/fotboll/osk/forum/2982.aspx/fotboll/osk/forum/2982.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan
2012-02-29 08:40
Saywee // Grabbarna har INTE varit på semester. Klubben är väl tvungen att följa EU atbetstids regler. Dom som har famlij har säkert ett behov att träffa den.

Det var värre förr när Hammar tog över och vi var på väg mot S1. Då inleddes hans jobb med en veckas semester för spelarna.
AIK Saywee
2012-02-29 07:59
lires, 07:04,

va, är det sant, semester nu?

Vad i själva h-e pysslar man med, vilken planering, är det så fysiskt jobbigt att flyga hem från en "solsemester" med två relativt klena insatser.

Jag förstår inte varför?

Snart är det ju hemmapremiär mot ÅFF, det fina östgötalaget kan man inte nonchalera ...

Kom igen nu SPORT, orka !!!
AIK Saywee
2012-02-29 07:48
D.McGrain, 15:33,

Först om främst instämmer jag i stort sett med dig om att vi alla skall skriva när vi vill och om vi vill, dock inte vad vi vill. Vi bör ta hänsyn till åtminstone forumreglerna och ibland kanske även till varandra.

Angående de glasklara, målen, visionerna, ambitionerna "löftena" eller vad de kallas, så vill jag kolla av med dig om det är det som gäller, som står på ÖSK Elitfobolls hemsida under VERKSAMHET ? Vet dock ej när detta senast uppdaterades. Vill bara veta så att vi alla vet och är överens om vad som inte är rörigt.

Julhälsningen i NA måste ha blivit feltryckt, men varken NA eller ÖSK har brytt sig om att ändra, så då trodde ju jag i min okunskap att det kunde vara så som det stod, vitt på svart.

Från ÖSK´s officiella hemsida, läst idag ...

SPORTSLIG MÅLSÄTTNING

SM Guld 2015

Socialt
ÖSK Fotboll ska vara en aktiv och god samhällsaktör, det sociala engagemanget ska
framförallt inriktas på åtgärder som utvecklar förutsättningarna för barn och
ungdomar i regionen.

Vårt viktigaste ledord är att alltid försöka överträffa
omgivningens förväntningar.

VISION

(uttrycker ÖSK Fotbolls idealbild — övergripande målsättning)

ÖSK Fotboll en ledande förebild inom elitidrott i framgång; idrottsmässigt, affärsmässigt och socialt engagemang

ÖSK Fotboll, ett topplag i norden med frekvent europaspel där framgångskonceptet är attraktiv fotboll som engagerar

Heja SPORT, GFG !!!
Örebro lires
2012-02-29 07:04
alltså, vad fan håller ösk på med? man förlorar en match och spelar oavgjort mot ett vad jag förstår dåligt lag vilket öskspelarna själva säger på sitt solläger. och vad händer då efter denna semester som man haft. jo, dom väljer att träna i dag och sedan ta ledigt fram till måndag. fy fan, säger jag bara. vilka glaslirare. trodde att man skulle ta och träna på och förbättra laget och att spelarna skulle komma in i vårt system. men nej då, i dag är det så pass jobbigt att flyga och sedan spela fotboll efter det. vi måste ha ledigt i fyra dagar. blablabla.

vi spelar knappt några träningsmatcher heller. då kan man inte spela ihop ett lag. inte undra på att spelare blir skadade och har skavanker mest hela tiden när vi varken tränar eller spelar.
dags att sikta in sig på en kamp i botten igen?

tråkigt att ösk beter sig på detta vis.
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-02-28 23:44
På tal om ekonomi. ÖSK har tydligen publicerat sin årsredovisning på hemsidan. Dock är det trevligare att läsa om den på Eyrabloggen då han kommenterar den
Länktips: eyravallen.se/
Örebro Marta (hane)
2012-02-28 23:40
Janne/ Håller helt med. Det var D´artagnans uttalande jag funderade över...
2012-02-28 23:33
D´Artagnan // Ja att nå en viss omsättning är ett måste. Enligt svarta handen har ÖSK en bit kvar där. Dagens omsättning t ex skulle inte vara tillräcklig. Det blir så att marknad och sport i ÖSK måste gå hand i hand för att nå målen.

Marta (hane) // Det är kanske inte fel att sätta SM guld som mål i sig självt men att sätta det så många år framåt och verkligen mena det är ju vanskligt att uppfylla då det hinner hända så mycket på vägen dit. Inte ens Stalin satte väl konkreta mål längre än 5 år.
Örebro Marta (hane)
2012-02-28 22:46
Jag förstår inte varför det inte skulle vara begåvat att ha guld inom ett visst antal år som målsättning. Sedan är även jag för långsiktiga planer. Men en målsättning kan aldrig vara ett löfte som innebär att det per automatik SKA slå in. Skulle det vara så skulle Spelbolagen få lägga ner sina verksamheter rätt fort.

Sedan handlar det så klart om trovärdighet om det skulle visa sig att man inte sätter av resurser och visar handlingar som går i linje med målsättningen. Men ännu vill jag inte förkasta målbilden som humbug, även om jag var på god väg att göra det ett tag efter förra året när nyckelspelare efter nyckelspelare hoppade strömhopp ur truppen.

Misslyckas vi till 2015 får man sedan arbeta fram en ny målsättning. Det är så målsättningar fungerar, så vitt jag vet. Den långsiktiga visionen med spel i Europa förutsätter jag att man behåller om inget oförutsett inträffar.
Örebro kubajonte
2012-02-28 22:45
Lascaux // Haha Indisk ? nej du inte ens i närheten har latinoblod i mig dock så fel person sorry
Örebro Valderinho
2012-02-28 22:38
Spelartruppen har kommit hem nu. Trötta, "borta bra, men hemma bäst". SÄNGEN!!!
Dubbla träningspass imorgon.."love this game"..ÖSK!!!
Örebro D´Artagnan
2012-02-28 22:18
Jan-Stefan Eriksdotter //När man satte SM-Guld målet fanns vad jag minns även delmål med en viss omsättning. Och man var medvetna om detta tar flera mål.

Att bestämma att vi tar SM-guld senast år x är inte särskildt begåvat.
Örebro Lascaux
2012-02-28 21:31
kubajonte helt off topic. men är du av indisk (eller liknande) härkomst?
Postat via SvenskaFans-appen
2012-02-28 21:00
När "Ambitionen" eller "Löftet" (Kvittar vilket) sattes att vinna AS 2015 reagerade jag på att det var så många herrans år framåt och att det borde vara omöjligt att ta ett sådant beslut. Ungefär som ÖSK idag skulle ta ett beslut att nå AS guld 2020 typ. Det hinner rinna för mycket vatten under broarna och förutsättningarna hinner ändras så många gånger.
Tänk om 2-3 konkurrenter tokvärvar just året 2015?

Nej jag tolkar det som ungefär trafikens noll-visionen i antal döda. Alla vet att det inte kommer att uppfyllas men alla skall jobba för att komma så nära som möjligt - Alltid. Nu tror jag att möjligheten att vinna AS för ÖSK är statistisk större än uppnå noll döda i trafiken...eller ;0)?

Jag skulle hellre se en långsiktig vision/målsättning och en strategi att nå en kontinutet som ständigt topplag än att nå SM guld ett visst år. Ungefär som Elfsborg. Har man det trillar det förr eller senare in ett AS guld. Den kortsiktiga strategin skall vara att alltid vara bättre än föregående säsong (Kaizen).

Nu har man väl det indirekt genom att säga att man skall bli ett frekvent spelande i Europa. Men jag tycker man skulle lyfta fram och jobba med de strategierna mera än att fixera sig på ett SM guld flera år framåt. Och dessutom om man lägger upp ett mål så långt fram kan det tendera att skapa lite slapphet och falsk trygghet. "Det ligger ju så lång fram".

Ska man uttala ett år som satsning på SM guld ska man göra det före säsongen eller möjligen säsongen före den. På sin höjd i en treårsplan. Inte 15 års plan...typ. För mig känns ambitionen att "Bli ett frekvent spelande lag i Europa" som mycket viktigare än SM guld 2015. För det innebär, förutom Europaäventyr varje år, att man alltid är top 4,3 i AS eller Cupmästare

Örebro Farside
2012-02-28 20:14
ÖSK-Fans // det är alltid bra att vinna matcher på försäsongen , men det finns något som är ännu viktigare , att träna under matchsituationer... "träningsmatcher"
Örebro ÖSK Fans
2012-02-28 19:35
alltid viktigt att vinna matcher!! om man förlorar alla träningsmatcher på försäsongen så kan jag lova att självförtroendet är ganska stukat...Det borde alla som spelat fotboll veta!
Örebro Robben 82
2012-02-28 19:29
Ösk fans/ Grahn sa ju att han strunta fullständigt i resultaten,att det viktigaste var att spela ihop laget och få igång ett eget spel...
Örebro ÖSK Fans
2012-02-28 16:08
DET ÄR ALLTID BRA ATT VINNA MATCHER!!!! FRÅGA TOBIAS GRAHN
Örebro Farside
2012-02-28 15:54
Krontorps // haha ja så kan verka , men kondition kan man träna på så många sätt. Jag menar absolut inte ut och löpa milen om och om igen. Orkar/vill inte ge med mig av flera övningar här på ett öppet forum , men som sagt , det finns många andra , mer lämpade träningssätt.

Kubajonte , det finns en del som jag ifrågasätter , men Sixten har en syn på det hela och följer sin långsiktiga plan. Så det är svårt att peka på något utifrån hans visioner och tänk. Jag kan bara säga att jag hade lagt upp träningen på ett annorlunda sätt pga att jag itne helt delar Sixtens syn på fotbollen.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-02-28 15:39
Det enda jag är missnöjd över den här försäsongen är att det bara blev 1 hemmamatch.

Hade gärna sätt ÖSK i fler matcher på Behrn Arena under denna försäsongen.
Örebro Krontorps
2012-02-28 15:36
Farside//
"Så , konditions träning , konditions träning och åter konditionsträning och mixa det med overkligt mycket positionsspel , det tycker jag är melodin. "

det låter som den gamla goa svenska fotbollsfilosofin :)
Örebro D. McGrain
2012-02-28 15:33
Saywee: du får skriva precis vad eller hur ofta du vill. Och tolka den övertydliga & glasklara målsättningen och ambitionen klubben förmedlat i flera år.

Tycker bara det är patetiskt att diskutera huruvida en person eller styrelse är bedragare eller lögnare om målsättningen inte lyckas (och nej, du har inte uttryckt det så, jag vet). Likaså att kalla klubben hemlig, dålig på att kommunicera etc. när målsättningen och ambitionerna är uttalade år efter år på möten, hemsidor, artiklar och skrifter m.m.

Personligen tycker jag det är bra att klubben på ett tydligt sätt kommunicerar en lika tydlig och klar målsättning samt hur de tänker nå den för egen del. Sen kan inte ÖSK påverka hur andra klubbar gör (dvs. påverkar ÖSK:s målsättning) och det kan man tycka att alla borde veta eller förstå. Men, tydligen inte du (?) - om MFF köper Barcelonas startelva - är ÖSK lögnare och dåliga för att de inte vinner Allsvenskan då? Därför tycker jag det är en totalt meningslös diskussion att föra om att "det är senast 2015" eller liknande. Däremot kan man diskutera om klubben utvecklas på rätt sätt eller arbetar på rätt sätt för att kunna nå målsättningen. Men, det är en annan fråga.

Så fortsätt skriv precis vad du vill, gärna med din ironi - "för att du väckte min ältande okunskap och tjötande på detta forum...".
Jag kommer också skriva precis vad jag vill, när jag vill om vad jag vill.

Forza ÖSK!
Örebro kubajonte
2012-02-28 15:27
oj här är man borta en dag och forumet har blivit väldigt allvarligt när man backtrackar vad som hänt. Jag gillart !!!

Farside enda jag undrar är vad du tycker om ÖSK försäsong hittills något du hade velat ändra, nöjd ?,missnöjd , osv.
Örebro Svartvitt forever
2012-02-28 15:13
Mycket bra, Farside!
Örebro Bulten i Boo
2012-02-28 15:06
Farside// Tack för den grundliga lektionen!! Nu kan vi alla gå ut och bli demontränare!
:-) Mycket bra beskrivning!
Örebro Farside
2012-02-28 14:47
Vill lägga in en "liten" kommentar om hur jag ser på att vi har så pass få träningsmatcher , och hur det kan komma sig.

Jag själv är ju tränare som ni säkert redan vet , dock ej i AS
Min syn på det hela är att träningsmatcher är viktiga för att få upp matchtempo och öva specifika spelmoment , såsom tex omställningar / boll ägande spel osv. Därav väljer man motståndet efter dessa önskningar.
Resultaten vi har fått på träningsmatcherna ska vi inte lägga så stor vikt vid , vi supportrar önskar alltid en vinst men det är inte det viktigaste just nu. Därav kan jag tänka mig att många kan tycka att vissa kommentarer ifrån Sixten efter matcherna kan te sig väldigt märkliga , med kommentarer såsom "det såg bra ut" trots torsk emot ett på pappret sämre lag tex.

En annan sak är att man under en uppbyggnadsfas och en fas där man skall spela ihop ett lag snarare tjänar på att INTE spela träningsmatcher.
Matchlika situationer och lära spelare positionsspel är så mycket enklare att skapa på en träning där tränaren kan stå mitt på plan och dirigera än att göra detta under en match.

Så jag föredrar en januari trip med träningsläger , hårt tränande jan- mitten feb. Träningsmatcher mitten feb till slutet feb. Nöta positionsspel / speluppbyggnad EXTRA mycket början mars --> tex 15 mars , träningsmatch , nöta positionsspel / speluppbyggnad , Träningsmatch x2 slutet av mars , sen kör vi!

Vad gäller brist i positionsspelet ju längre matchen lider är en naturlig "sak"
En spelare som blir trött har en förmåga att tappa i positionsspelet , detta är naturligt då man inte orkar täcka samma ytor (pga att man helt enkelt inte orkar) , det är en aspekt , den andra är att när man blir trött så kan man inte tänka klart , detta tror jag de flesta av oss har blivit varse när man tex spelar fotboll , hockey eller liknande lagsporter. Huvudet hänger inte med , och har man då inte spelsättet i ryggmärgen så kommer spelaren att ta felbeslut , mer ofta desto tröttare spelaren blir.
Sen är inte den kurvan linjär , men ni förstår min poäng hoppas jag.
För att spela ett specifikt positionsspel effektivt kräver det att man VET att spelarna runt omkring gör sitt jobb. Annars är risken överhängande att man tröttar ut en hel lagdel.
Tar som exempel , inget taget ur verkliga situationer och helt utan att mena något om dessa personer!
Vi ställer upp med ett mittfält med Grahn som defensiv med Bamberg och Alimi framför sig.
Alimi tröttnar i 62:a minuten och tappar i positionsspelet och orkar inte längre täppa de ytor som skapas i hans "zon"
För att täcka dessa ytor krävs att antingen Bamberg täcker en betydligt större yta och riskerar att springa sig trött betydligt snabbare än han normalt gjort. Alternativet är att Grahn täcker upp ifrån sin defensiva position men med samma risk samt att vi defensivt kommer öppna oss.
Detta är ett klassiskt fall av att inte ha tillräckligt bra kondition.
Här går det isär i supporterleden också , för , lek med tanken att Alimi vart matchens spelare hittils , bör han bytas ut? i mitt tycke är det självklart. annars riskerar vi att hela laget är slutkört inom 20 min. (se ovan )

Så , konditions träning , konditions träning och åter konditionsträning och mixa det med overkligt mycket positionsspel , det tycker jag är melodin.

En klockren övning för att öva positionsspel som ofta används på träningar är att spela emot 1 mål.
Man ställer upp en offensiv uppställning (i ÖSK´s fall tex 2 ytterbackar , 3 mittfältare och 3 forwards) ja så som Sixten önskar spela.
Detta ställer han upp emot ett Defensivt lag med tex 4 backar , 3 mittfältare och 2 yttrar (kan ändras efter vad man skall träna)

vill man nu tex öva defensiva spelet så fokuserar tränarna ENBART på detta , inte på fina anfall eller på snygga dragningar.
Tränarna placerar sig mitt i planen , nära tex mittäfltarna och blåser sedan igång.
Målvakten i det defensiva laget sparkar ut bollen till mittplan varpå tex def mitt i anfallande laget tar emot bollen och startar anfall.
Återigen , i detta exempel är det den defensiva biten i försvarande laget som han skall fokusera på.
Så snart man upptäcker en miss i positionsspelet hos defensiva laget , blås av , tillkalla berörda lagdel , förklara vad som skapade "problemet".
Starta om igen.
Så där håller man på , tillslut så sitter det i ryggmärgen.

Observera att Anfallande laget i detta exempel spelar "fritt" , dvs inga restriktioner på varianter.

Detta är ett sätt , hoppas ni förstår hur jag menar , det är lättare att förklara på riktigt , utan text
Örebro TommyS
2012-02-28 12:55
Nu vill jag inget mindre än att blåsa ytterligare liv i den tröttsamma och lingivstiskt understundom skakiga debatten som förts om skillnader på ambitioner, målsättningar och löften, betydelsen av "innan" och annat. Men ÖSK har haft som tradition att låsa sin "målsättning" för innevarande vid lägrets avslutning. Lite intressant om de väljer att inte göra det i år. Känner de som jag att det är väldigt svårt att bedöma om det blir fågel eller fisk?
Örebro Bulten i Boo
2012-02-28 12:54
Det var Alvbåge som införde kråk-krax-begreppet bl a efter påhoppet mot hans fru på detta forum..
Örebro Penny
2012-02-28 12:52
//Saywee

Fortsätt skriv så mycket du bara orkar.
Jag tycker du håller forumet i liv!
Örebro Bulten i Boo
2012-02-28 12:49
Så den som "viftar, hötter och skriker", allt detta som är så utmärkande för en kraxande kråka, den är med och förbättrar stämningen i laget?
Örebro D´Artagnan
2012-02-28 12:24
kraxande kråkor är tydligen nyttiga fåglar. De som tar tag i saker och ting och åstadkommer resultat gör nytta. se bara på stämningen i laget.
Annons: