/fotboll/osk/forum/2938.aspx/fotboll/osk/forum/2938.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro widemarsh
2012-03-24 14:12
Nån som ser matchen som vet om man kan få större bild utan att köra helskärm?
Vore fint med iaf dubbla storleken.
Örebro Valderinho
2012-03-24 14:12
Men slarva inte hela tiden när vi väl kommer upp då!
Örebro kenya
2012-03-24 14:07
Inget ordnat spel från ösks sida än. Elfsborg har kombinerat sig fram fint ngr gånger. Claesson visar klass direkt med en fin mottagning och spel ut på en fri högerkant.
Örebro kubajonte
2012-03-24 14:05
Härlig 80 tals känsla på kvalitén på den här sändingen .

som väntat är det Elfsborg som tar kommando i matchen direkt blir svettigt detta
Örebro Valderinho
2012-03-24 13:56
Jag har köpt matchen. Vilken ful inmarschlåt....
Örebro Valderinho
2012-03-24 13:55
Tydligen är Moo avstängd, kanske berodde på något han sa i samband med en träningsmatch..
Örebro kubajonte
2012-03-24 13:55
Heh många som köpt sändingen på Elfsborg.se här eller ? dom lirar deras inmarsmlåtnu :p
Örebro kubajonte
2012-03-24 13:46
nej jag blir allt lite ledsen att dom väljer Tomer i målet , känn som att lira varannan match idén borde varit slut nu. nåja ska köpa matchen nu på elfsborgs hemsida och hoppas det är någroludna bra kvalité på den sändingen. ska bli inrtressant och se ösk defensiva sidor idag. Då jag är övertygad om att vi kommer föra spelet med ca 0 % då jag anser Elfsborg är en guldkandidat i år
Örebro pemo
2012-03-24 13:15
Spännande startelva idag. Kör tydligen målisarna varannan ,match fortfarande.
Kul med Boris som start. Han måste ha imponerat på träningarna.
Skönt att Ibrahim går före Lushtako. men Virtanen på mf? Är Moo sjuk?
finns inte med på bänken.
Örebro KCMarten
2012-03-24 12:32
AIK kommer vinna guld i år.

Varför?

1. De har behållit i princip samma lag som i höstas när de tog silvret. Målproduktionen gick inte ner när Banguras försvann. Andra klev fram istället.

2. De har spetsat truppen med en av Norska ligans bästa målskyttar.

3.Alla experter dissar som vanligt AIK vilket bara ger dem arbetsro och tändvätska.

4.Sista året på Råsunda vilket kommer ge ett enormt publikstöd hela säsongen. Sedan är visionen att få spela Champions league hemma på
Swedbank arena redan 2013 ganska stark som motivator.

5. De kommer kämpa som djur för att inte komma efter Stahre i tabellen.

6. Andreas Alm är nog den mest underskattade tränare i allsvenskan. Ingen pratar om honom trots den scenförändring AIK gjorde från 2010 till 2011.

7. Efter försäljningen av Banguras har de ändrat en svag ekonomi till en stark, vilket ger möjligheter till nya bra värvningar i sommar.

Så det är märkligt att alla experter missar AIK..

Nu till ÖSK:

Med hjärtat tippar jag ÖSK på en trejde plats.

Med hjärnan tror jag att ÖSK kommer på plats 6-9.

Resten av lagen skiter jag högaktningsfullt i.
Örebro gatutsio
2012-03-24 12:26
Visionen//
utmärkta analyser och verkligen mitt i prick
ett riktigt nöje att läsa dina inlägg

FORZA ÖSK
Elfsborg IRON MAIDEN
2012-03-24 12:11
ELFSBORG -Ösk matchen idag på Borås Arena sänds på Elfsborg.se för 50kr om det är någon som vill se den live
Örebro Bulten i Boo
2012-03-24 11:35
Haginge också ett alternativ som mittfältare?
Örebro deportivista
2012-03-24 11:26
eller... för att lägga till... Kalle Holmberg, såklart
Örebro deportivista
2012-03-24 11:24
BiB/

Att ÖSK skulle få ett försvagat mittfält om 4 av de 3 spelarna som är tänkta som förstaval (dvs 133% av laget) inte är tillgängliga är naturligt, men detsamma skulle jag våga påstå gäller för samtliga andra allsvenska klubbar. Det är i ett sånt skede man får lita till talanger...

Jag skulle tänka mig följande: Wirtanen, Yasin, Saeid
Örebro Svartvitt forever
2012-03-24 11:21
Tack Visionen för gedigna artiklar, ett nöje att läsa.

Är det nån med pappers-NA som vet nåt om laguppställning idag?
Örebro Bulten i Boo
2012-03-24 11:14
Jag tycker att den stora oron 2012 kretsar kring mittfältet. Försvaret är förstärkt till numerären sedan i fjol (då ju truppen var felbalanserad) och anfallsmässigt finns många alternativ vid skador/avstängningar/formsvackor.

Oron kring mittfältet handlar dels om huruvida spelidén satt sig hos den helt nykomponerade lagdelen och dels om möjliga alternativ vid skador och avstängningar vilka vi vet kommer. Hur ser mittfältet ut om/när Bamberg, Grahn och Alimi är borta samtidigt som t ex Emil Berger är helt ur form. En inte helt omöjlig situation. Någon som har ett förslag?
Örebro Visionen
2012-03-24 11:13
Ang. Spelaromsättning
Från säsongen 2006 (när vi kom hem) t.o.m. säsongen 2011 har Örebro värvat/lyft upp sammanlagt 53 spelare det ger i snitt dryga 10sps.

Truppen 2006- 2:a i SE:
1.Peter Westman
2.Fredrik Samuelsson
3.Joel Riddez
4.Thomas Andersson
5.Lars Larsen
6.Magnus Samuelsson
7.Johan Pettersson
8.Fredrik Nordback
9.Patrik Anttonen
10.Mirza Jelecak
11.Herish Kuhi
12.Yanus Ismail
13.Robert Walker
14.Glenn Holgersson
15.Fredrik Jansson
16.Moses Reed
17.Simon Nurme
19.Patrik Haginge
20.Niklas Lönnqvist
21.Sebastian Henriksson
22.James Frempong
23.Kevin Walker
24.Ian Jeffs
25.Sandro Pavicevic
27.Kristoffer Näfver
29.Nedim Halilovic

2007 - 12:a - NSS (Nya spelare för säsongen) 9st;
Jon Lundblad (räknar som "ny" då skadan höll honom borta hela 2006)
Stefan Rodevåg
Richard Richardsson
Joakim Gren
Zebastian Lovén
Nordin Gerzic
Anton Dedaj
Magnus Wikström
Abgar Barsom

2008 - 7:a - NSS 14st;
Bertin Samuel Zé Ndille
Per Johansson
Kim Olsen
Magnus Kihlberg
Robin Staaf
Eric Magloire Bassombeng
Samuel Wowoah
Vitor Castar da Costa
Stellan Carlsson
Michael Jidsjö
Oskar Johansson
Peter Rosendal
Roni Porokara
John Alvbåge

2009 - 6:a - NSS 9st;
Tommy Wirtanen
Alejandro Bedoya
Michael Almebäck
Erik Nilsson
Adriano Munoz
Hassan Sesay
Markus Astvald
Gustaf Lundholm
Emra Tahirovic

2010 - 3:a -NSS 9st;
Astrit Ajdarevic
Denis Abdulahi
Simon Leonidsson
Simon Nurme
Henri Belle
Boris Lumbana
Paulinho Guará
Anthony Flood
Johannes Skoglund

2011 - 12:a- NSS 12st;
Emil Berger
Andreas Haddad
Riku Olavi Riski
Josef Ibrahim
Karl Holmberg
Eidur Aron Sigbjörnsson
William Atashkadeh
Valdet Rama
Kushtrim Lushtaku
Ahmed Yasin
Brunet Hay Pino
Paulo De Oliveira

Tendensen:
Investering (spelare/tränare/ledning) – Marknadsandel (sk. Mellanår med kamp om tabellposition) – Avkastning (målet)
ÖSKs investeringar sedan återkomsten, gång efter annan fram till säsongen 2010, har inbringat en växande marknadsandel som i sin tur utgav en positiv avkastning i form av måluppfyllelse med en 3:e plats och Europaspel (även ekonomiskt och publikmässigt). Detta kan man inte ta ifrån vare sig styrelsen, spelarna eller för den delen tränarna. Vad man sedan kan läsa utifrån den ovan presenterade 'statistiken' är att 2010 års investering inte kan mätas med de tidigare årens investeringar vilket i sig manade väg för 2011 års förlust av marknadsandelar. Eftersom investeringen inte låg i proportion med vare sig den tillkomna marknadsandelen eller det eventuella avkastningsmålet. Detta kan och bör enbart tillskrivas som styrelsens misslyckande. Eftersom tränaren hamnade i en situation som bäst kan jämföras med en snickare som tas in för ett renoveringsjobb men tillhandahålls inga verktyg från uppdragsgivaren samtidigt som uppdragsgivaren tar ifrån snickaren dennes material mitt under pågående arbete. Vi som sedan ska nyttja detta renoverade projekt förväntar oss att snickaren ändå på något mirakulöst sätt har utfört renoveringen och tar mindre hänsyn till hur dennes arbetssituation har sett ut. Vilket för mig är totalt oacceptabelt och oförsvarligt. Vill vi ha den vackra träpanelen måste vi förse vår snickare med rätt verktyg och rätt material under den tid som det tar att sätta upp denna panel, för självaste hantverket har vår snickare tydligt bevisat att han besitter. Vår klubb har fått sig ett rejält ansiktslyft sedan snickaren kom hit och det kan ingen ta ifrån honom heller. Om han nu får en period med rätt material och rätt verktyg men ändå inte lyckas få upp den vackra panelen, ja då ska vi se oss om efter en annan hantverkare.

Under/till säsongen 2011 har ÖSK återigen höjt investeringen vilket enligt modell ovan borde leda till en växande marknadsandel under 2012 och ge ifrån sig avkastning senast 2013. Det intressanta här är även att om man ser på ÖSKs investeringar över det angiva här ovan kan man se att få investeringar är 'svenskättlingar' (spelare som har gjort sig ett namn i Sverige innan de hamna i ÖSK) av de 53 spelarna som har under de angivna åren tillkommit klubben vill jag nämna följande 6st:
Paulo De Oliveira (Tidigare klubb/ar)
Andreas Haddad (Tidigare klubb/ar)
Magnus Kihlberg (Tidigare klubb/ar)
Abgar Barsom (Tidigare klubb/ar)
Stefan Rodevåg (Skytteliga vinnare SE)
Paulinho Guará (Tidigare klubbar i Sverige)

Till säsongen 2012 har ÖSK investerat i 3st (Tobias Grahn, Daniel Bamberg och Sankan) 'svenskättlingar' med erkända kvalitéer vilket bör innebära en ökad chans till större marknadsandelar under 2012 då dessa har en betydligt kortare inkörningsperiod än icke 'svenskättlingar'. Vilket i sin tur bör få en tydlig effekt på vår eventuella avkastning år 2013.

Örebro D. McGrain
2012-03-24 09:22
Tack Visionen.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pennybridge
2012-03-24 07:50
Nichlas_R:

om man går in på fliken: Truppen på officiella hemsidan ser man även nya matchtröjan på lagbilden.
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-03-24 07:26
Nichlas_R // Ja den är lite förändrad i år. Går att köpa/se på i ÖSK:s sovenirbutik.
Örebro Nichlas_R
2012-03-24 07:21
Nån som vet om ÖSK släpper nån ny tröja i år? Man har ju sett att Göteborg, AIK och Djurgården gör det så jag tänker varför inte ÖSK?
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-03-24 07:20
@Visionen:

Jättebra inlägg där du försöker få en mer nyanserad bild över dagens status i klubben/laget utan att kantra åt något håll.

Dock håller jag inte alls med dig i det citerade. En ständig hög omsättning av spelare kan knappast vara åtråvärt och är snarare ett hinder att nå den kontinuitet som behövs för att bygga ett vinnande lag. Ett vinnande lag som håller sig topp 5 år efter år. Denna höga omsättning ser jag snarare som en negativ signal. Fråga Julle. Men visst, det visar att ledningen har ambitionen att ersätta förlusten av bra spelare.

Det var någon ledare i HeIF som sade för ett par år sedan när de hade liknande spelaromsättning: "Det kommer och går fan i mig fler spelare i denna klubb än på en städfirma".

Men håller med dig i övrigt. Trevligt med användare som kommer med konstruktiva och sakliga inlägg som för debatten vidare på en intellektuell nivå.
Örebro Jacobo
2012-03-24 05:57
När släpper de biljetterna på ÖSK:s hemsida?
Örebro Marta (hane)
2012-03-24 00:28
På Sarps begäran (även kallat önskemål) då jag inte tror han lagt ut den här själv?...
Örebro Marta (hane)
2012-03-23 23:59
Visionen/ Tack för ett tänkvärt och väl genomarbetat inlägg.
Örebro Marta (hane)
2012-03-23 23:59
Visionen/ Tack för ett tänkvärt och väl genomarbetat inlägg.
Örebro rirobban
2012-03-23 23:27
Kopparvallen i Åtvidaberg börjar se mycket vackert ut. En fröjd för ögat med snygga träläktare som passar in med varandra. Varför tänkte man inte till mera när man byggde Behrn arenas kortsidor!? Nu menar jag inte att träläktare kanske passat in, men man hade kunnat forma läktarna betydlig snyggare (framförallt den västra)...
Örebro Visionen
2012-03-23 22:49
Först och främst;
Jag är inne på forumet varje dag och läser mig igenom i stort varje nytt inlägg. Jag vill passa på att tacka optimisten för din optimism och pessimisten för din pessimism eftersom ni håller forumet levande.
Samtidigt vill jag poängtera att många har varit ute på en cykeltur på senaste, en cykeltur som en del av er har gjort till rena tour de france.

Ang. Sixtens uttalande om försäsongen - Det är den bästa försäsongen rent TRÄNINGSMÄSSIGT och inget annat han har sagt.

Ang. ÖSKs tabellplacering 2012 - majoriteten viftar med "många nya spelare/mellanår" kortet samtidigt som majoriteten lyfter fram konkurrensens förstärkningar som enligt dessa per automatik ska innebär nederlag för ÖSK. Samma hinder (utmaningar med de nya spelarna ect) som många här inne lägger fram för ÖSKs eventuella tabellplacering, borde med logikens alla hörn och kanter även gälla våra konkurrenter. När det i detta sammanhang även lyfts fram konkurrenternas prestigeförvärv (typ Göteborg) blir det i min värld fördel ÖSK då prestigeförvärv och dess tränare erhåller en betydligt större press på sig samtidigt som talesättet "för många kockar på samma soppa" har en betydligt större manifestationskraft bland dessa prestigefulla lagen.

Ang. ÖSKs talangverksamhet så har jag genom min åskådarplats i debatterna kunnat se att debattörerna definierar ÖSKs talangverksamhet på olika sett. Vissa debatterar med en definition av att talangverksamheten verkar vara upptagningsförmågan från andra distriktslag medan andra som "spelare ur de egna leden". Det jag vill säga här är att ÖSK har genom åren haft hand om många spelare som är respekterade i Sverige på talang- och elitnivå men som i stort inte blommat ut förrän de lämnat klubben. Vilket har en väldigt enkel förklaring, nämligen det man i dessa sammanhang kallar för "linjen". "Linjen" är moderklubb-elitklubb-proffsklubb. Placera nu ÖSK och de aktuella spelarna (genom tiderna) på denna linje och se själva om ÖSK verkligen är så misslyckade som många vill få det till. En förenkling, talanger är talanger i sina respektive moderklubbar, blir elitspelare i elitklubbar och proffs i proffsklubbar. ÖSK har inte varit den proffsklubb som många kanske har trott. ÖSK är idag och knackar på dörren till "proffsklubben", nyckeln är titlar och Europaspel. Utan dessa kommer ÖSK inte in i "proffsklubben" oavsett hur pass bra kreditbetyg och omdöme ÖSK har. Få lag har lyckats låsa upp dörren till "proffsklubben" med ett lag bestående av talanger. Det är här som ekonomin kommer in då elit och proffsspelare kan köpas in och i värsta fall bryta upp dörren till "proffsklubben".

Ang. SM-guldet, i dagsläget är inte ÖSK en guldkandidat. Ända sättet för ÖSK att ta guld i dagsläget är en total flopp av minst 5lag i Allsvenskan. Att ÖSK skulle befinna sig i de nedre regionerna är osannolikt för så dålig trupp/tränare/styrelse/ekonomi har vi inte, jag menar den är klasser bättre än Syrianskas, Åtvidabergs, Sundsvalls, Gefles, Norrköpings, Mjällbys, och minst lika bra om inte bättre än Djurgårdens, Häckens, GAIS och Kalmars. Att vi kan vara med och utmana resterande lag om tabellplaceringar ser jag inte som en omöjlighet i år men mer som ett önsketänk.

Förra säsongens missöde beror mer på individer än kollektivet, vilket kommer visas i år. I år har vi förstärkt med supportrarnas gamle favorit Bamberg, som många såg som en eventuell bomb för inte allt för länge sedan, Tobias som utan tvekan håller Allsvensk toppklass på sin position, Alimi från Kroatiska högsta ligan med lag som Hajduk Split, Dinamo och Lokomotivo Zagreb samt Istra. Lag som tveklöst hade tagit hem ett Allsvenskt guld.

Med detta sagt så är det inte meningen att hissa ÖSK till skyarna utan snarare poängtera att domedagen är inte här i år i alla fall. Väljer man att se längre än vad näsa räcker så ser man att ÖSK är på väg mot sin vision, rotationen på spelare är ett tecken på en omättlighet då Ledningen skickar signalen, vi är inte nöjda! Och i ärlighetens namn är/var Nordin (22p på 115matcher = 0,19ppm) bra spelare men även bland de mest överskattade spelarna i svenskfotboll i ”mannaminne”. Vi ÖSK supportrar ryktes med i mediedrevet kring Nordin troligtvis då vi sällan blir bortskämda med sådan "stjärnstatus" i klubben som Nordin fick i riksmedia/kvällsblaskorna. Samma media som vi så ofta kritiserar!

Med detta sagt vill jag önska er alla en fantastisk säsong med många härliga framtida minnen!

Örebro kubajonte
2012-03-23 21:52
Svartvitt forever // visst både Alven och Nordin var dåliga förra året men som man alltid återkommer till vem i ösk var inte det ? svaret jo Rama var den enda som var bra förra året, är ju intet för inget som "real göteborg" köpte dessa då det är 2 superba spelare när dom har formen.
Annons: