/fotboll/osk/forum/2745.aspx/fotboll/osk/forum/2745.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-05-14 10:56
ÖSK kanske bara är lite som "mitt" Everton, oftast en slowstarter?

Nej, det jag funderar över är om det finns någon statistiskt begåvad som orkar ställa fram 2011 års sista nio omgångar i jämförelse med 2012 års nio första omgångar. För det är ju två helt olika lag som spelat i dessa varianter.
Örebro Grohl
2012-05-14 10:55
Det är lätt att lida med Sixten, jag anser inte att någon människa "är värd" att må som Boström antagligen gör nu - allt är ju katastrof inom ÖSK. Att gå från älskad till bespottad på några år bör tära på psyket.

Dock är det på ett professionellt plan orlimligt att inte lasta yrkesmannen Sixten Boström.

* Han har ett facit på 5 raka förluster, 19(?) raka utan vinst.
* Vi missade förra årets målsättning med 9 platser
* Vi är "dead last" i allsvenskan och har presterat ÖSK´s sämsta säsongsinledning på typ 90 år (har jag för mig)

Sixten är anställd för att leda oss till guld 2015. Han har enligt uppgift en lön på över 1 miljon om året. Har han även varit delaktig i de värvningarna vi har gjort så har han ju redan där begått tjänstefel när han sedan inte använder dem.

Det kanske är dags för företaget ÖSK att agera som ett företag och göra det där jobbiga?
AIK Saywee
2012-05-14 10:43
@jocke.:

Det har du faktiskt rätt i, tänkte inte på det, felet kanske ligger någon annanstans?

Spelartruppen i höstas var väl nästan lika klen som vårens trupp, i prestation alltså ....

Fan vad svårt det är att hitta felen och rätta till dessa.

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2012-05-14 10:15
I det trevliga medlemsutskicket fick jag en ståplatsbiljett till valfri Allsvensk seriematch 2012.

Tror att den bara gäller på hemma-BA, fast vet inte helt säkert.

På onsdag kan jag ju utnyttja denna, och funderar på att fyra av lite pyro på bortastå om det kan vara till fördel för ÖSK, ja mena, vi kanske kan ta poäng på detta sätt, det har ju hänt andra lag tidigare.

Hur enkelt är det inte att få en seger ;)
AIK Saywee
2012-05-14 10:04
Jag tänker nog tjata vidare ett tag så ni kan logga ur eller scrolla bort Saywee-inläggen.

Jag jobbar stenhårt på att återfå optimismen, tron och hoppet, för jag är faktiskt fortfarande en OU, medlem i ÖSK och dessutom fortfarande livstidskuban :)

Har inte ändrat mig helt plötsligt om nu någon skulle fundera över detta, utan mina tidigare inlägg beskriver det jag tyckte när jag skrev dessa och årets inledning är katastrofal och jag förväntar mig flera förändringar i en ganska nära framtid, men förändringar med förnuft, för vi kan inte sparka alla klappruttna spelare, för då har vi en trupp på c:a 3-4 spelare, vi kanske inte skall byta ut hela styrelsen under maj, etc etc vi måste dock agera snabbt men säkert!

Heja SPORT !!!
Örebro KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!)
2012-05-14 09:58
Telle //

Ett mycket bra inlägg!
AIK Saywee
2012-05-14 09:53
Bollen är ju fortfarande rund
och gräset är grönt
och klubbmärket är ett av Sveriges vackraste :)

ÖSK
Örebro jocke.
2012-05-14 09:52
Faktum är ju att vi gjorde en usel avslutning förra året med en helt annan spelartrupp, där kämpar som kihlberg, nordback och per Johansson ingick. Dessutom både alvbåge och Nordin. Nej jag tror att den stora boven just nu är motivationen (även om det för oss förefaller helt osannolikt att inte gå ut och ge 110% i varje match), de som har det främsta ansvaret för detta är såklart Sixten och Mosander - tror ärligt talat inte att spelarna har förtroende för dessa, och då är det svårt..
AIK Saywee
2012-05-14 09:45
@Mattias69:

Vem vet, kanske, kanske inte, va kostar det ? ...

... men när man mår dåligt, vill man bli frisk, man vill ha stöd, inte det omvända, för då är det kört.

Heja SPORT :)
Örebro Mattias69
2012-05-14 09:37
Skulle ÖSK vara hjälpta av att ta in en duktig idrottspsykolog kanske? Vi har ju den berömde "stressdoktorn" här i stan.
AIK Saywee
2012-05-14 09:32
Det finns mycket som borde ha förbättrats tidigare och nu bör förändras ...

... det har ni säkert alla förstått, inte minst genom mina "ältanden och klaganden".

Alltifrån coachning, hundkyrkogård, krogspioneri, körtelfeber, trivsel, hemliga grejer och mycket, mycket mera.

MEN, det är nu vi visar om vårt stöd kan ge något extra litet, som kan vara en del av en vändning, det är nu som ÖSK behöver support!

Det är nu de riktiga supportrarna kliver fram och ger järnet, i stället för att ge upp !!!
Örebro Telle
2012-05-14 09:25
Det har redan sagts otaliga gånger förut, men förtjänar gott att sägas igen:

Vi skulle komma sämst trea ifjol, men landade med nöd och näppe 12:a.

Hur kan ett sådant resultat inte få konsekvenser i organisationen?

I vilken annan klubb av ÖSK:s storlek skulle man tycka att det är okej? Vilket annat företag med samma omsättning, oavsett branch, skulle rycka på axlarna åt en sådan grov missbedömning och bara köra på nästa år likadant utan eftertanke?

Sportchef och tränare behöver nödvändigtvis inte sparkas med automatik bara för ett misslyckat år, det är inte det jag vill ha sagt. Men gör man från styrelsens håll bedömningen att de ska sitta kvar för långsiktighetens skull, måste man väl ändå se över och justera deras upplägg? Någonting gick ju uppenbarligen snett med laget, truppen och spelidén ifjol, men när många av oss här efterlös självrannsakan och självkritiska felanalyser skyllde ÖSK istället på skador och olyckliga yttre omständigheter. Så istället för eftertanke och någon slags förändring körde man på i samma hjulspår, övertygade om att allt ordnar sig ändå. Med ett undantag: hela vår centrallinje av rutinerade allsvenska spelare som slutade, med Alvbåge, Almebäck, Kihlberg, Nordback, Bedoya och Gerzic i spetsen, men även med namn som Paulinho och Per Johansson (som hade 52 allsvenska matcher under västen, trots att han egentligen aldrig fick chansen i ÖSK) ersattes istället av spelare från division ett, superettan och ett par mindre utländska ligor av diskutabel kvalitet. Grahn och Bamberg undantagna, förstås, men faktum kvarstår: Fyller man på ett lag med tillräckligt många superettanspelare får man till slut ett superettanlag.

Så tillbaka till kärnfrågan då: Det gick uselt ifjol, men den enda förändringen man gjorde var att göra sig av med eller tappa sina bästa spelare och ersätta dem till mestadels med spelare utan allsvensk rutin eller meriter.
- Vilket resultat hade man förväntat sig? Vad skulle gå bättre i år än ifjol, när den enda skillnaden är att truppen försvagats kraftigt?

Skulle skadeproblematiken som man skyllde så envist på i fjol gå över av sig själv, trots att man inte ser över upplägget med nuvarande fystränare och underlag?

Skulle Sixtens spelfilosofi och sätt att utbilda sina spelare i det plötsligt gå att lära sig på ett par veckor, trots att det aldrig satte sig på en hel säsong ifjol? Så därför skulle det vara ok att spika truppen lika sent i år, trots att det var det enda misstaget man överhuvud taget erkände att man begick ifjol?

Svaret på de här retoriska frågorna, åtminstone enligt mitt sätt att se det i varje fall, är att vi ligger där vi förtjänar i tabellen. Inte bara för att spelarna inte presterar max under matcherna på grund av stukade självförtroenden, utan för att styrelsen har kört på ett år för länge med skygglapparna på. Sportchefens och tränarens nuvarande upplägg fungerar bevisligen inte, och har inte gjort det sen 2010.

Styrelsen, ta ert ansvar, förändra upplägget eller lämna över rodret till någon/några som kan styra upp situationen.
Örebro Andy King
2012-05-14 09:25
Det behövs en ny röst för spelarna att lyssna på! Bort med Sixten nu!
Örebro D´Artagnan
2012-05-14 09:24
calles // Ett fanns ett nick som hette "TröttPåt" som blev uthotad från detta forum i vintras. Han har säkert en annan uppfattning om Mosander än du. TröttPåt var en i A-truppen som har spelat relativt frekvent de senaste åren. Det finns flera som har motsatt bild av Mosander än Du har.
2012-05-14 09:17
Calle //

Huruvida Mosander är populär bland spelarna så har du och jag vitt skilda uppfattningar.

De spelare som uttalat sig när mikrofoner och anteckningsblock har varit borta har tydlig visat på ett missnöje med Mosanders sätt att uttrycka sig och leda. Förmodligen är han ett minst lika stort problem, om inte större, än Sixten själv.

Det är dock förmodligen en hypotetisk frågeställning. Går den ena lär den andra också följa med.
2012-05-14 09:07
D´Artagnan //

Med tanke på att de åtgärderna borde ha påbörjats redan förra sommaren så är svaret: Nej.
Örebro D´Artagnan
2012-05-14 09:03
Mattias69 // Ger vi upp nu utan att försöka göra successiva förändringar är det troligt att vistelsen i S1 blir långvarig.
Då måste all ske nästa år: budgeten krymper med c a 20 Mkr, ny tränare, ny sportchef, ett antal anställda måste avskedas, osv, osv.
Se det som en stor möjlighet att förbättra den operativa delen nu och genom detta försöka rädda oss kvar i AS. Klarar styrelsen detta??
Örebro calles
2012-05-14 08:57
Någon föreslog att man skulle ta in en till tränare så att det blir ett delat ledarskap – om Sixten tillät det.

Sixten har redan idag en assisterande tränare i Lars Mosander, kanske inte helt delat i sig, men Mosander har enligt spelarintervjuer och annat tidigare mer ansvar för det defensiva spelet och även på ett annat plan kontakten med spelaren.

Det sistnämnda har han god erfarenhet av från tidigare arbeten, och han har också varit omtyckt av spelarna. Så även om spelarna gillar Mosander och även om jag inte har något emot honom så ser jag gärna en ny tränare som komplement till Sixten.

Det vore intressant att se. Sixtens offensiva tänk och en ny tränare som delar posten med ett schysst defensivt tänk, för att sedan bilda ett stabilt mellanting, och ett team som kan omstrukturera matcher på ett effektivt vis. Det vore jävligt kul att se och jag tror att det skulle kunna bli ett ”dream team”.

Sen så tycker jag absolut att Mosander kan få en plats i klubben, det tror jag spelare skulle uppskatta, men kanske inte just som assisterande tränare.
AIK Saywee
2012-05-14 08:45
Mattias69, 08:11,

det ligger mycket i det du skriver och jag har inte helt tappat min optimism, bara nästan.

Tron på framtiden är mycket försvagad, men hoppet har jag så förbaskat svårt att ge upp, jag fungerar inte så, har aldrig gjort det helt enkelt.

Det du skriver känns riktigt, men detta med "rensningar" känns tråkigt, men trots allt helt rätt !

Vi behöver ju flera förändringar/förbättringar !!!

Undrar om jag i mitt letande efter lite optimism i stället skulle kalla det för "förnyelse", i stället för "rensning"?

Jag vill se ett delvis nytt, vinnande ÖSK ...

Heja SPORT, ge inte upp !!!
Örebro Grohl
2012-05-14 08:26
Mattias69//

Ungefär så har även jag börjat tänka. Statistiskt sett har vi redan efter dessa 9 omgångar åkt ur Allsvenskan - men hoppet är det sista som överger en!

På något sjukt sätt är det ändå rätt bra att/om vi åker ur, jag har en föraning om att en hel del olämpliga personer kan klamra sig kvar om även ÖSK gör det samma i Allsvenskan. Åker vi ner i superettan kommer bilan att falla hårt och mycket. Å det är nog precis vad som behövs - en cellgiftsbehandling på hela styrelsen så vi får börja om på nytt.

Örebro Mattias69
2012-05-14 08:11
Någonstans på vägen måste saker och ting ha gått snett. Jag tyckte att det började gå åt rätt håll när hästsvansen blev bortkopplad och Frebran tog över rodret. Klubben värvade spelare som gjorde avtryck i hela allsvenskan (Lars Larsen, Kim Olsen, Alejandro Bedoya och Michael Almebäck). Man bytte spelsystem och filosofi, var pionjärer när det gäller konstgräs (helt rätt med tanke på det klimat vi har i landet) och det kändes som om man hade städat upp på ett bra sätt.

Men nu när vi befinner oss i ett mycket jobbigt läge känns det på något sätt som om man inte lyckades få bort all skit trots allt. Jag har redan kastat in handduken och försöker ställa in hjärnan mentalt på att ÖSK kommer att spela i Superettan nästa år.

Min förhoppning är därför att klubben nu accepterar det som hänt och samtidigt gör klart med den rensning som borde ha gjorts klar redan vid förra rensningen och att man sen kan börja bygga underifrån och komma tillbaks starkare än någonsin så att vi supporters någon gång kan få uppleva hur det känns att få vara med och fira ett SM-guld.
AIK Saywee
2012-05-14 07:29
Palermo, det där var mycket bra skrivet av dig :)

Det är nu stödet (supporten) behövs, mer än någonsin !

Heja SPORT, kämpa, ge inte upp !!!
Örebro Palermo
2012-05-14 06:59
Nu om någon gång så behöver vårat ÖSK allt stöd som klubben kan få!!!

Att se hur metalt nedtryckta spelarna är känns förkrossande!!! Men känslan var ungefär den samma den säsong som Abgar Barsom kom hem och räddade kvar ÖSK...

I det här läget att vända upp och ned på saker och ting leder bara till mer osäkerhet. Utan mod måste sakta ingjutas i den trupp som finns idag!

Det kan fortfarande vända , kan räcka med en seger. Så kära supporterbröder och systrar, ge inte upp! Gå på hemmamatcherna och ge allt du har där, så åtminstone vi ger spelarna den tolfte spelaren på hemmamatcherna!!!!
Örebro Erkan
2012-05-14 05:33
Att Sportklubben misshandlas på detta sättet gör ont i varje svartvitt hjärta!
Nu kräver "vi" att nåt händer snarast så vi ev. kan stoppa raset som håller på att ske som det är nu.
Gör om - gör annorlunda - försök göra rätt (iaf inte mer fel).
Skulle vilja att varje spelare rannsakar sig själv o är självkritiska.
AIK hemma, då vill jag att de 10 spelarna plus målvakten som får förtroendet visar hjärta o är beredda att ta kampen för att vinna poäng, spelar ingen roll va det står för namn på ryggen!
Tänker inte orda nämnvärt om ev. tränarbyte.......det är spelarna som ska göra det, o visst - ett tränarbyte kanske skulle skillnad o ändra spelaruttagningen....det är möjligt. Viktigast är dock spelarnas inställning i nuläget.
KÄMPA Svartvitt! Visa Hjärta!
Örebro Salt&Peppar
2012-05-14 01:22
Om Sixten får gå hoppas jag att Benny Lennartsson får ta över resten av säsongen.

Örebro deportivista
2012-05-14 00:32
Örebro deportivista
2012-05-14 00:32
Nu är läger riktigt illa. Tyvärr verkar det som att Sixten själv har tappat tron på sitt spelsätt och börjat göra det som "förståsigpåarna" vill - spela långbollar, 4-4-2, och inte trycka upp med ytterbackarna.

Jag är inte säker på att det hade gått bättre med 4-3-3 och offensivt spel, men då hade iallafall Sixten varit trogen sin spelidé.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-05-14 00:25
Håller helt med ÖSK-Karl i målvaktsfrågan. De flesta verkade glada över att Alvbåge försvann, och även om han inte var på topp sista säsongen så är det svårt hitta en stabil målvakt som kan rädda poäng. Idag är Tomer ansvarig för två av målen, men det hade inte spelat roll för laget var katastrofalt dåliga ändå.

Sen har vi tur att inte Berger åker på rött kort när han försöker stoppa 1-0 med händerna. Emil är totalt under isen och det är fan tjänstefel att lira honom.
Mannii
2012-05-13 23:50
Halmstad sparkade också sin tränare tidigt.
2012-05-13 23:29
Ja, det vore spännande om en ny tränare börjar spela alla spelare på rätt platser och så börjar laget plötsligt vinna och kännas hur stabilt som helst.

Alltid dessa märkliga positionsbyten..
Annons: