/fotboll/osk/forum/2822.aspx/fotboll/osk/forum/2822.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2012-04-28 10:41
KCMarten 2012-04-28 09:42// Även om en spelare ansluter efter att fönstret är stäng så ska han enligt min och andras uppfattning, som har jobbat eller jobbar med dessa frågor, registreras hos SFF innan fönstret stänger. Det framgår även av SFF:s regler som finns på webben.

Väldigt många spelare är kontraktslösa och då skulle det ju kunna dyka upp nya spelare till varje match enligt din tolkning. Det är just detta som SFF vill sätta stopp för, nämligen att man inte med pengar ska kunna förstärka ett lag inför speciell match.

När Barsom började spela i ÖSK den 27 augusti 2007 måste han ha varit registrerad enligt reglerna. Han kan ju haft sociala eller medicinska förhinder att börja spela tidigare eller så var det ingen seriematch innan, inte vet jag.

Bosmandomen går bl a ut på att en kontraktslös spelare inte ska tvingas spela kvar i sin gamla klubb och att gamla klubben inte har rätt att ta ut ersättning av ny klubb. SFF:s regler gäller för alla spelare, med eller utan kontrakt, och innebär därmed inte någon diskriminering enligt Bosmandomen.
Örebro KCMarten
2012-04-28 10:04
Ett stort problem rent generellt verkar vara att ÖSK inte är någons "baby", med undantag av oss fans.

Styrelse och klubbledningen verkar vara rätt nöjda med att bara få vara med i Allsvenskan, Sponsorerna verkar vara nöjda med att sitta på 4.e våningen och se lite fotboll med sina kunder samtidigt som de äter middag.

Kommunen bryr sig inte och ser klubben mest som en belastning som det skall snålas på. Örebroporten ser det endast som en affärsverksamhet som det skall tjänas pengar på. De bygger hellre dyra loger än sittplatser på läktarna. Gärna kryddat med lite kontorslokaler som inte har ett skvatt med fotboll att göra.

Spelarna ser det som en mellanlandning i resan mot bättre kontrakt eller som en lugn avslutning på efter en lång karriär.

I Helsingborg ställer kommunen upp med mångmiljonbelopp för att rädda elitlicensen. det gör inte Örebro kommun.

I Malmö bygger man ny storarena som man nu låter klubben få majoritetsägande i. Både I Göteborg och Stockholm spänner man bågen ordentligt med arenasatsningar. Även i Åtvidaberg, Kalmar och t.o.m Växjö görs satsningar på de lokala fotbollslagen. Jag kan rada upp exempel på andra satsningar i andra klubbar.

Sponsorer som Holmen engagerar sig i IFK Norrköping för att återigen få se bra fotboll i Norrköping

Vem f*n bryr sig om ÖSK?

Jag förstår ÖSK-Kalle när han pekar på Fahlander i hockey:n. Där ser man vilka resultat man kan nå om en eldsjäl med resurser engagerar sig.

Vem engagerar sig i ÖSK? Är det ens värt att engagera sig i ÖSK vill klubben ha ett tryck på sig eller trivs man som det är?

Vem?

Om det inte sker en förändring utan vi faller tillbaka i gamla hjulspår är jag rädd för att BK Forward om några år kommer vara nummer ett i Örebrofotbollen.

Men, vem bryr sig..

Örebro KCMarten
2012-04-28 09:49
I Barsoms fall tror jag däremot att det är en icke-fråga.

Precis som redan påpekats här så fick Hammar kämpa för att få in Barsom i truppen. Relationen Barsom/Sjögren verkar inte vara på topp och Sixten kommer knappast att göra som Hammar, så vi lär aldrig få se Barom i ÖSK tröjan igen.
Örebro KCMarten
2012-04-28 09:42
Minatankar //

Om en persons kontrakt har löpt ut så tillhör han ingen förening. Det var ju precis detta som Bosmandomen slog fast. Detta innebär att man är fri att söka arbete var som helst utan att tidigare klubb kan hindra detta eller kräva betalt.

"En spelare får endast registreras när transferfönstret är öppet. Undantag finns för spelare vars kontrakt gått ut innan fönstret stängt. Då får spelaren även registreras efter stängning." (Detta citat taget från fotbolltransfers.se)

Barsom själv kom ju in sent 2007 eftersom han då var löst från kontraktet i Grekland och var kontraktslös när han anslöt till Örebro. Då hade Sverige sommarfönstret öppet mellan 1:a juli till 31:a juli., Barsom anslöt den 27:e augusti som kontraktslös.

Fr.o.m 2011 har vi vårt fönster öppet i augusti istället för att bättre stämma överens med övriga Europa. Enligt ditt resonemang skulle inte Barsom kunnat ansluta 2007.

Anledningen till att kontraktslösa spelare sällan kontrakteras är ju att lagen vill vara klara med sina värvningar under säsong och att det oftast finns en underliggande orsak till varför spelaren är kontraktslös i första läget.

Men att förvägra en EU medborgare att utföra sitt arbete och fritt välja arbetsgivare när man vill, om man är utan kontrakt är mot lagen så att det skriker om det.

Det är endast "god vilja" från föreningarna som ev kan styra detta d.v.s att de medvetet inte plockar in kontraktslösa. Att styra detta regelmässigt går som sagt inte.

Det finns även andra fall där UEFA/FIFA har gjort undantag och gett dispens för övergångar mellan transferfönstren trots att dessa varit stängda. Då krävs det emellertid väldigt speciella skäl.

Örebro Bonaventure Maruti
2012-04-28 09:36
Jag missar matchen imorgon och därför kan jag GARANTERA det bästa ÖSK spelet på flera år och vinst med 5-0. Jag menar varför skulle dom spela dåligt när jag inte kollar...
Minatankar
2012-04-28 09:07
KCMarten kl 01.07// Vad har du utrett? :-)

Diskussionen på detta Forum har inte handlat om när en klubb kan skriva kontrakt med en spelare utan när man måste registrera honom hos Svenska Fotbollförbundet (SFF) för han han ska kunna bli klar för spel. Kontrakt mellan spelare och klubb kan, med vissa förbehåll, skrivas när som helst.

Bosmandomen har inget med SFF:s krav att göra vad gäller registrering och speltillstånd.

Det finns inga exempel på s k ickeamatör (=professionell spelare), med eller utan kontrakt, som inte registrerats senast den 31 mars och som sedan träder in i spel under vårsäsongen. Detsamma gäller för sensommarens fönster och höstspel.
AIK Saywee
2012-04-28 08:38
Nu är det väl snart dags för en vinst ?
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-04-28 01:56
Jag tycks vara den ende som är mer orolig över spelarmaterialet än tränaren
Örebro KCMarten
2012-04-28 01:06
either/or //

Du gör samma miss som många andra.

Det handlar inte om hedersamma förluster under innevarande säsong.

Det handlar om att ÖSK bara lyckats vinna en Allsvensk match på 14 försök sedan augusti förra året.

Det handlar om att ÖSK inte lyckats vända ett underläge sedan Hedenshös..

Det handlar om att alla spelare skickar ut signaler om att de har dåligt självförtroende, Inte bara nu utan sedan förra sommaren.

Inget, absolut inget, har gjorts för att ändra detta mer än kosmetiskt. Istället får vi undanflykter som "många sjuka" eller "många skadade" eller "många avstängda" eller "felaktiga domslut" eller "dåligt konstgräs" eller något annat skitsnack.

Därför är det dags för förändring.

Dessutom går det utmärkt att signa kontraktslösa under säsong. Det har gjorts vid ett flertal tillfällen tidigare. Det kallas för Bosman efter Bosmandomen där EU domstolen slog fast för länge sedan att det är ett brott mot de fyra friheterna att låsa en spelare vid en klubb om kontraktet gått ut. Det kan vare sig SvFF eller UEFA sätta sig upp emot.

Så. Nu har vi rett ut det.
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 00:56
@either/or:

De dåliga publiksifforna tillskrivs nog:
* 1 seger på 14 matcher
* Tråkigt, förutsägbart spel
* Dålig inställning
* Vi är allsvenskans sämsta lag

Jag tvivlar på att någon av de marginalåskådarna som var på plats mot Elfsborg har någon lust att gå när Kalmar kommer på besök i nästa hemmamatch. Förstår dem också då det var en sällsynt energifattig och patetisk insats.

Jag kan inte förstår hur Sixten fortfarande kan ha sådant förtroende. 1 seger på 14 matcher (mot superjumbon HBK förra året), vi ligger sist i serien iår vi har inte vunnit i år och har gått mållösa av planen tre av fem matcher denna säsong. Målsättningen var att komma 3:a 2011. Vi kom TOLVA!

Alla lag har skador.
Alla lag värvar nytt.
Alla lag borde ha mellanår och ligga sist om detta skall användas som bortföklaringar till en jumboplats och skitspel.
2012-04-28 00:55
Det är en sak att förlora för att man som lag inte räckte till för dagen. Men att som lag ligga i de nedre regionerna och sedan läsa intervjun med Boris som säger att
"Sedan kan vi förbättra inställningen hos oss som lag.". Ok? Ligga i botten men ändå ha taskig inställning alltså? Om det stämmer - Då har Sixten ett fett problem.
Örebro D´Artagnan
2012-04-27 23:26
Bulten i Boo // Jag vet att Du vill klaga på vissa nick (där ibland mitt) för vi ska sluta skriva MEN det skiter jag i !!
FORZA ÖSK - laget i mitt hjärta.
Örebro D´Artagnan
2012-04-27 23:20
@Bulten i Boo:

Det ska vara Örebro-porten MEN Du har missat det väsentliga att även ÖSK:S VD anser att konstgräset är under all kritik.

Tycker Du Sixten är svårbegriplig i videosnutten, då ska Du höra på presskonferanserna? Men nu är det viktigt att fundera på hur ska ÖSK kunna bryta trenden med 14 AS matcher med bara en vinst. Kan det räcka med att hoppas att Sixten fixar det? Passningsspelet, löpningarna, poisitionsspelet, energin, mm
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-04-27 23:07
Eftersom det är så många som klagar på ÖSK:s inmarschlåt och så går det trögt för våra spelare på planen, så kanske denna låt vara mer i eran smak :).
Örebro svartvitthjärta
2012-04-27 22:53
either/or//

Delar dina åsikter till hundra procent!!

OU!

Heja Sport
Örebro either/or
2012-04-27 21:35
Hm, mycket negativt gnäll både här och på andra håll angående ÖSK. Känner att jag lite självterapeutiskt måste skriva av mig lite. Skulle gissa att de flesta som nu kräver Sixtens omedelbara avgång och att diverse spelare ska kastas i sophögen är samma människor som helt orealistiskt trodde på ÖSK i topp 3 i år. Detta är en sk mellansäsong där flera nya spelare ska spelas in i laget. Fokus bör ligga på att få ett fungerande spel och förhoppningsvis kunna placera sig nånstans på platserna 7-11 i tabellen. Det är ju fortfarande fullt möjligt. Vi har bara spelat 5 matcher och egentligen är det bara en match som är en rejäl missräkning poängmässigt, Åtvid hemma. Övriga matcher är ungefär vad man hade kunnat förvänta sig eller bättre. Poäng hemma mot regerande mästarna HIF, poäng borta mot en av guldfavoriterna IFK Göteborg och poäng borta mot svårspelade Mjällby. Att ÖSK, utan ett par av de viktigaste spelarna, skulle förlora mot det kanske starkaste laget i serien, Elfsborg, kan inte ses som nåt jättefiasko. Självklart önskar man att ÖSK ska vara ett topplag varje år men man mår nog bäst som supporter om man försöker behålla nån form av realism också. Spelet haltade betänkligt mot Elfsborg ja, men borta mot IFK spelade ÖSK stundtals riktigt fin fotboll. Tycker det är oerhört positivt att flera unga killar har fått chansen rejält nu och där ett par av dem direkt visat att de håller hög allsvensk klass. Tänker främst på Saeid och William men även några av de andra 90-talisterna har glimtat till. Jag vill definitvt inte ha in en gammal spelare på nedgång som Barsom. Jag tror stenhårt på att mittfältet Grahn, Berger, Saeid kan blir riktigt bra. OM ÖSK ligger på samma position efter 10 omgångar och anfallsspelet ser ut som det gjorde mot Elfsborg, ja då kan man börja bli orolig. Men än så länge tror jag att man gör bäst i att försöka stötta laget i stället för att gnälla på allt och alla. Och kom igen nu Örebroare, gå på matcherna! Fattar inte de usla publiksiffrorna. Jag bor tyvärr långt från Örebro nu men om jag bodde i stan skulle jag självklart gå på varje match. Det borde alla med ÖSK-hjärta göra.
Örebro Bulten i Boo
2012-04-27 20:43
@D´Artagnan:

Sorry D'Artagnan, svårbegripligt "Och att han tycker synpunkter på detta han upphöra" ? m.m.
Örebro Bulten i Boo
2012-04-27 20:19
@D´Artagnan:

Har jag missat nåt? Har Norrporten tagit över Behrn Arena?
2012-04-27 19:49
Nackdelen med att importera medelmåttor från utlandet
2012-04-27 19:26
Minatankar // Ok, trodde både FIFA och EU (neka arbetslös jobb) stod över SFF. Men jag är ingen expert alls. Tycker det är snårigt. För i samma dokument som du läst i står det att Internationella övergångar skall följa FIFA:s bestämmelser. Och vad är en internationell övergång? Kan ÖSK teckna kontrakt med arbetslös utlänning? Jaja - Förmodligen inget att ha då ;)
Minatankar
2012-04-27 19:11
Jan-Stefan Eriksdotter// Utdrag ur SFF:s aktuella bestämmelser: "Spelare som erhåller professionell status kan endast registreras inom registreringsperioderna". Man anger inga undantag här.
2012-04-27 19:01
Han var direkt dålig mot Ellos och har väl inte varit framträdande i någon match. Han verkar dessutom långsam.

Trodde han skulle styra och ställa lite mer.
2012-04-27 19:00
Flopp!...so far
Örebro lires
2012-04-27 18:54
armend alimi, är det någon som kan säga om det är flopp eller flipp än? det känns som en totalflopp för mig.
2012-04-27 18:42
Enligt FIFA:

"Players may only be registered during one of the two annual registration
periods ?xed by the relevant association. As an exception to this
rule, a professional whose contract has expired prior to the end of a
registration period may be registered outside that registration period.
Associations are authorised to register such professionals provided
due consideration is given to the sporting integrity of the relevant..."

Om man lyfter ut raden:

"As an exception to this rule, a professional whose contract has expired prior to the end of a registration period may be registered outside that registration period"

Jag kanske tolkar fel eller min skolengelska bristfällig men jag får det till att man kan skriva på för en klubb utanför övergångsperioderna om man är kontraktslös

2012-04-27 18:41
Hm.....är det verkligen så? Hade för mig att kontraktslösa kunde skriva på när som helst. Dock fick de representera högst två klubbar i officiella matcher under en säsong men kan vara reggad för tre
Örebro TommyS
2012-04-27 18:19
Minatankar har rätt, även om Abbe är kontrakslös kan han inte upptas som ÖSK:s spelare förrän 1 augusti, dvs det som ofta kallas fönster men som egentligen heter "registreringsperiod". Så den debatten är en icke-debatt.
Minatankar
2012-04-27 17:54
bison-Karl // Enligt min uppfattning är det så att en spelare kan spela för den förening som han är registrerad för (och senaste spelade i) det datum när övergångsfönstret löper ut. Detta gäller oavsett om spelaren har kontrakt eller inte. Övergångar av s k amatörer, dvs spelare som i princip inte får någon ersättning alls, kan ske när som helst. Men jag räknar med att Barsom, som alla allsvenska spelare, är professionell. Och han är skriven för den sista klubben han spelade i oavsett om han har kontrakt eller ej och oavsett om han spelat fotboll det senaste året eller ej.

Har förresten aldrig förstått att man pratar om att bli professionell när man flyttar utomlands. Spelar man i allsvenskan är man redan en professionell spelare.
Örebro bison-Karl
2012-04-27 17:30
Minatankar// Men det är ingen övergång om spelaren är kontraktslös. Är tämligen säker på att man skulle kunna plocka in Barsom nu, är dock mer tveksam till om jag vill det.
Minatankar
2012-04-27 17:20
D´Artagnan // Var själv där så jag känner till det. Tycker inte att den information vi fick då var tillräcklig. Och nu med den debatt som förs så tycker jag det är ett bra exempel när en klubbrepresentant kan bidra med fakta och lägesrapport.
Annons: