/fotboll/osk/forum/2884.aspx/fotboll/osk/forum/2884.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK Fans
2012-04-10 11:56
Örebro go_osk (Spela Haginge som högerback)
2012-04-10 11:53
@Saywee:

Det blir ingen organiserad marsch. Men det ser ut att bli riktigt bra uppslutning i alla fall. Kom gärna förbi en sväng innan matchen!
AIK Saywee
2012-04-10 11:19
Blir det någon Kubanmarsch, inför morgondagens viktiga match?

Från Stallyktan mot vår hemmaborg, genom den vackra stadens torg, utan sorg ?

... och snutarna dom spejar och dom spanar ....
AIK Saywee
2012-04-10 10:52
Jag tror alltid på vinst för ÖSK, innan avspark, inför varje match.

Möjligtvis med något enstaka undantag, men jag har aldrig tänkt mig en förlust för ÖSK, inte ens i min vildaste fantasi.

Heja SPORT, GFG !!!

Örebro kenya
2012-04-10 09:50
Hen/ Det här är allsvenskan. ALLA har chans mot ALLA. Motståndet kommer aldrig vara tillräckligt bra individuellt för att köra över motståndarna likt toppklubbarna i övriga Europa.

Ta Häcken, man slår MFF med 5-0. Nästa är mot Mjällby även det hemma. Ska vi tippa på 1-2 kanske? AIK slår Kalmar borta, möter Real Skattfusk hemma nästa, 0-1 kanske?
Örebro D´Artagnan
2012-04-10 09:34
Hen = Gubbkärring //Efter att ha sett HIF-Ellos måste jag säga att vi är klara underdogs. Men hoppet är det sista som överger oss.
Hen = Gubbkärring
2012-04-10 09:13
Ärligt! Har vi någon chans i morgon? Jag fortsätter i alla fall att tippa seger.
Örebro Butterix
2012-04-10 08:12
Det man kunde se av Tomer i U21-matchen mot Blåvitt var däremot inget bra. Han släppte fyra pytsar där och ett par av dem borde han tagit.
Örebro Grixx
2012-04-10 07:53
D'artagnan// Instämmer
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro D´Artagnan
2012-04-10 06:41
Måste berömma redaktionens nostalgi trip "Backspegeln ...".

Inläggen om målvakternas kvalitet är alldeles för tidiga. En match räcker inte för att bedömma deras kapacitet.. Än lever vi på hoppet.
Men att Tomer har ett försteg före Sandqvist trycker jag är klart. Men om han en bra eller dålig AS målvakt vet vi inte ännu. Han är helt klart en social person och det behövs säkert i gruppen som stämningshöjare.

De kommande dagarna, först mot HIF, sedan mot IFKG och Ellos, får i se var ÖSK står. Infrias många skribenters drömmar eller blir dom mardrömmar. Har en känsla att i de komande 3 matcherna måste målvakterna och hela försvaret att bekänna färg.
Örebro rirobban
2012-04-10 02:37
kubajonte //

Nej, om du ser så nämnde jag matchen i Danmark i inlägget om Tomer. För att citera mig själv:

"Spelförståelse (såg man inte i Danmark, men han läser faktiskt spelet grymt innanför straffområdet och värderar lägena perfekt)"

Jag sa det redan på försäsongen och säger det fortfarande. Vad som händer och sker i träningsmatcher har INGEN betydelse när Allsvenskan drar igång. Och matchen i Danmark hade absolut inget med något att göra. De flesta som startade var ju sjuka! Haginge spydde, eller var nära att göra det, när han byttes ut.

Så att jag skulle bedöma någon för en träningsmatch, nej ditt får du mig inte. Men om du gärna bedömer träningsmatcher så får du ta till Elfsborgsmatchen i din räkning, där Tomer räddade oss till oavgjort mot ett hemmalag som tryckte tillbaka oss ganska häftigt. Det var dessutom det "riktiga" genrepet inför allsvenskan. Tycker nog inte Sankans match mot Forward gjorde att han kändes som något klart förstaval i premiären.

Jag tycker Sixten borde ha valt Tomer från början. Som vi sa på läktaren i Åtvidmatchen, Sankan ser ut att vara rädd för både bollen och att smutsa ned sig. Tomer är totalt orädd och slänger sig efter bollar med stor risk att bli träffad av dobbar.

Sen att Tomer är oprövad? Ja kanske i allsvenskan, men med de utmärkelse han fick förra året så känns han ändå ganska prövad. Mycket har också att göra med att Tomer har haft regelbunden speltid och gjort det grymt bra, medan Sankan agerat 2:a och 3:e målvakt i Norge och inte haft någon (högst begränsad) speltid de senaste säsongerna.

Jag vet att valet säkert var svårt inför Allsvenska starten, men jag hoppas verkligen att Tomer står imorgon mot Helsingborg!
Örebro kubajonte
2012-04-10 02:17
rirobban har valt och helt valt och låta Randrs matchen gå in i den delen av hjärnan som gärna förtränger saker ? kan ganska klart förstå varför Sixten valde att satsa på rutinerade Sandqvist framför oprövade Tomer i det läget, Med det sagt kanske Randers matchen och petnigen i första matchen vara det bästa som hänt för Tomer och ösk del ? känns som han insåg ett och annat , eller om det var ett uppvaknande för den Tomer som stod i randers och även i Elfsborgs matchen är inte samma som vi såg mot Mjällby , Tycker synd om Sankan men hoppas Tomer kan bli den självklare förstemålvakten som ösk så desperat behöver nu
AIK Saywee
2012-04-10 00:40
rirobban, 00:10,

bra skrivet, instämmer i de delar jag kan bedöma via klippet :)

I morgon är det match ...
... alla till BA !!!
Örebro rirobban
2012-04-10 00:10
Tittade på stora delar av Tomerklippet på youtube. Den filmen + hans insats mot Mjällby gör mig väldigt glad och finner en tro att vi har hittat en mycket bra målvakt. Han greppar ofta bollar från mycket nära håll. Bollar som man tror ska gå in i mål eller i alla fall skapa oreda för Tomer. Istället greppar han dem. Hans insats mot Mjällby påminner starkt med hans insatser i finska ligan i fjol (vad det ser ut som i filmen).

Dessa faktorer + att han blev utsedd till finska ligans bästa målvakt och Kanadas bästa fotbollsspelare (?), gör att jag ställer mig djupt undrande till varför Sixten valde Sankan i premiären!? Säger inte att vi vunnit med Tomer i mål, men troligen!

Positiva saker jag hittat hos Tomer såhär långt:

* Orädd (hans absolut främsta egenskap)

* Kommunikation (också mycket framträdande egenskap)

* Reflexer (är som en gymnast)

* Spelförståelse (såg man inte i Danmark, men han läser faktiskt spelet grymt innanför straffområdet och värderar lägena perfekt)

* Utsparkar (kommer långt med grym precision, dock inget jag tänkte på i matchen mot Mjällby)

Enda jag inte riktigt fått en uppfattning om är hur snabb han är igång med bollen vid en räddning? Det var faktiskt den enda positiva egenskapen jag hittade hos Sankan i hans match mot Åtvid! Han spelade igång bollen grymt fort, vilket man inte är van vid med Alvbåge som tog år på sig, även vid underläge.

Jag tror Tomer kommer fortsätta spela stabilt om han nu får känna att han är förstavalet. En nolla mot Helsingborg så är det absolut inget snack :)
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-09 23:56
Förresten, någon från U-sala här som tänkt styra ratten till Göteborg den 15:e?
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-09 23:49
Marta// Norrköping blir kanske ett framtida Elfsborg om de även får lite "Know How". De har pengarna, men kanske inte rätt folk i ledningen till skillnad från Ellos.

I vintras var de ju med och högg på Peter Larsson... En spelare som MFF och HIF backade för eftersom han var för dyr. Och de där ryktena om miljonregnet över Astrit var inte helt falska om man säger så.
AIK Saywee
2012-04-09 23:48
Dudleys, Tomerklippet är grymt, så vill jag se honom i det svartvita laget :)
Örebro Dudleys
2012-04-09 23:47
Saywee, självklart har ösk sponsorer med. Men ingen som vräker in pengar så som Holmen gör
Örebro Dudleys
2012-04-09 23:46
Marta: har hört från en spelare i ÖSK att Holmen leker Abramovitch på ett lagligt sätt i Norrköping, så dom hade råd att ge en dussin spelare som Astrit så mkt pengar.
AIK Saywee
2012-04-09 23:44
Dudleys, ÖSK har också en sponsor, fast jag vet inte vad han pysslar med?
Örebro Dudleys
Tomer highlights video i länktips, hel del spektakulära räddningar men ganska tvåliga händer ibland, hoppas AK kan träna bort detta och göra honom till en stjärna i vårt ÖSK. För övrigt påminner han mig om i början Alvbåge kom till ÖSK den andra gången, med massa energi och snabb som fan i uppspelen.
Örebro Marta (hane)
Det kanske var lättare att få lokala sponsorer att ställa upp å Grahn med?
Örebro Dudleys
2012-04-09 23:41
Marta, dom har en sponsor som pumpar in pengar i klubben...
Örebro Marta (hane)
2012-04-09 23:39
Eller är det bara de nya gubbarna som får sådana här löner? Och hur kommer detta påverka nya löner framöver när spelare vill omförhandla et.c? Finns risk för missnöje?
Örebro Marta (hane)
2012-04-09 23:38
DO/ Är det sant? Jäklar! Ja då är det bara att lägga sig när IFK kommer med i leken då. Det känns inte så långsiktigt. Undrar just hur ekonomin går ihop sig för dem.. Förstått att det ska finnas några tunga lokala? sponsorer som vill se IFK göra framgångar, men hur länge kan det fungera?
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-09 23:34
Marta// Om jag säger så här, lönen Frempong har i Norrköping skulle vara i klass med Grahns.
Örebro Marta (hane)
2012-04-09 23:22
DO / Min känsla är dock att man betalat ut rätt bra till Grahn med. Men visst har du rätt ang spelartyp.
AIK Saywee
2012-04-09 23:20
@Butterix:

Jaadu, det var säkert ingen hallänning, kanske en djurgårdare, nej vem vet, jag orkar inte spekulera, det var iallafall ingen supporter, eftersom han verkade vara mer intresserad av annat än fotboll.

MEN, jag vill påstå, att Bajen´s supportrar är bland det otrevligaste jag upplevt i Örebro, om jag undantar den där hemska oktoberdagen 1970, för det är nog oslagbart :(

Fy fan för idioter, lås in dom på livstid djupt nere i en gruva !!!
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-09 23:10
Marta// Janne spelade hade nog en del i det, men Peking betalar ut ruskiga löner om man jämför med ÖSK. Jag tror inte det är många som tvivlar på Grahn, men han är absolut inte den spelartypen. Han kan spela defensivt, men inte på samma sätt.

Det är skillnad på t.ex. en defensiv mittfältare som Pirlo (Juventus) och typ gamla Vieira. Personligen tycker jag att vi har för många "lirare" centralt (Berger räknas inte dit exakt, men inte en fysisk spelare heller).
Örebro Butterix
2012-04-09 23:09
Vackert Bajen!! Dessa människor (kallas "supporters") går från klarhet till klarhet
Annons: