/fotboll/osk/forum/2812.aspx/fotboll/osk/forum/2812.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Fatcit (feta-citat)
2012-05-02 13:00
*Mackan* // Håller inte med om att det hade varit skitkul. Men det hade varit uppfriskande om någon stark aktör, kanske en storsponsor, gick ut och ifrågasatte vissa beslut!

´den Oumbärlige // Är med er båda att man satsat fel... vilka fel anser du/ni (KCMarten) har varit mest betydelsefulla?
Oddevold *Mackan*
2012-05-02 12:44
Visst skulle det vara skitkul om en spelare i truppen gick ut och sa "Sixten har kört fast, vi måste byta tränare nu". "Det finns ingen spelare som har förtroende för tränaren". "Sixtens spelsystem är sönderläst och förlegat".

Pratar ju med en del spelare och det de seger offciellt och inofficiellt är inte riktigt samma sak. Det är i alla fall min uppfattning.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-05-02 12:06
Håller med om att ÖSK satsat snålt, men det är tyvärr inte det värsta. Utan man har framför allt satsat fel.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-05-02 11:44
KCMarten: Astvald fick ganska omgående förtroende från Sixten. Han kan alltså inte räknas som en talang? Almebäck?
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-05-02 11:43
Inte förvånad över att Saywee inte kunde läsa in något av Anttonens intervju.
Själv tycker jag det är tydligt vad han säger: han tycker att ett tränarbyte skulle vara det absolut sämsta som kan hända. Inte konstigt ändå då det hela skulle kunna spä på paniken ytterligare. Sixten bör i min bok få fram till sommaren att vända på steken. Och det är inte försent efter sommaren. Vän av historia kommer ihåg ÖSK:s monumentala vändning 1998 från jumboplats efter 6 omgångar till 2:a efter 12. Jag vill minnas att avgångskraven var enorma på Dala efter dessa 6 omgångar. Vad hade hänt om han hade fått kicken?
Örebro KCMarten
2012-05-02 11:17
När AIK åkte ner sade man från experthåll att det inte var konstigt. Värvar man SE spelare så lär man förr eller senare hamna i SE.

På samma sätt känns det som om ÖSK har glömt bort vikten av rutin. Det är jätteviktigt att man har rätt balans av rutin och talang för att bli framgångsrik.

För ett par år sedan vägrade Sixander att släppa in talangerna och satsade bara på säkra kort. Nu, när de då etablerade spelarna är borta, tvingas Sixander att använda sig av just de spelare som är oerfarna idag eftersom Sixander tidigare negligerade dem.

Samtidigt har klubben, i ren snålhet, köpt in fler orutinerade spelare, vilket har skapat ett oerhört felbalanserat lag.

Vi har ersatt rutinen från Kihlberg, Nordback, Almebäck, Olsen, Paulinho Guara, med spelare från div 1, superettan och ligorna på Balkan och Finland. Endast Grahn har ju någon Allsvensk rutin att tala om.

Fatcit, du har helt rätt. Snålheten håller definitivt på att bedra visheten.

Klassikerlaget Öster gjorde samma sak för några år sedan. Snålade för att inte hamna fel i budgeten. Resultatet blev en ordentlig seriekollaps. Först nu börjar de röra på sig efter en sejour i Div 1. Kommer de upp i Allsvenskan nästa år blir det dessutom med en helt ny arena. De har lärt sig läxan den hårda vägen.

Frågan är när ÖSK lär sig den läxan.
2012-05-02 11:03
ÖSK är som ett jävla "Fotbollen svar på Lidl"!
2012-05-02 11:01
KCMarten // Skönt att det gick att förstå. :D (jag forstätter)

Eftersom ÖSK är en medlemsförening, så måste vi medlemmar, fans och Örebroare sätta ner foten med följande:

Att vi "Örebroare" får intrycket att ledningen ignorerar oss, är ett betyg för att klubben måste skärpa sig. Oavsett vad de säger!

SLUTA anställa personer som inte är kvalificerade.

SLUTA anställa personer som varit i klubben tidigare. Vinnarskallar på plan och vid sidan!

Jag får känslan att klubben denna säsong chansar. Kan klubben lyckas med dessa "budget" spelare att hålla sig kvar i AS har man tjänat in mycket pengar. En chansning som kommer bli förödande... Nu blundar ledningen och håller tummarna.

Det tragiska är att i ren snålhet lägger ÖSK pengar på hög, genom att sälja de bästa spelarna, ha det billigaste konstgräset och bara använda gratismedier i marknadsföringen.
Örebro KCMarten
2012-05-02 10:43
Sogen //

Jag tycker att artikeln är högintressant. Även om Baxter är ett långskott för oss så känns han inte avskriven. Ett av alternativen är ju "Europeiskt" och sist jag kollade kartan låg Sverige i Europa

Kan det vara så att Baxter ligger i förhandling med en icke namngiven Allsvensk klubb och försöker trissa upp priset med utländska "intressen"? ;)

Undrar just i så fall vilken Allsvensk klubb som förbereder ett tränarbyte efter EM...
Örebro kenya
2012-05-02 10:41
Fatcit/ Inget morgonsvammel utan klara idéer skulle jag säga.

Skönt att se att forumet växt de senaste dagarna. Många konstruktiva inlägg och ett par nya skribenter. Kul!
Örebro Sogen
2012-05-02 10:19
Stuart Baxter snart klar för ny klubb, enligt Bladet har han 3 konkreta alternativ. Det var synd då kan vi inte få honom att rädda oss efter EM.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sogen
2012-05-02 10:14
Vi klagar på Sixten å sätt han spelar folk där dom inte hör hemma (tex Alimi på kanten). Jag drar en liten parallell till Stahre som spelade Gerzic på en känt. Verkar som att många tränare hellre sätter en spelare som i grunden är riktigt bra på fel positioner...... Varför detta? Alla vi på läktaren vet ju att det inte går, kan vi mer fotboll än tränarna?
Örebro KCMarten
2012-05-02 09:45
Fatcit //

Men ett mycket innehållsrikt morgonsvammel. ;-)

Jag håller med dig på alla punkter.
2012-05-02 09:00
Sorry alla, morgonsvammel nedan!
2012-05-02 09:00
D´Artagnan // En enkel lösning är väl att byta tränare. Vilket mycket väl kan vara den lösning som räddar oss kvar i Allsvenskan. MEN... det är inte där problemet ligger, utan hos Sportchef och övrig ledning!

Om vi väljer den enkla lösningen kommer vi stå med samma problem nästa år igen och igen och igen och igen...

Vi fick ett momentum när vi åkte ur Allsvenskan förra gången, vilket bröt just denna struktur. I ÖSK tillsattes sedan en organisation som arbetade hårt för att få klubben på fötter igen. Nu har de dock bara anställt sina kompisar som är helt inkompetenta... Jag förstår verkligen varför vi inte aldrig vinner något i ÖSK, då alla loosers fortsätter att vara kvar i klubben.

De flesta är riktigt goa människor i klubben, men det är fan inte många vinnarskallar i ÖSK:s organisation. Det var just därför Alec var så viktig tillsammans med Sixten!
Minatankar
2012-05-02 08:56
Valderinho 2012-05-01 21:57:52// Delar helt din analys och dina idéer :-)
Örebro D´Artagnan
2012-05-02 06:47
Kommentar till Anttonen intervju// Varför inte enkla lösningar? Det är i regel dom som fungerar. Vad som sedan är enkelt i detta läge är en nyckelfråga: - ny tränare eller behålla nuvarande.
Örebro D´Artagnan
2012-05-02 06:33
Ochochochattattatt...ådendäran // Yasin skadad under senaste U21-matchen
Örebro Orebrau
2012-05-02 04:12
Ochochochattattatt...ådendäran// Väl skrivet. Håller inte med om att Wiktorsson ska lira vänsterback, men det är en annan femma. På torsdag vill jag se en seger på Stockholms Stadion...för ÖSK! :) Annars vill jag se en tränare avgå alternativt får sparken. ;)
Örebro Ochochochattattatt...ådendäran
2012-05-02 03:32
Sorry för sent svar, man får mer tid över på nattskiftet. :-)

@Jan-Stefan Eriksdotter
Jo, men att ÖSK är underlägsna på mittfältet "trots" en man mer har att göra med att laget egentligen inte spelar som en enhet, utan är väldigt utspridda. Perfekt för motståndarna att springa åttor kring ÖSK-mittfältet då.

@ Mattias69
Tack så mycket. Alltid intressant att bjuda med sig de få delar man kan. ;-)

@Saywee
Tackar, tackar för välkomnandet. Tror att Sixten kan överleva mitt nick. Det gjordes betydligt "grövre", eller hånfulla om ni så vill skämt om Sixtens tal i en fejkintervju med Claes Åkesson, som sedan blev Runheim och så Åkesson igen. Ni vet, han... ;-)

Rent spontant från läktarplats tycker jag Sixten Boström inte ingjuter det engagemang som jag själv skulle föredra om jag var en spelare. Personligen gillar jag mer Micke Stahre och Alexander Axén-typen som brinner och härjar vid sidlinjerna. I bland kan det förvisso gå till överdrift, men det är på både gott och ont, mest på gott ändå. :-)

Angående Sixtens sätt gentemot media så har jag väl inte direkt någon åsikt mer än att det inte verkar vara någon muntergök. I bland kan jag också få känslan av att han önskar sig större uppgifter än att träna ett allsvenskt lag.

@ KCMarten
Tackar, japp 4-4-2 är det system som ÖSK skulle må bäst av i dagsläget.

Hoppas att jag inte glömde någon i förbifarten.

För övrigt undrar jag vad som har hänt med Ahmed Yasin, någon som brukar vara nere och kolla träningarna som har en statusrapport på honom?

Mitt lag mot Djurgården skulle formeras så här:
Chencinski
Berger, Haginge, Wikström, Wiktorsson
Rama, Grahn, Saeid, Yasin
Atashkadeh, Samuelsson

Vet att det inte kommer bli så, men man kan alltid hoppas. ;-)
Örebro kubajonte
2012-05-02 00:45
den Oumbärlige / / intressant dock , om man ska önska lite känns det som det är backklinjen som akut behöver nyförvärv den stabile kratfulle mittfältare du vill ha vill jag hellre se i en erfaren mittback som kan ta tag i vårt försvar som tillhör allsvenskans sämsta för stunden och en spelare som kan pensionera wowoah till bänken,
Örebro 'den Oumbärlige
2012-05-02 00:20
Såg att Indianerna torskade :) Nej då, ingen pik mot någon. Jag är ganska fundersam vad gäller tränarfrågan. Men den är absolut inte viktigast i mina ögon, utan klubben behöver värva i sommar.

Jag vill främst ha en stabil och kraftfull mittfältare som kan mosa motståndare, platsen bredvid han kan Mohammed och Emil konkurrera om. Offensivt har vi Grahn och förhoppningsvis en bättre Alimi.

Kan Bamberg komma tillbaka i form vill jag ha han till höger och Wille i mitten. Till vänster vet jag inte riktigt, känns som onödig position att värva till med nuvarande truppbesättning. I dagsläget känns det som att man kanske borde sålt Rama i vintras (som enl. rykten fick bud på sig).
AIK Saywee
2012-05-01 23:46
Om jag skriver så här, det hade ju varit ganska uppseendeväckande, om han hade sagt och citerats det motsatta ..... Anttonen alltså.

Det "säger" egentligen ingenting alls, sett ur min synvinkel.
AIK Saywee
2012-05-01 23:17
J-S E, exakt vad jag tänkte och man vet ju inte vad Patrik innerst inne känner heller, för den delen .....
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-05-01 23:11
Det enda jag kan konstatera är att det är Patriks åsikter och de får stå för honom lika mycket som när Nordin och Alvbåge sa att allt var toppen i laget ifjol fick stå för dem.

Det kan vara så att Sixten har ett stort stöd eller iaf ett majoritetsstöd i truppen. Det kan vara så att han inte har det eller är på väg att tappa det. Jag kan av artikeln bara konstatera att han har stöd av Patrik. Jag drar inga andra slutsatser.

AIK Saywee
2012-05-01 22:58
Ja, Sixten får gärna vara kvar under nästa år i Superettan :(

Kan hålla med Anttonen om att det kanske är fel att byta tränare nu, det borde vi ju ha gjort för länge sedan ;)
Örebro Roswall
2012-05-01 22:51
@D´Artagnan:

Ingen större ide att disskutera fram och tillbaka kanske, men Nordahl säger ändå:

"Att börja nu innan EM-uppehållet och göra något radikalt, det är ju helt fel."
Örebro either/or
2012-05-01 22:45
@Artwork:

Mycket intressant läsning! Patrik är mycket tydlig angående tränarfrågan:

"– Det sämsta vi kan göra nu är att byta tränare. Det viktigaste är att alla inser vikten av att lägga ner kraft och energi på rätt saker och inte lägga över ansvaret på andra. Spelarna bör se till att göra sina roller så bra som möjligt för att förenkla jobbet för tränaren. Man får inte tycka synd om sig själv utan vi får kämpa för varje seger.
– Det är inte läge att börja leta enkla lösningar. Sixten har varit här i flera år gjort bra resultat. Nu gick det förvisso sämre förra året, men då förlängde man kontraktet och det sänder en signal om att man tror på honom. Det måste man fortsätta göra nu, hävdar Anttonen."

Jag utgår från att Patrik är en av ledarna i laget med tanke på hans stora rutin och med tanke på hur länge han har varit i klubben. När han uttalar sig på detta tydliga sätt tolkar jag det som att truppen i stort har fullt förtroende för Sixten. Det är det avgörande anser jag. Har spelarna förtroende för Sixten och tror på hans idéer så ska han vara kvar, oavsett vad en falang av supportrarna tycker.
AIK Saywee
2012-05-01 22:38
ÖSK-Boldt, just din avslutning ...

"Dags att dra upp skallen ur kvicksanden och börja titta på vad vi har och agera därefter. Och det Mr. Boström betyder inte att placera spelare på platser dom inte kan göra sig själva rättvisa. "

... är en av de egenskaper där jag tycker Sixten´s envishet/förmåga, av någon anledning sabbar för vårt kära ÖSK. Fullträff av dig!

Dessutom är jag ganska ofta irriterad över hans märkliga coachning.

Att han inte kan kommunicera alltför bra, vet jag inte vad det beror på, men både den mediala biten och hans kroppsspråk får mig att tro att det är något han har svårt för, dessutom finns jag inte med i omklädningsrummet, men där vill jag lova att många matcher avgörs.

Rädda ÖSK från Superettan !!!
Örebro Artwork
2012-05-01 22:31
Stor intervju med Patrik Anttonen!
Annons: