/fotboll/osk/forum/292.aspx/fotboll/osk/forum/292.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Jonas r
2017-03-08 12:39
Mm intressant. Så dem största ligorna som slås om medaljer i CL satsar inte mer på unga än oss för att resultatet är viktigare än ungdomarna.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 12:28
Kroatien, Bosnien, Österrike, Schweiz, Holland och Belgien har lägre snittålder. Danmark exakt samma. Källor: ESPN, Transfermarkt
Örebro Nicknamn i ribban
2017-03-08 12:26
Gustaf Nilsson bröt ju något ben i foten precis innan han gick till Danmark, så han har nog bara kört rehab sen dess.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-08 12:14
@Brandao:
Där håller jag med dig fullt ut! Att få komma in i en trygg miljö med bra spelare runt omkring sig betyder mycket för både den yngre men också för matchutgången Inte roligt att bli inkastad som en 18-åring av ren desperation av tränaren till ett ångeststint lag med dåligt självförtroende om vi skall se på den rakt motsatta situationen. Och det är fullt förståeligt att en coach går på rutin och allt den kan för att t ex rädda kontraktet. Det är kanske inte läge för att spela in junisar då, om inte någon sticker ut ordentligt
Örebro Brandao
2017-03-08 12:09
Problemet är att slussa in dem i a-lags spel.
Det är en sak att matcha talanger i ett lag som går som tåget, och en helt annan sak att matcha talanger i ett lag som slåss för att undvika degradering.

Nu menar jag inte att vi slåss för degradering, men stora klubbar som oftast ligger högt i tabellen, får större arbetsro och kan matcha unga spelare på ett annat sett..

Når vi våran vision tror jag vi får fram mer spelare från egna leden..
Örebro Benny Böckling
2017-03-08 12:09
@KalleTeodor - Admin:

Självklart, strongt av mig att missa dom två..

Gustaf Nilsson för övrigt snacka om felsteg att gå till Bröndby. En av allsvenskans hetaste till att inte få nån speltid alls i Danmark.
2017-03-08 12:06
@Brandao:
Fast du drar det till sin spets. "Spela med alla lovande"? Vad betyder det? Är inte alla i U16,17,19,21 lovande? Vi talar ju om spelare som kan konkurrera med de etablerade eller har potentialen att att göra det inom rimlig framtid (rutin behövs) och om det finns coacher som bara vågar släppa fram dem eller om de bara ser 90 minuter framåt i tiden. Det finns ingenting just idag som pekar på att t ex ÖSK har någon i den kategorin. Brorson möjligen men just nu behöver ÖSK längd och starkt huvudspel i boxen. Men Brorson är absolut en kandidat om någon säsong om han fortsätter utvecklas. Men det har ju också varit kritiken mot ÖSK tidigare att det är så mager påfyllnad nedifrån. Vilket kan bero på många olika orsaker.
Örebro Jonas r
2017-03-08 11:54
[QUOTE=Hitta avslut!!]Ett litet smakprov på superanalysen, Har gått igenom 12st lag från Bundesliga och Premier League. West Ham, WBA, Man United, Arsenal, Soton och Bournemouth från PL. Werder, Mönchengl, Schalke, Bayern, Hertha och Dortmund. WBA har gett en 98a lite speltid och Dortmund har två st som spelar ganska mkt. Superanalysen kräver att spelarna är födda -98 eller senare. 3st hittills av ca 130st spelare är alltså födda -98 eller senare Av Europas 25 bästa ligor är det sex ligor som har lägre snittålder än Allsvenskan. Ska fortsätta kolla omkring 6st lag i Holland, Norge, Portugal, Ukraina, Österrike och slutligen Sverige. Spännande :) [/QUOTE] Bra jobbat! Fick delvis rätt i svensk fotboll inte är helt värdelöst. Min icke- vetenskaplig analys säger mig att dem sex ligorna som har lägre ålder är den sex bästa ligorna där exceptionella spelare som Isak sänker medelåldern dvs dem kommer alltid lockas till dem stora ligorna. Som sagt rätta mig gärna om jag har fel.
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 11:43
Ett litet smakprov på superanalysen, Har gått igenom 12st lag från Bundesliga och Premier League. West Ham, WBA, Man United, Arsenal, Soton och Bournemouth från PL. Werder, Mönchengl, Schalke, Bayern, Hertha och Dortmund. WBA har gett en 98a lite speltid och Dortmund har två st som spelar ganska mkt. Superanalysen kräver att spelarna är födda -98 eller senare. 3st hittills av ca 130st spelare är alltså födda -98 eller senare Av Europas 25 bästa ligor är det sex ligor som har lägre snittålder än Allsvenskan. Ska fortsätta kolla omkring 6st lag i Holland, Norge, Portugal, Ukraina, Österrike och slutligen Sverige. Spännande :)
Örebro Brandao
2017-03-08 11:38
Bara för att man är ung och lovande så gäller det att prestera! Så ser fotbollen ut idag och allt handlar om resultat!

Bästa laget spelar, fotboll på proffsnivå är ingen social verksamhet...

Visst, vi kan spela med alla våra lovande spelare, att vi sen kanske åker ur Allsvenskan spelar ju ingen roll, dom unga får spela och allt är frid och fröjd.
Örebro Jonas r
2017-03-08 11:25
Haginge gjorde tre allsvenska matcher 2004 dvs när han var 19 år apropå att vara redo vid unga år. Fast ok han borde varit redo när han var 18 år såklart!
Örebro Jonas r
2017-03-08 11:20
[QUOTE=Snö]@Jonas r ,,vänder hem istället,, att utbilda sig i 5 år o vända hem är ganska vanligt o knappats ngn "svans mellan ben", att spela med ett PL A-l lag som 17 åring även i träningsmatcher måste väl ändå smälla högre än att spela träningsmatcher med allsvenskt lag, kanske inte i din värld, men den världen verkar konstig;) lyft blicken o var glad att Jansson är i form o fm snart lämnar, sista året på kontrakt;) [/QUOTE] Nä visst svansen mellan benen var kanske onödigt uttryck men poängen är kvar att han inte tog sig hela vägen. Tror säkert de gjort han till en bättre målvakt och hoppas såklart att han får komma ut en sväng igen. Tror att hela denna debatten behöver nyanserad lite bara att säga att de inte finns någon ung som är färdig och att svensk talangutveckling är värdelös jämfört med övriga Europa bara blir löjligt. De finns dom sagt många andra faktorer som spelar in som t.ex. Urvalet. Tänk på hur många unga 18 åringar son aldrig får chansen från en akademi till speltid i a laget. De är ganska många som aldrig når dit. Att en klubb som t.ex Liverpool då kan få in 18 åringar i a läget kanske då inte handlar om bra talangutveckling ut än snarare ett bättre urval och mer pengar som gör att fler lockas till klubben.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-08 11:17
@Benny Böckling:

Gustaf Nilsson och Jesper Karlsson är två exempel.
Örebro Snö
2017-03-08 11:07
@Jonas r
,,vänder hem istället,, att utbilda sig i 5 år o vända hem är ganska vanligt o knappats ngn "svans mellan ben", att spela med ett PL A-l lag som 17 åring även i träningsmatcher måste väl ändå smälla högre än att spela träningsmatcher med allsvenskt lag, kanske inte i din värld, men den världen verkar konstig;) lyft blicken o var glad att Jansson är i form o fm snart lämnar, sista året på kontrakt;)
Örebro mustard
2017-03-08 11:00
Ingen som sitter inne på träningsrapporter nu med lite kommentarer om våra nya spelare?? (eller sett U21 och kan berätta hur Divine skötte sig)
Örebro Jonas r
2017-03-08 11:00
[QUOTE=Snö]@Jonas r Tror Jansson var 17 när han debuterade mot Roma med Spurs:), du har ingen koll som vanligt;) [/QUOTE] Och det var en träningsmatch antar jag för han har inte spelat några tävlingsmatcher för dem. Och det var min poäng att många aldrig kommer dit utan vänder hem istället. Många av våra ungdomar får också spela träningsmtcher under våren så är är det knappast nån! skillnad så återigen läs vad jag skriver!
Örebro Benny Böckling
2017-03-08 10:53
@Loppan i Axens skägg:

Vad har Falkenberg fått fram på senare tid?
Örebro Minatankar
2017-03-08 10:44
Alik berättade på min fråga vid ett möte att fotbollsstyrelserna ofta inte kopplar den tränare man vill rekrytera till den fotbollsfilosofi som klubben i bästa fall fastställt. En sådan kan t ex innehålla skrivning om att spela en attraktiv fotboll (som då behöver definieras), att man även arbetar långsiktigt genom att slussa fram unga talanger från närområdet och naturligtvis också rena prestationsmål.

Man väljer ofta en tränare som är tillgänglig, har ett gott rennomé och som är efterfrågad. Vilken typ av fotboll tränaren vill spela och vilken filosofi hon/han har i övrigt är man inte sällan dåligt insatt i. Han gav exempel på klubb som under de sista åren växlat tränare från den ena ytterkanten till den andra och sedan undrar man varför det inte går bra.

Min upplevelse är att det är så mycket pengar inblandade i dag och pressen är så hög på kortsiktig prestation från tränare, sportchefer, vd och styrelse, att de långsiktiga och övergripande målen och strategierna inte sällan kommer till korta.

Kan ändå tycka att ÖSK hanterar detta hyggligt. Man har ju supportrar som i över hundra år visat tålamod på det allsvenska guldet och har nu en flerårsplan för att nå toppen och europaspel. Man bygger sakta men säkert upp organisationen på och utanför planen, ekonomin, marknadsföringen mm.
Örebro Vinter
2017-03-08 10:42
@Vinter:

Kommentar till det jag själv skrev igår: Det behöver absolut inte vara "fel" med Igboananike, förhoppningsvis tvärtom, men sett till det lite motsägelsefulla i att gå ut med att man söker "långa pjäser" (både i försvar och anfall) och att man sedan värvar en förhållandevis kort forward så tyder väl detta på att ÖSK har hamnat i en situation där man inte riktigt plockar från den hyllan man vill. I detta fall "hyllan med långa forwards av hög allsvensk klass", dvs mer typen target. Det fanns just nu ingen på den hyllan som vi kunde få, men med risk för att bli utan "forward av hög allsvensk klass" öht så plockade vi från hyllan med snabbare djupledslöpande forwards av hög allsvensk klass. Som sagt, kanske inte alls fel, men det känns som att kommunikationen till oss supporters och andra har brustit i det här fallet.
Örebro Snö
2017-03-08 10:39
@Jonas r
Tror Jansson var 17 när han debuterade mot Roma med Spurs:), du har ingen koll som vanligt;)
2017-03-08 10:30
Alexander Isak - Han var väl 16 när han debuterade. Vilket jag läste att Andreas Alm fått mycket beröm för att han vågade släppa fram honom. Att alltid ta ut laget efter devicen "Jag ställer alltid upp bästa laget oavsett ålder" är väl något vi alla hört från vår egen tränare många ggr. Personligen kan jag ha vissa invändningar mot det. På ett sätt är det ju rätt. Det gäller att vinna matcher. Vi fans kräver ju också poäng. Och jag som kanske tycker lite annorlunda riskerar ju inte sparken från mitt jobb för att jag rent filosofiskt inte riktigt tycker som Alec. Vilket Alec kanske skulle få om resultat uteblir. Att istället våga släppa fram en potentiellt lovande spelare som "bara" behöver speltid för att kanske bli bättre än den som f.n innehar positionen, är ett mer långsiktigt sätt att göra laget starkare. Men det gäller ju framförallt också att ha den unga talangen i klubben. Å andra sidan skulle man kunna vända på det och säga att AIK var bästa laget med Alexander Isak och då slår devicen in. Men jag avser dels modet att våga släppa fram unga och inte alltid lita på rutin, och också släppa fram därför potentialen finns där. Det handlar bara om att få rutin
Loppan i Axens skägg
2017-03-08 10:22
Vi borde se och lära av Falkenberg som är jätte duktiga på lyfta upp spelare och lira dem. De har sålt många bra genom åren och har flera bra på G.
Jag tror du kan bräcka en spelares självförtroende ganska mycket genom att inte få speltid.

Sen är det duktig hyckleri här inne att ungdomar ska få spela när vi har 0 tålamod med en egen Örebro kille- Sebastian Ring.
Örebro Jonas r
2017-03-08 09:56
[QUOTE=Snö]@Jonas r ,,,,svansen mellan benen dvs utan speltid,,, vad jag vet så var Jansson 5 år i Storbritanien o spelade matcher i stort sett varje vecka allt frånU18 - A-lag, somvanligt har du ingen koll;) [/QUOTE] 2 Jag syftade på tottenham! League one och two samt irländska ligan är inte mer meriterande än allsvenskan så läs på själv
Örebro D. McGrain
2017-03-08 09:51
@pemo:

Jag håller med dig i att jag också tror att klubbar/tränare saknar tålamod (inte vågar?) pga krav på resultat = ekonomi. Det tror jag är en stor faktor.
Likväl kan jag inte låta bli att tänka att kraven & ekonomin är ännu större i andra ligor.

Jag funderar om vi i Sverige tränar ungdomarna på rätt saker? Är det för mycket löpträning och styrketräning (som också är viktigt)? Varför är det så få som har t.ex. bra teknik bland spelarna i Allsvenskan?
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 09:46
Tillägg, "Bättre än oss" = Svenska lag/landslag
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 09:45
Jag släppte det bara en liten stund. Pemo, Senaste exemplet är väl Claesson. Eller fanns det en maxålder att ta hänsyn till? Jag synar alla påståenden om att "alla andra" är bättre än oss på att släppa fram unga. Återkommer senare idag med en superundersökning byggd på superfakta
Örebro pemo
2017-03-08 09:23
Det finns även ett frågetecken för de talanger som släpps fram tidigt. Vad hände t.ex med Näfve roch Astvald? ( de jag kom på nu ) Gjorde ju succé i unga år, men av någon anledning så försvann de tidigt också.

Eller Bärkroth, som spelade i G-borg som 15-åring. Men han kom ju tillbaka och är en av Norrköpings bästa spelare nu.

Sen blir ju en del utlandsproffs lite för tidigt, kanske. Bröderna Simon och Samuel Gustafsson spåddes ju en lysande framtid, men just nu ruttnar de bort på några bänkar, men skrattar väl hela vägen till banken.

Jag tror ( helt ovetenskapligt ) att både spelare och klubb nu inte längre har tålamod. Klubben har inte råd att tappa poäng och spelarna har en agent som bara ser en summa pengar.

Är det någon som vet om vi har haft allsvenska spelare som gått till landslaget och sedan proffs, de senaste 20 åren? Alltså inte bara ÖSK utan allsvenskan totalt?

Jag har ingen riktig koll, men när jag ser matcher på TV från franska, spanska och engelska ligan, så är det väldigt ofta 18 - 19 åringar som finns på planen. Oavsett lag.

Örebro Snö
2017-03-08 08:35
@Jonas r
,,,,svansen mellan benen dvs utan speltid,,, vad jag vet så var Jansson 5 år i Storbritanien o spelade matcher i stort sett varje vecka allt frånU18 - A-lag, somvanligt har du ingen koll;)
Örebro Minatankar
2017-03-08 08:32
Viktigt att hålla frågan levande om när och hur unga spelare bör släppas fram i elitsammanhang. Måste säga att jag, trots stor erfarenhet både som spelare, ledare och supporter, känner mig osäker.

Vet t ex att det finns tränare som uttryckt att "Jag fick minsann vänta till jag var 21 år innan jag fick chansen. Då kan andra också göra det" medan andra tror på att slussa in dem betydligt tidigare.

I andra idrotter är man ofta som bäst i tonåren Jag tänker t ex på gymnastik och simning. I andra, t ex motorsport, ridning och skytte, kan man vara i världseliten högt upp i åren.

Det är uppenbart att detta beror på i vilken utsträckning man behöver använda kroppslig styrka respektive idrottsmateriell. Fotbollen är därför en sport där möjligheten till elitspel är begränsad jämförd med ovannämnda idrotter.

I fotboll handlar som bekant om många kvaliteter. När det gäller teknisk hantering av bollen och även spelförståelse, vill jag hävda att det finns många spelare i 16-17-årsåldern som har väl så hög kompetens som allsvenska spelare. En del tonåringar är dessutom välväxta och tidiga i sin fysiska utveckling. Vad de saknar är naturligtvis erfarenhet av de riktigt tuffa tagen hos vuxna motståndare.

Jag skulle tycka det vore intressant att ta del av vad tränare i Sverige och utomlands säger i frågan som bevisligen lyckats släppa fram unga spelare i 16-18 årsåldern. Är det någon som har någon länk?

Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 08:30
D. McGrain Jag släpper det här. Ha en trevlig dag!
Annons: