/fotboll/osk/forum/2738.aspx/fotboll/osk/forum/2738.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-05-16 09:26
VILKA i klubben bestämmer/besluta,r vilka spelare som skall säljas, samt vilka spelare som skall köpas ?
Örebro calles
2012-05-16 09:12
Jag håller med om mycket av det som skrivs gällande hur kontraktsbiten skött, det var också något som Lennart var lite självkritisk om på det beryktade supportermötet.

Han menar att nu har ÖSK bättre koll än förut på utgående kontrakt och att de i ett tidigare läge ska börja föra en dialog med så kallade nyckelspelare.

Att det inte gjordes under succéåret 2010 är för mig helt galet, men jag tror nog att felet egentligen var att man inte tidigare börjat arbeta med dessa frågor på grundligare vis. Under 2010 hände mycket och klubbens barnsjukdomar efter bolagiseringen slog ut i fullo med växtvärk som följd.

Att det även fortsatte under 2011 är om något också ännu galnare, men jag hoppas att ÖSK har lärt sig något av det, och nu i framtiden blir mer proaktiva.

Det är också väldigt hemskt att tränare signalerat i god tid på vilka spelare som man ser som just nyckelspelare och att det sedan ändå från klubbens sida avvaktas tills ett gediget förslag lagts från ett annat lag – i värsta fallet en allsvensk motståndare, där behövs en proaktivitet.
Oavsett vem som vi supportrar vill se på tränarbänken så måste tränarens ord om nyckelspelare väga betydligt tyngre än det har gjort idag och tränaren måste få mer inflytande i vilka spelartyper som önskas värvas och behållas. Utan det verktyget är det tämligen svårt för vilken tränare som helst at bygga ett stabilt lag, och för klubben att nå framgångar.

Nu måste ÖSK bli betydligt bättre på påbörja dialog tidigare. Jag hoppas att de har lärt sig läxan nu.

Sen får de ju inte helt strunta i ekonomin, men det finns mellanvägar att gå.
Örebro Grixx
2012-05-16 08:49
Minatankar// Tack för svaret. Jag förmodar att det är en svår balansgång klubben gjort och som vad jag förstått av uttalanden under senaste halvåret är bitvis något under förändring...man vill skriva längre kontrakt. Det bör väl antar jag höja lönerna en del. Samtidigt vill man givetvis inte släppa iden med att bygga upp det egna ekonomiska kapitalet. En svårighet är väl när man köper spelare med känd skadeproblematik. Det är ju väldigt många vi har plockat upp och som faktiskt lyckats väldigt bra. Intressant att veta hur det fungerat i andra klubbat i starten av förhandlingarna. Malmö har drabbats en del av bosman och Gais har en plånboksekonomi;-)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-05-16 08:46
Minatankar // Du tar upp orsaken på ett bra sätt... Anledning till att ÖSK gjorde detta var att ledningen naivt trodde att truppen skulle fortsätta hålla hög klass. Att de spelare som försvann kunde ersättas. Samtidigt skulle då klubben kunna bygga upp ett starkt eget kapital.

Det egna kapitalet har varit fokus för ledningen, mer än det sportsliga. I år blir det vårt fall!

Tyvärr sparade ledningen in på nyförvärv till i år... Allt för att köpa in en stark trupp till SM-Guld 2015. Tyvärr kommer det kosta mer i sommar än vad det gjort om man gjort jobbet under vintern!
Minatankar
2012-05-16 08:46
Mattias69// Bra tanke! Sådana klausuler finns emellertid nästan alltid. Det utgår extra premier till både individuell spelare och till hela laget vid olika framgångar.

Men det vi pratar om är inte i första hand kopplat till lagets framgångar utan till utbud och efterfrågan vad gäller enskilda spelare. Och detta går tyvärr inte att reglera flera år i förväg i ett kontrakt som ska gälla i 3-5 år. Det krävs att man gör justeringar under kontraktstiden kopplat till rådande omständigheter. Vi pratar här om flera miljoner per nyckelspelare.
Örebro KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!)
2012-05-16 08:43
Minatankar //

Ett mycket bra inlägg. Det går i samma linje som både jag och andra redan varit inne på men sätter fingret rakt på problemet.
2012-05-16 08:39
D´Artagnan // Jag och ÖSK-Karl har pratat om det förut... Vi har ofta haft liknande syn på saker och ting!

Saywee // Jag kan inte bada hur länge som helst...

Örebro Mattias69
2012-05-16 08:37
@Minatankar:

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Varför inte lägga in en klausul i kontraktet som baseras på prestation? Det är väldigt vanligt i vissa yrkesgrupper, exempelvis för personenr som jobbar med försäljning. Gör spelaren bra ifrån sig både individuellt och som lag väntar en bonus. Och tvärtom om det egna spelet går dåligt eller om laget åker ur högsta serien så väntar en löneförsämring som resultat av de dåliga prestationerna, som i sin tur är orsakade av både individuellt och kollektivt dåliga prestationer.
AIK Saywee
2012-05-16 08:31
@Stockholms_Stolthet:

Jahaja, och ni ligger före de kassa i tabellen ?
AIK Saywee
2012-05-16 08:29
Minatankar, 08:19,

mycket bra skrivet, även jag har erfarenhet av det du skriver.
Minatankar
2012-05-16 08:19
En styrelse eller vd i ett framgångsrikt företag i annan bransch, skulle aldrig låta samtliga nyckelpersoner på lagret, i tillverkningen, i adminstrationen eller säljare ute på fältet sluta samtidigt.

Även om alla anställda är nyckelpersoner, finns det alltid ett fåtal som av olika skäl är extra viktiga. Dessa gör man allt för att knyta kvar i företaget. En och annan lämnar naturligtvis av olika skäl, men de som tappar samtliga, ligger illa till i vilken bransch man än verkar. För mig är det otroligt att man inte tidigt insett detta vad gäller ÖSK och fotbollsbranschen, eftersom samtliga styrelseledamöter torde inse detta i sina civila företag/jobb.

Man lurar sig själv om man tror sig spara pengar genom att låta spelare spela ut sina kontrakt och sedan börja förhandla med fickpengar i slutskedet. Jag har själv, både inom fotboll och som styrelseordförande och vd i företag och i andra sammanhang, varit snabb med dessa frågor i flera fall, så jag tror mig leva lite som jag lär. Jag kan därför med gott samvete rikta denna kritik till styrelsen eftersom detta enligt min uppfattning är huvudorsaken till den kris man idag befinner sig i.

Jag köper inte alla invändningar som finns vad gäller agenter, konkurrens mm.
Det är inte hindren man ska fokusera på utan möjligheterna. Tror man inte de finns så ska man lägga av. Utan tro och vilja har man ingen chans att lyckas i denna bransch vad gäller elitverksamhet. Därför är självförtroende, tillsammans med ödmjukhet, a och o för alla inblandade parter.
Örebro Bulten i Boo
Kan någon berätta vad som hänt? Tunga nyförvärv på ingående? I dagens DN, på tips- och spelsidan tror man nämligen att det finns stor chans för vinst mot AIK ikväll och vidare har man given etta i matchen hemma mot Syrianska...
Stockholms_Stolthet
Dags för er första vinst idag va mot solnaiterna. Relativt kasst motstånd.
Minatankar
2012-05-16 08:05
Grixx// Jag kan inte berätta allt och jag vet inte allt. Men har på ideell basis, på uppdrag av både spelare och klubb, suttit med i förhandlingar med en av de bästa spelarna där jag också tidigare varit med om att slussa in honom i ÖSK.

I ett tidigt läge erbjöd man fickpengar när spelaren var erbjuden flera miljoner av andra klubbar. Tiden gick och till slut matchade man de andra klubbarna hyggligt. Men det tog över ett år efter det att Sixten uttryckt att denna spelare var den viktigaste att knyta till klubben i ett förlängt kontrakt.

Pengarna fanns men enligt min uppfattning är styrelsen mer mån om att bygga upp ett eget kapital på 5-10 mkr i nuläget, än att bygga upp stommen i laget och behålla de bästa spelarna. Några miljoner i eget kapital försvinner oerhört snabbt i ett krisläge, men spelare som är uppbundna i kontrakt 3-5 år försvinner inte.
Örebro Grixx
2012-05-16 07:54
Minatankar//Fanns det pengar till höga löner?
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2012-05-16 07:48
Fatcit, fortsätt lite i badet, det blev riktigt bra inlägg.

I kväll kanske du kan bada i champagne och jag kanske drar iväg lite pyro.

Eftersom jag forfarande inte har använt min ståplatsbiljett (som jag fick via medlemsutskicket) och bestämt mig hur jag skall agera med raketerna, så vetetusan vilken ståplatssektion jag skall besöka, så jag behöver nog lite råd.

Står jag på ÖSK´s sektion så blir det ju effektfullt, men kanske böter för arrangemanget och poängavdrag, står jag på AIK´s sektion så blir det kanske böter för ÖSK som arrangör, men poängavdrag för AIK. Det är luriga grejer det där.

Nej, jag skiter i det där, man kan ju ställa till för andra och varandra, pyro är farliga grejer!

Jag slår en signal till Alm´en och förklarar vilka resultat experten har bombat, så skall ni se att det ordnar sig.

Heja Heja
Örebro Mattias69
2012-05-16 07:45
@D´Artagnan:

Du missade deras viktigaste tips: spela grisfotboll och löp som galningar. Det egna spelet kan man ta tag i när kontraktet är säkrat.

Exakt samma sak som jag har propagerat för och det känns skönt att få medhåll från killar som Magnus Kihlberg och Fredrik Norback :)
Örebro D´Artagnan
2012-05-16 07:39
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) // Precis vad ÖSK-Karl sagt hela tiden. Felen började redan 2010.
Örebro D´Artagnan
2012-05-16 07:37
Pappers NA intervjuade Kilen och Nobbe i dag. Dom var ju med på höstens katastrofala avslutning, så man har en bra bakgrund. Dom kom med några viktiga slutsatser:
1) Omedelbara åtgärder, matcherna kommer tätt. Nyförvär är inget att vänta på.
Man måste fråga sig om förtroende finns för det man gör?
2) Laget felbalanserat, Rekryteringen av spelare blir underkänd
3) Fyra nya under sommaren

Slutsats är att man bedömmer läget mer akut än Nordahl.
AIK Saywee
2012-05-16 07:37
När man spelar för minst 150:- på oddset får man en gul keps med tre kronor i pannan.

I "gårdagens" matcher (hockey) var jag endast ett mål från drygt 34.000:-
Experten tippar alltid åt mig, så slipper jag fundera själv eller gräma mig varför jag inte tippade si eller så.

Tippade även på dagens (4 allsvenska matcher) och experten slumpade in bland andra resultat:

ÖREBRO-AIK
1-1, 2-1

Heja SPORT, (heja AIK), ge oss en trevlig match :)
Minatankar
2012-05-16 07:24
Fatcit// Jag är mycket insatt i detta, mer än många i styrelsen. Delar fullständigt din analys av 2010.
2012-05-16 07:21
Ber om ursäkt för ev fel. Skrev på min iphone i badet!

Ha en bra dag och krama klubbmärket, det är synd om det och behöver tröstas!

KROSSA AIK!
2012-05-16 07:17
ÖSKs ledning begick misstagen redan under säsongen 2010.

Osynliga handen skrev ett intressant blogginlägg om ÖSKs låga löner, jämfört med prestation. Samtidigt blev Elfsborg en intressant motsats, där spelare alltid ska tjäna efter prestation, dvs tar en spelare stora kliv i sin utveckling så förhandlas kontraktet direkt om. Högre lön och förlängd kontraktstid.

Vi var några som påtalada det redan under succeåret. Varför förlängde då inte ÖSK? Jo, ekonomin blomstrade, föreningen hade ett slagkraftigt lag som samtidigt inte kostade så mycket. Självklart ville ÖSK förlänga vissa spelares kontrakt, men nu kommer ytterligare ett ödesdigert misstag.

Istället för att höja lönerna och förlänga kontraktstiden valde ledningen att invänta en topplacering. Detta trodde man skulle locka förr bra spelare till klubben, samtidigt som en europaplats skulle få Bedoya, Almebäck, Nordin, Alvbåge och Astrit att vilja förlänga. Men... Europaplatsen visade sig inte vara så attraktivt för dessa spelare när anbud från andra klubbar knackade på dörren.

Vad som hänt efter det vet alla. Någonstans känner jag att turen förde dessa spelare samman. Till skillnad från ÖSKs ledning var vi nog många som inte så dessa som dussinspelare, utan istället förstod att klubben måste förvalta dessa.

Tyvärr dansade vi en sommar. Nu sprattlar vi inte ens till!

Avgå ledningen!!!!
AIK Saywee
2012-05-16 07:09
"Den 25 mars är det Våffeldagen, vilket innebär att man då har fri lejd att äta så många våfflor som är fysiskt möjligt under en och samma dag."

ur www.sotasaker.com.

Detta är OT, men ändå ett kostråd från mig, till spelare, som vill bli kraftfulla och som alternativ till pannkakor ...

... annars är nog den absoluta favoriten, raggmunk, så himla underbart gott :)

För övrigt anser jag att spelarna skall käka taggtråd eller dra ut till den dära kullen i Kvismaren och käka huggorm, det skulle de bara må bra av ;)

Heja SPORT !!!
Örebro calles
2012-05-16 00:07
@Saywee:

Du har helt rätt, jag beklagar misstaget! Snittet ligger på 19,25 och inte på 18,0625. Jag måste ha glömt något lags siffra när jag räknade ut snittet, det blev ett gäng siffror att ha koll på när man gick igenom alla spelarna för sig och tröttheten kom med det :) Men även med detta högre och korrekta snitt visar att det är tämligen svårt att göra någon analys av antalet spelare ett lag har gått runt på och lagets placering i tabellen

I topp 5 så ligger 3 lag under snittet, i botten 5 så ligger även där 3 lag under snittet. Anledningen till att det ser ut så kan bero på flera saker som jag berör i min ursprungspost (och som citeras 23.46 av dig) även om det säkert finns än fler anledningar.

Någon tyckte att det skulle vara intressantare att se över hur många olika startspelare respektive lag har haft, det är kanske något jag sätter mig och gör imorgon.

För ÖSK:s del så hoppas jag att vi går runt på ett par spelare till inom kort - dvs att de skadade "Nyckelspelarna" kommer tillbaka, och också gärna att det kommer till ett par förstärkningar.
AIK Saywee
2012-05-15 23:46
@calles:

Ungefär vad jag trodde, detta är inget "problem" enbart för ÖSK, det ser nästan likadant ut även för de andra klubbarna. Tackar för att du tog dig tid och kollade upp detta. Fast jag får snittet att bli lite högre, typ 19,25.

Vi får nog hitta andra bortförklaringar till vårt skamliga resultat hittills.
Örebro Röda skinkornas vals
2012-05-15 22:59
Örebro Jan-Stefan (Signa Barsom idag)
2012-05-15 22:54
Ständigt denna våffla!
Örebro Jan-Stefan (Signa Barsom idag)
2012-05-15 22:50
Egentligen borde det inte vara våfflor utan Java-pannkakan. Kan ju hela ÖSK-truppen göra reklam för. Samuel pannkaksladdade väl före Sundsvallsmatchen och var väl bland de sämsta på plan sedan. Trots kolhydratladden. Han borde ta ett snack med Barsom...
Örebro calles
2012-05-15 22:47
OT: det känns som någon här har hittat den gamla klassiska smurfalizern och gjort om den till en våffllaizer :)
Annons: