/fotboll/osk/forum/2909.aspx/fotboll/osk/forum/2909.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nutarviguld
2012-04-25 13:34
Kapten Blod intervjuar fansen på uppladdningen inför Elfsborgsmatchen och filmar supportermarschen till Behrn arena.
Örebro N:o 6-10
2012-04-25 12:59
Så länge Sixten sitter på bänken hjälper det inte vilken eller vilka spelare som kommer till truppen. Sammy kommer alltid att spela vänsterback, Rama kommer alltid att uppträda utan själförtroende och vilja. Wiktorsson kommer att vara fast på bänken och djupledspassningarna på rättvända ytterforwards kan vi bara drömma om. Problemen med anfallsspelet börjar i backlinjen, det ser inte Sixten
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-04-25 12:44
Sen är det konstigt att alla reaktioner kom efter Ellos matchen. Den borde ha kommit 60 min före matchen. När man såg mittfältet och backlinjen..

Kompisar till mig bettade direkt på ellos-seger och de som bettat på ÖSK svor
2012-04-25 12:42

En klok tränare sa en gång i tiden när hans allsvenska lag sladdade i tabellen:

Psykolog? Nej, det behöver man bara när man ständigt vinner. En psykolog nu förstärker bara krisen.

Örebro Salt&Peppar
2012-04-25 12:36
@Minatankar:

Håller med dig helt. En av Sixtens främsta egenskaper tycker jag ändå är hans ödmjukhet, han må vara lite stel utåt sett möjligvis, men är ändå ödmjuk. Han har mänskliga sidor. Han är ingen buffel eller härskare eller bär på ett stort ego som ter sig andefattigt, för det är raka motsatsen till vad jag vill ha för typ av tränare i laget. Ju mer ödmjuk och mänsklig desto bättre. Det är bra för truppen. Alla ska bli behandlade som människor och som en enhet, varesig man sitter spelar eller är bänkad, eller inte är med i matchtruppen. Det är den personligheten jag vill ha.

Fotbollsmässigt vill jag ha en offensivt lagd, skicklig tränare som inte räds att gå framåt och vilja äga boll och ha bollen på marken. Skulle gärna se Gerhardsson i Häcken som tränare om Sixten får gå.
2012-04-25 12:24
Är Roland Nilsson ledig?
Örebro Bempa no:10
2012-04-25 11:38
Om vi ev skulle byta tränare så skulle jag helst se Axen i ÖSK men om man ser på lediga tränare skulle jag kunna tänka mig Stuart Baxter då skulle det inte finnas en spelare i ÖSK som inte skulle kämpa och springa och göra sig spelbar och framförallt ge 110 procent i varje match och i varje närkamp,
annars får ÖSK köra med den billigare varianten och köra med mental träning och kanske se Ösk- Helsingborgs matchen när citat " ÖSK pissade på Helsingborg " Kämpa nu ÖSK.....
Örebro D´Artagnan
2012-04-25 11:22
Hur ska vi se på läget i AS?
Det är bara sex poäng upp till tredjeplatsen i tabellen...
eller
Vi ligger sist och har en del att förbättra i klubben
Örebro D´Artagnan
2012-04-25 11:15
När man läser interjuven med Lumbana ser han dessa brister:
- Den mentala biten är nog den största boven i den här matchen.
- mer koncentrerade i passningsspelet.

Vem har ansvaret att detta förbättras?

Sixtens analys på pk:
- Skador och avstängningar
- Ingen ledare på plan
- dålig rörlighet och tappar boll
- snörpligt mål gör det svårt, mål igen, ingen straff

Är det detta han ska fixa till inför Sundsvall matchen?

Kräv ansvar så att någon engagerar sig för att fixa till problemen till nästa match.

Minatankar
2012-04-25 07:32
MCMarten: Håller med dig. Man behöver se saker över tiden och i ett större sammanhang. Jag har inte uttryckt någon uppfattning om Sixten är rätt tränare eller inte. Jag har bara sagt hur man bör angripa frågan.
Örebro KCMarten
2012-04-25 07:29
Mitt förslag att få in Barsom är att få in rutin.

När man hamnat i ÖSK´s prekära läge så är det mentala absolut viktigast.

Idag har vi Grahn tillsammans med Allsvenska debutanter och juniorer på mittfältet och de kommer inte hålla på sikt. Därför vill jag ha in Barsom. Han kommer inte vika ner sig och ett mittfältslås med Barsom och Grahn på mitten kommer t.o.m få Rydström att backa med respekt.

Saied, Berger, Alimi i all ära men det är tuff uppgift att lyfta ett lag som ligger under strecket. Det vore synd och knäcka dessa talangers självförtroende när de kan utvecklas och utgöra stommen i framtida guldlag istället. Se på Hamad och durmaz i MFF som det tog ca 3 säsonger för innan de blev ordinarie. Idag är de stjärnor.
Örebro KCMarten
2012-04-25 07:24
Ursäkta att jag tjatar.

Jag håller helt med om att det är dumt att drabbas av panik. att sparka en tränare efter ett fåtal omgångar i Allsvenskan vore inte bra.

Men när det gäller Sixten måste ni lyfta blicken lite..

Det handlar inte om ett par omgångar.

ÖSK har bara vunnit en match på 14 Allsvenska omgångar. Det var hemma mot superjumbon Halmstad i oktober förra året. Eftersom de inte finns med i årets Allsvenska så får vi gå tillbaka till förra sommaren för att hitta en seger mot någon av årets aktuella Allsvenska lag, nämligen Djurgården hemma den 14 augusti förra året.

Det är väldigt få Allsvenska tränare som hade fått fortsatt förtroende efter en sån medioker trend, så det är knappast några få omgångar det gäller..

Minatankar
2012-04-25 07:01
Jag har skrivit tidigare att det är angeläget med en tränare som attraherar spelare att spela i ÖSK, som är en bra coach, ledare och kommunikatör, som är bra på att ta ut lag, göra byten och anpassa taktiken och som har omväxlande och relevanta träningar.

Hur det sedan går resultatmässigt har, som bekant, med flera saker att göra som både sportchef, vd och styrelse har ansvar för. Det gäller t ex vilken tränare och vilka spelare man rekryterar, på vilket sätt laget får stöd av publik, supporters och sponsorer, massmedial bevakning, om ekonomi mm. Det är m a o sällan en enda person som bär ansvaret för att något går bra eller dåligt.

Det är därför angeläget att man låter alla få chansen att göra misstag och skaffa sig erfarenheter. Det gäller spelare, tränare, ledare, anställda och förtroendevalda. Det är när många saker fallerar upprepade gånger som det finns anledning att se över organisationen. M a o bör man inte drabbas av panik efter bara några matcher. Å andra sidan måste man från början kunna ställa höga krav på alla som jobbar för en elitklubb på och utanför planen.

När man internationellt forskat i detta med att klubbar byter tränare efter kort tid har man funnit att nya tränare bara kortsiktigt bidrar till framgångar. Det är oftast styrelser som inför supporters, sponsorer, publik, medlemmar och massmedia anser sig behöva visa handlingskraft och pondus och då är den enklaste vägen att finna en syndabock när kanske alla har ansvar för det som händer och lösningen ligger på andra plan.

För att kunna ta ställning till vilka faktorer som avgör de sportsliga resultaten i ÖSK behöver man därför en god insyn. Vi som tycker oss ha en hygglig insyn kan ändå bara spekulera. Vi kan aldrig vara riktigt säkra på hur inflytandet och ansvaret i praktiken fungerar, förutom att det finns en allmän idealbild över hur en organisation på elitnivå bör fungera i en rad avseenden.

Det finns massor av faktorer som bör avgöra förtroendet för de som jobbar i och för klubben. Framför allt handlar det om de resultat man skapar vad gäller det sportsliga, ekonomi, publikintresse, sponsorintresse, massmedial uppmärksamhet, kommunikation med alla intressenter, stärkande av klubbens kompetens mm.

I ÖSK, som i de flesta klubbar, finns många saker som fungerar bra och andra som fungerar mindre bra. Då uppstår den viktigaste frågan; Känner man säkert till sina styrkor och mer utvecklingsbara sidor, och vad gör man åt detta? Det kräver en större analys och en större debatt än vad resultaten efter några få matcher ger underlag för.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2012-04-25 06:24
lires//

Sannolikt måste det vara en majoritet i styrelsen för att fatta beslut om att sparka Sixander, sedan är det väl Björn som får framföra det, precis som med Walker.

Sedan fick ju Sixten en kraftig löneförhöjning med det nya avtalet förra sommaren när styrelsen var oense om de skulle välja Axén, Stahre eller Sixten lyckades någon få just styrelsen tro att MFF var ute efter Sixten. Med tanke på publiktappet som nu säkerligen exalerar måste det säkert till en budgetlösning. Förslagsvis Bunjaki som redan har lön eller att Hammar får tjänstledigt från SvFF. Rolle Nilsson skulle säkert bli för dyr.
Örebro Osvaldo
2012-04-25 01:07
Ett under att Rama får nytt förtroende. Saknar förmågan att läsa spelet och jag tror inte Sportklubben är rätt ställe att lära sig det. Sälj medan möjlighet finns.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro lires
2012-04-25 00:46
godzilla. varför får hammar så mycket skit för. riktig ösk-are med hjärta för klubben. något som sixten "jag hänger på mitt avbytarbås" boström helt saknar. vakna innan det är för sent som många andra redan skrivit. någon som vet vem som eventuellt tar det sportsliga beslutet att kicka sixten? är det sjögren? åqvist? frebran?
2012-04-25 00:06
kubajonte //Jag har sett honom i träningsmacher och i en del videoklipp. Jag vill påstå att han har det. Sen behöver han naturligtvis växa in i kostymen men jag ser så väldigt mycket mer potential i honom jämfört med t ex Eidur.

Jag är också övertygad att tränarstaben i ÖSK delar den uppfattningen och håller honom som truppens bäste mittback jämte Wikström. Jag kan dessutom se honom som Wikströms efterträdare.

En fotbolls initierad kompis sa till mig förra veckan att han enkelt skulle kunnat plocka fram fem st "Eidur" från serierna i mellansverige. Sjögren gick över ån för vatten. Helt klart. Håller mycket med Julle där när han säger att ÖSK köper in för mycket skit från utlandet (han använde inte de orden men menar det).

Det är ju en kille som Berisha Sjögren skulle ha köpt ifjol sommar och ersatt Almebäck med. Ungefär lika ung som Almebäck var när han kom och lika utvecklingsbar och mogen

Örebro kubajonte
2012-04-24 23:59
Jan-Stefan Eriksdotter // Och hag säger att du som några andra väljer att lägga din tro på en spelare du inte sett i Allsvenskan ens
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-04-24 23:05
lires: Barsom räddade oss. Knappast Hammar. Vill nog inte riktigt ha
Barsom i ÖSK nu dock...känns som att han är på väg utför.

Hmm. Lustigt att det för något år sedan var ett jävla gnäll om att ÖSK inte tog tillvara och vågade satsa på lokala talanger. Nu när det vimlar om dem gör ÖSK fel då de låter dem ta för stort ansvar. Hur ska folk ha det?

Åtminstone jag har laddat upp med mycket frysvatten i magen. Som den struts jag tydligen är känns det hela bättre än Urban Hammar. Det gör visserligen i princip allt.

KÄMPA SPORT!
Örebro pemo
2012-04-24 22:45
Det är det här jag tycker är tråkigast med ÖSK. Nu har man ett U-21 lag, med intressanta spelare. Hemmamatch kl 18.15 men ingenting på hemsidan ännu.

Snart får jag nog lov att söka jobbet som marknadförare av klubben, så att det händer något.

Tack NA
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-24 22:44
Förlust 2-0 tror jag Kenny messade mig tidigare. Lär komma upp matchbilder på Kapten Blod imorgon förmodar jag.
Örebro pemo
2012-04-24 22:41
Det är det här jag tycker är tråkigast med ÖSK. Nu har man ett U-21 lag, med intressanta spelare. Hemmamatch kl 18.15 men ingenting på hemsidan ännu.

Snart får jag nog lov att söka jobbet som marknadförare av klubben, så att det händer något.
Örebro pemo
2012-04-24 22:37

Örebro pemo
2012-04-24 22:32
Såg just första halvlek på TV igen. Och den var inte bättre än i går.
Men, det kom en mycket kuslig statistik som ingen har berört här. ÖSK har inte haft någon på tio år som gjort fler än åtta mål. På tio år! Hur många tränare har vi avverkat på den tiden?

Ingen som såg U-21 matchen?
Örebro BBanks
2012-04-24 22:16
Sixten måste gååååå varje dag känns nu som en evighet.. bort med finnen innan det är försent. Har inte forward en ung och intressant tränare?? Hit med honom.
Örebro svartvitseger!
2012-04-24 22:03
Asså ni ser inte vad som är på väg och hända vi ligger just nu sist vi har inte vunnit på länge Sixten fortsätter med samma sak hela tiden vi måste ändra alt innan det är försent Sixten avgår i kör 4-4-2 diamanten så klarar vi nog oss kvar AGERA innan det är försent
Minatankar
2012-04-24 21:50
Jan-Stefan Eriksdotter: Jag också :-)
Örebro Insatt
2012-04-24 21:48
Jan-Stefan Eriksdotter: Delar din uppfattning om Berischa.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-24 21:46
Det enda som höll klass igår förutom några i motståndarlaget var Örebro Tifo och speakern. Vi har fan allsvenskans bästa, skulle lätt kunna få jobb som filmtrailerannonsör i Hollywood :)
Örebro Eyra
2012-04-24 21:44
KCMarten/
Nu vet jag inte om jag tror att vi ska värva nya spelare för att hålla oss kvar i allsvenskan. Snarare spela ihop alla nya som vi har.

Men...Onekligen skulle jag också vilja se Abgar Barsom i svartvitt ännu en gång.
Annons: