/fotboll/osk/forum/2852.aspx/fotboll/osk/forum/2852.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro widemarsh
2012-04-17 10:18
Litar inte fullt ut på SvFFs statistik, brukar finnas lite småfel här och var.
Armend Alimi står på 1 målgivande passning, när han ju i verkligheten gjort 2.
AIK Saywee
2012-04-17 10:02
Undrar om jag räknar rätt ...

Sankan släppte 4, i en match mot nykomlingen
Tomer har släppt 2, i tre matcher mot tuffare motstånd

Statistik är en märkligt företeelse och beskriver inte hela sanningen, bara resultatet.

En helt annan grej, jag har läst MrCrowly´s länktips (den med könsord) och mina tankar går till en match på Ullevi, för några år sedan, där den svartvite Nordin Gerzic blir utvisad för en "kärvänlig (?)" eftersläng mot den blåvite Stefan Selakovic.

Det som serben tidigare hade sagt till bosniern, var verkligen inte rumsrent!
Hur kan jag veta detta, ja det kan ni fundera över om ni orkar ....

Undrar hur deras inbördes rasism fungerar idag, i den trivsamma klubben?
Örebro jocke.
2012-04-17 09:54
Kul med allsvenskans bästa (och sämsta) målvakt just nu! Mindre kul att se att Grahn och Wikström är de enda som dragit på sig 3 gula kort var efter 4 omgångar. Särskilt tråkigt känns det när båda dragit på sig riktigt onödiga gula, grahn är väl ingen överraskning att han skulle göra det men Wikström har snackat sig till ett gult vilket inte alls känns likt honom.

Sjukt svårt att sia om vem som kmr spela mittback nästa match, Boris borde ligga nära till hands, men om jag får gissa skulle jag nog lägga pengarna på Nordback eller någon liknande rutinerad allroundspelare ;)
Örebro Kuba for president
2012-04-17 09:45
Vi har för närvarande allsvenskans bästa målvakt, se länktipset!
Kul och nödvändigt att se att Tomer lyckats så pass bra, speciellt med tanke på de darriga prestationerna på försäsongen.
Mest imponerad är jag över hans förmågan att dominera straffområdets luftutrymme. Tog ner, och höll i många halvfarliga inlägg främst i matchen mot HIF, något som jag tycker Jonas hade tveksamheter mot Åtvidaberg.
Hoppas att han fortsätter på den inslagna vägen.

En fundering är dock om Sixten kommer att våga följa den mer eller mindre uttalade tanken om två första-målvakter när (eller om) Tomer hamnar i en svacka.
AIK Saywee
2012-04-17 09:35
rirobban, 03:06,

men vi kan ju ändå tacka Strömbergsson och linjemannen att det blev fel mot sillastryparna.

Kommer ihåg matchen mot HIF som kom undan med bara 3-0 i baken, men vi vann ju ändå :)

Än värre tycker jag det är, när man förlorar, när det blir matchavgörande många fel och en flinande Anders Frisk springer omkring och fjantar, bara för att att är dryg med internationell erfarenhet. Fy fasen vad dåligt det var, mot Kalmar, troligtvis någon match på 1990-talet. Dessutom erkände han lite senare, att han inte tyckte speciellt mycket om ÖSK. Vilken supertönt!!!
AIK Saywee
2012-04-17 09:29
@rirobban:

Detta har du helt rätt i, men OM man kunde filtrera bort dessa som bara fjantröstar, så vore det nog ganska bra bedömning av spelarna.

Typ en tiomannapanel (eller fler), som har förmåga till split vision.

Tycker att Elliot, har bra förslag till nya ansikten i vänsterspalten.
Tore, Micke och Leffe, de har satt svartvita avtryck på mina näthinnor :)
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2012-04-17 08:56
Till vänsterspalten:
Tore Lennartsson
Micke Danielsson
Leif Wendt
Örebro Palermo
2012-04-17 08:14
Det är ett väldigt gnällande på Göteborgs forum. Skulle nästan tro att de har ett eget "gnällbälte"!

Det är en solklar feldömning av domarna vid deras offisdemål...
Samtidigt så blåser domarna två felaktiga offsider mot ÖSK sm skulle blivit hörna, samt att nivån på ostskivorna är inte direkt jämn...
Efter den nivå som ÖSK fick sina gula kort, så borde Göteborg fått 3 eller troligen 4 gula kort....

Utöver det så får de skylla sig själva att de inte vann... Har sällan sätt ett sådant namnkunnigt lag spela fotboll så långsamt. Det var när Sobralense bytt kant till Sana under omställningen som de spelade snabbt.... Och det blev ju farligt...
Örebro Lascaux
2012-04-17 06:11
Noterar att Laul i sin omgångens elva både har med Tomer och Tobias i laget, kul! http://blogg.aftonbladet.se/6
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro rirobban
2012-04-17 03:06
Göteborgarna kan klaga på det bortdömda målet, men ÖSK är värre behandlad! Kom ihåg våra 4(!) bortdömda mål mot Helsingborg år 2010, i en och samma match! 2 av dem var korrekta mål och de 2 andra var mer tveksamma. Nu krossade vi dem ju ändå med 3-0. Värre 2009 då vi gjorde helt korrekt mål (Kim Olsen) borta mot gnaget, i en match som slutade 1-1, men som vi borde ha vunnit med 2-1!

Kan fortsätta dra upp misstag som drabbat ÖSK. Men alla dessa domartabbar mot ÖSK når inte ens tillsammans upp till samma rubriker som det misstag fiskrensarna fick emot sig igår. Allt efterhandssnack har handlat om det, medan det väl knappt pratades om efter AIK 2009? Den gången förstörde det dock Göteborgs chanser att vinna guldet, så ändå rätt okej med tanke på deras snack nu:)

Men det ena målet vi fick bortdömt mot skåningarna år 2010 är ju faktiskt värre än det ifk fick bortdömt i söndags. Solklart icke offside den gången, även i söndags, men ännu klarare var den mot hif.

Visst blir man sur efter ett sådant domslut, men att lägga allt fokus på domaren/misstaget efter en match är så otroligt fånigt. Är även medias fel. Som ÖSK:are har man väl dock vant sig vid domartabbar mot oss, så vi är väl härdade. Tycker det är så skönt att se att domarna inte faller för "storklubbar" som Real Götet och andra som tror att dom ska ha domarfördelar (även om Helsingborg gick igenom fjolåret med glada domare på deras sida)...
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-17 00:25
Jag tycker inte Grahn gjorde en 4-plus insats igår. Målet var naturligtvis snyggt, men en trea i min bok.

Edit: Eller jo kanske :) Det är första halvlek som stör lite. Om han kan få upp fysiken och orka längre så blir det riktigt fint.
Örebro widemarsh
2012-04-16 23:35
Ja, det kan man väl ha viss förståelse när de kallar sig för Sky Blues och Gefle Blue Boys :) GBB bojkottade ju till och med all klackverksamhet under ett par säsonger när klubben utan att fråga supportrarna bytte tröjfärger.
Örebro Eyra
2012-04-16 22:57
W// Fram till 70-talet spelade Gefle i vitt, men man harvade länge i lägre divisioner( vissa perioder i fyran) med dessa tröjor. Framgångarna har varit destu fler i ljusblått. Geflesupportarna verkar dessutom ogilla färgbytet.

Förresten, någon mer insatt som vet om ÖSK spelat i gröna tröjor (för typ hundra år sedan) ? Har för mig jag läst det i Christer Blohms gamla ÖSK-bok, men kan vara ute och cykla, dessutom inte tillgång till boken.
Örebro widemarsh
2012-04-16 22:29
Eyra// Fel ordval, skulle skrivit "ursprungliga" förstås.
Eller har jag fått det om bakfoten?
Örebro Eyra
2012-04-16 22:09
Widemarsh/ Att kalla Gefles vita tröjor för klassiska är lite fel, de har ju kört med ljusblått i modern tid..det är ju de ljusblåa som är klassiska.

Det är som att säga att ÖSK ska återgå till helsvart eller grönt( som de körde någon säsong?), som de hade de "klassiska" åren innan 1920.
Örebro widemarsh
2012-04-16 21:50
Eyra// Dom har inte tagit efter oss, utan dom har återgått till sina klassiska dräkter efter att ha spelat i ljusblått ett tag. Men Gefle har som sagt inte svarta shorts utan mörkblå.
Örebro rirobban
2012-04-16 21:46
Saywee//

"Bästa betygsättningen får man ju när flera bedömer händelserna, så som i SF´s betygsättning av forumskribenter, för att ta ett exempel."

Stämmer inte heller, hade dock stämt ifall endast ÖSK-supportrar kunde rösta. Som senast så la någon på fiskrens forum ut en länk och tyckte att alla skulle gå in och ge Grahn en 1:a för att han betedde sig illa. Därför har han också fått mängder av ettor, trots att han betyg bör ligga på 4 eller 5.
Örebro Eyra
2012-04-16 21:43
Bulten/ Plus den viktiga detaljen att de kör med vitt istället för ljusblått.
AIK Saywee
2012-04-16 21:41
@'den Oumbärlige:

Inte speciellt överraskande, det handlar ju oftast om en enda persons syn på vad som händer.

Bästa betygsättningen får man ju när flera bedömer händelserna, så som i SF´s betygsättning av forumskribenter, för att ta ett exempel.
Örebro Bulten i Boo
2012-04-16 21:32
@Eyra:

Men, du slipper det: "Föreningens färger är blått och vitt"
Det är väl bara det att byxorna är så mörkblå att de nästan ser svarta ut....
Örebro widemarsh
2012-04-16 21:30
Olle Sääw ska väl vara med här till vänster?

Saywee// Jag kan inte vara nöjd med inledningen. Hade realistiskt förväntat mig 5 poäng efter de fyra första, men första halvlek mot Åtvid sabbar så otroligt mycket för poängskörden. Det var för dåligt, helt enkelt. Hade nog kalkylerat med seger mot Åtvid, oavgjort mot Mjällby och HeIF, samt en förlust mot IFK. En seger mot Åtvid hade inneburit en 7:e-plats i tabellen i dagsläget.

En seger mot Elfsborg skulle dock reparera Åtvid-skadan litegrann.
Örebro kubajonte
2012-04-16 21:29
Saywee // Förstår att det känns tungt :) men welcome to reality 2 år med dåliga ösk beslut gör att vi är där vi är tyvärr. Säljer av 3 av lagets bästa spelare etc ettc , nåja lovar dig att om du orkar blunda för resultaten 2012 kommer du iaf vara väldigt mkt gladare 2013 kan garantera dig ett ypperligt ösk lag då
Örebro Eyra
2012-04-16 21:23
Ogillar att Gefle tagit efter våran klassiska vit-svarta dress.
De får gärna stanna på sistaplatsen.
Örebro Eyra
2012-04-16 21:22
AIK Saywee
2012-04-16 21:17
Hej alla glada, är vi nöjda med årets inledning, iofs återstår en match av den första sjättedelen, mot Elfsborg, den måste vi bara vinna, eller åtminstone ta poäng i, utan domarens hjälp, så är det bara !!!

Grahn och Wiken har gulkorts-semester ...

Vi sjönk till en 13:e placering i fjärde omgången, det är uselt, jag förväntade mig mer, får grus i ögonen, snart tappar även en optimist glädjen ...

... vad fan är det som händer, eller inte ?!?!

Men ändå, heja ÖSK, kämpa för AS 2013 :)
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-16 21:00
Om det är någon som vill ha bevis på att alla ser matcher helt olika bör kolla in omgångens ösk-betyg på Kapten Blod. Helvete, speciellt Expressen som gav Wikström 2:a, Grahn 2:a och Rama 4:a. Överraskande.
Örebro ÖnSKar
2012-04-16 20:33
Godzilla Hårddisksson// Det är möjligt att Boris passar bättre med Haginge bredvid sig än Wikström. Han känns mer lik Wikström i sin spelstil och det märktes att de två tillsammans blev alldeles för långsamma.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-04-16 20:22
ÖnSKar // Fast Boris fick ju ändå starta första matchen så lite förtroende bör han nog ändå ha från tränarhåll. Visserligen var han katastrofal men det var Frippe Jansson också hans första 12 framträdanden...
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-04-16 20:20
För all del Wendt, för all del Lindh med kung Karlsson borde verkligen upp till vänster i mitt tycke!
Örebro ÖnSKar
2012-04-16 20:14
Alimi kommer väl antagligen gå in och ta över Grahns plats, lite svårare får väl Sixten att ersätta Wikström, speciellt om Berisha fortfarande är skadad. Jag skulle tro att han tar in Wiktorsson, utan att jag har sett honom spela. Men jag tror att det tar emot för Sixten pga att han ser honom som endast vänsterback. Eller vågar han satsa på Boris? jag tror inte det.
Annons: