/fotboll/osk/forum/2710.aspx/fotboll/osk/forum/2710.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-09-02 22:21
Tippar väl som vanligt och undrar ...

... vilka som målar först på Guldfågelns Arena, hönsen eller äggen ?

Heja SPORT, kämpa på !!!
Minatankar
2012-09-02 21:15
Nordin gjorde som sagt mål idag och fick högst betyg av alla spelarna.

"Gerzic - 8: Grymt inhopp! Gör det vi förväntat oss av honom. Möter, sticker, passar och avlutar. Borde vara given från start."

"Gerzic var enorm i sitt inhopp."

"Blir ju en helt annan match när Hysén går ut på vänsterkanten och Gerzic kommer in på mitten, helt plötsligt spelar ju blåvitt bra !!!!"

För att Nordin ska spela bra behöver spelet byggas upp kring honom och så behöver han en "Bedoya" vid sin sida. Han har oftast varit som bäst på höstarna.

Saknar honom och Bedoya i ÖSK!
Örebro Stso
2012-09-02 21:13
På tal om någonting annat. Öster får en ruskigt fin arena.
Kostnad för detta kalaset? 200 miljoner kronor ungefär.

Återigen, vad kostade Behrn Arena?
Örebro Ösk-groda
2012-09-02 19:41

Dubbel......:-(
Örebro Ösk-groda
2012-09-02 19:41
either/or

Det vore otroligt om ÖSK klara detta men jag kom ihåg 1978 när ÖSK åkte ur allsvenskan att Åtvid vann de sista fyra matcherna i serien å klara sig.
Kollade lite hur de låg till under seriens gång, utav 26 omg. så Åtvid under strecket 19 ggr.......det tycker jag var en otrolig prestation av Åtvid.....på ÖSK och VSK beskostnad...
Örebro either/or
2012-09-02 19:27
Och där, med Gefles vinst mot Norrköping, kom den definitiva spiken i ÖSK:s allsvenska kista 2012 (om nu spiken inte redan var helt inslagen sedan tidigare)...Om ÖSK tar in 11 poäng på Gefle på de sista 9 matcherna och tar sig upp till kval så vore det den största bragden i allsvenskans historia.
Örebro kenya
2012-09-02 19:22
Skräll att Gefle avgör på övertid...
Örebro Conjuration
2012-09-02 19:22
Gerzic har gjort mål för IFK :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro 'den Oumbärlige
2012-09-02 17:49
Oscar Berglund:
- Det hade varit jätteroligt att komma hem till Örebro och spela i allsvenskan. Ända sedan jag flyttade som sjuttonåring har jag alltid haft målet att någon gång spela i ÖSK. Jag höll ju på dem som yngre och följer dem rätt så mycket idag också.

- Det första jag tänkte på när jag läste att Alvbåge skulle lämna var att det skulle vara kul att få en chans att spela för ÖSK, säger Berglund och fortsätter:

- Men de har ju massa andra spelare på provträning. Det känns konstigt att man ska behöva leta utanför Sverige, det finns ju förutom mig även andra duktiga svenska målvakter.
Örebro Conjuration
2012-09-02 17:42
SUCK. Bara en gång vill jag använda sf appen utan att få mina inlägg dubblerade
Örebro Conjuration
2012-09-02 17:41
Skönt att GAIS förlorade. De är ett sämre lag än oss, de åker ur iår. Det gör säkerligen vi också men kärleken är blind. Verkligheten kommer slå hårt på göteborgarna, bara drygt 2000 på läktarna idag och det ekonomiska som superettan innebär samt uteblivna derbyn från speciellt IFK.
Örebro Conjuration
2012-09-02 17:41
Skönt att GAIS förlorade. De är ett sämre lag än oss, de åker ur iår. Det gör säkerligen vi också men kärleken är blind. Verkligheten kommer slå hårt på göteborgarna, bara drygt 2000 på läktarna idag och det ekonomiska som superettan innebär samt uteblivna derbyn från speciellt IFK.
Minatankar
2012-09-02 17:24
Stso 17.10
//
Håller med dig. Man saknar många spelare som de sista åren betytt mycket för ÖSK, t ex Fredrik Nordback och Magnus Kilhberg.

Ännu mer påtagligt är det med Bedoya och Nordin, som båda fortfarande håller hög klass och nu spelar hos våra konkurrenter.

Både vad gäller det sportsliga och supporters klubbkänsla, går mycket förlorat när dessa fyra slutar samtidigt.

Du jämför det med att se din käraste i armarna på en annan man. Jag vill likna det med att få punktering och inte kunna laga den eller byta däck. Luften går ur en och det krävs mycket för att man ska vara riktigt pumpad igen.

Risken finns att passagerna kliver ur bilen och tar tåget i stället, precis som sker med stora delar av publiken på läktaren.
Örebro Stso
2012-09-02 17:10
Fruktansvärt sorgligt att se AIK - Helsingborg, på två sätt.

För det första, vi är ljusår ifrån att kunna spela den typen av fotboll som någon utav lagen spelar. Det värsta är att det kommer att ta tid innan vi ens är i närheten, kortpassningsspel, Europa League och nyförvärv i klass med Bangura, Goitom, Bedoya och Majstorivic.

För det andra, att se Bedoya i Helsingbors matchdress. Det är som att se sin käresta i armarna på en annan man, nåväl, nästan iaf.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 16:15
@Minatankar:

Ja precis
Örebro Conjuration
Att GAIS ligger under mot Kalmar fyller mig med värme. Sportsligt mål 2012 - inte komma sist.
Örebro Retarded Jimmy
Jag är förmodligen sent ute men har ni sett att det finns en grupp på Facebook som heter "R.I.P ÖSK"
Minatankar
2012-09-02 16:14
Retarded Jimmy
//
Jag har skrivit utifrån antagandet att du kände till att både den sportsliga och kommersiella verksamheten ligger i ÖSK Elitfotboll AB. Tolkade dig som att det ändå,
och inte minst därför, är en grannlaga uppgift att ta hänsyn till båda aspekterna.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 16:08
@D´Artagnan (hopplös):

Jag menade inte riktigt så utan att man bedriver affärsprocesser jämte sportsliga processer och utmaningen ligger väl i att jämka ihop det?
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-02 16:01
@Retarded Jimmy:

ÖSK driver inte två paralella verksamheter. Både den marknadsekonomiska och den andra den sportsliga ligger i Örebro Elitfotboll AB. I ÖSK Fotboll ligger endast rekrytering av medlemmar och att utse styrelsemedlemmar i Elitfotboll AB
Örebro Grixx
2012-09-02 15:34
ÖSK är ju lite beige just nu, precis som allt annat när det går dåligt. Publikt fortsätter det att vara så tills laget har en mycket tydlig chans att klara sig kvar....eller om sista matchen är direkt avgörande då brukar folk gå man ur huse.

Likaså är forumet. Ser man till de som är inloggade så är det 14 just nu mot att det brukar kunna ligga på 25-35 annars.
Minatankar
2012-09-02 15:23
Retarded Jimmy
Sänt: 2012-09-02 15:16
//
ÖSK säljer underhållning, spänning och social gemenskap. Man är i underhållningsbranschen och konkurrerar om människor tid, pengar och uppmärksamhet.

Det innebär att man behöver driva verksamheten i de flesta avseenden precis som vilket företag som helst utan att tappa känslan för att det är en fotbollsklubb. Det gäller t ex att göra marknadsundersökningar, jobba med produkt- och affärsutveckling, marknadsföring, PR, relationsskapande, ekonomi mm mm.

Du talar om det marknadsekonomiska och det sportsliga. Vi lever i en marknadsekonomi och har man inte monopol på en verksamhet så får alla individer och s k juridiska personer jobba utifrån de förutsättningarna.

För att klubben ska utvecklas och även skapa identitet, stolhet, traditioner och framtidstro, räcker det dock inte att bara prestera den bästa fotbollen. Lek med tanken att vi vinner allt utan en enda örebroare på planen t ex. Lek med tanken att vi tar bort medlemmarna som begrepp. Lek med tanken att ÖSK ansluter sig till "föreningen Svensk underhållningsindustri" i ställe för Svenska Fotbollförbundet och Örebro Läns Fotbollförbund. Även om det inte är särskilt realistiska saker jag nämner så får det ändå tankarna att prövas.

Det finns andra sporter i vilka man dragit sig ur de sportsliga organisationerna och endast driver klubben kommersiellt.

Alla behövs i ett optimalt samarbete. Det gäller t ex personer med fotbollskompetens, kontakter, kapital och/eller annan kompetens. Det går att förena känslan av att det är en fotbollsklubb med allt det positiva som det innebär, och att jobba modernt, affärsmässigt och proffsigt.

Minatankar
2012-09-02 15:23
Minatankar
2012-09-02 15:17
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-09-02 15:00 Ändrat: 2012-09-02 15:03:28
Är det bara jag som inbillar mig men känslan är att betydligt färre skriver härinne än förr? Är det medgångs-forumare också? ;) Om ÖSK börjar går bra igen en dag så kryper massa folk fram från under stenarna igen? :)

Men jag kanske har fel. Men det känns som om det är färre.
//
Det är likadant på annat forum. I början av det öppna fönstret dök det dock upp en massa nicknamn jag inte sett tidigare. Det var som en bisvärm :-) Förhoppningsvis går många av dem in och läser övrig tid även om de inte själva skriver.

Bra att du tar upp detta. Hoppas fler vill skriva och engagera sig både här och på annat sätt. Vet att det ändå finns många som gör stora insatser i t ex Kubarnerna, på hemma- och bortamatcher, som driver och skriver på andra sajter, som träffas på andra orter, t ex i Sthlm mm. Det imponerar!
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 15:16
@Minatankar:

En sak som försvårar är väl att en fotbollsklubb bedriver två pararella processer eller verksamheter om du vill se det så. Den ena är den marknadsekonomiska och den andra den sportsliga. Här krävs det väl lite annorlunda för att brygga ihop dessa eller går de att ha i samma pipe, om du förstår vad jag menar?

Kärnverksamheten ska väl vara elitfotboll men jag kan tänka mig att det kanske inte alltid blir så tydligt i organisationen i alla människors olika roller.
Minatankar
2012-09-02 15:00
En fotbollsstyrelse ska bl a arbeta med visioner, mål, strategier, policys, framförhållning, måluppfyllelse, budget, ekonomisk uppföljning, prognoser, relationsbyggande, kontaktskapande mm. Den ska dessutom sätta utskott/kommittéer och vd i jobb kopplat till mål och uppdrag, som ska supportras och följas upp.

Speciellt viktigt är det att få medlemmar, aktieägare, sponsorer/parners, supporters och massmedia att känna sig respekterade, informerade och uppskattade. Detta kan man inte delegera till vd, sportchef mfl. Man behöver hjälpas åt i en fotbollsklubb, inte minst när det gäller kommunikation och relationsskapande åtgärder.

En annan viktig uppgifter för styrelsen är att hela tiden utveckla organisationen (ÖSK Fotboll, ÖSK Elitfotboll AB resp Örebro Spelarinvest AB) så att den blir effektiv och fyller de behov som alla intressenter har, t ex medlemsinflytande och kontakterna med alla andra klubbar i regionen.

I andra bolagsstyrelser kan styrelsen lägga ut alla operativa åtgärder på vd. I en fotbollsklubb gäller även det i många avseenden, men med viktiga undantag enligt ovan, där alla i styrelsen behöver engagera sig även operativt, dvs med handling, inte "bara" med diskussioner och beslut.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 15:00
Är det bara jag som inbillar mig men känslan är att betydligt färre skriver härinne än förr? Är det medgångs-forumare också? ;) Om ÖSK börjar går bra igen en dag så kryper massa folk fram från under stenarna igen? :)

Men jag kanske har fel. Men det känns som om det är färre.

Örebro Grixx
2012-09-02 14:56
Jimmy// Jo, jag funderade på att ta med den också. Den mutterlossningen skulle ha kunnat slutat riktigt tragiskt...så sjukt.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 14:53
@Grixx:

Det gäller naturligtvis att ha en bra & sund sportchef och visst kan misstag ske i rekryteringen. Det har ju både ÖSK (Hästsvansen)och ÖIK (Ahlen) fått erfara.

Sen skall det självklart vara transparens i avtalen för styrelse och VD och ingen sportchef skall ju kunna teckna kontrakt det inte finns ekonomisk täckning för eller ingå hemliga avtal. Men visst, en sportchef med en viss budget kan ju lägga alla ägg i en korg och satsa mycket på ett nyförvärv. Men meningen är ju inte att sportchefen skall sitta ensam på sin kammare och lura ut bra nyförvärv utan det skall ju ske i samråd med tränarstaben och scouter. Och sådan måste vara tydligt formaliserat att processen skall gå till på det sättet. Sedan kan sportchefen ha sista ordet.

Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 14:46
@Grixx:

Man behöver ju bara gå till Degerfors för att se hur de gör för att bli av med tränare...
Annons: