/fotboll/osk/forum/289.aspx/fotboll/osk/forum/289.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Jonas r
2017-03-10 12:56
Oj förlåt såg inte att du nämnt den ekonomiska biten
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Jonas r
2017-03-10 12:55
[QUOTE=Lekiller]Av vad jag har hört så finns det anledningar till varför IFK inte vill ha tillbaka honom och dessa är inte ekonomiska. Kan nog förklara varför mål produktionen gått ner också. [/QUOTE] Anledningen är en ekonomisk tvist vilket gör att inte heller Engvall vill tillbaka. Men hur förklaras att hans målproduktion i IFK sjönk?
Örebro Lekiller
2017-03-10 12:37
[QUOTE=Jonas r]Apropå talanger. Gustav Engvall var 18 år när han gjorde 10 mål för IFK sin fortsätta säsong. Året efter gjorde han 8 mål och förra året bara 4 mål. Nu verkar de som djurgården kommer låna honom. Men han har gått tillbaka iaf prestationerna undrar vad de handlar om. [/QUOTE] Av vad jag har hört så finns det anledningar till varför IFK inte vill ha tillbaka honom och dessa är inte ekonomiska. Kan nog förklara varför mål produktionen gått ner också.
Örebro Snö
2017-03-10 12:34
@Vinnatradition Jag var som vanligt nere på träningen o såg idag internmatch, Nordin spelade så han är väl tillbaka igen, mycke bolltapp;)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Benny Böckling
2017-03-10 12:32
Yasin tränar med ÖSK också tydligen.. Blev han inte utlånad till nåt arabland?

Tur för honom då att ÖSK är en sån mysig och familjär klubb.
Örebro Benny Böckling
2017-03-10 12:15
Elena på twitter:

"Igboananike ännu inte i träning med ÖSK. Senaste budet är att han kommer söndag kväll och tränar måndag."
Örebro Vinnartradition
2017-03-10 12:13
Är det någon här inne som vet hur Nordin återhämtat sig från skadan han ådrog sig i söndags?
Örebro Minatankar
2017-03-10 11:18
Pontus Gustafsson har sagt upp sig. Det rör om lite grann på den lokala sport-/sponsormarknaden.
Örebro Karlstruum
2017-03-10 10:49
Alltså jag har suttit och tänkt exakt samma sak som ni alla, varför tar man in spelare som inte spelat på länge. Men när spelade ÖSK senast? I början av november slutade allsvenskan? Diskerud till IFK, alla hyllar. Har inte spelat match sen förra sommaren heller. Men tänker vi bara att spelare som borde vara i form så är det ju Divine Naah som kommer från en klubb som är mitt uppe i sin tävlingssäsong. Om man vänder på myntet. Tycker nog ändå att man ska lugna sig lite med spelare som inte hållt igång på ett tag. Enda risken jag ser med dom är väl skaderisken är aningen högre isf.
Örebro Vinter
2017-03-10 10:42
@KalleTeodor - Admin:

Men hallå, hallå, hallå. Har detta forum blivit fullständigt humorbefriat?
Örebro Snö
2017-03-10 10:31
Känns som ni har gått till botten med unga spelare:):) kanske dags att fokusera på de spelare o lag vi har idag o stötta o heja o lyfta blicken för våren är i antågande och cirkusen snart igång, heja ÖSK
Örebro Jonas r
2017-03-10 10:25
Robin söder tänker du på kanske?
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-10 09:50
@Jonas r:

Nicklas Bärkroth var bara 15 år gammal när han debuterade i Allsvenskan för IFK. Sedan hade de en sjuttonåring som inte bara debuterade utan vart bofast. Har dock glömt hans namn. Han var forward
Örebro Jonas r
2017-03-10 09:21
Apropå talanger. Gustav Engvall var 18 år när han gjorde 10 mål för IFK sin fortsätta säsong. Året efter gjorde han 8 mål och förra året bara 4 mål. Nu verkar de som djurgården kommer låna honom. Men han har gått tillbaka iaf prestationerna undrar vad de handlar om.
Örebro pemo
2017-03-10 09:12
Vinter// ( och ni andra ) OK, det har kanske blivit en hel del gnäll från min sida. Men det beror nog på att jag bryr mig alldeles för mycket om hur det går för ÖSK. Svårt att se det positiva när ÅFF får kvittera i 92:a minuten, eller när det behövs ett mål till mot Häcken och ingen offensiv förändring sker de sista 20 minuterna.

Som jag ofta påpekar, så bor jag inte i Örebro, så jag kan inte se träningar eller U21-matcher. Därför försöker jag att inte kritisera de spelare som jag inte ser.

Däremot tycker jag det är svårt att se vad nyförvärv, som inte har spelat (tränat ) på länge pga skada eller frysbox ska tillföra?

Nej, fel av mig, det är klart att de kan tillföra något, men det tar kanske några månader. Men så fort de visar resultat ska jag absolut jubla.

Positivt tycker jag att ÖSK:s försvar har varit. Nu på försäsongen alltså.
Väldigt få insläppta mål. Det lovar gott. De två senaste åren har vi ju släppt in alldeles för många mål.

Kan vi sedan bara försöka stänga matcherna med att gå får fler mål ( i alla fall på hemmaplan ) så ler jag ännu större.

Örebro Minatankar
2017-03-10 07:55
KalleTeodor

"För övrigt så tycker jag att diskussionerna om talangutveckling hållt en grymt hög nivå och det har tydligt framkommit hur komplex situationen är"

//

När Bastard on Parade googlar och lyfter fram relevanta fakta, gör analyser, sammanställningar och drar slutsatser, blir debatten ofta intressant.
Flera andra bidrar också.

Diskussioner kring olika parametrar som påverkar ÖSKs utveckling och analys av truppens spelare och spelade matcher, är sådant som lockar mig att läsa och ibland skriva..

Är inte så intresserad av att spekulera om olika rykten, men kan förstå om andra gillar det.

Jag upplever att ÖSK nu stärkt kompetensen på nästan alla platser och i nästan alla roller i laget. Det finns bra backup i allt och möjlighet till hög flexibilitet. Mot den bakgrunden ska det bli extra intressant att analysera matcherna.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-10 07:24
@Vinter:

På vilket sätt bidrar det till forumet med personliga påhopp? Sluta upp med sådana kommentarer och skriv något konstruktivt istället. Om du inte håller med i pemos resonemang får du försöka hitta argument till din egen linje för att övertyga istället.

Vi är alla en del av detta forum och det är allas vårt ansvar att fylla det med bra grejer.

För övrigt så tycker jag att diskussionerna om talangutveckling hållt en grymt hög nivå och det har tydligt framkommit hur komplex situationen är.
Örebro Minatankar
2017-03-09 23:39
@pemo:

= humor för mig.
Örebro pemo
2017-03-09 23:31
Men det kommer säkert något den 3 april. Positivt, alltså.
Örebro pemo
2017-03-09 23:29
Vinter // Nä.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-03-09 22:58
Rätta mig om jag har fel nu, men Peking hade väl följande spelare i startelvan under guldåret: Egna produkter: Mitov Nilsson, Wahlqvist, Telo, Fransson, Nyman Inköpta: Johansson, Boo Wiklander, Bärkroth, Sjölund, Traustason, Kujovic Värt att notera är ju att Janne är från Halmstad precis som Johansson och Kujovic. Det finns liksom en koppling där. Vi har ju många från närområdet, men inte sådana spelare som är fostrade i ÖSK på det sättet Peking har egna talanger.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-09 20:55
@Bastard on Parade:
Varför kan man inte köra en kombo? Utveckla stommen från egna akademier och värva spetsspelare. Peking hade väl ändå en del värvad spets. Sjölund, Kujovic, Bärkroth
Örebro Vinter
2017-03-09 19:47
@pemo:

En riktig gnällspik har du utvecklats till, pemo. Har du något positivt att säga (/skriva) om ÖSK?
Örebro T8
2017-03-09 19:43
Ingen som sett någon träning och kan säga nåt om di nye?
Örebro pemo
2017-03-09 15:45
Det jag reagerar mest på angående egna talanger vs nyförvärv, är att det tas in ganska unga utifrån, som sedan inte håller ( ännu så länge ) någon högre nivå. Alfred.
Eller försöker värva en skadad mittback ( som i Portugal ) .

Sen kan det kanske bero lite på hur "talangen" är som människa. En del får hybris ( eller deras föräldrar , Jonny Rödlund ) och tror att allt är spikat. Minsta motstånd och de ramlar ner i källaren.
Att vara talang är också att offra sig i unga år att äta, sova och leva rätt.

ÖSK:s U-21 är för mig en gåta. Men det är klart, om man aldrig spelare ihop med en stomme så blir kanske resultatet där efter. Enligt Axén är det ju viktigare att man tränar än att spela match.

Men vad vet jag? Är ju bara en gammal supporter som älskar fotboll.

Tror ni inte att det trots allt fanns en anledning till varför Hamad och Durmaz inte gick till ÖSK. En gång i tiden fanns det en riktig talang från Lindesberg, som spelade i ÖSK som 18 åring, men som petades undan för äldre mer namnkunniga spelare. Kom tillbaka till ÖSK efter 10 år ( ungf ) och blev en av de bästa spelarna. Men knappast tack vare ÖSK. eller hur, Samuel?
Örebro Empes
2017-03-09 15:37
@Tommy Tåpaj:

Ja, Naah har säkert kommit betydligt längre. I princip ordinarie i danska högstaligan (i ett lag som visserligen åkte ur, men ändå). Men han är ju äldre än Bark också.

Det är lite märkligt att City tycker att det är bra att skicka honom till ÖSK där risken är att han får nöja sig med U21-spel eller inhopp. Man tycker att de borde ha valt ett lag där han är tänkt som en startspelare. Och det är han väl knappast i ÖSK? Förklaringen är troligen att City har gett upp om honom.

ÖSK har ju däremot mer att vinna på att ta in Naah. Ingen större kostnad (om City tar lönen) och en hygglig truppspelare. Som dessutom är lovande. Jag tänker att ÖSK nog kan ha en långsiktig tanke med Naah. Att de hoppas kunna ta över honom på ett riktigt kontrakt efter låneperioden – om han visar sig värd det. Bra för ÖSK att kunna testa honom utan förpliktelser. Och i så fall kan den här inlåningen bli väldigt bra för oss på lång sikt – han kan ju kanske utvecklas till något riktigt bra med tiden.
Örebro Bastard on Parade
2017-03-09 15:34
@Jonas r:

ÖFK är ju en speciell klubb. De grundades väl 1996 eller 1997 om jag inte missminner mig och spelade i division 2 så sent som 2011. De har en skicklig tränare med bra kontakter och har varit duktiga med värvningar av utländska spelare. Försäljningen av Modou Barrow sägs ha gett mellan 20 - 25 miljoner kronor så det underlättar ju också.

De har inte fått fram så många egna spelare dock. Det är kanske inte så konstigt när de bara har varit en elitklubb i 4 säsonger.
Örebro Tommy Tåpaj
2017-03-09 15:18
Tror absolut att styrketräning är en stor del av det. Bra träning i allmänhet. Där känns Högberg viktig och det känns ju som att han är väldigt kompetent. Att ge ungdomar speltid innan dom är kompetenta känns inte heller rätt. Att erbjuda ungdomar bra träningsförutsättningar är viktigt enligt mig. Att värva från andra klubbar lokalt. Så många talangfulla spelare som möjligt kombinerat med bra träning. Kvantiteten ska inte underskattas på ungdomssidan. Kvantitet och kvalitet i ungdomsverksamheten så kommer det ta sig, tror jag. Om ett år hoppas jag att Brorsson och Bark är redo. Nu känns dom inte redo för mycket speltid i ett lag som ska vara på den övre halvan. Därav Naah och Plesis.
Örebro Empes
2017-03-09 15:16
@Jonas r:

Förutom det Pedretti nämner så tänker jag att ÖFK även lyckats bra med sin truppbyggnad - de har lyckats hitta spelare av riktigt hög klass som passar för deras spelidé. Känns som det finns en bra sportslig organisation bakom.
Örebro Empes
2017-03-09 15:13
ÖSK har ju onekligen värvat ganska speciellt (även) i år. Då tänker jag på Naah, M’Bombo och Plessis – svårbedömda, bland annat efter att de varit i frysboxen ett bra tag utan direkt speltid. Även Kennedy har ju också stått vid sidan ett tag, men han känner vi ju till ganska väl sedan tidigare. Så där tror jag att det blir bra, kan bli riktigt bra, även om han säkert lär behöva en del tid för att hitta formen.

Det intressanta med nämnda värvningar är ju att man inte riktigt vet hur det blir. Spännande. Och intressant att följa. Det är liksom inte direkt förutsägbart… Och när man inte vet allt så KAN det ju finnas en chans att det blir riktigt, riktigt bra. Tänk om vi hittat några riktiga guldkorn.
Annons: