eventuellt Fagerström.

* Spelarförsäljningar: 11 971 000 kr
950 000 kr avser spelare som inte har balanserats. Det borde vara övergångssumman för Kalle Holmberg, eftersom Rinne, Crespo och DG borde vara balanserade om ÖSK har köpt loss spelarna. Kalle hade ju förlängt sitt avtal med ÖSK så eventuell övergångssumma till Karlslund borde ha skrivits av under den ursprungliga kontraktsperioden.

* UEFA-ersättning: 2 409 000 kr
Mycket högre än 2015 då ersättningen var 708 000 kr.

* Lönekostnader, sociala avgifter och pensionskostnader: 27 492 000 kr.
Högre än 2015 (24 769 000 kr) trots att antalet medelanställda var lägre (52 jämfört med 54). VD-lönen är högre, lönekostnaderna överlag är högre och därmed även högre kostnader för sociala avgifter. Det kan vara en del engångskostnader i form av sign on-bonusar, eftersom det blev rätt många nyförvärv under 2016.

Om man jämför prognosticerade siffror efter Q3 med årsredovisningen så är det inte så stora skillnader i intäkterna (63.4 miljoner kr i prognosen). Matchintäkter och SEF-medel/sändningsrättigheter blev något högre än väntat, medan marknadsintäkter blev ca 600 000 kr lägre än prognosticerat.

Kostnaderna har ökat ganska mycket och slutade på ca 60,3 miljoner kr, jämfört med prognosticerade 57,9 miljoner kr. Marknadskostnaderna ökade med ca 700 000 kr och personalkostnaderna med ca 2,5 miljoner kr. I resultaträkningen listas personalkostnaderna till 30 043 000 kr, men noten visar bara 27 492 000 kr för löner, sociala avgifter och pensionskostnader. Jag gissar att personalkostnaderna till stora delar har ökat på grund av sign on-bonus till både Rogic och Mårtensson, eftersom de blev klara innan nyår.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-03-02 00:38
@Jonas r:

Göteborg hittar alltid finansiärer om det krävs, ÖSK är ingen motståndare för dem vad gäller den saken.
Hagges vänsterfot
2017-03-01 23:54
Ska vi försöka oss på en tabell? Trupperna börjar spikas och det är 1 månad drygt kvar till premiären. Jag ger det ett försök. 1. Malmö 2. AIK 3. Häcken 4. Elfsborg 5. Norrköping 6. Östersund 7. Göteborg 8. Djurgården 9. ÖSK 10. Kalmar 11. Hammarby 12. AFC United 13. Halmstad BK 14 Jönköping Södra 15. Sundsvall 16. Sirius När man försöker kludda ner en elva så inser man hur långt ifrån vi är ett sm guld. Det är inga dåliga lag och spelare alla lag har. Malmö tar guldet då de har bredden och ingen ser ut att hota dem på allvar. Häcken är hypade som vanligt men nu har det så många förre detta proffs som ändå verkar hungriga men jag inte Crespo kommer göra 30 matcher och saknaden av en målskytt och försvaret gör att det inte blir guld. Norrköping gick starkt förra året och Kalle och Sebastian Andersson med nu kryddat med Simon Skrabb kommer plocka många poäng i år ändå. Östersund räknar väl alla med att de nästan ska vara en toppkandidat. Jag tror de kommer få det svårare i år. Djurgården har långt ifrån sin trupp klar och det kommer speglas i början. Hammarby är Hammarby. Jag vågar knappt tro vi tar en 9 plats men just nu med dessa lag skulle jag vara nöjd med topp 10 placering. Sundsvall åker ut och Pelle Olsson gör det igen fast med ett nytt lag.
Örebro Gamla Trä
2017-03-01 23:22
@Tommy Tåpaj:

* Såna
Örebro Tommy Tåpaj
2017-03-01 22:50
Så länge man gör sig förstådd. Det gör man väl när man skriver väll istället för väl? Oskön man är om man ska klaga på sånna petitesser.
Örebro Brandao
2017-03-01 22:42
Marcus Danielsson i Sundsvall gillar jag, men han sitter på kontrakt och blir säkert dyr att lösa..
Örebro Brandao
2017-03-01 22:36
Benny

Det är ingen fara...
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-01 22:36
@Kuroslaw Mibisztal:

!heller orden inte
Örebro Benny Böckling
2017-03-01 22:32
Jag har bett om ursäkt och så är det med det.

Att Minatankar börjar gräva i gammalt groll får stå för honom.
Örebro T8
2017-03-01 22:28
Hagges Kan du säga nåt om honom om du inte vill droppa namn?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Kuroslaw Mibisztal
2017-03-01 22:25
Sulta lrava er, odrnignen på bkostväerna har väl ignen beytdelse!
Hagges vänsterfot
2017-03-01 22:19
@Benny Böckling:

Fjantigt beetende.
Om man stavar fel på en spelare kan jag förstå att man till slut rättar.
Jag har inte sett Brandao stava fel innan. Tänk efter innan du postar ett inlägg.
Det var jag som bekräftade ryktet Loppan sade om mittbacken. Vet inte om det hänt något där, kanske Loppan kan säga såfall.
Örebro T8
2017-03-01 22:14
Hörrni Paradise Hotel, är det ingen som vet nåt rykte? Nu är det ju nedräkning på riktigt.
Örebro Minatankar
2017-03-01 21:56
@Brandao:

Håller med dig.

Jag har överseende med många stavfel på denna sajt. Men när Benny Böckling själv kritiserade någon annan för att inte vara professionell och inte ens kan stava till ordet, ter det sig ju närmast löjligt, speciellt som han angriper dig för stavfel.

Men han drar sig inte för att kasta sten i glashus bara han får utlopp för sitt behov av att jäklas med jämna mellanrum. Mig har han givit sig på många gånger både här och i PM.

Synd att han ska vara så otrevlig ibland när han ändå kan bidra med bra inlägg också.
Örebro Benny Böckling
2017-03-01 21:48
@Brandao:

Äh menade inte att vara alltför taskig. Ber om ursäkt om du tog illa vid.

Att jag brukar vara petig med sånt annars håller jag inte med om.
Örebro Restalundsv
2017-03-01 21:46
@Brandao:

Så tragisk attityd på forumet ibland. Folk ska hålla på att gnälla om allt möjligt, i detta fall ett stavfel. Snacka om fotboll och snacka om ÖSK. Hur svårt ska det vara?

Det snackades om att en mittback skulle kunna vara på ingång, vad händer där? Hört något mer, du som tog upp det? Hoppas vi landar Kujovic eller Igbo. Har även inget emot om vi skulle landa Erton.
Örebro Brandao
2017-03-01 21:30
Jag har läs och skrivsvårigheter och jag gör så gott jag kan..

Tragiskt att folk ska hänga upp sig på hur man stavar, det är ju inte första gången Benny Böckling håller på och kommenterar hur folk stavar namn mm.

Hej!
Örebro Benny Böckling
2017-03-01 19:47
@KalleTeodor - Admin:

Nej men skriver man väll istället för väl varje gång så blir man lite ledsen tillslut.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-01 19:35
@Benny Böckling:

Kom igen Benny. Ett stavfel har ingen dött av.
Örebro Brandao
2017-03-01 19:28
Benny

Stava jag fel? Ber om ursäkt för det isf....
Örebro Benny Böckling
2017-03-01 19:22
@Brandao:

Ja det vore VÄL det
Örebro Brandao
2017-03-01 19:14
Benny

Ja om det skulle hända något den här veckan så vore det väll rimligt med antingen torsdag eller fredag :)
Örebro Benny Böckling
2017-03-01 19:06
Ska vi tro att det händer någonting antingen imorgon eller på fredag då?
Örebro Jonas r
2017-03-01 18:41
[QUOTE=Hagges vänsterfot ]Göteborg har alltid pengar som de trollar fram från ingenstans. [/QUOTE] Inte så säker på det....
Hagges vänsterfot
2017-03-01 18:22
@Jonas r:

Göteborg har alltid pengar som de trollar fram från ingenstans.
Örebro Jonas r
2017-03-01 16:48
[QUOTE=Hagges vänsterfot ]Henok Goitom och en bosnisk anfallare nära AIK. Djurgården går för Erton Fejzullah och Engvall. IFK Göteborg och Örebro krigar om Kujovic? Inte tråkigt men hoppas kan man alltid. [/QUOTE] Tror fan vi kan konkurrera m IFK om Kujo dem är ju typ panka
Hagges vänsterfot
2017-03-01 16:40
Henok Goitom och en bosnisk anfallare nära AIK.
Djurgården går för Erton Fejzullah och Engvall.
IFK Göteborg och Örebro krigar om Kujovic? Inte tråkigt men hoppas kan man alltid.
Örebro Motgångssupportern
2017-03-01 16:27
@KalleTeodor - Admin:

Vi har hittills gått plus på avtalet. Inkomster från internationella bolag är noll, måste förbättras. Det finns tre heltidsanställda säljare (av Lagardere) på kansliet.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-01 16:07
@Restalundsv:

Betalväggad artikel.

Har du möjlighet att koka ner innehållet till någon mening och berätta vad Simon säger?
Örebro Restalundsv
2017-03-01 15:59
Simon kommenterar Lagarderé
Annons: