/fotboll/osk/forum/2987.aspx/fotboll/osk/forum/2987.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lekiller
2012-05-19 00:14
Saywee/ haha så sant så. Tänkte inte så långt. Straffar är fan också inte lätt. Det svåraste av allt är nog att domarna i allsvenskan bedömer allt så himla olika. En sak i en match bedöms på ett sätt, i nästa på ett annat sätt. Fan inte lätt för de som skall utföra sitt jobb med sådana förhållnings sätt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-05-19 00:12
@lires:

Hehe - Den var bra ;)
2012-05-19 00:06
@Lekiller:

Tack för att du tog dig tid! Frågan är ju hur länge "situationen" kvarstår? Alltså hur länge han drar fördel av situationen. Naturligtvis har han fördel av att han står där han står. Men någon gång måste ju offsiden "släppas". Håller med dig att det kan diskuteras i evighet!
AIK Saywee
2012-05-19 00:05
Lekiller, instämmer med dig i dina synpunkter om att just hands och offside är bland de lurigaste grejerna att bedöma. Fast när jag tänker efter, så är det ju även svårt att bedöma straff, gult eller rött kort också.

Undrar om inte inkast och tilläggstid är enklast?

Döm själv .....
Örebro Lekiller
2012-05-19 00:01
Urban/ Snabbluska i regelboken om offside. Står fan inte så mycket men står typ: Domaren skall döma offside om spelaren som står offside, påverkar spelet, hindrar eller stör motspelaren eller vinner någon fördel av att han står offside. Så frågan är väll om Borges faktiskt vann någon fördel av att stå offside, vilket går att diskutera in till döden. hehe
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-05-19 00:00
Det finns ÖSK-suppotrar även i England, eller rättare sagt i Sunderland :-).
AIK Saywee
2012-05-19 00:00
Urban,

jag tror inte att det är av allmänt intresse, men vågar mig på några rader...

Pralle - var ju praktiska realskolan, Karlslundsgatan

Karro var realskola, kanske med lite "finare" elever vid slottet

NHAL, Nikolai Högre Allmänna Läroverk (för flickor - tidigare tilläggsbenämning) låg vid Manillagatan/Oskarsparken

Där trivdes jag, gott om brudar, trots att skolan även öppnats för lovande handbollsspelare. Denna skola väckte dessutom mina kemiska kunskaper och vi smällde av ordentligt när vi tillverkade vätgas. Att jag senare hamnade i räddningsarbete i Bagdad är en helt annan historia.

Förlåt, scrolla, men jag vill lova att jag gick på Eyravallen så fort tillfälle gavs, det var en del av mitt hem. Laget som spelade på naturgräset hette ÖREBRO Sportkllubb, redan på den tiden:)

Heja SPORT !!!
Örebro GT
2012-05-18 23:54
Robin Malmkvist, keeper i Assyriska borde Sjögren & co ha värvat som ersättare efter Alven !
Men för all del, ge Sankan en chans på söndag att revanschera sig ! Vore helt fel att byta tillbaka till Tomer igen.
Örebro Lekiller
2012-05-18 23:50
Urban/ Kan inte offside regeln till 100% men har för mig att någon annan måste ta eller röra bollen efter skottet har räddats av målvakten. Därför kan inte en spelare som står offside göra mål på returen eftersom han kommer ifrån offside position. Rörigt? Ja Är ju handsregeln och offsideregeln som är de klurigaste reglerna i fotboll och de som rör upp mest känslor. Saken är ju den att Borges tjänade 1-1.5 meter då han stod offside vid skottet och skulle ev inte ha hunnit fram före ÖSK spelarna för att slå in returen. Men ingen kan ju veta. Det är som sagt inte lätt för domaren.
2012-05-18 23:17
@"ÖSK-Karl

Och du som gammal fotbollspelare kan gott svara på min offsidefråga nedan!
2012-05-18 23:16
@Saywee:

Vad var Nikolai läroverk för gymnasieskola?
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2012-05-18 23:09
@Saywee:

Ja, det är kämpar som dig ÖSK behöver nu ;) Saknar Per Johansson enormt, han och Hagge skulle inte släppa någon förbi sig på mittfältet, synd Sixten skulle göra om honom till högerback trots att han är vänsterfotad. Men vänsterback är ju inte att tänka på, den platsen är ju vikt åt Wowoha när han inte klarar att spela högre upp.
2012-05-18 23:08
Det här med offside har alltid varit lite snurrit för mig och jag önskar någon kunde reda ut en sak för mig.

Mycket riktigt står AIK:aren offside när Mutumba avlossar sitt skott på bilden som Widemarsh haft vänligheten att visa oss. Dock blåser man inte då han inte påverkar spelet. Så långt är jag med.

Sedan stänker han in returen och det borde då underkänts enligt många eftersom han kommer från en offsideposition. Så långt är jag också med.

Men en reflektion jag gör är att efter skottet har avlossats faller flera ÖSK försvarare nedåt för att rensa returen och åtminstone en lägger sig i en lägre linje än vår AIK;are. Dvs nu har målskytten förutom målvakten ytterliggare en ÖSK:are mellan sig och målet. Därefter skjuts returen i mål.

Min fråga är. Häver inte ÖSK:aren som sjunkit ned den tidigare "situationen"? Om inte - Kan bollen fara omkring som i ett flipperspel där en kvart och spelare springer upp och ned men så fort vår käre tidigare offsidestående spelare rör bollen är det offside?

Jag erkänner att offsideregeln ibland gör mig lite förvirrad.

Örebro lires
2012-05-18 23:06
calles. jaha? och? skulle man inte klistra på massa ösk-märken på henne då. nä, nu väntar jag bara på en obegriplig text av vd:n janne k så är hela helgen löst oavsett om ösk förlorar. ;)
AIK Saywee
2012-05-18 22:59
@"ÖSK-Karl (2 år till åt skogen):

Jajamensan, höll nollan i skolmästerskapet, hjärnskakningen pågår fortfarande, men jag är stolt ändå, jobbade för laget, blev nästan medvetslös, men höll nollan, det var det viktigaste.

Att jag blev utbytt efter första skottet från Karro´s hårdast skjutande handbollscenter spelade ingen roll, Nikolai läroverk vann matchen :)

Man måste liksom Haginge (och Abgar) tåla lite och kämpa för laget .....
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-05-18 22:55
I år är vårt år, se klockan den slår, mot en darrande kritikerkår!

Vi kommer stiga i den allsvenska tabellen och göra en historisk inhämtning :).

Heja SportKlubben!
Leviticus
2012-05-18 22:53
Åter efter uppdrag och skall kika på ÖSK-Syrianska hoppas att matchen blir bra och att rättvisa skipas. Sådant är viktigt för mig för orättvisor här i världen är inte bra i något sammanhang.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2012-05-18 22:43
Saywee//

Tycker du kan offra dig och stå i mål, det har du ju gjort förr ;) Du höll väl t.o.m nollan?
Örebro calles
2012-05-18 22:20
lires: Man kan tycka vad man vill om det, men ÖSK Fotboll och Anna Lindberg har ett samarbete, så det är väl därför det skrivs om det på ÖSK:s hemsida.
Örebro lires
2012-05-18 22:15
för i helvete. vad finns det för nyhetsvärde om att ösks hemsida lägger upp texter om en simhoppare. det är ju rent pajaseri. vad kommer härnäst?? ping-pong chong som åkt förbi örebro en gång har vunnit världsmästerskapen i bordtennis??
2012-05-18 21:40
Saied om sitt första AS mål (dock usel ljudkvalitet)
AIK Saywee
2012-05-18 21:37
Urban igen,

känner några "nära" som varit med om fruktansvärda "bilincidenter" dock, dessa bör lämpligtvis ut snabbt i trafiken, men det är banne mig inte lätt att ge det stödet, en blockering häver man inte hur lätt som helst och det är faktiskt ganska förståeligt.

Det är svårt att välja målis, det är så mycket att ta hänsyn till, bästa dagsform kanske skulle gälla, men hur kan man se en sådan?

AIK Saywee
2012-05-18 21:29
Urban, 21:12,

detta med att välja rätt målvakt är inte lätt, de är så olika och båda har gjort tavlor, fast inte målat, men även räddat en och annan boll från påhälsning i nätmaskorna.

Båda blir väl som vanligast uttagna av Sixten, en får sitta och en får stå.

Må bäste man hålla nollan !!!
2012-05-18 21:12
@Saywee:

Rent psykologiskt borde det vara Sandqvist som ska stå på söndag. Han borde ha stått matchen efter Åtvidaberg också. Just bara av psykologiska skäl. Har du varit med i en flygincident? Flyg så fort du kan igen. Annars växer problemet

Annars kan jag tycka Tomer passar bra för ett lag med rak och hög backlinje. Han har fladdrat osäkert några ggr med sin oortodoxa spelstil. Absolut. Men han har också kommit ut bra många ggr och avvärjt.

Tyvärr verkar den målvaktsträning jag mest bevittnat genom åren bestå av arbetet på linjen. Jag vet inte om det är så i ÖSK.
Örebro Conjuration
2012-05-18 21:00
@Saywee:

Enda vi har i den kategorin är Grahn ;)
AIK Saywee
2012-05-18 20:55
Via svartvitts löpsedel kan Sixten få lite hjälp i valet av burväktare, dvs om han velar, Sixten alltså.
2012-05-18 20:52
@Mathias Ekdahl:

Självklart räknade jag med att ÖSK skulle få ta över lönekostnaderna. Säker ingen låg lön men säkert heller ingen extremlön. Det är just det att ÖSK skulle ta över kostnaderna som skulle kunna få GAIS med sin just nu dåliga ekonomi att släppa Axen.

Men återigen får du väga kostnaden mot den ev verksamhetsnytta det kan ge eller man tror det kan ge. Det är inte gratis att värva spelare heller.

Men självklart är det inte bara att. Utan parametrarna måste ju matcha. Allihopa.
Och resonemanget är väl kanske bara hypotetiskt.
AIK Saywee
2012-05-18 20:52
Conjuration, ja kanske det inte är tillåtet för spelarna att visa stake under match ?
AIK Saywee
2012-05-18 20:32
Tjena :)

Inspektör Smack kommer som vanligt med korta inlägg, men de har blivit trevligare och han får numera ofta tummar ...

... tjena :)
Örebro Conjuration
2012-05-18 20:18
@Valderinho (Avgå Sjögren):

Håller faktiskt med för en gångs skull Inspektör Smack. Inte om stake delen men att det är lite nu eller aldrig, förlust och det ser mörkt ut. 3 poäng, något annat finns inte.
Annons: