/fotboll/osk/forum/2825.aspx/fotboll/osk/forum/2825.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro either/or
2012-04-27 21:35
Hm, mycket negativt gnäll både här och på andra håll angående ÖSK. Känner att jag lite självterapeutiskt måste skriva av mig lite. Skulle gissa att de flesta som nu kräver Sixtens omedelbara avgång och att diverse spelare ska kastas i sophögen är samma människor som helt orealistiskt trodde på ÖSK i topp 3 i år. Detta är en sk mellansäsong där flera nya spelare ska spelas in i laget. Fokus bör ligga på att få ett fungerande spel och förhoppningsvis kunna placera sig nånstans på platserna 7-11 i tabellen. Det är ju fortfarande fullt möjligt. Vi har bara spelat 5 matcher och egentligen är det bara en match som är en rejäl missräkning poängmässigt, Åtvid hemma. Övriga matcher är ungefär vad man hade kunnat förvänta sig eller bättre. Poäng hemma mot regerande mästarna HIF, poäng borta mot en av guldfavoriterna IFK Göteborg och poäng borta mot svårspelade Mjällby. Att ÖSK, utan ett par av de viktigaste spelarna, skulle förlora mot det kanske starkaste laget i serien, Elfsborg, kan inte ses som nåt jättefiasko. Självklart önskar man att ÖSK ska vara ett topplag varje år men man mår nog bäst som supporter om man försöker behålla nån form av realism också. Spelet haltade betänkligt mot Elfsborg ja, men borta mot IFK spelade ÖSK stundtals riktigt fin fotboll. Tycker det är oerhört positivt att flera unga killar har fått chansen rejält nu och där ett par av dem direkt visat att de håller hög allsvensk klass. Tänker främst på Saeid och William men även några av de andra 90-talisterna har glimtat till. Jag vill definitvt inte ha in en gammal spelare på nedgång som Barsom. Jag tror stenhårt på att mittfältet Grahn, Berger, Saeid kan blir riktigt bra. OM ÖSK ligger på samma position efter 10 omgångar och anfallsspelet ser ut som det gjorde mot Elfsborg, ja då kan man börja bli orolig. Men än så länge tror jag att man gör bäst i att försöka stötta laget i stället för att gnälla på allt och alla. Och kom igen nu Örebroare, gå på matcherna! Fattar inte de usla publiksiffrorna. Jag bor tyvärr långt från Örebro nu men om jag bodde i stan skulle jag självklart gå på varje match. Det borde alla med ÖSK-hjärta göra.
Örebro Bulten i Boo
2012-04-27 20:43
@D´Artagnan:

Sorry D'Artagnan, svårbegripligt "Och att han tycker synpunkter på detta han upphöra" ? m.m.
Örebro Bulten i Boo
2012-04-27 20:19
@D´Artagnan:

Har jag missat nåt? Har Norrporten tagit över Behrn Arena?
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-04-27 19:49
Nackdelen med att importera medelmåttor från utlandet
2012-04-27 19:26
Minatankar // Ok, trodde både FIFA och EU (neka arbetslös jobb) stod över SFF. Men jag är ingen expert alls. Tycker det är snårigt. För i samma dokument som du läst i står det att Internationella övergångar skall följa FIFA:s bestämmelser. Och vad är en internationell övergång? Kan ÖSK teckna kontrakt med arbetslös utlänning? Jaja - Förmodligen inget att ha då ;)
Minatankar
2012-04-27 19:11
Jan-Stefan Eriksdotter// Utdrag ur SFF:s aktuella bestämmelser: "Spelare som erhåller professionell status kan endast registreras inom registreringsperioderna". Man anger inga undantag här.
2012-04-27 19:01
Han var direkt dålig mot Ellos och har väl inte varit framträdande i någon match. Han verkar dessutom långsam.

Trodde han skulle styra och ställa lite mer.
2012-04-27 19:00
Flopp!...so far
Örebro lires
2012-04-27 18:54
armend alimi, är det någon som kan säga om det är flopp eller flipp än? det känns som en totalflopp för mig.
2012-04-27 18:42
Enligt FIFA:

"Players may only be registered during one of the two annual registration
periods ?xed by the relevant association. As an exception to this
rule, a professional whose contract has expired prior to the end of a
registration period may be registered outside that registration period.
Associations are authorised to register such professionals provided
due consideration is given to the sporting integrity of the relevant..."

Om man lyfter ut raden:

"As an exception to this rule, a professional whose contract has expired prior to the end of a registration period may be registered outside that registration period"

Jag kanske tolkar fel eller min skolengelska bristfällig men jag får det till att man kan skriva på för en klubb utanför övergångsperioderna om man är kontraktslös

2012-04-27 18:41
Hm.....är det verkligen så? Hade för mig att kontraktslösa kunde skriva på när som helst. Dock fick de representera högst två klubbar i officiella matcher under en säsong men kan vara reggad för tre
Örebro TommyS
2012-04-27 18:19
Minatankar har rätt, även om Abbe är kontrakslös kan han inte upptas som ÖSK:s spelare förrän 1 augusti, dvs det som ofta kallas fönster men som egentligen heter "registreringsperiod". Så den debatten är en icke-debatt.
Minatankar
2012-04-27 17:54
bison-Karl // Enligt min uppfattning är det så att en spelare kan spela för den förening som han är registrerad för (och senaste spelade i) det datum när övergångsfönstret löper ut. Detta gäller oavsett om spelaren har kontrakt eller inte. Övergångar av s k amatörer, dvs spelare som i princip inte får någon ersättning alls, kan ske när som helst. Men jag räknar med att Barsom, som alla allsvenska spelare, är professionell. Och han är skriven för den sista klubben han spelade i oavsett om han har kontrakt eller ej och oavsett om han spelat fotboll det senaste året eller ej.

Har förresten aldrig förstått att man pratar om att bli professionell när man flyttar utomlands. Spelar man i allsvenskan är man redan en professionell spelare.
Örebro bison-Karl
2012-04-27 17:30
Minatankar// Men det är ingen övergång om spelaren är kontraktslös. Är tämligen säker på att man skulle kunna plocka in Barsom nu, är dock mer tveksam till om jag vill det.
Minatankar
2012-04-27 17:20
D´Artagnan // Var själv där så jag känner till det. Tycker inte att den information vi fick då var tillräcklig. Och nu med den debatt som förs så tycker jag det är ett bra exempel när en klubbrepresentant kan bidra med fakta och lägesrapport.
Minatankar
2012-04-27 17:09
Bastard on Parade// Om man inte nyligen ändrat reglerna så har det ingen betydelse om en spelare är kontraktslös eller inte. Övergångar får bara ske inom stipulerade tidsperioder.

Om en spelare har kontrakt eller inte har bara med att göra om den nya klubben ska betala den förra klubben eller inte.
Örebro Bastard on Parade
2012-04-27 17:05
@Minatankar:

Det gäller väl ej spelare som är kontraktslösa?
Örebro D´Artagnan
2012-04-27 17:02
Minatankar // Om Du ser ett av mina inlägg har konstgräset kommenterats av VD och företrädare för Norrporten på Spelarinvest-möte.
Minatankar
2012-04-27 16:57
Flera av er som skriver här vill se Barsom i ÖSK omgående. Nyförvärv kan inte ske förrän det s k fönstret öppnar senare i sommar.

Debatten om konstgräset är ett av många exempel där det skulle vara mycket bra om representant för klubben kommenterar frågan. Annars blir det bara spekulationer och tyckande. Men å andra sidan kanske det behövs för att ett sådant här Forum ska kunna leva? :-)
Örebro lires
2012-04-27 15:43
ärligt talat. sluta skyll på konstgräset. det är fotbollsspelare vi pratar om, dom ska fan kunna sparka på en boll även om man lirar på asfalt.

dessutom är ju mattan i gävle ännu sämre.
Örebro ÖSK Fans
2012-04-27 13:39
ska ett jävla gräs kosta en Allsvensk plats!?
Örebro Salt&Peppar
2012-04-27 13:24
Ösk måste ryta ifrån ordentligt, ut i media med det och var bestämda att saken måste lösas nu.

RYT TILL NU ÖSK, tala om vilka som måste ta sitt ansvar!!
Örebro ÖSK Fans
2012-04-27 13:19
MEN VARFÖR I HELVETE BYTER INTE IDIOTERNA UT MATTAN?!
ALLT ÄR SÅ AMATÖRMÄSSIGT I ÖSK!
Örebro Salt&Peppar
2012-04-27 13:07
Ja den ser ut som en billig plojmatta från Rusta eller nått.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-27 12:59
ÖSK:s matta ser ut som en vanlig hårig vardagsrumsmatta. Stråna är långa och helt böjda, ingen står rakt upp. T.o.m. jag som icke-spelare ser att det inte kan vara bra att spela på.
Örebro Salt&Peppar
2012-04-27 12:47
ÖSK Fans//

Inte underligt om det beror på konstgräset, typ alla halkar helt sjukt oberäkneligt hela tiden i våra matcher. Är sur på hela grejen med konstgräset, vi ska ju ha en ny fin matta men så är den totalt kass ändå. Gissar att den ställer till med många problem för oss.

Lag som kommer hit behöver ju bara spela på den en enda gång och märker säkerligen inte av problemen på samma sätt. Ösk måste träna på den dagarna i ända och dessutom spela på den hälften av våra matcher.

Exempelvis om mattan är hal som en tvål så kanske aldrig Elfsborg kommer märka av det efter en gång (en gång ingenting) och kan spela ut. Ösk som både tränar och spelar matcher VET (efter typ 100 halktillfällen) hur dålig den är och begränsar sig eller gör onaturliga rörelser för att motverka halkningar (skador uppstår).

Borde väl bli så?
Örebro ÖSK Fans
2012-04-27 11:42
Ursäkta om jag nämner lite fotbollsrelaterat på detta forum..Men är det någon som har koll på alla konstgräs skador vi har??

Status på Haddad, Anttonen, Bamberg och Berisha????

Kapten blod vet ni???
Örebro D´Artagnan
2012-04-27 11:13
Det märks att Sixten läser SV-forum. Han noterat på länken att talanger nu mer får speltid, 7 st mot Ellos. Och att han tycker synpunkter på detta han upphöra. Och dessa synpunkter ju blivit färre.
Hans analys av dagsläget är mer en uppräkning av saker som han inte kan påverka.
Örebro KCMarten
2012-04-27 10:51
In med Barsom nu!!

Som jag sagt tidigare, Barsom och Grahn i mitten vore mumma med tanke på vinnarskallar och rutin.

Och jag älskar Barsoms frisparkar..
Örebro D´Artagnan
2012-04-27 10:39
kenya // Tror vi måste inse att i år gäller det att överleva i AS. I S1 använder man glasfejk, inte diamanter.
Annons: